جهات حمله شیطان
سوره اعراف آیات 16 و 17
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۱۶﴾
( بعد از اذن ، ومهلت و موافقت با ماندگاری ابلیس تا روز قیامت ) ابلیس خطاب به
خداوند گفت : قسم به ذات خدا من هر راهی که منتهی به هدایت و توحید شود را
خواهم گرفت تا بنی آدم را از هدایت و پیمودن راه درست به سوی خدا بازدارم
ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ﴿۱۷﴾
سوگند به خدا در جهت انحراف بندگانت از هر چهار جهت وارد خواهم شد و با
وسوسه و شبهات و ایجاد شک آنان را به جایی می رسانم که مطیع و شاکر خدا نباشند.
طبق این آیات در نفس انسان یک هندسه وجودی خاص و دقیقی وجود دارد که شیطان
با شناخت این هندسه وجودی می تواند نفوذها و حملات گوناگونی از راست، چپ،
جلو عقب نفس به او بکند.
با توجه به این که نفس ما مادی نیست، جهات و هندسه وجودی ما نیز ظاهری و مادی
نیست پس حمله ها و ارتباطات شیطان با ما نیز امری معنوی و درونی است.
جهات حملات چهارگانه ای که شیطان از آنها به ما حمله می کندعبارت است از:
جلو(آینده): ترس از آینده جز حملات شیطان است
عقب(گذشته): به رخ کشیدن گذشته و گناهان، حسرت گذشته
راست(نقاط قوت): ایجاد تکبر به واسطه انجام اعمال نیک
چپ(نقاط ضعف): تحقیر نمودند به واسطه داشتن نقاط ضعف
هر گاه به آینده یا گذشته فکر می کنیم و یا به موفقیت یا شکست و حادثه ای می رسیم،
شیطان می تواند افکاری منفی، آزاردهنده و غیر حقیقی در ما ایجاد کند که باید با آنها مقابله کرد.
کتاب ضرورت خودشناسی و مطالعات انسانی
استاد شجاعی