صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 21 به 30 از 36

موضوع: علوم دریانوردی

  1. #21
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض علوم دریانوردی - قسمت 21

    قسمت بیستم و یکم - علائم کمک ناوبری3



    علائم كاردينال ( چهار جهت اصلي)
    سيستم بويه گذاري كاردينال به نحوي است مانند قطب نما چهار جهت اصلي را نشان مي دهد جهتي كه نشان مي دهد نشان دهنده آبهاي امن است و دريانوردان مي بايست با ديدن علائم از سمتي كه نشان داده شده دريانوردي كنند

    بويه و بيكن شمال نشان
    اين بويه يا بيكن سمت شمال را نشان مي دهد رنگ آن زرد و قسمت بالايي آن به رنگ مشكي است . كلاهك بالاي بويه يا بيكن دو مخروط مشكي عمود بر همديگر است كه راس هر دو به سمت بالاست دريانوردان با ديدن اين بويه بايد از سمت شمال آن عبور كنند

    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه شمال نشان سفيد و ريتم آن چشمكهاي سريع و پشت سرهم مي باشد

    بويه و بيكن جنوب نشان
    اين بويه يا بيكن سمت جنوب را نشان مي دهد رنگ آن مشكي و قسمت بالايي آن به رنگ زرد است . كلاهك بالاي بويه يا بيكن دو مخروط مشكي بصورت عمود بر همديگر است كه راس هر دو كلاهك به سمت پايين مي باشد دريانوردان با ديدن اين بويه بايد از سمت جنوب آن عبور كنند

    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه جنوب نشان سفيدوريتم آن شش چشمك سريع پشت سرهم ويك چشمك بلنداست

    بويه و بيكن شرق نشان
    اين بويه يا بيكن سمت شرق را نشان مي دهد رنگ آن مشكي و با نوار زرد افقي در وسط است . كلاهك بالاي بويه يا بيكن دو مخروط مشكي بصورت عمود بر همديگر است كه راس هر دو كلاهك مخالف هم بسمت بالا و پايين مي باشد. دريانوردان با ديدن اين بويه بايد از سمت شرق آن عبور كنند

    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه شرق نشان سفيد و ريتم آن سه چشمك سريع پشت سرهم در هر 5 ثانيه يا 10 ثانيه است
    بويه و بيكن غرب نشان
    اين بويه يا بيكن سمت غرب را نشان مي دهد رنگ آن زرد و با نوار افقي مشكي در وسط است . كلاهك بالاي بويه يا بيكن دو مخروط مشكي بصورت عمود بر همديگر است كه راس هر دو كلاهك به سوي هم مي باشد. دريانوردان با ديدن اين بويه بايد از سمت غرب آن عبور كنند

    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه شرق نشان سفيد و ريتم آن 9 چشمك سريع پشت سرهم در هر 10 ثانيه يا 15 ثانيه است

    بويه و بيكن خطر
    اين بويه يا بيكن در نقطه خطرناك مانند محل غرق كشتيها نصب مي شود مشخصات آن نوارهاي مشكي و قرمز افقي است . كلاهك آن دو گوي مشكي است كه بصورت عمودي روي هم قرار دارند

    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه خطر سفيد و ريتم آن چشمكهاي دو تايي در فواصل زماني يكنواخت است


    بويه و بيكن آبهاي ايمن
    اين بويه در مناطقي كه اطراف آن ايمن بوده و خطري براي كشتي ها وجود ندارد نصب ميگردد و به معناي آن است كه كشتي ها مي توانند از تمام جهات از آن نقطه عبور كنند . از نظر شكل بصورت تيرك ، برج يا كروي با يك كره قرمز رنگ در بالاي آن بوده و رنگ بدنه نوارهاي عمودي قرمز و سفيد رنگ است

    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه سفيد و ريتم آن يك چشمك طولاني با فاصله زماني يك نواخت است

    بويه علائم مخصوص
    اين بويه نشان دهنده مناطقي كه عمليات خاصي در آن انجام مي گيرد مانند مانور، لايروبي ، لوله گذاري ... و يا بويه هاي با كاربردي تخصصي غير از آنچه كه معرفي گرديد مانند بويه هواشناسي مي باشد . بويه علايم مخصوص داراي اشكال مختلف با رنگ زرد وكلاهكي بشكل x در بالاي آن است.


    ريتم چراغ بويه و بيكن در شب
    رنگ چراغ بويه زرد با هر ريتم چشمك زن منظم سوا از ريتمهاي ساير بويه هاي اشاره شده است
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #22
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض علوم دریانوردی - قسمت 22

    قسمت بیستم و دوم - ارسال پیام (1)


    ارسال پیام در دریا :
    قبل از پرداختن به این موضوع انواع شرایطی که ممکن است پیش آید را به اختصار شرح میدهیم :
    الف : شرایط اضطراری (DISTRESS):
    مفهوم آن اینست که با وقوع چنین شرایطی به نابودی شناور و خدمه می انجامد .مثل :
    -آتش سوزی یا انفجار (FIRE/EXPLOSION)
    -به گل زدن(AGROUND)
    -واژگون شدن (CAPSIZE)
    -ترک شناور(ABANDONHNG SHIP)
    -تهدید نظامی یا دزدی دریایی (ATTACK/PIRACY)
    -غرق شدن(SINKING)
    -تصادم(COLLISION)
    -وغیره
    ب: شرایط فوری (URGENCY):
    وقتی کشتی در شرایطی قرار گیرد که به کمک فوری نیاز مند باشد اما مانند شرایط اضطراری حاد نباشد . مثلاٌ نیاز به کمکهای امداد پزشکی دارد یا موتور شناور نیاز به تعمیر دارد .
    ج: شرایط ایمنی (SAFETY):
    اين نوع پيام به منظور قرائت اعلاميه وهشدارهاي دريايي مانند اعلاموضعيتهواشناسي،برگزاريمانور ،بويهگذاري، لوله گذاري،عمليات يدك كشي باطول زياد، . . . از طرف ايستگاه ساحلي ياشناورهاهنگاميكه كليه شناورهاوايستگاهاراديويي مخاطب باشد پخش ميگردد.وقتی کشتی در شرایطی باشد که نیاز باشد شناورها از سر راهش کنار روند . مثل یدک کشی .

    روشهای ارسال پیام:
    - ارسال پیام به وسیله بی سیم (VHF) یا روش رادیو تلفنی
    -ارسال پیام بوسیله تجهیزات تلگرافی یا روش رادیو تلگرافی
    -ارسال پیام بوسیله پایروتکنیکها (دودزا – فشفشه یا هندفلر – منور و ...)
    -ارسال پیام بوسیله افراشتن پرچم
    -ارسال پیام بوسیله ارسال کد های مورس با چراغ
    -ارسال پیان بوسیله نشاندادن شکلها وعلائم روز
    -ارسال پیام بوسیله حرکات سمافور (پرچم دستی )
    -اعلام بعضی رفتارها با بوق کشتی یا با زنگ و سنج و ....
    -ارسال امواج الکترو مغناطیسی بوسیله تجهیزاتی مثل :EPIRB و SART و ...
    - و غیره ...

