همه فرشتگان فرمان بردار خدايند:
مـى گـويـند: روزىابن صوريا، - كه يكى از بزرگان يهود بود - همراه عده اى ازيـهـودفـدك، نـزد پـيـامـبـر اسلام آمده از آن حضرتسوالاتى كردند و نشانه هـايـى پـرسيدند كه گواه نبوت و رسالت او بود. پس از پاسخ هركدام صحت جواب را تصديق كردند آخرين سوالشان اين بود: فرشته اى كه وحى برا و مىآورد چه نام دارد؟ ابـن صـوريـا اضـافـه كـرد: اگـر ايـن سـوال را هـم پـاسـخ دهـىايـمـان مـى آوريـم ! رسول خدا (ص ) در پاسخ فرمود: نام اوجبرئيلاست .
ابـن صـوريـابـاايـن كـه جـواب را صـحـيـح يـافـت گـفـت : جـبـرئيـل دشـمـن مـاسـت ، او هـمـيـشـهدسـتـور جـهـاد و سـخـتـى و مـشـكـلات مـى آورد! ولىمـيـكـائيـلهـمـيـشـه دسـتـورات آسـان مـى آورد. اگـرفـرشـتـه وحـى مـيـكـائيـل بـود مـا بـه تـو ايـمـان مـى آورديـم ! در ايـن مـوردآيـه نـازل شد:قل من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذنالله مصدقا لمابين يديه و هـدى و بـشـرى للمـومـنـيـن(157)( آنـهـا مىگويند فرشته اى كه وحى بر تو نازل مى كند چون جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيمبه تو ايمان نمى آوريم ) بگو: كـسـى كـه دشـمن جبرئيل باشد (در حقيقت دشمن خداست )،چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بـر قـلب تـو نـازل كـرده اسـت ، تـا كتب آسمانىپيشين را تصديق كند و هدايت و بشارت براى مومنان باشد.
طـبق شان نزول آسهشريفه معلوم شد يهود بار ديگر، با بهانه جويى هاى خود، كه در طـول تـاريـخ سابقهدارد، مى خواستند از بندگى و اطاعت خداوند و اسلام آوردن سرباز زنـنـد، لذا با فرقگذاشتن بين جبرئيل و ميكائيل ، كه يكى از خوب و ديگرى را بد جلوه مـى دادنـد، قـصـدتـمـرد از اسـلام را داشـتـنـد، ولى غـافـل از ايـن كـه آنـهـا جملگى معصومند وهمان را انجام مى دهند كه امر الهى است و در اين زمـيـنـه جـبرئيل و ميكائيل هيچفرقى با يكديگر ندارند، هر دستورى كه خداوند بدهد، هر كـدام كـه بـاشـنـد امـتـثـالمـى كنند. از اين رو در آيه بعد مى فرمايد:من كان عدو الله وملائكته و رسله و جبريل و ميكال فان الله عدو للكافرين(158)كسى كه دشمنخدا و فـرشتگان و رسولان او و جبرئيل و ميكائيل باشد (كافر است ؛ و) خداوند دشمنكافران است .
دسـتـورهاى سودمند و تكامل بخش براى انسانها از طرف خداوند بهوسيله فرشتگان بر پـيـامـبـران نـازل مـى شـود و اگـر تـفـاوتـى بـيـن مـامـوريـتهـاى آنـهـا بـاد، از قـبـيـل تـقسيم ماموريت است نه تضاد در ماموريت ، اينها همهدر يك طريق مستقيم قرار دارند، بنابراين ، دشمنى با يكى از آنها دشمنى با خداست(159) .