نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: اسلام و موسیقی و نوازندگی و آوازه خوانی

  1. #1
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    نوشته ها
    293
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض اسلام و موسیقی و نوازندگی و آوازه خوانی

    [size=large][align=center]اسلام و موسیقی و نوازندگی و آوازه خوانی[/align][/size]


    [size=medium]در قرآن[/size]

    امام صادق (ع): بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه ۶ میفرماید: «ومن الناس من یشتری لهو الحدیث» «از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را» که منظور از «لهوالحدیث» در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی است. فروع کافی جلد ۴ صفحه۴۳۳، معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۷، زبدة البیان فی احکام القرآن صفحه ۲۷۸، كاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، صفحه ۱۴۳‏، منتهی الآمال جلد ۱ صفحه ۵۵۷

    امام صادق (ع): هشام گوید از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه ۳۰ سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید: «فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور» «اجتناب کنید پلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل» حضرت فرمودند: منظور از پلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۷، تفسیر قمی جلد ۲ صفحه ۸۴، تفسیر نورالثقلین جلد ۳ صفحه ۴۹۶، عین الحیوة صفحه ۲۲۹، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۱، كاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، صفحه ۱۴۲

    قول زور= چیزی است که مرجع عقلی نداشته و پایه اش از روی وهم و خیال است (موسیقی هم دارای همین خصوصیات است)، در سوره جاثیه آیه ۲۳ خدا میفرماید: آیا دیدی کسی را که آرزوهای خود را خدای خود دانسته و هواهای نفسانی خود را معبود خود قرار داده، اطاعت از او میکند، و واگذارد او را خدا در گمراهی با علم به حالش، و برای نشانه مهر گذارد برگوش و دل او، و بر چشم او پرده ایست که جز هوای نفس خود چیزی نمی بیند، و جز میل او چیزی نخواهد.
    و احادیث درمورد هوای نفس:
    رسول خدا (ص): «پرستیدن هیچ بتی در زیر آسمان خشم آورتر و بدتر نیست پیش خدا از پرستیدن هوای نفس»
    امام صادق (ع): از هواهاى (نفسانى) خود بر حذر باشيد و بترسيد چنانچه از دشمنان حذر ميكنيد، زيرا چيزى براى مردان دشمن تر از پيروى هواهاى خودشان و درو شده هاى زبانهايشان (يعنى آنچه بيهوده از دهان خارج شود) نيست. اصول كافى جلد ۴ صفحه ۳۰

    امام صادق (ع):درباره قول خدای عزوجل سوره مومنون آیه ۳: «والذین عن اللغو معرضون» «و [مومنان] کسانی هستند که از لغو گریزان اند» فرمودند: منظور از «لغو»، «موسیقی و آوازه خوانی» است. فروع کافی جلد ۴ صفحه۴۳۳، عیون الاخبار الرضا، تفسیر نورالثقلین جلد ۳ صفحه ۵۳۹، بحارالانوار جلد ۷۶ صفحه ۲۴

    امام صادق (ع): درباره قول خدای متعال سوره فرقان آیه ۷۲: «والذین لا یشهدون الزور» «بندگان خدا کسانی هستند که حاضر نمی شوند زور را» فرمودند منظور از زور، مجلس موسیقی و آوازه خوانی است. مستدرک الوسائل جلد ۱۳باب ۷۸ح۷ و در کتاب کافی هم به دو طریق از امام صادق (ع) این حدیث روایت شده

    از حضرت صادق (ع) پرسیدند از تفسیر این آیه کریمه «فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور» که ترجمه لفظش این است «اجتناب کنید از نجس و بد که آنها بتها است و اجتناب کنید از گفتار باطل» فرمود که آن بتها شطرنج است و گفتار باطل غنا و خوانندگی است. حلیة المتقین صفحه ۳۳۱


    [size=medium]منع موسیقی و آوازه خوانی در سنت رسول الله (ص)[/size]


    رسول اکرم (ص): در ضمن حدیث مناهی فرمودند: شما را از بازی با نرد و شطرنج و ورق و نواختن در طبل و عود و طنبور و استفاده بردن از تار و سه تار همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم. ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد ۵صفحه ۳۰۹، امالی شیخ صدوق صفحه ۴۲۴ مجلس شصت و ششم، فروع کافی، مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۹، گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۸۵، مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۱۹

    رسول اکرم (ص): همانا خدای تعالی مرا به عنوان هدایت و رحمت از برای جهانیان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا آلات موسیقی (مانند نی ها و دایره ها و تار و مزمارها و طنبور و....) را نابود سازم. امالی شیخ صدوق صفحه ۴۱۶ مجلس شصت و پنجم، مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۱۹، مستدرک الوسائل جلد ۲ صفحه ۴۵۸ (چاپ قدیم)

    منهیات پیغمبر (ص): پیغمبر (ص) بازداشت از بازی با نرد و شطرنج و کوبه و عرطبه که طنبور است و با عود یعنی طبل. ترجمه بحارالانوار جلد ۱۶ (جلد ۳ صفحه ۲۱۰)


    [size=medium]سازنده موسیقی[/size]


    امام صادق (ع): هنگامی که آدم(ع) از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشإ می گیرد و آنها از پیروان راه ابلیس و قابیل میباشد. فروع کافی جلد ۴ صفحه ۴۳۱، وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۱، بهشت جوانان صفحه ۳۳۴

    حضرت محمد (ص): شیطان اولین کسی بود که موسیقی را تاسیس کرد. وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۱


    [size=medium]گوش دادن به نوای موسیقی و آوازه خوانی[/size]


    امام رضا (ع): گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است. مسترک کتاب تجارت باب ۷۹، وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۰۰

    شخصی از امام صادق (ع) درباره حکم گوش دادن به آلات موسیقی و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود حضرت پاسخ دادند ای مرد آیا سخن خدای متعال در سوره اسری آیه ۱۷ را نشنیدی که می فرماید: «همانا چشم وگوش و قلب نسبت به آن چیزهایی که کسب نموده اند مسئولند.» پس گوش خود را از شنیدن صداهای حرامی مانند موسیقی و آوازه خوانی حفظ کن که در قبال آن مسئول هستی. مستدرک الوسائل جلد ۱۳باب۸۰حدیث۲

    حضرت محمد (ص): پنج طایفه هستند که خدا با آنها نگاه نمی کند (=توجه نمی کند)، یکی از آنها اهل موسیقی است. تفسیر عیاشی

    شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد: پدر و مادرم فدایت وقتی در منزل به مستراح می روم از خانه همسایه ام نوای موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول می دهم. پس امام (ع) فرمود: ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن. آن مرد گفت: ای مولای من آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم پس امام (ع)فرمودند: آیا گفتار خدای متعال سوره اسری آیه ۳۶ را نخوانده‌ای: «همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کرده اند مسئول هستند.» آن مرد پس از شنیدن این آیه گفت:به خدا این آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد. پس امام فرمودند: برخیز و غسل توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت میکردی و چقدر حال بدی داشتی اگر بر این حال می مردی. من لا یحضر الفقیه جلد۱ صفحه ۷۳، کافی کتاب الاشربة باب الغناء، مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۲۱، عین الحیوة صفحه ۲۲۹، بحارالانوار جلد ۶ صفحه ۳۴.


    [size=medium]شرکت نکردن مجلس موسیقی و آوازه خوانی[/size]


    حضرت امام صادق (ع): ابو ایوب گوید من در مدینه خدمت امام صادق (ع) مشرف شدم حضرت به من فرمودند: کجا منزل کرده ای؟ گفتم منزل فلان مرد که در خانه اش آلات موسیقی می نوازد و چند آوازه خوان خوانندگی می کنند. پس امام (ع) آیه ۷۲ سوره فرقان را تلاوت نمودند: «هنگامی که بندگان خدا با لغو روبرو می شوند با کرامت از آن می گذرند.» ابو ایوب گوید: من در فکر خود گمان نمودم منظور از کرم جود و بخشش است پس امام (ع) قبل از اینکه من حرفی بزنم فرمودند: نه این طور که تو فکر می کنی نیست بلکه شما باید از مجلس موسیقی و خوانندگی دوری کنید تا صاحب کرامت شوید. فروع کافی جلد ۴ صفحه ۴۳۴

    در زمان پیامبر اکرم (ص) روزی ابن مسعود از مکانی عبور می کرد که جمعی در آن مشغول نوازندگی و خوانندگی بودند پس چون این وضع را مشاهده کرد به سرعت و شتاب از آن مجلس عبور کرد. روز بعد پیامبر اکرم (ص) او را ملاقات نموده و فرمودند: ابن مسعود صبح کرد در حال که کریم و با کرامت بود. تفسیر جامع جلد۵صفحه ۵۳

    شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد فدایت شوم دیروز فلانی پیش من آمد و دستم را گرفت و به خانه اش برد و در منزل وی گروهی بودند که در نی و دایره می نواختند و شخصی هم آواز می خواند و من تا شب در آنجا بودم پس امام (ع) فرمودند: وای بر تو نترسیدی که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آید همانا آن مجلسی که تو در آن بودی مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نمی نگرد زیرا نوای موسیقی و آوازه خوان پلید ترین آفریده های خدا می باشد. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۸


    [size=medium]حرام بودن درآمد و کسب نوازنده[/size]


    روزی امیرالمومنین علی (ع) شنیدند که مردی طنبور می نوازد. آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند. پس طنبور او را گرفته و شکستند. سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند: برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه کن. زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود. سپس فرمود آیا می دانی طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید؟ آن مرد گفت شما به آن داناتر هستید. امام علی (ع)فرمودند: طنبور در آن حال می گوید: ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت و این گونه به نفرین او ادامه می دهد تا نواختنش پایان یابد. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۹، المخازن جلد ۱ صفحه ۳۱۱


    [size=medium]حرام بودن درآمد و کسب آوازه خوان[/size]


    حضرت صادق (ع): مزد مرد و زن خواننده حرام است. من لایحضر الفقیه جلد ۳ صفحه۱۰۵

    از امام رضا (ع) درباره کسب شخص آوازه خوان سوال شد. حضرت فرمودند: پول این شخص مانند پول سگ حرام است. وسائل الشیعه جلد۱۲صفحه ۸۸
    *منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد، امام حسین (ع) فرموده اند: رسول خدا (ص) از پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار میگرد منع کردند. خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۱۴

    حضرت صاحب الزمان (عج) در نامه ای به محمد ابن عثمان فرمودند: و اما آن چیزی را که به عنوان صله برای ما ارسال کردی نمیپذیرم. زیرا ما خاندان رسول خدا (ص) فقط چیزی را قبول می کنیم که پاک و پاکیزه باشد و این مالی که ارسال نمودی دستمزد و پول شخصی خواننده می باشد، و همانا پول این شخص حرام است. وسائل الشیعه جلد ۱۲صفحه ۸۶، کمال الدین و تمام نعمة جلد ۱


    [size=medium]زنان نوازنده و آوازه خوان[/size]


    رسول خدا (ص): در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت زنی را دیدم که سر تا پایش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائین اش داخل می شد و از دهانش خارج می شد و تازیانه های سهمگین ملائکه ی غضب هر لحظه بر سر آن ها نواخته میشد، نعره و صدایشان عالم را گرفته بود. از جبرئیل پرسیدم این شخص کیست؟گفت: او زنی بوده که در دنیا آوازه خوانی یا نوازندگی می کرد. حیوة القلوب (علامه مجلسی ره) باب معراج، عیون الاخبار الرضا (ع)، بحارالانوار جلد ۸ صفحه ۳۰۹

    حضرت صادق (ع): زن خواننده یا نوازنده ملعون است و هرکس در آمد او را بخورد ملعون است و مزد او مانند پول سگ حرام است. سفینة البحار جلد ۲ صفحه ۳۲ وسائل الشیعه جلد۱۲صفحه ۸۵، خصال شیخ صدوق جلد ۱ صفحه ۲۶۷، عین الحیاة صفحه ۲۳۰
    *منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد، امام حسین (ع) فرموده اند: رسول خدا (ص) از پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار میگرد منع کردند. خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۱۴


