عدالت اجتماعي: آرمان بلند الهي
آیه ی شریفه
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ / 135 : نساء
ترجمه
اي اهل ايمان، كاملاً قيام به عدالت كنيد; براي خدا گواهي دهيد،اگرچه به زيان خود شما يا پدر و مادر يا نزديكان شما باشد...
شرح و تفسیر
قِسط و اقساط يعني عدالت و از حق منحرف نشدن; و همچنين نصيبي و بهره اي است كه از روي عدالت باشد; و مقسطين به معناي عادلان است; و عدالت در لغت به معناي اعتدال وحدِ وسط، در بين افراط و تفريط، است. قوّامين جمع قوّام است و صيغه مبالغه، به معناي بسيار قيام كننده (قبلاً درباره قيام سخن گفته ايم); يعني بايد در هر حال و در هر كار و در هر زمان، اهل ايمان به عدالت قيام كنند، به طوري كه اين عمل خلق و خو و روش آنان شود و انحراف از آن روحشان را بيازارد. تعبير به قيام شايد كنايه از اين باشد كه بايد به پاخاست و تصميم جدي و عزم جزم و اقدام سريع كرد. سپس مي فرمايد : در شهادت و گواهي دادنتان نيز، معيار فقط حق وعدل باشد، نه خويشاوندي و حبّ و بغضهاي خانوادگي و شخصي و نه ملاحظه ثروتِ ثروتمندان و يا فقر فقيران. آيه مورد بحث حاكي از توجه فوق العاده اسلام به عدالت اجتماعي در همه ابعاد است; وانواع تأكيدات لفظي و معنويِ آن گوياي حساسيت اسلام به اين امر حياتي بشر است.
امام علي (ع) مي فرمايند: «بر دسته شمشيري از شمشيرهاي رسول خدا چنين نوشته شده بود: “حق را بگو، هرچند عليه خودت باشد.”» از امام كاظم (ع) نيز نقل است: «حق را بگو، اگر چه نابودي تو در آن باشد; زيرا در حقيقت، نجات تو در آن است... و باطل را فرو گذار، هر چند نجات تو در آن باشد; زيرا در واقع، نابودي تو در آن است.»
امام صادق (ع) فرمودند: «مؤمن را بر مؤمن هفت حق است. واجبترين آنها اين كه آدمي حق را بگويد، هرچند بر ضد خود يا پدر و مادرش باشد و براي آنان از حق منحرف نشود.»