    در روشهای ارسال پیام رادیو تلفنی و تلگرافی هر کدام یک فرمت خاصی بطور قراردادی وجود دارد که همه ی دریانوردان در صورت وقوع شرایط خاص ، از آن فرمت استفاده می کنند .
    فرمت های رادیو تلفنی :
    فرمت پیام اضطراری ( DISTRESS MESSAGE):
    -ابتدا کلمه ی MAY DAY سه بار تکرار میشود وبه معنی مطالبه ی کمک اضطراری است
    -سپس کشتی درخواست کننده ی کمک ، خود را معرفی میکند مثلاٌ این عبارت را باید بگوید : THIS IS MOTOR VESSEL ….
    - و بعد موقعیت خود را اعلام میدارد :MY POSITION IS LAT…. AND LONG یعنی من در عرض جغرافیایی فلان و طول فلان هستم
    -و در وحله ی بعد نوع حادثه را اعلام میکند . برای مثال اگر کشتی دچار حریق شده میگوید :I AM FIRE
    -و سپس نوع درخواست را میگوید : I need to assistance fire fighting یعنی من به تجهیزات اطفاء حریق نیاز دارم و
    - در آخر تعداد خدمه مثلاٌ : My crew is 21
    - شرایط دریا را هم اعلام نماید :WIND NEly to SWly speed 20 25 knot
    یعنی سر عت باد بین 20 تا 25 گره می باشد .

    فرمت پیام فوری (Urgency message ):
    PANPAN-PANPAN-PANPAN
    ابتدای فرمت این پیام سه بار کلمه ی بالا ست
    This is motor vessel IRAN SHEHAB- IRAN SHEHAB- IRAN SHEHAB
    معرفی شناور حادثه دیده (در این پیام شناور ایران شهاب است )
    My position is 29 07 N and 049 51E
    موقعیت و محل حادثه
    I have MAN OVER BOARD / ill on board / an injured on board
    نوع حادثه ( در ایجا به جند نوع اشاره شده : آدم به دریا دارم/من بیمار دارم/من مجروح دارم)
    I need to immediate assistance
    من نیاز به کمک فوری دارم
    Over
    اعلام پایان پیام


    فرمت پيام هاي ايمني safety message ) )
    Security-Security-Security
    ابتدای فرمت این پیام است
    All ships- All ships- All ships
    اعلام به همه ی شناور ها
    Operation of towing with more then 200m length in position 29 07 N and 049 51E. Course is 225 degrees .all ships should be navigate carefully and keep clear.
    در موقعيت 07َ29ْ شمالي و51َ 49ْ0 شرقي عمليات يدك كشي بارج با طول بيش از 200 متر در حال انجام است مسير حركت 225ْ درجه . از كليه شناورها درخواست ميگردد كه در اين موقعيت با احتياط كامل دريانوردي نموده و فاصله را حفظ نمايند.


    فرمت های رادیو تلگرافی :
    کلیه پیامهای رادیو تلگرافی که به صورت کد های مورس ارسال میشوند در ابتدای آنها : سه حرف
    (SOS) به مفهوم سه نقطه که رمز S است و سه خط که کد مورس O میباشد (000- - -000) می آید
    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 28-02-2011 در ساعت 11:31
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  4. #23
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض علوم دریانوردی - قسمت 23

    قسمت بیستم و سوم - ارسال پیام (2)




    علائم مخابراتی:
    دریانوردان در دریا علاوه بر ارسال پیامهایی که شرح داده شد بیشترین مبادله ی اخبار و اطلاعات را از طریق پرچمهای مخابراتی دارند و با یکسری علائم قراردادی پیامهای خود را به همدیگر می رسانند:

    حروف ، کد هر کدام ، رنگ پرچم مربوط به هر کد و مفهوم آنها :
    پرچم های بین المللی علامت دریایی یا International Maritime Signal Flags پرچم هایی هستند كه به طور بین المللی برای ارسال پیام و علامت از یك كشتی به كشتی دیگر به كار می روند. این پرچم ها نشان دهنده ی یك شماره (عدد) یا یك حرف هستند و به طور قراردادی یك پیام كوتاه را مخابره می كنند.
    نام و معانی پرچم های حروفی :

    آلفا (A)
    کد: -0

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    - غواص در آب دارم؛ از من به خوبی فاصله بگیر و با سرعت آهسته حركت كن
    - (با سه پرچم شماره ای) برای نشان دادن سمت و زاویه

    براوو (B)
    کد:000 -

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - من در حال بارگیری، تخلیه، یا حمل محموله ی خطرناك هستم


    چارلی (C)
    کد: 0-0-

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - بله / مثبت

    دلتا (D)
    کد: 00-

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - از من فاصله بگیر؛ من برای حركت مشكل دارم
    - (با دو، چهار یا شش پرچم شماره ای برای نشان دادن تاریخ

    اِكو (E)
    کد: 0

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - دارم به سمت راست خود تغییر مسیر می دهم

    فاكسترات (F)
    کد : 0-00

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - از كار افتاده ام، با من تماس بگیر
    - (در ناو هواپیمابر هشدار، عملیات پروازی در حال انجام است

    گالف (G)
    کد: 0--

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - به یك راهنما نیاز دارم
    - (در كشتی ماهیگیری در حال بالا كشیدن تور هستم
    - (با چهار یا پنج پرچم شماره ای برای نشان دادن طول جغرافیایی [دو پرچم شماره ای آخر برای دقیقه و بقیه برای درجه]

    هُتل (H)
    کد: 0000

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - من یك راهنما دارم

    ایندیا (I)
    کد: 00

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - دارم به سمت چپ خود تغییر مسیر می دهم

    جولیت (J)
    کد: ---0

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - دچار آتش سوزی شده ام و محموله ی خطرناك دارم؛ به خوبی از من فاصله بگیر

    كیلو (K)
    کد: -0-

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - میل دارم با شما تماس بگیرم
    - (با پرچم شماره ای برای تعیین نوع تماس همراه پرچم 1: تماس با علائم مورسی پرچم دستی یا دست // همراه پرچم 2: تماس با بلند گو // همراه پرچم 3: تماس با علائم مورس چراغ // همراه پرچم 4: تماس با علائم صوتی

    لیما (L)
    کد: 00-0

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - (در بندرگاه این كشتی در قرنطینه است
    - (در دریا باید فوراً شناورت را متوقف كنی
    - (با چهار پرچم شماره ای برای نشان دادن عرض جغرافیایی [دو پرچم شماره ای اول برای درجه و مابقی برای دقیقه]

    مایك (M)
    کد: --

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - شناور من متوقف است و به هیچ سویی حركت نمی كند
    (این نشانه نه به طور بین المللی، بلكه به طور معمول به معنی [پزشك در كشتی دارم] نیز به كار می رود)

    نُومبر (N)
    کد: 0-

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - نه / منفی

    اُسكار (o)
    کد: ---

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - آدم به دریا (برای زمانی است كه شخصی به آب می افتد یا در آب دیده می شود و كشتی در حال نجات اوست)
    (همچنین از این پرچم برای علامت دادن و مخابره ی پرچمی نیز استفاده می شود)

