نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: مقاله : در دین اسلام شادی بیشتر است یا غم؟

  1. #1
    مدیرکل انجمنهای نور آسمان vorojax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    همشهری حضرت عشق
    نوشته ها
    7,305
    تشکر
    6
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض مقاله : در دین اسلام شادی بیشتر است یا غم؟

    اسلام، دین حیات و زندگی است. دین پیشرفت و ترقی تكامل است. اسلام با برنامه‏هایی كه وضع كرده است تمام جهات زندگی را در نظر گرفته و به همه زوایای زیست انسان كاملاً توجه كرده است.

    اسلام دینی است كه برای سرگرمی نیامده است، اما نه تنها با تفریح و شادی مخالف نیست، بلكه در مواردی بر آن تأكید داشته وبرای آن قوانین و مقررات جهت‏داری را وضع كرده است.

    به هر حال، اگر در اسلام، كارهایی به عنوان تفریح و تنوع پیشنهاد شده است و نیز اگر از بعضی تفریحات جلوگیری شده وغیرمشروع شناخته شده است، معطوف بر جنبه‏های فطری، حیاتی و فكری است كه در سایه‏ی آن مصالح فردی و اجتماعی تأمین شود.



    بنابر این، در قوانین اسلامی با برخی پدیده‏ها و اعمال مثل غنا و رقص و... برخورد شده و از انجام آن كارها منع شده. امانه به خاطر مخالفت با زیبایی و شادی و شادكامی، بلكه به دلیل برآیند و پیامدهای خطرآفرین آن‏ها.

    شهید مطهری در ذیل بحث از این كه آیا اسلام هیچ عنایتی به بعد چهارم روح انسانی، یعنی استعداد هنری نموده و در اسلام به زیبایی و جمال عنایتی شده یا نه؟ چنین می‏گوید: "بعضی‏ها چنین تصور كرده‏اند كه اسلام از این نظرها (توجه به زیبایی، هنر و..).خشك و جامد است و بی‏عنایت و به عبارت دیگر، اسلام ذوق‏كش است. البته این‏ها كه چنین ادعا می‏كنند به این جهت است كه دراسلام اولاً روی خوش به موسیقی نشان داده نشده و ثانیاً این كه بهره‏برداری از جنس زن به طور عموم و هنرهای زنانه یعنی رقص و... منع شده است. ولی به این شكل قضاوت كردن درست نیست. ما باید راجع به مواردی كه اسلام با آن‏ها مبارزه كرده تأمل كنیم وببینیم آیا مبارزه اسلام با این زیبایی‏ها از آن جهت كه زیبایی است و یا از آن جهت كه مقارن با امر دیگری است كه بر خلاف یك استعداد از استعدادهای فردی یا اجتماعی انسان است؟



    مسأله موسیقی و غنا مسأله مهمی است اگر چه غنا حدودش روشن نیست... البته قدر مسلمّی در غنا هست و آن این است كه آوازهایی كه موجب خفت عقل می‏شود، یعنی آوازهایی كه شهوت را آن چنان تهییج می‏كند كه عقل به طور موقت، ازحكومت ساقط می‏شود، یعنی همان خاصیتی را دارد كه شراب یا قمار دارا است، معلوم است كه حرمت چنین مواردی قطعی است. آن چه مسلم است این است كه اسلام خواسته است از عقل انسان حفاظت و حراست كند و این قبیل منع‏ها نیز به همین جهت مطرح شده‏اند".(1)در برنامه‏های شریعت، به مسأله شادی و نشاط پیروان دین و مسلمانان، توجه و تأكید فراوانی شده است و اصولاً پیشوایان بزرگ دین خودشان انسان‏های بانشاط و خوشرویی بوده و دیگران را به این مسأله دعوت می‏كردند. زیرا آنان به خوبی به نیازهای روح وتفریحات سالم در كنار نیازهای جسم توجه داشتند. علی(ع) در این باره می‏فرماید: "این دل‏ها همانند تن‏ها خسته و افسرده می‏شوند، در این حال نكته‏های زیبا و نشاط ‏انگیز برای آن‏ها انتخاب كنید".(2)پیشوایان معصوم دین از جمله رسول گرامی(ص) به عنوان الگوی همه‏ی مسلمانان، اصولاً یك انسان شاد بود. به طوری كه همیشه لبخند بر لب داشت و اهل شوخی و مزاح بود. چه این كه خود ایشان فرمود: انّی لأمزَحُ و لا اَقولُ الاّ حقّا همانا من از همه بیشترشوخی می‏كنم امّا جز حق چیزی نمی‏گویم.



    البته آن حضرت در عمل هم این گونه بوده، به طوری كه اگر می‏دید یك نفر غمگین و افسرده است وجود مقدّس ایشان یا اهلبیت ایشان(ع) می‏فرمودند: چرا غمگین و افسرده‏ای؟ بایك مطایبه و شوخی و شبیه طنز (نه آن طنزی كه با تخریب فرد یا قوم خاصی، دیگران را بخنداند)، او را از حالت انقباض و گرفتگی دل، درمی‏آورند و یك انبساط خاطر و شرح صدری در وجود او ایجادمی‏كردند.



    با توجه به اهمیت تفریحات سالم و لذت‏های حلال در رشد و ارتقاء كمی و كیفی زندگی یك انسان مسلمان، و برای تقویت جنبه‏های روحی و احیاناً شكستن بن‏بست‏های پیش‏آمده، پیشوایان دین و دنیا، از پیروانشان خواسته‏اند كه علاوه بر عبادت و كار وتلاش، به لذت‏ها و تفریحات سالم هم در زندگی روزمرّه‏شان توجه ویژه داشته باشند كه در صورت توجه قانونمند به آن، به نهادینه‏گی آن تفریحات منتهی خواهد شد.



    آن جا كه امام علی(ع) فرمود: "مؤمن شبانه روز خود را به سه قسمت تقسیم می‏كند:قسمتی را صرف مناجات با پروردگارش می‏نماید. قسمت دیگری را در طریق اصلاح معاش و تأمین هزینه زندگی‏اش به كار می‏گیرد و قسمت سوّم را برای بهره‏گیری از لذت‏های حلال و دلپسند می‏پردازد و برای شخص عاقل درست نیست كه حركتش جز در یكی از این سه جهت باشد: برای اصلاح امور زندگی و یا در راه آخرت و یا در لذت غیرحرام...".(3)



    در فقه اسلامی، به برخی از تفریحات و سرگرمی‏های سالم، توجه بیشتری شده است و به نظر می‏رسد با تأكید به آن، اهداف وجهت‏های خاصی تعقیب می‏شود. از جمله این كه، تأكید شده است كه به فرزندانتان شناگری، تیراندازی و اسب‏سواری بیاموزید.



    ورزش‏های یاد شده علاوه بر این كه می‏تواند به عنوان یك تفریح سالم مطرح باشد، همچنین می‏تواند در شرایط اضطراری وحتی جنگی به عنوان یك حربه از آن استفاده كرد. البته اسب سواری در روایات، استعداد انطباق با تغییرات تكنولوژیك در عصرحاضر را دارد. یعنی امروزه می‏تواند در قالب انواع رانندگی‏ها و حتی خلبانی را دربربگیرد.



    اسلام به عنوان یك دین معتدل و متوسّط، همان گونه كه در خوردنی و نوشیدنی‏ها... از هر یك مجاز و غیرمجاز دارد در تفریحات و شادی‏ها هم نوع مجاز (تفریحات سالم) و غیرمجاز (تفریحات غیرسالم) دارد.



    متأسفانه، برداشت از شادی مثل بسیاری از پدیده‏های دیگر، در پروسه‏ی افراط و تفریط گرفتار شده است، عده‏ای برای آن هیچ محدودیت قانونی و شرعی را برنمی‏تابند وعده كمی هم هستند كه هر گونه شادی و تفریح سالم را بر خود ممنوع كرده و از مواهب الهی پرهیز دارند.



    اسلام انگشت بر روی شادی معینی نگذاشته و اجازه هر نوع شادی را به این شرط كه با موازین و احكام الهی منافات نداشته باشد و منجر به گناه و فساد نشود داده است. به عبارت دیگر برای این كه انسان از سعادت واقعی خود محروم نماند نوعی كنترل بر روی شادی و سرور دارد كه باعث می‏شود، شادی موقت و ناپایدار و كوتاه‏مدت به سعادت ابدی و واقعی او آسیب نرساند. چون انسان در تشخیص مصلحت‏ها و منافع واقعی خود دارای محدودیت است و گاهی اوقات خیر و سود حقیقی خود را تشخیص نمی‏دهد. دوست داردبه هر چیزی كه باعث شادمانی او شود هر چند روح او را تیره و تار و سعادت او را در خطراندازد اقدام كند. كودكی كه سرماخورده و بستنی برای او ضرر دارد، هر چند خوردن بستنی او را شاد می‏كند و از آن لذت می‏برد ولی چون از تشخیص ضرر آن عاجز است به ناچارمادرش او را از خوردن آن بستنی منع می‏كند و به گریه و زاری و احساسات بدون منطق و به دور از خردورزی او اعتنایی نمیكند و شادی زودگذر و سطحی او را بر غم و اندوه طولانی وی ترجیح نمی‏دهد.



    استفاده از طبیعت زیبا، دیدن طلوع دل‏انگیز آفتاب، لذت بردن ازمنظره‏های دلكش و باغ‏های مصفا و سیر و سفر، دیدار با دوستان و سخن گفتن با آنها،پرداختن به ادبیات و شعر و نمایش و خوشنویسی و نقاشی و ورزش و بازی‏های سالم،استفاده از نعمت‏های خداداد و غذاهای متنوع و لباس‏های رنگارنگ و صدها امر لذت‏بخش دیگر كه همگی شادی‏بخش می‏باشند از شادی‏های مجاز و شایسته است. چنانچه لذت بردن از گفتگو با خداوند در حال نماز و مناجات و عبادت و داشتن حال خوش در حال ذكر وتوجه به ذات پاك ربوبی از مقوله لذت‏های معنوی باشند كه گاهی از نظر عمق و كیفیت بسیاروالاتر و فراتر از لذت‏های مادی می‏باشد.



    بنا بر این نمی توان گفت كه شادی ها در اسلام بیشتر است یا غم ولی می توان گفت : اسلام دین شادی است و غم یك استثنا است والبته رفتار برخی از مسلمانان كه در صدد ارائه چهره ای زشت و خشن و غم آلود از دین را دارند با واقعیت اسلام واقعی كه در صدد تانین رفاه و شادی برای همه مردم است متفاوت است.



    پی‌نوشت‌ها:

    1 . مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، انتشارات صدرا، 1374، چاپ 25، ص 70).

    2 . حكمت 197 نهج‏البلاغه (كلمات قصار).

    3 . حكمت 390 نهج البلاغه.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    نوشته ها
    293
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض RE: مقاله : در دین اسلام شادی بیشتر است یا غم؟

    حسرت (ازگذشته) و غم و ترس (از آینده) فقط در دل مومنان جا نداره بنا بر ایه قرآن
    خیلیا شاید ظاهر شاد داشته باشن در باطن برعکسن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه