نوشته اصلی توسط
water.87
سوال؟؟؟
بعد از ظهور حضرت، بحث شهادت ايشون و بعد از اون بحث رجعت مطرح ميشه...و جنگهايي كه در اون دوران بين حق و باطل صورت ميگيره...اگه شيطانو حضرت مي كشن ...پس كي مردم رو در زمان رجعت تحريك به قيام و صف كشي در برابر اولياءعدا مي كنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )
سلام علیکم برادر معزّز جناب water
خیلی خوش آمدید
جواب کوتاه : در روایات باب قاتل و به تبع آن زمان قتل شیطان اختلاف است . که بعضی از آنها اشاره به قتل آن در زمان رجعت است .
جواب تفصیلی : جواب متعدد هست که قسمتی از آن مستقیم به سوالتان و قسمتی غیر مستقیم ، ربط دارد . برای راحتی شما آنها شماره بندی میکنم :
1- برادرم ! منظور از شیطان ، إبلیس یا همان پدر خوانده و بزرگ شیاطین است .
2- شیطان دارای جنود و لشکریانی است که قسمی از آنها زمینی اند که کارشان به شهوت انداختن است و قسمی دیگر هوایی اند که کارشان گناهان فکری انداختن أبناء بشر است .
3- هر کسی برای خود ملک و شیطانی دارد که آقا رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) در جایی میفرمایند ( بدین مضمون ) که شیطان خودم را موحد یا مرکب - تردید از من است - خود کرده ام .
4- همانطور که برای قبضه ی روح هر کسی خود جناب حضرت عزرائیل تشریف نمی آورند چون مقام و لیاقت هر کس با دیگری فرق دارد بلکه از لشگریانش بهره میبرد ؛ شیطان هم برای اغواء و وسوسه هر کسی خودش نمیآید یعنی کلاسش بیش از این حرفهاست بلکه از لشگریانش و شیطان خود افراد ، بهره میبرد .
5- دلیل نیامدن خود ابلیس این است که ظرفیت و تقوا و پرهیزگاری افراد با هم فرق دارد . یکی با اندک وسوسه ای فریب میخورد و یکی نه . برای وسوسه اولیاء الهی خود ابلیس دست بکار میشود چون قوی ترین شیاطین از حیث وسوسه خود پدرشان إبلیس است .
6- این فکر اشتباه و رایجی در بین مردم هست که گناهانشان بخاطر شیطان هست . اینطور نیست چون انسان اولا با نفس امّاره اش سر و کار دارد و بعد با شیطانش . یعنی برای گناه و معصیت دو ابزار و قوّه وجود دارد اول : نفس امّارة ، دوّم : شیطان . اگر انسان نفسش را کشت و بر شیطانش فائق آمد نوبت به دیگر شیاطین قوی تر میرسد و در آخر یا همان غول آخر بازی خود ابلیس است .
7- البته بحث شیطان و ملک شناسی اینجا جایش نیست و مکان و جایگاه دیگه ای میطلبد بوسیله اهلش .
امّا جواب مستقیما مربوط به سوال شما :
1- قتل و کشته شده شدن شیطان از یقینیّات است چون قرآن کریم بدان وعده داده امّا اینکه چه کسی این ملعون را میکشد در روایات مربوط به آن اختلاف است :
روایت اول:
بعضی روایت کرده اند وقتی که امام زمان (علیه السلام ) ظهور کند آن ملعون را می کشد. یعنی همان روایت جناب گل نرگس .
روایت ثانی:
در بعضی روایات آمده که رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) کشنده ی شیطان است.
امام صادق ( علیه السلام ) : شیطان در زمان رجعت روی صخره ی بیت المقدس به دست حضرت رسول( صلی الله علیه و آله ) کشته و ذبح می شود.
روایت ثالث:
عید الکریم خثعمی می گوید: از امام صادق ( علیه السلام ) شنیدم که فرمود : وقتی شیطان گفت خدایا ! مرا تا روز قیامت مهلت ده ، خداوند قبول نکرد و در جواب آن ملعون گفت : تو را مهلت می دهم تا وقت معلوم و مراد از آن وقت هنگام رجعت امیرالمومنین علی ( علیه السلام ) به دنیا است.
2- اگر بر فرض هم شیطان در زمان رجعت کشته شود ، هنوز دشمن اصلی و شماره ی یک انسان یعنی نفس امّاره اش زنده است . شیطان فقط وسوسه میکند ولی مجری اصلی خود نفس است . امام علی ( علیه السلام ) فرمود : أعدا عدوّک نفسک بین جنبیک : دشمنترین دشمنانت ، خودتی یعنی همان نفست . به همین دلیل میفرمایند ما اوّل با نفس سر و کار داریم بعدش با شیاطین .
التماس دعا
یاعلی
منمشتعلعشقعلیّمچهکنم
یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین