اولين و بديهي ترين شناختها خداشناسي است
آیه ی شریفه
أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ / 10 : ابراهيم
ترجمه
...آيا در خدايي كه آفريننده آسمانها و زمين است شكي هست؟...
شرح و تفسیر
فاطر در لغت به معناي خالقي است كه بدون نمونه مي آفريند و نيز به معناي شكافنده است; و چون به هنگام خلقت آسمانها و زمين، اولاً، آفرينش بدون نمونه قبلي بود وثانياً، گويي پرده تاريكِ نيستي شكافته شد و نور هستي در آسمانها و زمين آشكارگشت; اين واژه درباره خلقت آنها به كار رفته است; يا اين كه اشاره اي است به اين يافته هجديد ستارهشناسان كه همه كرات و منظومه ها در روز اول به صورت توده اي بزرگ وبه هم پيوسته بود كه بر اثر حركت به دور خود و نيروي گريز از مركز، شكافته شد وقطعاتي از آن به خارج پرتاب شد و منظومه ها و كهكشانها و ثوابت و سيارات به وجودآمد.قرآن فرموده است كه نگاه به آسمان و زمين و تفكر در آفرينش آنها هر گونه شك وترديد را درباره وجود خداوند از دل مي زدايد. امام حسين (ع) درباره بديهي بودن شناخت خدا در دعاي «عرفه» چنين عرضه داشته اند: «چگونه چيزي كه خود در هستي اش محتاج توست مي تواند دليل وجود توباشد؟ آيا پديدارتر و آشكارتر از تو چيزي هست كه آن روشن كننده هستي تو باشد؟ ايخدا، تو كي نبودي تا به دليلي بر بودنت محتاج باشي؟ كي دور بوده اي تا آثار و آفرينشت تو را به ما نزديك و آشنا كند؟ كور باد آن چشمي كه تو را مراقب خود نبيند...»