برخورد آية الله گلپايگاني با حوريان بهشتي
و ميفرمودند: روزي نشسته بودم، ناگاه وارد باغي شدم كه بسيار مجلّل و با شكوه بود و مناظر دلفريبي داشت. ريگهاي زمين آن بسيار دلربا بود، و درختها بسيار با طراوات و خرّم، و نسيمهاي جانفزا از لابلاي آنها جاري بود.
من وارد شدم و يكسره به وسط باغ رفتم، ديدم حوضي است بسيار بزرگ و مملوّ از آب صاف و درخشان، بطوريكه ريگهاي كف آن ديده ميشد.
اين حوض لبهاي داشت و دختران زيبائي كه چشم آنها را نديده، با بدنهاي عريان دور تا دور اين حوض نشسته و به لبه و ديوارۀ حوض يك دست خود را انداخته و با آب بازي ميكنند، و با دست آبهاي حوض را بروي لبه و حاشيه ميريزند.
و آنها يك رئيس دارند كه از آنها مجلّلتر و زيباتر و بزرگتر بود، و او شعر ميخواند و اين دختران همه با هم ردّ او را ميگفتند و جواب ميدادند.
او با آواز بلند يك قصيدۀ طولاني را بندبند ميخواند، و هر بندش خطاب به خدا بود كه به چه جهت قوم عاد را هلاك كردي، و قوم ثمود را هلاك كردي، و فرعونيان را غرق دريا كردي، و و و...؟
و چون هر بند كه راجع به قوم خاصّي بود تمام ميشد اين دختران همه با هم ميگفتند: به چه حسابي به چه كتابي ؟
و همينطور آن دخترِ رئيس اعتراضات خود را بيان ميكرد و اينها همه تأييداً و تأكيداً پاسخ ميدادند.
من وارد شدم، ولي ديدم اينها همه با من نامحرمند، لذا يك دور استخر كه حركت كردم از همان راهي كه آمده بودم به بيرون باغ رهسپار شدم.
مرحوم آقا سيّد جمال يك شاگرد مؤمن از شاگردان قرآن كريم بود، و يك تربيت شده به چندين واسطه از مكتب رسول خدا صلّيالله عليه وآله وسلّم؛ ولي چون اين مكاشفه قبل از وصول به مقام كمال روحي براي ايشان رخ داده است و در سِرّ وجود ايشان مسألۀ هلاكت قوم عاد و ثمود و نوح بدست عوامل غيبيّه كاملاً حلّ نشده بوده است، لذا در عالم معني بصورت اعتراض حوريّههاي بهشتي تجلّي نموده است، و گرنه در عالم معني و تجرّد اعتراضي نيست و تمام اهل ملا أعلي در تسبيح و تقديس وجود و صفات و افعال حضرت احديّت هستند.
و نكتۀ مهمّ كه بشارتي براي آن مرحوم بوده است اينكه ايشان آن حوريّهها را بر خود نامحرم ديده است؛ و اين يك مژدۀ روحي است كه از اين منزل كه محلّ شبهه و اعتراض است عبور خواهد نمود و به منزلگاه تسبيح و تقديس مطلق ذات حضرت احديّت عزّوجلّ خواهد رسيد. كما آنكه در مكاشفاتي كه در اواخر عمر براي ايشان حاصل شده است اين معني بخوبي روشن و مشهود است كه به اين مقام نائل شدهاند؛ رحمةُ اللَه عليه رحمةً واسعة.
آيا ارزش كلام خدا و بيانات رسول خدا از كلمات آقا سيّد جمال و امثال او ضعيفتر و كوتاهتر است ؟!