    [size=medium]حرام بودن خرید و فروش وسائل و آلات موسیقی[/size]


    حضرت صادق (ع) درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند: صنعتی (شغلی) که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است. تحف العقول صفحه ۳۳۵، شیخ حر عاملی در کتاب فصول المهمه، گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۸۴

    ابوبصیر گوید از امام باقر (ع) در موردکسب و معامله آلات موسیقی و نوازندگی سوال کردم پس حضرت فرمودند: خرید و فروش آنها و جمیع تصرفات در این رابطه حرام می باشند زیرا خدای عزوجل وعده عذاب بر عامل آنها داده است. پس حضرت آیه ۶ سوره لقمان را تلاوت نمود: «بعضی از مردم کسانی هستند که میخرند کلام بیهوده(=موسیقی) را برای گمراه ساختن مردم از یاد خدای متعال آن گروه برای ایشان عذابی خوار کننده مهیاست» تفسیر جامع جلد ۵ صفحه ۲۸۲


    [size=medium]حرام بودن آموزش دادن و یادگیری آلات موسیقی و نوازندگی[/size]


    از امام صادق (ع) درباره خرید کنیزانی که آلات موسیقی مینوازند سوال شد، امام (ع) فرمود: خریدن و فروختن ایشان حرام است و تعلیم و یادگیری (آلات موسیقی) کفر است و گوش کردن خوانندگی ایشان نفاق است. عین الحیوة صفحه ۲۳۰

    حضرت کاظم (ع): آموزش دادن آلات موسیقی کفر و یادگیری آلات موسیقی کفر و گوش دادن به آن کفر است و پولش نیز حرام است. وسائل الشیعه جلد ۱۲صفحه ۸۷

    حضرت محمد (ص): آموزش دادن خوانندگان و خرید و فروش کنیزکان آوازه خوان، حرام است و درآمدی که از این راه به دست می آید نیز حرام است. تفسیر مجمع البیان جلد ۸ صفحه ۳۱۳

    فردی نزد پیامبر اکرم (ص)آمد و عرض کرد: یا رسول الله (ص)! خداوند مرا بیچاره کرده به طوری که روزی من فقط از راه نوازندگی ممکن است پس شما اجازه بدهید که دایره بزنم و موسیقی بنوازم، حضرت فرمود: من به این کار اجازه نمی دهم. کرامت و بزرگ منشی برای تو نیست ای دشمن خدا! رزق و روزی تو را خداوند حلال داده و تو در طریق حرام تلاش داری، اگر دوباره چنین درخواستی کنی تو را تادیب خواهم کرد، برو دنبال کسب حلال. سفینة البحار جلد ۲ صفحه ۳۲۸


    [size=medium]خانه‌ای که در آن وسایل و آلات موسیقی باشد[/size]


    امام علی (ع): ملائکه در خانه ای که در آن آلات موسیقی باشد یا موسیقی گوش کنند داخل نمی شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی گردد و برکت از اهل آن خانه برداشته می شود. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۰۰، فروع کافی، مستدرک الوسائل باب ۷۸، ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۴۱۳، وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۵

    امام صادق (ع): خانه ای که در آن آلات موسیقی باشد از بلاهای ناگهانی و سکته و مرگ های ناگهانی و... در امان نیست و ملائکه در آن خانه وارد نمیشود و دعا در آن خانه مستجاب نمی شود. مستند مرحوم نراقی، وسائل الشیعه، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۲، عین الحیوة صفحه ۲۲۹

    امام رضا (ع): کسی که چهل روز در خانه اش آلات موسیقی یا قمار و لهو باشد گرفتار خشم الهی می شود و اگر در این مدت بمیرد فاجر و فاسق مرده و جایگاهش دوزخ است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۰۰، مستند نراقی، حلیة المتقین صفحه ۳۳۰، گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۶۰


    [size=medium]شخصیت پست نوازنده و خواننده[/size]


    شخصی از امام صادق (ع) سوال کرد فرومایه و پست فطرت (لئیم) که در قرآن به آن اشاره شده منظور چه کسی می باشد؟ حضرت فرمودند: لئیم و پست فطرت کسی است که شراب بنوشد یا که آلات موسیقی بنوازد. خصال جلد ۱ صفحه ۳۲

    از امام صادق (ع) پرسیدند فرومایه کیست؟ فرمود: کسی که شراب بنوشد و طنبور (یک نوع از آلات موسیقی) بزند. خصال شیخ صدوق جلد ۱ صفحه ۷۲

    رسول خدا (ص): هیچ شخصی صدای خود را به آوازه خوانی بلند نمی کند مگر اینکه خداوند دو شیطان می فرستد که بر دوشهای او سوار می شوند و با پاشنه های خود بر سینه او می کوبند.(مانند حیوانی که افسارش در دست انسان است و او را کنترل می کند، کنایه از اینکه در تمام مدت خوانندگی ملعبه و بازیچه شیطان است) تا وقتی که خوانندگی او تمام شود. مستدرک الوسائل جلد ۱۳ باب۸۰، زبدة البیان فی احکام القرآن صفحه ۲۷۹، كاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، صفحه ۱۴۳‏

    حضرت علی (ع): در این باره می فرماید که به شش شخص سلام نکنید: ۱.یهودی ۲.اهل موسیقی و نوازندگی ۳.مسیحی ۴.شخص آوازه خوان ۵.کسی که در حال بازی شطرنج است ۶.کسی که شوخی اش فحش مادر است. خصال الصدوق جلد ۱ صفحه ۲۷۵، بحارالانوار جلد ۷۶ صفحه ۹، نصایح صفحه ۳۳۲

    حضرت امیرالمومنین (ع) نقل شده است که کبوتر در خواندن که میکند نفرین میکند بر آنها که سازها میزنند و کنیزان خواننده نگاه میدارند و عود و نی می نوازند. حلیة المتقین صفحه ۳۳۰


    [size=medium]چگونگی عذاب نوازنده و خواننده و گوش دهنده[/size]


    رسول خدا(ص): اهل موسیقی از جمله کسانی است که در قیامت خداوند به او نظر رحمت نمیفرماید، کسی که به نوای موسیقی وآوازه خوانی گوش کند، بعد از مرگش در گوش او سرب مذاب شده می ریزند. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۸۰

    رسول اکرم (ص): نوازنده طنبور و آلات موسیقی در قیامت در حالی محشور می شوند که صورتش سیاه است و طنبور یا آلات موسیقی که در دنیا با آن سر کار داشته به دستش می دهند اما جنس آن آلت از آتش است که همه بدنش را می سوزاند و هفتاد هزار فرشته از بالای سرش برسر و صورت او می کوبند. جامع الاخبار صفحه ۱۸۰، تفسیر قرطبی جلد ۱۴ صفحه ۵۴، مستدرک الوسائل جلد ۲ صفحه ۴۵۹

    رسول خدا (ص): شخص آوازه خوان کور و لال از قبرش مشهور می شود و شخص نوازنده نی و نوازنده دایره به همین شکل مشهور می شوند. جامع الاخبار صفحه ۱۸۰، مستدرک الوسائل جلد ۲ صفحه ۴۵۹


    [size=medium]اهل موسیقی و آوازه خوانی در آخرالزمان[/size]


    رسول خدا (ص): گروهی از امت من در آخرالزمان به صورت خوک و میمون مسخ می شوند. عرض شد: یا رسول الله آیا اینها شهادت به یگانگی خدا و رسالت شما میدهند و روزه می گیرند و نماز می گذارند؟ فرمود: بلی. عرض شد: پس چرا باید مسخ شوند؟ فرمود: برای اینکه ایشان آلت موسیقی می نوازند و شراب می نوشند. پس ایشان صبح می کنند در حالی که به صورت خوک و میمون مسخ شده اند. کنزالعمال جلد ۱۴صفحه ۲۸۱

    ابن عباس نقل مى كند:
    ما با پيامبر (ص) در آخرين حجى كه در سال آخر عمر خود بجاى آورد (حجة الوداع) بوديم. رسول خدا (ص) حلقه در خانه كعبه را گرفت و رو به ما كرد و فرمود: آيا حاضريد شما را از علامتهاى آخرالزمان باخبر سازم؟ سلمان كه در آن روز از همه به پيامبر (ص) نزديك بود، عرض كرد: آرى يا رسول الله!پيامبر (ص) فرمود: از علامت هاى آخرالزمان ضايع كردن نماز، پيروى از شهوات، تمايل به هواپرستى، گرامى داشتن ثروتمندان و فروختن دين به دنياست و در آن وقت قلب مؤمن در درونش آب مى شود مثل آب نمك در آب! از اين همه زشتيها كه مى بيند و قدرت بر جلوگيرى آن را ندارد. سلمان پرسيد: آيا چنين چيزى واقع خواهد شد؟ حضرت فرمود: آرى، سوگند به خداوند! اى سلمان! در آن وقت زمامداران ظالم، وزيرانى فاسق، كارشناسان ستمگر و امنايى خائن بر مردم حكومت كنند. سلمان پرسيد: آيا چنين امرى واقع خواهد شد؟ پيامبر (ص) فرمود: آرى، سوگند به خدا! اى سلمان! در آن وقت زشتى ها زيبا و زيبايى ها زشت مى شود. امانت به خيانتكار سپرده مى شود و امانتدار خيانت مى كند، دروغگو تصديق مى شود و راستگو تكذيب! سلمان پرسيد: آيا اين امر واقع خواهد شد؟ پيامبر (ص) فرمود: آرى، سوگند به خداوند! در آن وقت حكومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود، كودكان بر منبر مى نشينند، دروغ خوشايند و زرنگى، زكات ضرر و بيت المال غنيمت محسوب مى شود! اولاد در حق پدر و مادر جفا مى كنند و به دوستانشان نيكى مى نمايند و ستاره دنباله دار طلوع مى كند! سلمان پرسيد: آيا چنين چيزى واقع خواهد شد، يا رسول الله؟ پيامبر (ص) فرمود: آرى، اى سلمان! در آن زمان زنان در تجارت با شوهران خود شريك مى شوند، باران رحمت كم، جوانمردان بخيل، تهى دستان حقير مى شوند، بازارها به هم نزديك مى گردد و همه از خدا شكايت مى كنند. يكى مى گويد سودى نبردم و ديگرى مى گويد چيزى نفروختم. سلمان پرسيد: اين امر واقع خواهد شد؟ حضرت فرمود: آرى، در آن وقت گروهى به حكومت مى رسند، اگر مردم حرف بزنند آنها را مى كشند و اگر سكوت كنند اموالشان را غارت، حقشان را پايمال مى كنند و خونشان را مى ريزند و دلها را پر از كينه و وحشت مى كنند و... در آن زمان اشياء و قوانين را از شرق و غرب مى آورند و امت من رنگارنگ مى شوند، نه بر كوچك رحم مى كنند و نه بر بزرگ احترام مى گذارند و نه گناه كارى را مى بخشند، هيكل هايشان مانند آدميان و قلب هايشان همچو شياطين است. در آن زمان لواط زياد مى شود، مردان خود را شبيه زنان مى كنند و زنان خود را شبيه مردان، لعنت خدا بر آنها باد! در آن زمان مساجد را زينت مى كنند، قرآن ها را آرايش مى دهند و مناره هاى مساجد را بلند مى نمايند و صفهاى نمازگزاران زياد، اما دلهايشان به يكديگر كينه توز و زبانهايشان مختلف است! مردان و پسران، خود را با طلا زينت مى كنند و لباس حرير و ديباج مى پوشند، پوست پلنگ را براى اظهار بزرگى در بر مى كنند. ربا در بين مردم شايع مى شود و معاملات با غيبت و رشوه انجام مى گيرد، دين را مى گذارند و دنيا را برمى دارند! طلاق زياد مى شود، حدود اجرا نمى گردد، زنان خواننده و آلات نوازندگى آشكار مى گردد و اشرار امت به دنبال آنها مى روند، ثروتمندان براى تفريح و طبقه متوسط براى تجارت و فقرا براى ريا و خودنمايى به حج مى روند! عده اى قرآن را براى غير خدا و عده اى براى خوانندگى ياد مى گيرند و گروهى نيز علم را براى غير خدا مى آموزند، زنازاده فراوان مى شود و براى دنيا با يكديگر عداوت مى كنند! پرده هاى حرمت پاره مى گردد، گناه زياد مى شود، بدان بر خوبان مسلط مى شوند دروغ فراوان، لجاجت شايع و فقر فزونى مى يابد، با انواع لباسها بر يكديگر فخر مى فروشند، قمار و آلات موسيقى را تعريف مى كنند و امر به معروف و نهى از منكر را زشت مى شمرند. مؤمن واقعى در آن زمان خوار است، قاريان قرآن و عبادت كنندگان پيوسته از يكديگر بدگويى مى كنند و در ملكوت آسمانها آنان را افراد پليد مى دانند. ثروتمندان از فقر مى ترسند و بر فقرا رحم نمى كنند و آدمهاى نالايق درباره جامعه سخن مى گويند كه حقيقت ندارند، حرفهايشان فقط شعار است! در آن زمان صداى تواءم با لرزش از زمين برمى خيزد كه همه مى شنوند، گنجهاى طلا و نقره بيرون مى ريزند ولى براى انسان ديگر سودى نخواهند داشت و دنيا به آخر مى رسد... بحارالانوار جلد ۶ صفحه ۳۰۶

    رسول خدا (ص): از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد. و مردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند. در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند. تفسیر جامع جلد ۶صفحه ۳۴۷

    حضرت محمد (ص): در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر میشود، گفته شد یا رسول الله (ص) چه وقت این طور میشود؟ فرمود هرگاه آشکار شود آلات موسیقی و زنان خواننده و شرابخواری، به خدا قسم هر آینه مردمانی از امت من در شب، خوش و با کیف و ناز و سرگرم بازی هستند، پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند، به سبب اینکه حرام خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری و رباخواری و پوشیدن حریر است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب تحریم الغناء

    ضمن روایاتی که درباره نشانه های آخرالزمان است می فرماید: آلات لهو (موسیقی) نواخته می گردد و یک نفر نیست که نهی از منکر کند و کسی جرات بر نهی آن نمی کند (چنانچه در این زمان مشاهده می شود در خیابان ها بازارها مغازه ها و خانه ها با صدای بلند موسیقی نواخته می شود و کسی هم جرات نهی ندارد) و نیز در شریفترین مکان ها یعنی مکه معظمه و مدینه منوره علنا آلات لهو نواخته می شود. مستند نراقی، گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۸۷

    در کتاب «مهدی منتظر» صفحه ۱۴۵ نوشته ی حاج شیخ محمد جواد خراسانی در مورد حوادث و وقایع که در دوران غیبت و نزدیک ظهور حضرت مهدی (عج) رخ می دهد چنین می خوانیم:
    ۱.در این زمان مردم غنا و آواز را دوست دارند.
    ۲.رقص و طرب و غنا را حلال می شمرند.
    ۳.آلات ساز و آواز ظاهر می شود.
    ۴.تار و طنبور زنی را مستحسن شمارند و نیکو بیاموزند.
    ۵.زن های آوازه خوان و رقاصه آشکار می شوند.
    ۶.زن های آوازه خوان و آلات آواز برای خود اتخاذ می کنند.
    ۷.لهو و آلات لهو ظاهر شود عابرین بروی بگذرند (بی توجه بگذرند)و احدی احدی را منع نکند.
    ۸.برای غنا و آوازه مالها خرج می کنند.
    ۹.همچنین آلات غنا و موسیقی در حرمین (مکه و مدینه)ظاهر می شود.

    حضرت محمد (ص) برای سلمان بیان فرمود از چیزهای بدی که در آخرالزمان به وقوع می پیوندد و از علامات قیامت است که از آن جمله این است که قرآن را به حالت غنا و موسیقی می خوانند. عین الحیوة صفحه ۲۳۰، وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۲۷

    رسول خدا (ص) از نشانه های آخرالزمان این است که: آوازه خوانی آشکار شود، و قرآن را با لحن موسیقی میخوانند. ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۱۶۴


    [size=medium]احادیث دیگر درباره موسیقی و آوازه خوانی[/size]


    مردی از امیر المومنین (ع) درباره معنی سخن کبوتر راعبی (بلبل) سوال کرد. حضرت فرمودند: آن پرنده چهار گروه را نفرین می کنند ۱.اهل ساز و آلات موسیقی ۲.آواز خوانها ۳.آنانکه در سازها می دمند مثل فلوت زن و نی زن و شیپور و قره نی ۴.طنبور زنان و نوازندگان تارها و مزمارها علل الشرایع جلد۲صفحه ۸۹۷، عیون الاخبار الرضا جلد ۱ صفحه ۱۸۶

    حضرت صادق (ع): یکی از مصادیق قول الزور که خدای متعال در سوره حج آیه ۳۱ از آن نهی فرموده این است که شخص به خواننده و آوازه خوان بگوید: احسنت خوب خواندی. عین الحیوة صفحه ۲۳۱، معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۸

    پيغمبر (ص) فرمودند: برانگيخته می‏شود صاحب طنبور (یکی از آلات موسیقی) روز قيامت و او سياه ‏رو است و به دست او طنبورى است از آتش و بر بالاى سر او هفتاد هزار فرشته ‏اند که بدست هر يك گرزيست كه بر سر او میزنند، برانگيخته می‏شود صاحب غنا و خوانندگى و موسیقی از گور خود كور و كر و گنگ و برانگيخته می‏شود زناكننده مثل اين و صاحب نى مثل اين و صاحب دف مثل اين و پيغمبر (ص) فرمود: كه موسیقی افسون دروغ است. كاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، صفحه ۱۴۳‏

    امیر المومنین (ع): موسیقی و آوازه خوانی باعث فقر است و کسی که زیاد به صدای موسیقی و آوازه خوانی گوش بدهد عاقبت به فقر و نداری مبتلا می شود. عین الحیوة صفحه ۲۳۰، مستدرک الوسائل باب ۷۸، نصایح صفحه ۳۴۸

    امام صادق (ع): کسی که خدای متعال به او نعمتی عطا کند (مثلا فرزند یا زن) پس اگر وی بخاطر آن نعمت مجلس موسیقی تشکیل دهد پس همانا کفران آن نعمت را نموده است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب۱۲۸، فروع کافی جلد۴صفحه ۴۳۲

    محمد بن عمر روایت کرده: من بر امام صادق(ع) وارد شدم پس حضرت فرمودند: «بپرهیزید از قول الزور و...» و همین طور حضرت پیوسته این کلام را تکرار نمود. تا آنجا که عرصه بر من تنگ شد و فهمیدم که منظور حضرت من هستم که در خانه ام نوازنده و آوازه خوان دارم. وسائل الشیعه جلد۱۲صفحه ۳۰۹

    امام صادق (ع): شخصی از امام صادق (ع) درباره نرد و شطرنج پرسید امام (ع) فرمود: به آنها نزدیک نشو، درباره موسیقی نیز از امام (ع) سوال نمود: امام (ع) فرمود: خوب نیست، انجام ندهید. معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۶۲، خصال شیخ صدوق جلد ۱ صفحه ۱۹۸

    رسول خدا (ص): موسیقی مقدمه نزدیک شدن زن و مرد از راه زنا است. جامع الاخبار، مستدرک الوسائل کتاب تجارت، بحارالانوار جلد ۷۳ صفحه ۲۴۷

    در روایتی آمده است که: از موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیاء را از بین میبرد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی میشود. مردانگی را نابود میسازد، و هرکاری که شراب میکند موسیقی هم انجام میدهد، و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی انسان را به زنا میکشاند. الدرالمنثور جلد ۵ صفحه ۳۰۸، جوان و موسیقی صفحه ۳۱

    امام سجاد (ع): مجلس موسیقی و نوازندگی و آوازه خوانی مجلسی است که خداوند به سوی اهل آن مجلس نظر نمی کند و اهل آن مجلس از عذاب الهی در امان نیستند. فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۳، وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۳، عین الحیوة صفحه ۲۲۹

    حضرت صادق (ع): داخل خانه ها و مکان هایی که در آن نوازندگی و آوازه خوانی می شود نگردید زیرا حق تعالی از آن گروه اعراض و دوری فرموده و روی رحمت از ایشان برگردانیده و برایشان غضب نموده است. عین الحیوه صفحه ۲۳۰، کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۲

    حضرت صادق (ع): موسیقی و آوازه خوانی پلید ترین و نجس ترین چیزهایی هستند که خدای تعالی خلق فرموده و کسی که به این دو اشتغال ورزد از پلید ترین مخلوقات است. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۸

    رسول خدا (ص): کسی که به موسیقی گوش دهد، خدا در گوش او تخم باطل و افترا می ریزد. مستدرک الوسائل

    امام صادق (ع): خبیث ترین و بدترین چیز نزد خدا عزوجل موسیقی است، که عامل فقر و نفاق است. مستدرک الوسائل

    پیغمبر اکرم (ص): روزی در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر می شود گفته شد: یا رسول الله (ص) چه وقت این طور می شود؟ فرمود: هرگاه آشکار شود آلات موسیقی زنان خواننده و شرابخواری به خدا قسم مردمانی از امت من در شب خوش و با کیف و ناز سرگرم بازی هستند پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند به سبب اینکه حرام خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری ربا خواری و پوشیدن حریر است. وسائل الشیعه جلد ۱۲

    پیغمبر اسلام (ص) در سفارشی به حضرت علی (ع) می فرمایند: ای علی سه چیز موجب قساوت قلب می گردد: ۱.شنیدن لهو ۲.در پی شکار رفتن ۳.درخواست چیزی از حاکم. وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۴

    شخصی از امام محمد باقر (ع) راجع موسیقی سوال پرسید: حضرت فرمودند اگر حق و باطل جدا از هم باشند و مشخص شده باشد موسیقی در کدام طرف خواهد بود: آن شخص گفت در طرف باطل و نادرست. امام (ع) فرمودند: درست گفتی. عین الحیوة صفحه ۲۲۹

    حضرت محمد (ص): گوش دادن به موسیقی نفاق را در دل می رویاند همچنانکه آب سبزه را می رویاند. و در روایات دیگری امام صادق (ع) فرموده اند: موسیقی آشیانه مرغ نفاق است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۲۸، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۴، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه ۵۵۵، عین الحیوة صفحه ۲۳۰ و ۲۲۹

    حسن بن هارون گوید: شنیدم امام صادق (ع) میفرمود: صدای طرب انگیز نفاق آورد و آخر کار نیز به فقر و پریشانی کشاند. خصال شیخ صدوق جلد ۱ صفحه ۲۸

    امام رضا (ع): از پدران بزرگوارش نقل کرده که فرموده اند: ابلیس از زمان آدم (ع) تا زمان حضرت مسیح (ع) به سراغ پیامبران می آمد و با آنان به گفتگو می پرداخت و از ایشان پرسش می نمود و با هیچ کدام به قدر حضرت یحیی سخن نمی گفت. روزی یحیی بن زکریا به وی گفت: ای ابا مره (ظاهرا کنیه ابلیس است) مرا به تو حاجتی است گفت: تو بزرگتر از آنی که از من چیزی بخواهی و تو را رد کنم. مطمئن باش که هرچه بخواهی دست رد به سینه ات نمی زنم. یحیی (ع) گفت: دلم می خواهد دامهایی را که با آن بنی نوع بشر (مردمان) را صید می کنی (گول می زنی) به من نشان دهی. ابلیس گفت: با کمال افتخار اطاعت می کنم، و فردا آنها را به نظرت می رسانم. صبح فردای آن روز یحیی (ع) در خانه خود نشست و در انتظار وعده ابلیس بود و در خانه را محکم به روی خود بسته بود که ناگاه ابلیس از سوراخی که در خانه او بود در آمد و در برابرش قرار گرفت. یحیی دید که ابلیس از صورت، میمون و از بدن خوک است، شکاف چشم ها و لبهایش بر خلاف معمول از بالا به پایین و فواصل دندانهایش زیاد و استخوان فک بالا و پایین او به هم چسبیده است، و دید که چهار دست دارد، دو دست در سینه و دو دست در شانه، غوزک پاهایش در جلو و انگشتان آن در عقب است، قبایی بر تن و کمربندی بر کمر دارد که تارهای آن رنگارنگ است، و در دست او زنگی بزرگ و بر سرش کلاهخودی است که آهنی شبیه قلاب از آن آویزان است.
    یحیی (ع) پس از تماشای این منظره پرسید؟ این کمربند چیست که بر کمر داری؟ گفت: این کیش مجوسیت است که من خود آن را درست کرده و در نظر مجوسیان زینتش دادم. پرسید: چرا تارهای آن رنگارنگ است؟ گفت: این رنگ ها انواع آرایش زنان است، زنان خود را به انواع مختلفی می آرایند تا یکی از آن انواع با رنگ و جلوه طبیعی آنها جور آید، آن وقت است که فریبندگی خاصی به خود می گیرند و من مردم را با آن جلوه فریب می دهم.پرسید: این زنگ چیست که به دست گرفته ای؟ گفت این مجمع تمامی لذات از قبیل طنبور، چنگ، ساز، طبل، نی، و سرنا است. مردم در مجلس شراب حاضر میشوند و شراب هم می خورند ولی آن طور که باید لذت نمی برند، من این زنگ را در بین آنان به حرکت در می آورم، به محض اینکه صدایش به گوش آنها میرسد شرم و حیا از آنان زایل گشته و یکی یکی به رقص درمی آید و یکی چغانه میزند و یک جامه می درد و برهنه میشود. (در این قسمت متوجه میشویم که گوش کردن موسیقی چه گرفتاریهایی را برای انسان به وجود می آورد مانند: بی حیایی، بی شرمی و... کار به جایی میکشد که انسان با گوش دادن موسیقی عقلش زایل میشود و حیا از او میرود و برهنه میشود)
    پرسید: چه چیز بیشتر خشنودی تو را فراهم میکند؟ جواب داد: زنان بهترین تله و دام من هستند. وقتی ببینم پارسایان زیاد مرا لعنت میکنند دست به دامن زنان میشوم و از راه غریزه جنسی کارشان را ساخته و به همین وسیله خود را آسوده خاطر میسازم. پرسید: این کلاهخود چیست که بر سر نهاده ای؟ گفت: با این کلاه، خود را از شر نفرین مومنین حفظ میکنم.پرسید: این آهن چیست که در کلاهخود تو می بینم؟ گفت: با این دلهای صالحین را زیر و رو می نمایم.
    در اینجا یحیی (ع) به یاد خود افتاد و پرسید: آیا تاکنون هیچ به من دست یافته ای؟ گفت: نه ولی در تو خصلتی است که من آن را دوست دارم، پرسید: آن صفت کدام است؟ گفت: تو مرد پرخوری هستی و وقتی که افطار میکنی سنگین میشوی و همین سنگینی، تو را مقداری از نماز و شب زنده داری باز میدارد، و من به همین خوشحال میشوم. یحیی گفت: حال که چنین است من هم با خدا عهد می بندم تا چندی که زنده هستم هیچ وقت خود را از غذا سیر نکنم.ابلیس گفت: من نیز با خدا عهد می بندم تا چندی که زنده ام نسبت به احدی خیرخواهی نکنم. این را گفت و از نزد یحیی بیرون رفت و دیگر به سراغ او نیامد. بحارالانوار جلد ۶۳ صفحه ۲۲۳، حیوة القلوب جلد ۱ صفحه ۳۸۴

    حضرت محمد (ص): در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر میشود گفته شد یا رسول الله (ص) چه وقت اینطور میشود؟ فرمود هرگاه آشکار شود آلات موسیقی و زنان خواننده و شرابخواری، به خدا قسم هر آینه مردمانی از امت من در شب، خوش و با کیف و ناز و سرگرم بازی هستند، پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند به سبب اینکه حلال خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری و ربا خواری و پوشیدن حریر است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب تحریم غناء، ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۹۶

    امام صادق (ع): کسی که چهل روز در خانه اش بربط (یا دیگر آلات موسیقی) نوازند و مردمان بر او وارد شوند، شیطان اعضاء خود را به تمام اعضای بدنش مس مینماید، پس غیرت از آن مرد برطرف میشود تا به حدی که اگر با زنش فعل قبیحی انجام دهند، بدش نمی آید. حلیة المتقین صفحه ۳۳۱ و در حدیثی دیگر امام (ع) میفرماید: صفت حیاء از او گرفته میشود و هرچه بگوید و هرچه به او بگویند پروائی ندارد. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۲۸، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۲

    امام باقر (ع): موسیقی از جمله گناهانی است که خداوند برای ارتکاب آن، وعده عذاب داده است، سپس آن حضرت سوره لقمان آیه ۶ را خواندند: بعضی از مردم هستند که سخنان بیهوده خریداری میکنند تا مردم را از روی جهل و نادانی از راه خداوند گمراه کنند و به دنبال آن، آیات الهی را مسخره میکنند، خداوند بدین عمل آنها را به عذاب خوار کننده ای مبتلا میسازد. فروع کافی کتاب الاشریه باب الغناء، عین الحیوة صفحه ۲۲۸
    و در احادیث کثیره آمده است که هر گناهی را که خداوند بر آن وعده عذاب داده باشد گناه کبیره است. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه ۵۲۶

    و در کتاب حق الیقین تالیف علامه مجلسی (رحمة الله علیه) در صفحه ۵۶۶ مشغول به ملاهی بودن: (نواختن آلات موسیقی مانند: دف و طنبور و نای و...) را از گناهان کبیره شمرده است.

    مولا علی (ع) از پیغمبر (ص) نقل کرده است که فرمود: هرگاه امت من به پانزده گناه آلوده شوند عذاب بر آنها نازل گردد. پرسیدند: چه گناهانی؟ فرمود: هنگامی که غنیمت جنگ ثروت اشخاص شود، امانت مردم غنیمت به شمار آید، زکات را غرامت و خسارت گیرند، مرد از زن خود اطاعت کند، به پدر و مادر جفا کند و با رفیق خوشرفتاری نماید، زمامداران پست ترین افراد باشند، مردم از ترس به آنها احترام گزارند، در مساجد سر و صدا کنند، جامه ابریشم پوشند، زنان خواننده اختیار کنند، موسیقی بنوازند، و آخر این امت اولش را لعنت کند، باید در انتظار باد سرخ و فرو رفتن زمین و مسخ (تغییر خلقت) باشند. نصایح صفحه ۳۴۶

    رسول خدا (ص): کسی که به موسیقی گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب کرده ریخته میشود. مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۲۲

    حضرت محمد (ص) در حدیثی فرمودند: ده طائفه از امت من وارد بهشت نشوند جز اینکه توبه کنند که یکی از این گروه ها کسانی هستند که موسیقی مینوازند. نصایح صفحه ۲۹۷

    حضرت محمد (ص): سه چیز دل را سخت و سنگین کند: ۱.گوش دادن به آواز و موسیقی ۲.شکار ۳.به دربار پادشاهان رفتن. نصایح صفحه ۱۲۱

    حضرت محمد (ص) نهی کردند از بازی کردن نرد و شطرنج و طبل و تنبک و طنبور و عود. حلیة المتقین صفحه ۳۲۵

    در مورد رفتار پیامبر در برخورد با صدای موسیقی آمده است: نافع می گوید: ابن عمر صدای موسیقی شنید، انگشتانش را بر گوشهایش گذاشت و به سرعت گذشت و آنگاه به من گفت: آیا چیزی می شنوی؟ گفتم: خیر، آنگاه وی انگشت ها را از گوش درآورد و گفت: روزی با پیامبر خدا (ص) بودم، چیزی مثل همین صدا شنید و چنین کرد. جوان و موسیقی صفحه ۲۲

    امام صادق (ع): هنگامی که آدم (ع)از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشإ می گیرد. فروع کافی جلد ۴ صفحه ۴۳۱

    امام باقر (ع): کسی که به سخن گوینده ای گوش دهد و به او میل کند پس او را پرستیده است، پس اگر گوینده از خدا اداء کند (گفته هایش رحمانی باشد، خدایی باشد) شنونده خدا را پرستش کرده و اگر ناطق از شیطان برساند (شیطانی باشد) پس شنونده شیطان را پرستش کرده است. فروع کافی کتاب الاشربه باب الغناء

    روزی امام کاظم (ع) از کنار خانه بُشر میگذشت، صدای موسیقی و سازی از خانه شنید و کنیزی جلوی در خانه او دید، حضرت از کنیز سوال نمود صاحب تو آزاد است یا بنده، کنیز گفت آزاد است، حضرت کاظم (ع) فرمود راست گفتی اگر او بنده (خدا) میبود بندگی میکرد (و معصیت و نافرمانی صاحبش را که خدا است را انجام نمی داد) سپس آن کنیز به درون خانه رفت و سخنان امام کاظم (ع) را به بُشر گفت، بُشر از سخنان حضرت تکانی خورد و پای برهنه از خانه بیرون آمد و به دنبال امام کاظم (ع) دوید و خود را به آن حضرت رسانید، خود را در آغوش حضرت انداخت و به دست ولایتی حضرت توبه کرد و تا آخر عمر همیشه پای برهنه بود بنابراین ملقب به بُشر حافی بود. مجالس المومنین جلد ۲ صفحه ۱۲

    امام صادق (ع): در بهشت درختی وجود دارد که خداوند به بادهای بهشتی فرمان میدهد که به حرکت درآمده، به این درخت برخورد کنند و از آن صداهای دلنشینی به گوش می رسد، که مردم صدایی به زیبایی و دلنشینی آن نشنیده باشند. سپس فرمودند: ولی این صداهای ناب و دلنشین مخصوص کسانی است که به خاطر ترس از خداوند شنیدن موسیقی را در دنیا ترک کرده باشند. میزان الحکمة جلد ۲ صفحه ۱۱۱

    ابی برزه یا ابی برده نقل میکند که با رسول خدا (ص) بودیم، آواز غنائی شنیدیم، ناگاه دیدیم عمروبن عاص و معاویه مشغول آوازه خوانی هستند! رسول خدا (ص) عرض کرد: بار خدایا این دو نفر (معاویه و عمروبن عاص) را خوب در فتنه واردشان کن و خوب به طرف آتش بکشانشان. المراجعات صفحه ۱۹۰

    امیرالمومنین علی (ع) در نامه خود به زیادبن ابیه نوشت: درباره معاویه گفته اند که چهار خصلت داشت که اگر یکی از آنها در شخصی باشد او را نابود میکند: ۱.با شمشیر به ملت اسلام حمله کرد و با حیله و نیرنگ خلافت را در دست گرفت. ۲.جانشین خود را کسی قرار داد که همواره شرابخوار و مست بود، لباسهای حریر می پوشید با ساز و رقص و آواز دمساز بود ۳.تغییر و تبدیل حلال و حرام خدا میکرد و بدعت در دین میگذاشت ۴.کشتن اولیاء و دوستان خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت مثل حجر بن عدی و یارانش. شرح ابن ابی الحدید جلد ۴ صفحه ۶۸، نفس المُهموم (شیخ عباس قمی (ره)) صفحه ۶۸

    حضرت محمد (ص) نهی کردند از بازی کردن نرد و شطرنج و طبل و تنبک و طنبور و عود، و نهی فرمودند از فروختن آلت نرد و شطرنج.حلیة المتقین صفحه ۳۲۵

    رسول خدا (ص):از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد.ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند.در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند. تفسیر جامع جلد ۶ صفحه ۳۴۷

    در حدیث دیگر نقل شده است که هرکه در خانه او طنبور یا عود یا چیز دیگر از آلتهای ساز یا نرد یا شطرنج چهل روز بماند مستوجب غضب الهی گردد و اگر در این چهل روز بمیرد فاجر و فاسق مرده باشد و جای او در جهنم باشد. حلیة المتقین صفحه ۳۳۰

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    مدیرکل انجمنهای نور آسمان vorojax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    همشهری حضرت عشق
    نوشته ها
    7,305
    تشکر
    6
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض RE: اسلام و موسیقی و نوازندگی و آوازه خوانی

    سلام دانیال جان :rose:
    یک دنیا تشکر بابت مطلب مفیدی که قرار دادید.
    یا علی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه