مقدار خونى كه در نماز بخشيده شده چقدر است ؟
*توضيح المسائل - السيد الخميني
مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد :اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : اول آن كه بواسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن او است لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد . دوم آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم ( كه تقريبا به اندازه يك اشرفى مىشود ) به خون آلوده باشد . سوم آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است . اول آن كه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد ، دوم آن كه لباس زنى كه پرستار بچه است نجس شده باشد .
* توضيح المسائل - الميرزا جواد التبريزي
اگر سر سوزنى خون سگ ، يا خوك ، يا كافر ، يا مردار ، يا حيوان حرام گوشت در بدن ، يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است و بنابر احتياط واجب خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنين است . ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد نماز خواندن با آن اشكال ندارد .
*توضيح المسائل- الميرزا جواد التبريزي
اگر سر سوزنى خون سگ ، يا خوك ، يا كافر ، يا مردار ، يا حيوان حرام گوشت در بدن ، يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است و بنابر احتياط واجب خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنين است . ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد نماز خواندن با آن اشكال ندارد .
* توضيح المسائل - الشيخ محمد تقي بهجت
موارد استثناء بدن و لباس نمازگزار در چهار صورت :اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : 1 - به واسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن او است ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد . 2 - بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم ، - كه تقريبا به اندازه بند سر انگشت سبابه ( انگشت شهادت ) میشود - ، به خون آلوده باشد . 3 - ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند . 4 - لباس هاى كوچك او مانند جوراب و عرقچين ، نجس باشد .
*توضيح المسائل - الشيخ فاضل اللنكراني
اگر سر سوزنى خون حيض در بدن يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است و بنابر احتياط واجب نبايد خون نفاس و استحاضه در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، و بهتر است از خون حيوان حرام گوشت بپرهيزد .ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه درچندجاى بدن ولباس باشد در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد ( كه تقريبا به اندازه سطح يك دو ريالى میشود ) نماز خواندن با آن اشكال ندارد .
*توضيح المسائل - الشيخ فاضل اللنكراني
مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد :اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است : اول : آن كه بواسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن او است لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد . دوم : آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از در هم ( كه تقريبا به اندازه سطح يك دو ريالى میشود ) به خون آلوده باشد . سوم : آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند . و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است . اول : آن كه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و دستكش نجس باشد . دوم : آن كه لباس زنى كه پرستار بچه است نجس شده باشد .
*توضيح المسائل - الشيخ محمد علي الأراكي
مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد : اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : اول : آن كه بواسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن او است لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد . دوم : آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم ( كه تقريبا به اندازه يك اشرفى میشود ) به خون آلوده باشد . سوم : آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است . اول : آن كه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد ، دوم : آن كه لباس زنى كه پرستار بچه است نجس شده باشد.
*توضيح المسائل - السيد الگلپايگاني
مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد :در سه صورت اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است ، اول - آن كه بواسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن او است ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد . دوم - آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از در هم ( كه تقريبا به اندازه يك اشرفى میشود ) به خون آلوده باشد . سوم - آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند . و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است اول - آن كه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد . دوم - آن كه لباس زنى كه پرستار بچه است نجس شده باشد .
*توضيح المسائل - السيد الخوئي
مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد: اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : ( اول ) آن كه بواسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن او است ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد . ( دوم ) آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم ( كه تقريبا به اندازه بند سر انگشت سبابه - شهادت - میشود ) به خون آلوده باشد . ( سوم ) آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، و نيز در يك صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است : و آن صورت آنست كه لباسهاى كوچك او ، مانند جوراب و عرقچين نجس باشد .