نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: ایا دین اسلام دین خشونت است؟

  1. #1
    !Challenge Everything mahdishata آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    اخر الزمان
    نوشته ها
    7,642
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    Thumbs down ایا دین اسلام دین خشونت است؟


    مسائل اعتقادی كه ریشه در قلب دارد؛ اجبار بردار نیست. و دین یكی از مسائل اعتقادی است كه حالت تمكینی دارد نه تحمیلی. قرآن به عدم تحمیلی بودن دین اشاره كرده، اما در مسائل اجتماعی و رعایت مقررات و قوانین و جلوگیری از هرج و مرج و دفاع از وطن... استفاده از قوه قهریه را لازمه نظر اجتماعی و امنیت می داند. بعضی اشخاص و سایت ها (مانند: سایت سكولاریسم برای ایران) با فرق نگذاشتن بین آن دو و عدم تحقیق در آن، ادعا كردند كه قرآن از یك طرف می فرماید: در دین اجباری نیست ولی از طرف دیگر به مسئله جهاد و تشویق به آن توصیه كرده است. و از آن آیات نتیجه تناقض گرفته اند. كه دارای اشكالات عدیده ای بشرح ذیل است:
    اصولاً اسلام كه یك مذهب حق و الهی است از دو جهت نمی تواند جنبه تحمیلی و خشونت طلبی داشته باشد:
    1. راه سعادت و رشد واضح و آشكار است و كسانی متوسل به زور می شوند كه فاقد منطق باشند در حالی كه قرآن می فرماید: « قد تبین الرشد من الغی».[1]
    2. دین كه از یك سلسله اعتقادات قلبی ریشه و مایه می گیرد ممكن نیست تحمیلی باشد چرا كه زور و شمشیر در اعمال و حركات جسمانی می تواند اثر گذار باشد اما در افكار و اعتقادات محال است.
    از بررسی جنگ های اسلامی نیز به خوبی آشكار می شود كه قسمتی از این جنگ ها جنبه دفاعی داشته و برخی نیز كه جنبه جهاد ابتدائی داشته است، برای كشور گشائی و اجبار افراد به آئین اسلام نبوده است بلكه برای واژگون كردن خرافات و دفع فتنه ای بود كه بر علیه اسلام زمینه سازی می شد یعنی پیامبر اسلام می دید مثلاً مشركان در تحرك و تدارك سپاه برای ضربه زدن به اسلام اند یا دولت روم قصد حمله دارد لذا به سوی آنها حركت می كرد تا جلو فتنه انگیزی های آنان را بگیرد و شاهد گویای این سخن است كه در تاریخ اسلام مشاهده شده است هنگامی كه شهری فتح می شد به پیروان مذاهب دیگر آزادی می دادند و اگر مالیات مختصری به نام «جزیه» از آنان دریافت می شد به خاطر تأمین امنیت و هزینه نیروهای حافظ امنیت بوده است زیرا جان و مال و ناموس آنها در پناه اسلام محفوظ بود و حتی مراسم عبادت خویش را آزادانه انجام می دادند. بنابر این كسی حق ندارد به زور و اجبار شریعت اسلام را بر دیگران تحمیل كند و برای این است كه خدای متعال فرمود: و بگو حق از سوی پروردگارت آمده است هر كسی خواست مومن می شود و هر كسی خواست كافر می گردد.[2]
    البته اگر یك سویه به آیات قتال و جهاد نگاه شود این تصور به ذهن خواهد رسید كه دین اسلام دین خشونت است ولی با دیدی وسیعتر به قرآن كریم و بخصوص توجه به قبل و بعد آیات جهاد به خوبی روشن می سازد كه خود جهاد نیز نوعی رحمت و صلح طلبی و ایجاد امنیت در جامعه است لذا در این نوشتار به آیات مورد شاهد كه برخی آنها را متناقض با «لا اكراه فی الدین» و خشونت طلبی اسلام می دانند نگاه می كنیم:
    آیه 190 سوره بقره اولین آیه قتال و جهاد است كه در مدینه نازل گشته است و به پیامبر دستور می دهد با افرادی بجنگد كه با مسلمانان سر جنگ دارند آنجا كه می فرمایند:
    و در راه خدا، با كسانی كه با شما می جنگند نبرد كنید و از حد تجاوز نكنید كه خدا تجاوزگران را دوست نمی دارد و آنها را هر جا یافتید به قتل برسانید و از آنجا كه شما را بیرون ساختند،‌ آنها را بیرون كنید و فتنه از كشتار هم بدتر است و با آنها در مسجدالحرام جنگ نكنید مگر اینكه در آن جا با شما بجنگد. پس اگر در آن جا با شما پیكار كردند آنها را به قتل برسانید.[3] با دقت در این آیات روشن می شود كه دین نه خشونت بلكه رحمت است زیرا با «جنگ در راه خدا» هدف اصلی جنگ های اسلامی روشن می گردد كه بخاطر انتقام جوئی، جاه طلبی، ریاست، كشورگشائی،، بدست آوردن غنیمت و اشغال سرزمین و ..... نیست نبرد در صورتی جایز است كه به گسترش صلح و عدالت و ریشه كن ساختن ظلم و فساد و انحراف باشد و این عین رحمت است با «الذین یقاتلونكم» می رساند كه با افرادی كه سر جنگ ندارند نبرد جایز نیست و خشونت آن است كه انسان با افراد صلح طلب بجنگد ولی با افرادی كه آغازگر جنگند نبرد كردن لازم است و برای همین است كه فرمود «ولا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین» و از این آیه فهمیده می شود كه دستور «هر جا یافتید بكشید» برای آنهایی است كه آغازگر فتنه و جنگ بودند زیرا در دنباله اش می گوید «افرادی كه شما را از مكه خارج ساختند بیرونشان كنید» یعنی مقابله به مثل و باز می فرماید «اگر در مكه با شما بجنگند حق نبرد ندارید » بنابر این نبرد محدود به زمانی است كه اسلام مورد هجوم قرار گیرد و دفاع از خود خشونت نیست.[4] آیه دیگری كه مورد شبهه است و تصور می شود دلیل بر خشونت اسلامی است آیه 29 سوره توبه است كه با دقت باز به روشنی معلوم می شود كه اسلام بر صلح جوئی بیشتر از جنگ اهمیت می دهد چرا كه می فرماید:
    با كسانی كه نه به خدا، و نه به قیامت ایمان دارند و نه آنچه را خدا و رسولش تحریم كرده حرام می شمرند و نه آئین حق را می پذیرند پیكار كنید تا با خضوع و تسلیم جزیه بپردازند.
    از این آیه استفاده می شود كه اگر غیر مسلمانان سرانه مالیاتی را بپردازند اسلام با آنها كاری ندارد و این مالیات بیشتر برای حفظ امنیت آنهاست پس دین نمی گوید بزور ایمان بیاورید بلكه می گوید یا مومن شوید و یا با پرداختن مالیات و رعایت حقوق اجتماعی ، به طور آزاد و در زیر حمایت حكومت زندگی كنید پس نه تنها دین در این مورد خشونتی به خرج نمی دهد بلكه پیشنهاد می دهد كه امنیت اجتماعی آنها را نیز در قبال پرداختن جزیه تأمین كند و این رحمت اسلام را می رساند كه با داشتن قدرت قلع و قمع باز به فكر آسایش مردم حتی غیر مسلمان است.[5] آیه ای دیگر در سوره توبه 5 می باشد كه می فرماید: مشركان را هر جا یافتید بكشید.
    اما با نگاهی عمیق به آیات قبل و بعدش روشن می گردد كه دین اسلام اولاً به عهد پیمان وفادار است لذا در آیه سوم می فرماید: با آنها كه پیمان بستید تا پایان مدت كاری نداشته باشید و از آیه هفت می فهمیم كه كشتن مشركان بعد از چهار ماه به خاطر پیمان شكنی آنهاست كه می فرماید: كسانی كه نزد مسجدالحرام با آنان پیمان بستید تا زمانی كه وفا دارند شما نیز وفاداری كنید و پیمان شكنی آنها بعد از صلح حدیبیه یاری نمودن دیگر قبایل بر علیه مسلمانان بود.[6] بنابر این اسلام نه تنها خشونتی از خود نشان نمی دهد بلكه به وفاداران تضمین امنیت داده و به پیمان شكنان نیز چهار ماه فرصت داده تا جبران پیمان شكنی خود را بكنند و این دلیلی آشكار بر صلح طلبی اسلام است و از منظر اسلام نبرد در مرحله آخر است كه راه های دیگر پیموده شود.
    آیه 4 سوره محمد نیز كه مورد شبهه قرار گرفته می رساند كه دستور قتل كفار برای اسلام است كه از طرف آنها مورد حمله قرار گرفته است نه اینكه اسلام بخواهد آنها را با زور مسلمان كند زیرا در آیه اول همین سوره می خوانیم «آنها كه كافر شدند مردم را از راه خدا بازداشتند» بنابر این اگر در آیه چهارم می فرماید: «هنگامی كه با كافران روبرو شدید گردنشان را بزنید» به خاطر فتنه جوئی خودشان است، از سوی دیگر خود آیه می گوید: هنگامی كه با آنها روبرو شدید و كار به نبرد كشید چنانچه طبرسی اشاره دارد «لقیتم» یعنی ملاقات در میدان جنگ.
    بنابر این كشتار كفار به خاطر كفرشان نیست بلكه به خاطر مزاحمت هایشان و جلوگیری از رواج اسلام و آماده جنگ با مسلمانان شدن است.[7] در دنباله آیه نیز می خوانیم اگر آنها را اسیر كردید منت گذاشته آزادشان كنید یا در مقابل آزادی پولی از آنها بگیرید آیا این خشونت است كه انسان بعد از پیروزی بر دشمنش او را آزاد سازد.
    در تفسیر نمونه نیز می خوانیم كلمه «لقاء» هر چند به معنی هر نوع ملاقات است اما با توجه به كلمه «حرب» و« قتل در راه خدا» مشخص است كه مراد ملاقات و رودررویی در میدان نبرد است و هیچ كس حمله بر دشمن و كشتار آن را در میدان نبرد خشونت نمی داند بلكه این نشانه اقتدار است و افرادی كه از این آیه خشونت طلبی اسلام را دست آویز قرار می دهند جز غرض ورزی و ضربه زدن به اسلام هدف دیگری ندارند.[8]
    با توجه به این آیات و ژرف نگری در قرآن كریم، می توان عدم اجبار در دین را به عنوان یك اصل راهبردی و درخشان در سرلوحه نظام مترقی اسلام معرفی كرد چرا كه دین مقدس اسلام دین رحمت است و برای همین خداوند رحمان فرمود: ای پیامبر به جهت رحمتی كه خداوند بر تو كرد با آنان نرم گفتار شدی و اگر درشت گفتار و خشن بودی از دور تو پراكنده می شدند.[9]


    پی نوشتها:
    [1] . بقره، 256.
    [2] . كهف، 29.
    [3] . بقره، 191ـ190.
    [4] . علامه طباطبا ئی، المیزان،‌ ج 2، ص 105، مترجم:‌ محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ‌1363،‌ه ش، مكارم شیرازی، نمونه، ج2، ص 12، تهران، دارالكتاب الاسلامیه، 1353، هـ . ش.
    [5] . حسینی همدانی، محمد، انوار درخشان در تفسیر قرآن، ج 7، ص 514، تهران، كتابفروشی لطفی، 1380 ه، ق، مكارم شیرازی، ناصر، نمونه، ج 7، ص 353،‌تهران ،‌دارالكتاب الاسلامیه، 1353 ه، ش.
    [6] . طبرسی، فضل ،‌مجمع البیان، ج 3، ص 6، بیروت، داراحیاء التراب العربی، 1379 ه، ق.
    [7] . همان، ج 5، ص 96.
    [8] . مكارم شیرازی، ناصر، نمونه، ج 21، ص 298، تهران،‌دارالكتاب الاسلامیه، 1353، ه، ش.
    [9] . آل عمران، 159 .

    فرج الله عباسي

    andisheqom.com
    Give GOD your skull



    اگر کوهها از جای کنده شود، تو جای خویش بدار! دندانها را بر هم فشار و کاسه سرت را به خدا عاریت بسپار! پای در زمین کوب و چشم بر کرانه سپاه نِه و بیم بر خود راه مده! و بدان که پیروزی از سوی خداست


    امیر المومنین علی علیه السلام خطاب به محمد حنفیه

    {محتواي مخفي}


    cpu: core i5 3470 up to 3.60 GHz 6M Cache
    mainboard:ASUS P8H77-V LE
    ram: 1*8 kingstone
    hdd:500 seagate+ 1tra western green+3tra seagate
    power:535 green
    خدا با ماست!

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    کاربر تازه کار
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    نوشته ها
    89
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    دين اسلام هم اختياري است:
    لا اکراه فی الدین. (سوره بقره آیه 256) اکراه و اجبار دردین نیست.
    زیرا دین داری امر اعتقادی و قلبی است.
    وهم دین رحمت است:
    وما ارسلناک الا رحمه للعالمین .(سوره انبیاء آیه 107)
    ما تو (پیامبر) را نفرستادیم مگر اینکه رحمت ومهربانی برای همه عالم هستی.
    دستورات جزائی اسلام نیز بمانند جراحی برا ی برخی امراض از روی ناچاری و آن هم رحمت برای فرد و جامعه است.
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 22-04-2011, 12:32
  2. راهها و ابزار نفوذ استعمار در جهان اسلام از دیدگاه استاد مطهری
    توسط paradise در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 14-02-2011, 10:40
  3. آشنایی با عرفان و تصوف اسلامی
    توسط محسن رحمتی در انجمن عرفان
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 10-12-2010, 22:48
  4. جهانی شدن و مهدویت، دو نگاه به آینده
    توسط hossein moradi در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 17-10-2010, 07:16
  5. اسلام و اينترنت (رابطه مذهب اسلام و گسترش اينترنت)
    توسط mashti در انجمن معرفی وبلاگ ها و وب سایت های اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-09-2008, 19:38

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه