نوشته اصلی توسط
ehsanorg
ممنون. ولی دلیلی واسه احکامشون ندارن من خودم خیلی کتاب خوندم از ائمه . ولی حرفی از موسیقی توش نیست . فقط از غنا حرف زدن
با سلام دوست عزیز ...
همانطوریکه نوشتم: مهمترین منبع احکام ما قرآن است و سخن معصومین.
درخصوص موسیقی همانطوریکه نوشتم: آیه ای نداریم . حدیثی هم با لفظ موسیقیا نداریم ..اما دو نوع ابزار موسیقی داریم
یک: فقط برای موارد حرام مصرف دارد... این نوع را اسلام حرام میداند. مثل دف، مزمار (نی و فلوت)، معزف (تار)، عود، طبل، تنبور.
علت حرمت هم اینه که :انسان را به طُرب و خوشی جنسی سوق میدهد.
دو: ابزاری که میتوان در مورد مباحات هم استفاده نمود مثل ابزار مارشهای نظامی و این گونه ابزار حرمت ندارد.
اما در باره غنا
2- غناء
در قرآن آیه ای به صراحت درباره غنا نیامده ولی در رویات متعدد منظور یا مصداق -قول الزور - درقرآن را غنا برشمردند.
از جمله آيه فوق و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ ... و بعضى ديگر از آيات قرآن مىباشد كه حد اقل طبق رواياتى كه در تفسير اين آيات وارد شده بر غنا تطبيق گرديده، و يا غنا از مصاديق آن شمرده شده است.
در حديثى از امام صادق )(علیه السلام) مىخوانيم كه در تفسير آيه وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج- 30) فرمود:قول الزور الغناء:" سخن باطل همان غنا است"
و نيز همان امام در تفسير آيه وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ (فرقان- 72) فرمود:" منظور از آن غنا است" و در تفسير همين آيه مورد بحث، روايات متعددى از امام باقر و امام صادق امام على بن موسى الرضا (علیهم السلام) نقل شده است كه يكى از مصداقهاى" لهو الحديث" را كه موجب" عذاب مهين" است غنا معرفى كردهاند
علاوه بر اين روايات فراوان ديگرى- منهاى تفسير آيات- در منابع اسلامى ديده مىشود كه تحريم غنا را بطور مؤكد بيان مىكند.در حديثى كه از" جابر بن عبد اللَّه" از پيامبر ص نقل شده مىخوانيم:كان ابليس اول من تغنى:" شيطان اولين كسى بود كه غنا خواند.(1)
واژه موسیقی(موسیقیا)در متون دینی به چشم نمی خورد؛ ولی به جای آن واژه های غنا، لهو،ملاهی و مصادیق آلات موسیقی، مانند : دف، مزمار (نی و فلوت)، معزف (تار)، عود، طبل،تنبور و مانند آن بکار رفته است.
غنا از مقولهء صوت و آوازی است که از دهان بیرون آید و همراه با ترجیع و طرب انگیز است ، به طوری که در مجالس لهو و لعب و عیاشی از آن استفاده می کنند، ولی موسیقی صداهای موزون است .
پس در حرمت غناء چندان مشكلى وجود ندارد، مشكل تشخيص موضوع غناء است.
آيا هر صوت خوش و زيبايى غنا است؟
مسلما چنين نيست، زيرا در روايات اسلامى آمده و سيره مسلمين نيز حكايت مىكند كه قرآن و اذان و مانند آن را با صداى خوش و زيبا بخوانيد.(2)
پی نوشت:
1- با اقتباس از تفسیر نمونه ج17 ص 20
2-با اقتباس از تفسير نمونه، ج17، ص 23
ادامه دارد.......