    پاپا (P)
    کد: 0--0

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - (در بندر گاه همه ی افراد سوار شوند، كشتی رهسپار دریا می شود
    - (در دریا به وسیله ی كشتی ماهیگیری تور من به یك مانع گیر كرده است

    كوبك (Q)
    کد: -0--

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - شناور من (از لحاظ بهداشتی) در سلامت است و تقاضای رفع قرنطینه دارم

    رومئو (R)
    کد: 0-0

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - كشتی من خارج از مسیر است
    - (با یك یا چند پرچم شماره ای برای نشان دادن فاصله بر حسب مایل دریایی

    سییِرا (S)
    کد: 000

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - پیشران هایم دارند به سمت عقب حركت می كنند
    - (با یك یا چند پرچم شماره ای برای نشان دادن سرعت بر حسب گره (دریایی)

    تانگو (T)
    کد: -

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - از من فاصله بگیر؛ من درگیر عملیات ماهیگیری كیسه ای جفتی هستم (زمانی كه دو كشتی ماهیگیری دو سر یك تور كیسه ای را در دریا می كشند)
    - (با چهار پرچم شماره ای برای نشان دادن ساعت محلی [دو پرچم شماره ای اول برای ساعت و دو تای دیگر برای دقیقه]

    یونیفورم (U)
    کد: -00

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - شما در معرض خطر هستید (یا دارید به سمت خطر می روید)

    ویكتور (V)
    کد: -000

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - درخواست كمك دارم (به معنی شرایط اضطراری نیست)
    - (با یك یا چند پرچم شماره ای برای نشان دادن سرعت بر حسب كیلومتر بر ساعت

    ویسكی (W)
    کد: 0--

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - درخواست كمك پزشكی دارم

    ایكس ری (X)
    کد: -00-

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - انجام این كار را متوقف كن و به علامت من توجه كن

    یانكی (Y)
    کد: --0-

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - دارم لنگرم را بالا می كشم

    زولو (Z)
    کد : 00--

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    - درخواست یدك كش دارم
    - (در دریا به وسیله ی كشتی ماهیگیری در حال رها كردن تور در آب هستم
    - (با یك یا چند پرچم شماره ای برای نشان دادن زمان بر حسب ساعت هماهنگ جهانی یا همان UTD [دو پرچم شماره ای اول برای ساعت و دو تای دیگر برای دقیقه]

    نُومبر + چارلی
    - من در وضعیت اضطراری قرار دارم

    توضیح : شماره ها (ستون دوم از سمت راست شکل زیر )، ممیز
    ها و پرچمهای فاصله ( ستون اول سمت راست )هم وجود دارند
    که مورد استفاده در جای خود می باشند .



    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 28-02-2011 در ساعت 12:51
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  5. #24
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض

    قسمت بیستم و چهارم - قوانین بین المللی
    جلوگیری از تصادم در دریا
    internasional regulations for preventing collisions at sea


    مقررات فوق الاشاره ذر سال 1972 از سوی سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) ابلاغ گردید که شامل 38 ماده و 4 ضمیمه بود .

    ماده يك
    الف: این مقررات در مورد کلیه شناورهادر دریاهای آزاد و در کلیه آبهای مرتبط به آندریاها و قابل کشتیرانی بوسیله شناورهای دریا رو اعمال خواهد شد

    ب : هیچ موردی در این مقررات نبایستی با اجرای مقررات ویژه وضع شده توسط مقامات ذیربط برای مسیرها ، بنادر ، رودخانه ها ، دریاچه ها ، یاابراههای داخلی مرتبط با دریاهای آزاد و قابل کشتیرانی بوسیله شناورهای دریا روتداخل نمایدوحتی .چنین مقررات ویژه بایستی حتی الامکان با این مقررات مطابقت داشته باشد
    ج: هیچ موردی در این مقررات نبایستی با اجرای مقررات ویژه وضع شده توسط هر کشور در رابطه با ایستگاهها با علائم نورانی یا علائم صوتی اضافی برای کشتیهای جنگی و شناورهائیکه بصورت کاروان دریانوردی می کنند ، یا در رابطه با ایستگاهها یا علائم نورانی اضافی برای استفاده شناورهای صیادی مشغول ماهیگیری گروهی تداخل نماید . این ایستگاهها یا علائم نورانی یا علائم صوتی اضافی بایستی حتی الامکان بنحوی باشند که با چراغ یا علامت مجاز در قسمتهای دیگر این مقررات تصویب گردد .

    د: طرحهای جداسازی ترافیک بمنظور این مقررات ممکن است توسط سازمان تصویب گردد

    ه :هر گاه دولت مربوطه تشخیص دهد که شناوری با ساختمانی یا هدفی ویژه نمی تواند از نظر تعداد ، محل ، برد یا زاویه دید چراغها ، همچنین طرز قرار گرفتن وخصوصیات وسائل علامت دهنده صوتی ، بدون تداخل با وظایف خاص شناور بطور کامل از پیش بینی های هر یک از این مقررات تبعیت نماید . چنین شناوری از نظر تعداد ، محل برد یا زاویه دید چراغها یا علائم ، همچنین طرز قرار گرفتن و خصوصیات وسایل علامت دهنده صوتی از پیش بینی های دیگری تبعیت خواهند نمود که به تشخیص دولت متبوع در مورد آن شناور حتی الامکان با این مقررات مطابقت داشته باشند . .

    ماده دو
    مسئولیت
    الف ): هیچ موردی در این مقررات نمی تواند رافع مسئولیت شناور ، یا مالک ، ناخدا یا خدمه آن از عواقب مسامحه کاری در رعایت این مقررات یا اهمال در انجام احتیاطهائی بشود که کار روزمره دریانوردان یا اوضاع و احوال خاص ایجاب می نماید .

    ب ) :در استناد و رعایت این مقررات بایستی توجه لازم به کلیه خطرات دریانوردی و تصادم و اوضاع و احوال خاص ، از جمله محدودیتهای شناورهای ذیربط ، که ممکن است بمنظور احتراز از خطر آنی ، انصراف از این مقررات را ایجاب نماید معطوف گردد .
    ماده سه
    تعاریف عمومی
    الف :( واژه شناور ) عبارت است از هر توصیفی از وسیله آبی ، از جمله شناورهای بدون آبخور و هواپیماهای آب نشین ، مه بعنوان وسائل حمل و نقل در آب مورد استفاده قرار گرفته یا قابلیت استفاده داشته باشند .
    ب: ( اصطلاح شناور موتوری): عبارت است از هر شناوری که نیروی محرکه آن قدرت موتور باشد

    ج : ( اصطلاح شناور بادبانی ) :عبارت است از هر شناور مجهز به بادبان ، مشروط بر اینکه چنانچه دارای موتور باشد ، موتور آن مورد استفاده قرار نگیرد

    د : (اصطلاح شناور مشغول ماهیگیری ): عبارت است از هر شناوری که بوسیله تور ، طناب ، تورهای کششی یا دیگر وسایل ماهیگیری که قابلیت مانور آنرا محدود مینمایند ، به ماهیگیری اشغال داشته باشد ، ولی شامل شناور در حال ماهیگیری با قلاب یا سایر وسایل صید که قابلیت مانور آنرا محدود نمی نمایند ، نمیگردد .

    ه : ( واژه هواپیمای آب نشین ) :شامل هر نوع هواپیمائی است که بمنظور مانور در روی آب طراحی شده است


    و : (اصطلاح شناور خارج از کنترل ): عبارتست از شناوری که بجهت موقعیتی ویژه قادر به انجام مانور بر طبق الزامات این مقررات نبوده و لذا قادر نباشد که از سر راه شناور دیگری کنار برود


    ز: (اصطلاح شناور با قابلیت مانور محدود) :عبارت است از شناوری که بنا به ماهیت کاری قابلیت مانور آن بر طبق الزامات این مقررات محدود بوده و لذا قادر نباشد که از سر راه شناور دیگری کنار برود .

    شناور زیر بعنوان شناورهای با قابلیت مانور محدود محسوب خواهد شد .
    (1) شناوری که مشغول گذاشتن ، سرویس یا برداشتن یک علامت ناوبر ، کابل یا لوله زیر آبی باشد ؛
    ( 2 ) شناوری که مشغول لایروبی ، مساحی بازرسی ) یا عملیات زیر آبی باشد ؛
    ( 3 ) شناوری که در حال حرکت ، تدارک یا مبادله خدمه ، آذوقه یا کالا باشد ؛
    ( 4 ) شناوری که مشغول پرواز دادن یا فرود آوردن هواپیما باشد ؛
    ( 5 ) شناوری که مشغول عملیات مین روبی باشد ؛
    ( 6 ) شناوری که مشغول عملیات یدک کشی باشد بنحوی که شناور یدک کننده و یدک آن در قابلیت انحراف از مسیر خود شدیدا" محدود شده باشند


    ح: ( اصطلاح شناور با محدودیت آبخور ): عبارت است از شناور یدک کننده و یدک آن در قابلیت انحراف از مسیری که طی مینماید برای آن شدیدا" محدود شده باشد .

    ط :(واژه در حال حرکت ): یعنی شناوری است که در لنگر نبوده ، یا بجائی پهلو نگرفته ، یا بگل ننشسته باشد .

    ی: (واژه های طول و عرض یک شناور): عبارتند از طول سرتاسری و بزرگترین عرض آن .

    ک : شناورها فقط زمانی در دید یکدیگر محسوب می گردند که یکی از دیگری با چشم قابل روئیت باشد .

    ل: (اصطلاح دید محدود ): عبارت است از شرایطی که در اثر مه ، میغ یا غبار ، بارش برف ، رگبارهای سنگین ، طوفانهای شن یا علل مشابه دیگر باعث محدودیت دید شود .


    ماده 4
    مقررتاین بخش در هر شرایط دید به کارگرفته میشوند


    ماده 5:
    دیدبانی
    دردیده بانی ، بجز اسکله در تمام حالات باید یک شناور دیده بان داشته باشد ، هر
    شناور بایستی در کلیه اوقات از طریق بصری و سمعی همچنین با استفاده از تمام
    امکانات موجود و مناسب موقعیت و شرایط حاکم طوری به دیده بانی بپردازد که
    بتواند ارزیابی کامل از وضعیت و خطر تصادم را بنماید .

    ماده 6
    سرعت ایمن
    هر شناوربایسیدر کلیه اوقات با یک سرعت ایمنپیش برود بطوریکه بتواند
    بمنظور احتراز از تصادم اقداممناسب و موثربعملآورده و در فاصله ای مناسب
    موقعیت و شرایط حاکم متوقف گردد.

    در تعیین سرعت ایمن عوامل زیر از جمله عواملی است که بایستی مد نظر قرار گیرد :
    الف ) توسط کلیه شناورها :
    ( 1 ) وضعیت دید ؛
    ( 2 ) تراکم ترافیک از جمله تمرکز شناورهای ماهیگیری یا سایر شناورها ؛
    ( 3 ) قدرت مانور شناور با توجه خاص به فاصله توقف و توان چرخش در شرایط حاکم ؛
    ( 4 ) بهنگام شب وجود نورهای مختلف از قبیل نور چراغهای ساحلی یا انعکاس نور چراغهای خود شناور ؛
    ( 5 ) وضعیت باد ، دریا وجریان آب ، و نزدیک بودن خطرات ناوبری ؛
    ( 6 ) آبخور نسبت به عمق آب موجود .

    ب ) علاوه بر آن ، توسط شناورهای مجهز به رادار عملیاتی :
    ( 1 ) ویژگیها ، کارائی و محدودیتهای دستگاه رادار ؛
    ( 2 ) محدودیتهای ناشی از مقیاس برد رادار مورد استفاده ؛
    ( 3 ) تاثیر وضعیت دریا ، هوا و سایر منابع تداخل کننده در توان کشف رادار ؛
    ( 4 ) امکان اینکه شناورهای کوچک ، توده یخ و دیگر اجسام شناور نتوانند در برد مناسب توسط رادار کشف گردند .
    ( 5 ) تعداد ، موقعیت و حرکت شناورهای کشف شده توسط رادار ؛
    ( 6 ) ارزیابی دقیقتر با دید که بهنگام استفاده از رادار برای تعیین برد شناورها یا سایر اجسام موجود در اطراف امکان پذیر گردد .




    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 01-03-2011 در ساعت 16:30
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  6. #25
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض علوم دریانوردی - قسمتبیست و پنجم

    قسمت بیستم و پنجم - قوانین بین المللی
    جلوگیری از تصادم در دریا (2)
    internasional regulations for preventing collisions at sea



    ماده هفت
    خطر تصادم
    الف : هر شناور بایستی از کلیه امکانات موجود مناسب موقعیت و شرایط حاکم برای تشخیص وجود خطر تصادم استفاده نماید . اگر تردیدی وجود داشته باشد ، فرض بر وجود خطر خواهد بود .

    ب : استفاده صحیح از دستگاه رادار در صورت نسبی و عملیاتی بودن آن از جمله ردیابی دور برد بمنظور آگاهی سریع از خطر تصادم و رد نگاری اجسام کشف شده بوسیله رادار یا وسیله سیستماتیک مشابه دیگر ، بایستی بعمل آید .

    ج:فرضیات نبایستی بر اساس اطلاعات ناقص ، بخصوص اطلاعات ناقصی که از رادار کسب می گردد بنا شوند .
    د : در تشخیص وجود خطر تصادم ملاحظات زیر بایستیجزء سایر ملاحظات مورد توجه قرار گیرند
    (1): اگر سمت قطب نمائی شناوری که نزدیک می شود بطور محسوس تغییر نکند فرض بر وجود خطر خواهد بود .

    ( 2 ) :چنین خطری حتی بهنگام آشکار شدن محسوس تغییرات سمت گیری میتواند گاهی علی الخصوص بهنگام نزدیک شدن به شناوری خیلی بزرگ یا یدک یا بهنگام نزدیک شدن به شناوری در برد نزدیک ، وجود داشته باشد .

    ماده 8
    اقدام بمنظور احتراز از تصادم

    الف ): هر اقدامی که برای احتراز از تصادم بعمل میآید ، در صورتیکه وضع موجود ایجاب نماید ، بایستی مثبت ، در زمان کافی و با توجه لازم به رعایت اصول ناوبری صحیح صورت گیرد .

    ب): هر گونه تغییر مسیر یا سرعت یا هر دو بمنظور احتراز ازتصادم ، در صورتیکه وضع موجود ایجاب نماید ، بایستی بحد کافی محسوس باشد تا برای شناور دیگری که بصورت بصری یا بوسیله رادار رسد مینماید بسادگی قابل تشخیص باشد ؛ از تغییرات پیاپی جزئی مسیر یا سمت یا هر دو بایستی اجتناب شود .

    ج ): اگر فضای کافی در دریا وجود داشته باشد ، تغییر مسیر به تنهائی میتواند موثرترین اقدام بمنظور احتراز از وضعیت نزدیک به تصادم باشد مشروط بر اینکه این اقدام بموقع بوده ، محسوس باشد موجب بروز وضعیت نزدیک به تصادم دیگری نگردد .

    د) :اقدام بمنظور احتراز از تصادم با شناوری دیگر ، بایستی بنحوی صورت پذیرد که موجب عبور در یک فاصله ایمن گردد . تاثیر این اقدام بایستی تا زمانیکه شناور دیگر نهایتا" عبور نموده و دور می شود دقیقا" مورد ارزیابی قرار گیرد .

    ه ):در صورت لزوم بمنظور احتراز از تصادم یا استفاده از فرصت بیشتر برای ارزیابی وضعیت ، یک شناور بایستی سرعت خود را کاهش یا تا حد توقف رساند ، یا موتورهای خود را بعقب بگذارد

    ماده 9
    عبور از کانالهای باریک
    الف ): شناوریکه در طول مسیر یک کانال یا آبراه باریک در حال پیشروی است بایستی تا آنجائیکه ایمن و عملی میباشد نزدیک به کناره خارجی کانال آبراه که در طرف راست شناور قرار داردعبور نماید .

    ب): شناوری با طول کمتر از 20 متر یا یک شناور بادبانی نبایستی مانع عبور شناوری بشود که فقط در محدوده یک کانال یا آبراه میتواند با ایمنی ، دریانوردی نماید .

    ج ) :یک شناور در حال ماهیگیری نبایستی مانع عبور هیچ شناور دیگری گردد که در محدوده یک کانال یا آبراه باریک درحال دریانوردی میباشد .

    د ): یک شناور نبایستی یک کانال یا آبراه باریک را قطع نماید بطوریکه چنین عملی مانع عبور شناوری شود که فقط میتواند در محدوده چنین کانال یا آبراه دریانوردی نماید . شناور اخیر در صورتیکه از قصد شناور در حال قطع کانال در تردید باشد میتواند از علامت صوتی مقرر در ماده 34 ا ستفاده نماید .

    ه):
    ( 1 ) :در یک کانال یا آبراه باریک هنگامی که سبقت امکان پذیر است فقط اگر شناوریکه از آن سبقت گرفته میشود موظف به اقدامی بمنظور اجازه سبقت ایمن باشد ، شناور سبقت گیرنده بایستی قصد خود را با بصدا در آوردن علامت مناسب مقرر در ماده 34 ج1
    اعلام نماید ، شناوریکه از او سبقت گرفته میشود بایستی ، در صورت موافقت ، علامت مناسب مقرر در ماده 34 را بصدا در آورده و بطریقی اقدام نماید که سبقت ایمن تامین گردد . در صورتیکه در تردید باشد میتواند علائم مقرر در ماده 34 را بصدا در آورد .

    ( 2 ): این ماده رافع مسئولت شناور سبقت گیرنده تحت ماده 13 نخواهد بود .

    و ) :شناوری که به پیچ یا محلی از کانال یا آبراه باریک نزدیک می شود که ممکن است وجود مانعی باعث استتار شناورهای دیگر گردد بایستی با دقت و احتیاط خاصی دریانوردی نموده و علامت مناسب مقرر در ماده 34 را بصدا در آورد .
    ز ): هر شناور بایستی ، چنانچه وضع موجود اجازه دهد ، از لنگر انداختن در کانال باریک اجتناب نماید .


    ماده 10
    طرحهای جداسازی ترافیک(T.S.S):
    الف) :این ماده در مورد طرحهای جداسازی ترافیک مصوب سازمان اعمال می گردد ).
    ب ) :شناوریکه از یک طرح جداسازی ترافیک استفاده مینماید بایستی :
    ( 1 ) درخط ترافیک مناسب و در جهت عمومی جریان ترافیک آن خط پیشروی نماید ؛
    ( 2 ) حتی المقدور از خط جداسازی ترافیک یا منطقه جداسازی دور شود ؛
    : ( 3 ) معمولا" در انتهای خط به یک خط ترافیک پیوسته یاآنرا ترک نماید
    ولیبهنگام پیوستن یا ترک از پهلو بایستی حتیالامکانبا زاویه کوچکی در جهت عمومی جریانترافیک این کار را انجام دهد.
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  7. #26
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض

    قسمت بیستم و ششم - قوانین بین المللی
    جلوگیری از تصادم در دریا (3)
    internasional regulations for preventing collisions at sea

    ادامه ی طرح ترافیک (traffic separation schems)

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    ولیبهنگام پیوستن یا ترک از پهلو بایستی حتیالامکانبا زاویه کوچکی در جهت عمومی جریانترافیک این کار را انجام دهد .

    ج): یک شناور بایستی حتیالمقدوراز قطعخطوط ترافیک اجتناب نماید ، ولی چنانچه مجبور به اینکار گردد بایستی تا جائیکهامکان پذیر میباشد بطور عمودیجهت عمومی جریان ترافیک را قطع نماید .

    ( 1 ) در موارد اضطراری برای احتراز از خطر آنی
    ( 2 ) بمنظور ماهیگیری درمنطقه جداسازی .

    ه ) یک شناور ، غیر از شناور قطع کننده کانال ، معمولا" نبایستی وارد منطقه جداسازی شده یا خط جداسازی را قطع نماید مگر در موارد زیر :
    و ) شناوری که در نواحی نزدیک به منتهی الیه طرحهای جداسازی ترافیک دریانوردی می کند بایستی با احتیاط خاصی به اینکار بپردازد .

    ز ) یک شناور بایستی حتی المقدور از لنگر انداختن در یک طرح جداسازی ترافیک و یا نواحی نزدیک منتهی الیه آن احتراز نماید .

    ح( شناوری که از طرح جداسازی ترافیک استفاده نمی نماید بایستی حتی المقدور از آن فاصله بگیرد .

    ط( شناور مشغول ماهیگیری نبایستی مانع عبور شناوری که در خط ترافیک حرکت مینماید گردد .

    ی ) شناور با طول کمتر از 20 متر یا شناور بادبانی نبایستی مانع عبور ایمن یک شناور موتوری که در خط ترافیک حرکت می کند گردد .

