گفتگوي منطقي و پند سودمند بهترين راه دعوت به خداست
آیه ی شریفه
ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ / 125 : نحل
ترجمه
[مردم را]با منطقي حكيمانه و ادلّه قانعكننده و با پندي نيك و بيداري بخش و عبرت آموز به راه پروردگارت دعوت كن...
شرح و تفسیر
قرآن كتاب حكمت و موعظه حسن است ــ موعظه اي كه هم بيماري سينه ها را شفاست و هم براي مؤمنان رحمت و راهنمايي است. پس اين كه فرموده است: «مردم را با موعظه و گفتار حكيمانه به سوي خدا بخوان» به نوعي ترغيب و تشويق به اين معناست كه مردم را با قرآن به خدا و حقيقت دعوت كن. امام علي (ع) مي فرمايند: «از خداي بترسيد كه با پند دادن شما راسود فراوان بخشيده و با رسالت پيامبرش شما را نيكو اندرز داده و با نعمتهايش بر شما منت گذاشته است...»; و نيز مي فرمايند: «اي مردم، از آنچه خداوند بيان داشته است بهره گيريد و ازپند و اندرزهاي خدا پند پذيريد و نصيحتهاي او را قبول كنيد; زيرا خداوند با دليلهاي روشن راه عذر را به روي شما بسته و حجت را بر شما تمام كرده است... خداوند احدي را به چيزي مانند اين قرآن اندرز نداده است.» از نظر اسلام انسان مجموعه اي خالي و تهي نيست كه فقط محتاج تعليم و آموزش باشد، بلكه داراي خزانه هاي عقلي و معرفتهاي فطري فراموش شده اي است كه بايد آنها را گشود. كار انبيا(ع) اين بوده است كه عقلِ خفته و پيامبرِ درون و فطرت فراموش شده را به جنبش و جوشش وادارند و بدين وسيله، انسان را به سرچشمه زلال درون خودش راهنمايي كنند تا با رغبت و شوق ذاتي به طاعت خدا و بندگي اش گردن نهند.
امام علي (ع) فرمودند: «حكمت درختي است كه در دل مي رويد و بر زبان به بار مي نشيند.» امام صادق (ع) نيز فرمودند: «حكمت يعني شناخت و فهم دين. پس هر كه از شما در دين فقيه و فهيم باشد حكيم است.»
امام باقر (ع) مي فرمايند: «هر كسي با زبان خود ما را در برابر دشمنان ياري كند در آن روزي كه براي حسابرسي در پيشگاه خدا بايستد، خداوند زبان او را به حجت خويش گويا مي كند.»