[align=center] :rose::rose:بسم الله الرحمن الرحیم :rose::rose:[/align]

نیازمندی های اعتقادی ، حقوقی و اخلاقی جوامع بشری بیشتر از آن است که بتوان با 6666 آیه قرآن و 500 آیه از آیات الاحکام آن ، پاسخ گفت.
درست است که قرآن مجید ، اصول کلی دستورالعمل زندگی و احیانا جزئیات ضروری را بیان می کند که رهگشای اصولی است و بمنزله قانون اساسی ماست اما چنانکه می دانیم : برای رفع مشکلات جامعه این مقدار ، کافی نیست زیرا تنها در بعد احکام و قوانین 54 کتاب (باب) در فقه و سنت داریم که تنها کتاب نمازش چهار هزار مساله دارد [size=xx-small](1)[/size] که حتی اوقات پنج گانه و عدد رکعات آنرا نمی شود به خوبی از آیات قرآن بدست آورد [size=medium]و لذا ((ابن حزم)) می گوید : اگر کسی بگوید : ما تنها به آنچه که در قرآن آمده عمل می کنیم ( و کاری به سنت نداریم) به اجماع همه مسلمین کافر است .[/size]

به علاوه در شبانه روز ، دو رکعت نماز بیشتر بر او واجب نخواهد بود: یکی از زوال خورشید تا تاریکی شب ، و دیگری هنگام صبح زیرا اینمقدار ، قدر متقین امر الهی در مورد نماز است که در آیه (( اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر )) [size=x-small](2)[/size]

به آن امر شده و بیشتر از این ، در قرآن تعیین نگردیده است.
علیهذا همانگونه که در کتاب ((الاصول العامه للفقه المقارن )) آمده است:
(( اگر سنت و حدیث نباشد معالم اسلام توضیح داده نمی شود و عمل به قرآن تعطیل می گردد و حتی یک حکم با تمام شرائط و خصوصیات از آن استنباط نخواهد شد زیرا اکثر احکام قرآن برای بیان جمیع خصوصیات مربوط به حکم وارد نشده است بلکه تنها برای بیان اصل تشریع بوده است و چه بسا حکم واحدی را درآن نمی یابیم که جمیع خصوصیات آن بیان شده باشد. از باب نمونه به آیات زیر که مربوط به نماز و روزه و حج است توجه کنید :

اقیموا الصلوة و آتوا الزکوة (بقره ایه 43 ) و نماز بپای دارید و زکوة بدهید
کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم ( بقره آیه 183) بر شما هم روزه داشتن فرض گردیدچنانکه امم گذشته را نیز فرض شده بود
ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا ( آل عمران آیه 97) و مردم را حج و زیارت آن خانه واجب است بر هر کسی که توانائی یافته و برآن راه یابد

[align=center][size=large]آنگاه ببینید : بدون توجه به سنت که مفاهیم و اجزا و شرایط و موانع آنها را توضیح می دهد ، آیا می توانید یک معنی درست و جامعی از این آیات بدست آورید ؟ [/size][/align]

بنابراین گفتن این سخن که : ما به قرآن اکتفاء می کنیم و به سند و حدیث نیازی نداریم ، [size=medium]عدم آشنائی با اصل اسلام و نابود کردن مهمترین نشانه ها و پایه های عملی آنست[/size] .
چه در زمان پیامبر اکرم و چه بعد از آن توطئه هائی برای تشکیک در بی ارزش کردن سنت و حدیث انجام گرفته که جریان زیر نمونه بارز آنست
((عبدالله بن عمرو )) میگوید : من هر چه را که از پیامبر اکرم می شنیدم ، بخاطر آنکه حفظش کنم ، می نوشتم ، قریش مرا از اینکار بازداشت و گفتند : تو هر چه راکه از رسول خدا میشونی مینویسی در صورتیکه او همانند ما بشری است که در حال غضب و خشنودی سخن می گوید ؟!
من با شنیدن اینکلام از نوشتن خودداری کردم و این مطلب را برای پیامبر اکرم نقل کردم حضرت فرمود :
[align=center]((بنویس ، سوگند به آنکه جانم در دست اوست از من سخنی صادر نمی شود مگر آنکه حق است ))[/align]

و چه بسا بخاطر همین جبهه گیری قریش در مقابل سنت بود که پیامبر اکرم (ص)مردم را از پی آمد عدم توجه به سنت این گونه بر حذر داشت : (( نیابم فردی از شما را که بر اریکه قدرت نشسته امری از امور ما که در آن امر و نهی کرده ایم به او برسد و بگوید : نمیدانم ، ما تنها آنچه را که در کتاب خدا یافته ایم پیروی می کنیم )) (3)

:rose: :rose: :rose:
[size=xx-small]1-فوائد المکیه معروف به نفلیة شهید ثانی ص 4 – احتجاج طبرسی ج 2
2-سوره اسراء آیه 78
3-علوم الحدیث و مصطلحه ص 16 – جلد اول مقدمه مرآت العقول ص 28
[/size]