بهشتيان پيوسته در اموالشان حقوقي براي محـرومان قرار مي دهـند
آیه ی شریفه
لَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ >>لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ / 24 : معارج
ترجمه
و آنان كه در اموالشان حقي است معين (۲۴) براي سائل و محروم [از مال دنيا] (۲۵).
شرح و تفسیر
دو نكته درباره آيه:
# حقِ معين زكاتِ واجب نيست; زيرا اين آيه در مكه نازل شده و حكم وجوب زكات درمدينه و در سال دوم هجري قمري وضع شده است.
امام صادق (ع) فرمودند: «خداوند در داراييهاي توانگران، بجز خمس و زكات، حقوقي ديگر واجب و مقرر كرده است، وَفياَمْوالِهِمْ حَقُ مَعْلومُ لِلسّائِلِ وَالَْمحرُومِ; و آن حق معلوم و معين چيزي است كه هر كسي وظيفه خود مي داند از مالش بپردازد; و او بايد به اندازه توان و وسعت مالي اش آن مقدار را بر خود واجب شمارد و بسته به ميل خودش هر روز يا هر جمعه ياهر ماه بپردازد.»
# سائل با محروم فرق دارد: سائل كسي است كه حاجت خود را ميگويد، اما محروم كسي است كه شرم و حيايش مانع مي شود كه تقاضا كند. امام صادق (ع) فرمودند: «محروم كسي است كه براي كسب و كار زحمت ميكشد، اما زندگي او پيچيده و سخت است.»
امام علي (ع) درباره مسئوليت توانگران مي فرمايند: «همانا خداوند در اموال ثروتمندان به اندازهاي كه نياز تهيدستان را كفايت كند حق واجب فرموده است; و اگر تهيدستان گرسنه و برهنه و رنجور شوند، به سبب آن است كه ثروتمندان حق آنان را نداده اند ; و خداوند حق دارد روز قيامت ثروتمندان را بازخواست و براي اين كار عذابشان كند»; و نيز فرمودند: «گناهي بزرگتر از گناه ثروتمندي نيست كه نيازمند را از حقش محروم كرده باشد.»