حجتالاسلام محمدابراهيم اعرابي در گفتوگو با خبرنگار آئين و انديشه فارس به برخي شبهات وهابيّت در مورد امام عصر (عج) پاسخ داد.
وي در پاسخ به اين شبهه كه چرا نام پدر امامزمان با نام پدر پيامبر يكي نيست، گفت: وهابيان اين شبهه را با بهرهگيري از اين حديث از پيامبر مطرح ميكنند: اگر از عمر دنيا يك روز باقي مانده باشد،خداوند آن روز را آنقدر طولاني ميكند تا مردي از اهلبيت برميخيزد كه همنام من است و نام پدرش نيز نام پدر من است.
وي با بيان اينكه اين حديث از «سنن ابيداود» است، ادامه داد: سننابي داود براي شيعيان مستند نيست، ضمن اينكه همين حديث در ديگر منابع اهلسنت مانند «سنن ترمذي» و «مسند احمد بن حنبل» بدون قسمت نهايي آمده است. يعني همنام بودن پدر امام زمان و پدر پيامبر، بيان نشده است.
حجتالاسلام اعرابي يكي ديگر از شبهات مطرحشده را عدم قضاوت امام زمان طبق شريعت اسلام بيان كرد و گفت: در حديثي آمده است كه وقتي قائم آلمحمد ظهور كند، مانند حضرات داود و سليمان حكم ميكند. يعني بدون پرسش و تنها براساس علم خود قضاوت ميكند. مسلماً اين شيوه نه تنها با شريعت اسلام مغايرت ندارد، بلكه يكي از طرق قضاوت در اسلام است و حتي گروهي از اهل سنت، از جمله برخي پيروان مذهب شافعي، نيز چنين قضاوت ميكند.
اين استاد حوزه علميه يكي از مضحكترين شبهات اين فرقه ضالّه را عمر طولاني حضرت عنوان كرد و افزود: وهابيان عمر طولاني امام را محل اشكال ميدانند و ميگويند، اگر شيعيان دليل عمر طولاني امام را نياز مردم به ايشان ميدانند، پس چرا خداوند عمر پيامبر را نيز طولاني نكرد؟
وي ادامه داد: پاسخ به اين سئوال به حدي ساده است كه نياز به توضيح چنداني ندارد. در پاسخ به اين سئوال، همين بس كه طولاني بودن عمر امام به اذن خداوند است، همانطور كه حضرت نوح (ع) نيز عمري طولاني داشت. ضمن اينكه امامزمان مأمور تشكيل حكومت اسلامي واحد در جهان است و تا زمينه اين امر ميسر نشود، ظهور نخواهد كرد.
اين عالم ديني از ديگر ايرادات وهابيت را عدم ذكر نام امامزمان در قرآن بيان كرد و افزود: وهابيان ميگويند چرا نام امام زمان در قرآن نيامده است تا ديگر جاي هيچگونه شك و شبههاي باقي نماند؟ در پاسخ به اين شبهه بايد گفت كه در قرآن كريم لزوماً معرفي افراد همراه با اسم صورت نگرفته است. در بسياري از موارد، افراد با صفات و ويژگيهايشان معرفي شدهاند. همانطور كه از علي (ع) نيز نامي برده نشده است.
وي ادامه داد: قرآن در نام بردن از افراد مصالح را در نظر ميگيرد. چرا كه نامبردن از آيندگان ممكن است به بروز حسادت و كينه منجر شود و نيز اسباب سوء استفاده افراد سودجو را فراهم آورد. يكي ازمعروفترين آيات در قرآن كريم كه اشاره به حكومت حضرت مهدي (عج) دارد، آيه 106 سوره انبياء است كه مژده حكومت صالحان بر زمين را ميدهد.
حجتالاسلام اعرابي در پايان به يكي از معروفترين شبهات اخير وهابيان اشاره كرد و گفت: وهابيها ميگويند، حال كه حكومت اسلامي و قدرتمندي در ايران حاكم شده است، ديگر دليلي براي ترس و غيبت مهدي موعود وجود ندارد، پس چرا ظهور نميكند؟ اين سئوال از كجفهمي اين فرقه نشأت ميگيرد، چرا كه ميپندارند غيبت امام زمان (عج) به واسطه ترس ايشان است.
وي ادامه داد: ظهور حضرت به اراده خودشان نيست، بلكه مستلزم فراهم شدن يكسري از شرايط است. از جمله اين شرايط ميتوان به آمادگي ذهني و بلوغ فكري مردم اشاره كرد. ضمن اينكه در كنار آمادگي اذهان، آمادگي اجسام ملت نيز مورد نياز است. چرا كه تشكيل حكومتي اسلامي با چنين وسعتي، نياز به نيروهاي قدرتمند و آموزشديده دارد.