    بخشدوم

    هدایتشناورهادر دید یکدیگر

    ماده11
    کاربرد

    مقررات این بخش در مورد شناورهائیکه در دید یکدیگر قرار دارند اعمال میگردد .

    ماده 12
    شناورهایبادبانی

    ماده 13
    سبقت گرفتن

    الف ) علیرغم مفاد مقررات این بخش هر شناوری که در حال سبقت گرفتن از دیگری است بایستی خود را از راه شناوری که از آن سبقت گرفته می شود دور نگهدارد .
    ب( یک شناور موقعی در حال سبقتگرفتن محسوب می شود که با شناور دیگری در یک جهت در زاویه ای بیش از 22.5 درجه از راستای عرضی آنبطرفپاشنهقرار گیرد ، بدین معنی که ، در چنان موقعیتی نسبت بهشناوریکهاز آن سبقت می گیرد باشد که ،در شب فقط قادر به مشاهدهچراغهایپاشنه و نه هیچیک ازچراغهایجانبی آن شناور باشد .
    ج ( موقعیکه شناوری تردید داشته باشد که در حال سبقت گرفتن از دیگری میباشد ، بایستی فرض نماید که سبقت گیرنده است و بر آن اساس عمل نماید .
    د( هر گونه تغییری در سمت گیری بین دو شناور نمی تواند سبقت گیرنده را به عنوان یک شناور قطع کننده راه در محدوده این مقررات قلمداد نموده یا رافع مسئولیت آن شناور نسبت به دور نگهداشتن خود از شناوری که از آن سبقت می گیرد تا رد شدن و دور شدن کامل از آن باشد .

    ماده 14
    وضعیت سینه به سینه



    الف ) هر گاه دو شناور موتوری در مسیرهای متقابل یا تقریبا" طوری بیکدیگر نزدیک شوند که خطر تصادم وجود داشته باشد هر یک از آن دو بایستی مسیرخود را بطرف راست تغییر دهد بطوری که هر یک از سمت چپ دیگری عبور نماید .
    ب) وقتی چنین وضعیت محرز خواهد بود که یک شناور دیگری را در امتداد سینه خود رویت نموده و در شب بتواند چراغهای دکل دیگری را در یک خط یا تقریبا" در یک خط و یا هر دو چراغ جانبی را مشاهده نموده و در هنگام روز خصوصیات مربوطه از شناور دیگر را رویت کند
    ج ) موقعیکه شناوری نسبت به وجود چنین وضعیتی تردید داشته باشد بایستی فرض بر وجود آن نموده و بر آن اساس عمل نماید .

    ماده15
    وضعیت قطع راه




    هر گاه دو شناورموتوریبه نحوی در حال قطع راهیکدیگر باشند که خطر تصادم وجود داشته باشد ،شناوریکهدیگری را در طرف راست خود دارد بایستی از سر راه آن کنار برود و بایستی ، اگر وضعموجودایجاب نماید ، از قطع راه شناور دیگر در سینه آن احتراز نماید .

    ماده16
    اقدام شناور راه دهنده
    هر شناوریکه ملزم به راه دادن به دیگری میباشد بایستی ، حتی الامکان اقدام سریع و اساسی بعمل آورد تا کاملا" کنار برود .


    ماده 17
    اقدام شناور راه گیرنده

    الف ( 1 ) (وقتیکه یکی از دو شناور ملزم به کنار رفتن از سر راه دیگری باشد شناور بایستی راه و سرعت خود را ثابت نگهدارد

    ( 2 ) با این حال شناور دوم بمحض اینکه برایش معلوم گردد شناوریکه ملزم به کنار رفتن از سر راه می باشد اقدام مناسب طبق این مقررات انجام نمی دهد ، میتواند برای احتراز از تصادم راسا" اقدام به مانور نماید .
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  8. #27
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض

    قسمت بیستم و هفتم - قوانین بین المللی
    جلوگیری از تصادم در دریا (4)
    internasional regulations for preventing collisions at sea

    ماده 18
    مسئولیتهای شناورهانسبت به یکدیگر
    باستثناء مواردیکه در مواد 9 ، 10 ، 13 مقرر گردیده :
    الف ) شناور موتوری در حال حرکت بایستی از سر راه شناورهای زیر کنار برود :
    ( 1 ) شناور خارج از کنترل ؛
    ( 2 ) شناور با قابلیت مانور محدود ؛
    ( 3 ) شناور مشغول ماهیگیری
    ( 4 ) شناور بادبانی .

    ب): شناور مشغول ماهیگیری موقعیکه درحال حرکت باشد بایستی ، حتی الامکان از سر راه شناورهای زیر کنار برود :
    ( 1 ) شناور خارج از کنترل ؛
    ( 2 ) شناور با قابلیت مانور محدود
    د : ( 1 ) (هر شناوری بغیر از شناور خارج از کنترل یا شناور با قابلیت مانور محدود بایستی ، اگر وضع موجود ایجاب نماید ، از سد راه عبور ایمن دیگری که از نظر آبخور محدودیت دارد و علائم ماده 28 را نشان می دهد احتراز نماید .
    ( 2 ) شناوری که از نظر آبخور محدودیت دارد بایستی با احتیاط خاص و توجه کامل به شرایط ویژه خود دریانوردی نماید .

    ماده 19
    هدایت شناورهادر دید محدود
    الف ): این ماده در مورد شناورهائیکه در دید یکدیگر قرار ندارند بهنگام دیانوردی در ، یا نزدیک ناحیه ای با دید محدود اعمال می گردد .
    ب ):هر شناور بایستی با سرعتی ایمنی متناسب با اوضاع و شرایط دید محدود حاکم پیشروی نماید . شناور موتوری بایستی موتورهای خود را برای مانور فوری آماده نگهدارد .
    ج): هر شناور بایستی بهنگام تبعیت از مقررات بخش اول این قسمت توجه لازم به اوضاع و شرایط دید محدود حاکم داشته باشد .
    د ): شناوی که فقط بوسیله رادار وجود شناور دیگری را کشف مینماید بایستی در حال تکوین بودن وضعیت نزدیک به تصادم و یا وجود خطر تصادم را معلوم نماید . در چنین وضعی ، بایستی اقدام بموقع برای احتراز از آن بعمل آورد . مشروط بر اینکه اگر چنین اقدامی شامل تغییر مسیر باشد ، حتی الامکان از اقدامات زیر احتراز نماید :

    ( 1 ) تغییر مسیر به سمت چپ برای شناوری که در جلوی راستای عرضی باشد ، بجز برای شناوریکه از آن سبقت گرفته می شود ؛

    ( 2 ) تغییر مسیر به سمت شناوری که در راستای عرضی یا در طرف عقب راستای عرضی باشد .
    ه):بجز در مواردیکه معلوم شده است خطرتصادم وجود ندارد ، هرشناوریکه علامت مه شناوردیگری را ظاهرا" در جلوی راستای عرضی خود بشنود، یا نتواند از وضعیت نزدیک به تصادم باشناور دیگری که در جلوی راستایعرضی خود قرار دارد احتراز نماید ، بایستی سرعت خود را تاحداقل کاهش دهد که نتواند درمسیرشنگهداشتهبشود . بایستی اگرلازباشد تمام سرعتخود را گرفته و به هر حال تااز بین رفتن خطر تصادم با دقت کامل دریانوردی نماید.

    ماده 20
    چراغهاو علائم روز
    کاربرد
    الف ) :مقررات این قسمت بایستی در هر شرایط جوی رعایت شود .

    ب ) :مقررات مربوط به چراغها بایستی از غروب تا طلوع خورشید رعایت شود ، و در طول این مدت نبایستی چراغ دیگری نشان داده شود ، باستثنای چراغهائی که با چراغهای مندرج در این مقررات اشتباه نشده یا باعث اختلال دید یا خصوصیات مشخصه آن نگهداشته یا تداخلی با دیده بانی صحیح نداشته باشد .

    ج): چراغهای مندرج در این مقررات بایستی ، در صورت وجود ، در شرایط دید محدود از طلوع تا غروب آفتاب نیز نشان داده شوند میتوانند در کلیه موقعیتهای دیگری که الزامی به نظر می رسد نشان داده شوند .

    د): مقررات مربوط به علائم روز بایستی در هنگام روز رعایت گردد .

    ه): چراغها و علائم روز مندرج در این مقررات بایستی با پیش بینی های پیوست شماره 1 این مقررات مطابقت نماید .
    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 01-03-2011 در ساعت 20:13
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  9. #28
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض

    قسمت بیستم و هشتم - قوانین بین المللی
    جلوگیری از تصادم در دریا (5)
    internasional regulations for preventing collisions at sea


    ماده 21
    تعاریف

    الف :چراغ دکل عبارتست از چراغ سفیدی در روی محور سرتاسری سینه به پاشنه شناور که نور ممتدی در كمان 225 درجه ای در سطح افق را نشان می دهد و بنحوی تعبیه شده که نور از سینه تا 22.5 درجه بعد از راستای عرضی در طرفین شناور دیده شود

    ب : چراغهای جانبی عبارتند از یک چراغ سبز در طرف راست و یک چراغ قرمز در طرف چپ که هر یک نور ممتدی در كمان 112.5 درجه ای در سطح افق را نشان می دهد و بنحوی تعبیه شده که نور از سینه تا 22.5 درجه بعد از راستای عرضی در طرف مربوطه دیده شود . در شناوری با طول کمتر از 20 متر چراغهای جانبی میتوانند در یک فانوس ترکیبی روی محور سرتاسری سینه به پاشنه شناور قرار گیرند .
    ج :چراغهای پاشنه ، عبارتست از چراغ سفیدی که حتی المقدور نزدیک به پاشنه شناور قرار گرفته و نور ممتدی در كمان 135 درجه ای در سطح افق را نشان می دهد و به نحوی تعبیه شده که نور از پاشنه تا 67.5 درجه در طرفین شناور دیده شود .


    د : چراغ یدک کشی عبارتست از چراغ زردی که همان مشخصات چراغ پاشنه را که در بند جاین ماده تعریف شعده است دارا می باشد .

    ه : چراغ همه جانبه عبارتست از چراغی که نور ممتدی در قطاع 360 درجه ای در سطح افق را نشان می دهد.

    و :چراغ چشمک زن عبارتست از چراغی که در فواصل معین با فراکانس 120 بار یا بیشتر در هر دقیقه چشمک می زند .

    ماده 22
    دید چراغها
    چراغهای مندرج در این مقررات بایستی دارای شدت نوری مطابق با مفاد بخش 8 پیوست ( 1 ) این مقررات باشند بنحویکه در بردهای حداقل زیر دیده شوند :
    چراغ دکل ، 6 مایل ؛
    چراغ جانبی ، 3 مایل ؛
    چراغ پاشنه ، 3 مایل ؛
    چراغ یدک کشی ، 3 مایل ؛
    چراغ سفید ،قرمز ، سبز یا زرد همه جانبه ، 3 مایل ؛
    شناورهای با طول 12 متر یا بیشتر ولی کمتر از 50 متر :
    -چراغ دکل ، 5 مایل ، در مواردی که طول شناور کمتر از 20 متر باشد ، 3 میل ؛
    -چراغ جانبی ، 2 مایل ؛
    -چراغ پاشنه ، 2 مایل ؛
    -چراغ یدک کشی ، 2 مایل ؛
    -چراغ سفید ، قرمز ، سبز یا زرد همه جانبه ، 2 مایل

    در شناورهای با طول کمتر از 12 متر :
    چراغ دکل ، 2 مایل ؛
    -چراغ جانبی ، 1 مایل ؛
    -چراغ پاشنه ، 2 مایل ؛
    -چراغ یدک کشی ، 2 مایل ؛
    -چراغ سفید ، قرمز ، سبز یا زرد همه جانبه ، 2 میل

    ماده23
    شناورموتوریدر حال حرکت
    الف: شناور موتوری در حال حرکت بایستی چراغهای زیر را نشان دهد :
    - یک چراغ دکل در سینه ؛
    - چراغ دکل دومی در پاشنه و بالاتر از چراغ دکل سینه ؛


    باستثناء شناوری با طول کمتر از 50 متر که ملزم به نشان دادن این چراغ نبوده ولی میتواند اینکار را انجام دهد ؛
    - چراغهای جانبی ؛
    - چراغهای پاشنه


    ب: شناور از نوع هوانا و در حال عملیات در وضعیت بی وزنی بایستی ، علاوه بر چراغهای مندرج در بند الف(این ماده یک چراغ زرد چشمک زن همه جانبه نیز نشان دهد .
    ج : شناور موتوری با طول کمتر از 7 متر که حداکثر سرعت آن از 7 گره تجاوز ننماید میتواند ، بجای چراغهای مندرج در بند الف (این ماده ؛ یک چراغ سفید همه جانبه نشان دهد . چنین شناوری بایستی حتی المقدور ، چراغهای جانبی را نیز نشان دهد
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  10. #29
    کاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    Feb 2011
    محل سکونت
    بعنوان طلبه از آنچه مطابقت باشریعت ندارد،تبرّی جستم
    نوشته ها
    186
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام علیکم
    ببینم داداشی شما دریانوردی ؟








  11. #30
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض

    قسمت بیستم و نهم- قوانین بین المللی
    جلوگیری از تصادم در دریا (6)
    internasional regulations for preventing collisions at sea




    ماده 24
    یدک کشی و فشار یدک جلو





    الف: شناور موتوری در حال یدک کشی بایستی علائم زیر را نشان دهد :
    ( 1 ) بجای چراغ مندرج در ماده 23 ( 1 ) دو چراغ دکل در سینه در یک خط عمودی . وقتیکه طول یدک ، با احتساب از پاشنه یدک کننده تا انتهای پاشنه یدک از 200 متر تجاوز نماید ، سه چراغ از این نوع در یک خط عمودی ؛
    ( 2 ) چراغهای جانبی ؛
    ( 3 ) یک چراغ پاشنه ؛

    ( 4 ) یک چراغ یدک کشی در یک خط عمودی بالای چراغ پاشنه
    ( 5 ) وقتیکه طول یدک از 200 متر تجاوز نماید یک علامت لوزی شکل در جائیکه بوضوح دیده شود
    ب : وقتیکه شناور فشار دهنده و تحت فشار بجلو بصورت یک واحد مرکب محکم به یکدیگر متصل باشند بایستی بعنوان شناور موتوری تلقی گردیده و چراغهای مندرج در ماده 23 را نشان دهد واحد مركب با طول بيش از 50 متر
    ج: شناور موتوری در حال فشار دادن یدک به جلو یا یدک کشی از پهلو ، مگر در مورد واحد مرکب بایستی چراغهای زیر را نشان دهد :
    بجای چراغهای مندرج در ماده 23 الف ( 1 ) ، دو چراغ دکل سینه در یک خط عمودی ؛
    چراغهای جانبی ؛
    یک چراغ پاشنه .
    و: ضمن اینکه هر تعداد شناوریکه از پهلو یدک می شوند یا بصورت گروهی بجلو فشار داده می شوند بایستی چراغهائی مانند یک شناور را روشن نمایند .

    ( 1 ) شناوریکه بجلو فشار داده می شود اگر جزئی از یک واحد مرکب نباشد، بایستی در انتهای سینه چراغهای جانبی را نشان دهد .

    ( 2 ) شناوریکه از پهلو یدک می شود بایستی چراغ پاشنه و در انتها سینه چراغهای جانبی را نشان دهد .
    ( 2 ) در صورتیکه به هر علت معقول نشان دادن چراغهای مندرج در بندر ه ( این ماده برای شناور یا جسمی که یدک می شود عملی نباشد ، بایستی کلیه اقدمات بمنظور روشنائی یا جسمیکه یدک می شود و یا حداقل بمنظور نشان دادن وجود شناور یا جسم بدون چراغ بعمل آید .
    ( 2 ) در صورتیکه به هر علت معقول نشان دادن چراغهای مندرج در بندر ه ( این ماده برای شناور یا جسمی که یدک می شود عملی نباشد ، بایستی کلیه اقدمات بمنظور روشنائی یا جسمیکه یدک می شود و یا حداقل بمنظور نشان دادن وجود شناور یا جسم بدون چراغ بعمل آید .

    ماده 25
    شناورهای بادبانی در حال حرکت و شناورهای پاروئی
    الف: شناور بادبانی در حال حرکت بایستی چراغهای زیر را نشان دهد :
    ( 1 ) چراغهای جانبی ؛
    ( 2 ) یکچراغ پاشنه.
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    ب:در شناور بادبانی با طول کمتر از 12 متر چراغهای مقرر در بند الف(این ماده میتواند در یک فانوس ترکیبی در بالا یا نزدیک بالای دکل در جائیکه بوضوح دیده می شود قرار گیرد .
    ج: شناور بادبانی در حال حرکت می تواند ، علاوه بر چراغهای مقرر در بند الف(این ماده ، در بالا یا نزدیک بالای دکل ، در جائیکه بوضوح دیده شوند ، دو چراغ همه جانبه در یک خط عمودی نشان دهد ، که چراغ بالائی قرمز و پایینی سبز بوده ، ولی این چراغها نبایستی همزمان با فانونس ترکیبی مجاز در بندر ب( این ماده نشان داده شوند .
    د : ( 1 ) ( شناور بادبانی با طول کمتر از 7 متر بایستی ، حتی المقدور ، چراغهای مقرر در بند الف یا ب این ماده را نشان دهد ، در غیر اینصورت بایستی یک چراغ قوه یا فانوس روشنی با نور سفید آماده داشته تا بموقع جهت جلوگیری از تصادم نشان دهد .
    ( 2 ) شناور پاروئی می تواند چراغهای مقرر دراین ماده برای شناور بادبانی را نشان دهد ، در غیر اینصورت بایستی یک چراغ قوه یا فانوس روشنی با نور سفید آماده داشته باشد تا بموقع جهت جلوگیری از تصادم نشان دهد .
    شناور در حال پیشروی با بادبان اگرتواماازنیرویموتور نیز استفاده نماید بایستی در سینه در جائیکه بوضوح دیده شود یک علامت مخروطیشکل که راس آن به طرف پائین باشد ، نشان دهد

    ماده 26
    شناورهای صیادی
    الف:شناور مشغول ماهیگیری ، در حال حرکت یا لنگر ، بایستی فقط چراغها و علائم مقرر در این ماده را نشان دهد .
    ب: شناور مشغول ماهیگیری با تور کششی ، که بمعنی کشیدن تور یا سایر وسایل ماهیگیری مورد استفاده در آب میباشد ، بایستی علائم زیر را نشان دهد :
    دو چراغ همه جانبه در یک خط عمودی ، بالائی سبز و پائینی سفید ، یا علامتی مرکب از دو مخروط که رئوس آنها بر هم منطبق و در یک خط عمودی یکی بالای دیگری قرار گرفته باشند ؛




    شناور با طول کمتر از 20 متر میتواند
    بجای این علامت یک سبد نشان بدهد .
    یک چراغدکل در پشت و بالاتر از چراغ سبز همه جانبه : شناوربا طول کمتر از 50 مترملزم به نشان دادن چنین چراغی نبوده ولی می تواند اینکار را انجام دهد
    به هنگام دریانوردی ، علاوه بر چراغهای مقرر در این بند ، چراغهای جانبی و یک چراغ پاشنه .
    ج: شناور مشغول ماهیگیری ، بغیر از ماهیگیری با تور کششی ، بایستی علائم زیر را نشان دهد :دو چراغ همه جانبه در یک خط عمودی ، بالائی قرمز و پائینی سفید





    یا علامتی مرکب از دو مخروط که رئوس آنها بر هم منطبق و در یک خط عمودی یکی بالای دیگری قرار گرفته باشد ،



    شناور با طول کمتر از 20 متر میتواند بجای این علامت یک سبد نشان دهد .
    د : شناور مشغول ماهیگیری در مجاورت سایر شناورهای مشغول ماهیگیری می تواند علائم اضافی مندرج در ضمیمه 2 این مقررات را نشان دهد .
    ه: شناوریکه مشغول ماهیگیری نیست نبایستی چراغها یا علائم مقرر در این ماده را نشان دهد ، بلکه فقط به نشان دادن چراغها یا علائم در نظر گرفته شده برای شناور با طول مشابه اکتفا نماید .
    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 02-03-2011 در ساعت 09:29
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. 164 تشکل دانشجویی خواستار اخراج موسوی از تربیت مدرس شدند
    توسط Redemption در انجمن اخبار سیاست داخلی ایران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-02-2011, 10:54
  2. رد يا اثبات حقايق معنوى در شاءن علوم طبيعى و اجتماعى نيست
    توسط vorojax در انجمن تفسير الميزان جلد 1
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 22-01-2011, 16:42
  3. معرفت شناسی علوم طبیعی
    توسط محسن رحمتی در انجمن عرفان
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-12-2010, 09:29
  4. دیکتاتوری‌های یزیدی و سکولارهای مدرن...
    توسط محبّ الزهراء در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-12-2010, 14:21
  5. آشنایی با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    توسط پولدار در انجمن اخبار دنیای IT
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 25-11-2010, 14:05

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه