مواد امتحانی
در حقیقت گر خدا را بنده ای ... در بلا داری لب پر خنده ای
گر تو دعوای ولای حق كنی ... صبر باید بر بلای حق كنی1
امیرمؤمنان حضرت علی «علیه السلام» می فرماید: فردی از شما نگوید كه خدایا از فتنه بر تو پناه می برم، زیرا كسی نیست كه در فتنه ای نباشد، لكن آنكه می خواهد به خدا پناه ببرد، از آزمایش هایی كه موجب گمراهی او می شود مثل قدرت، مقام بالا، پول بسیار، به خدای سبحان پناه ببرد، همانا خداوند می فرماید: بدانید كه اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است.2
معنای آیه آن است كه خدا انسان را با اموال و فرزندانشان می آزماید تا آن كس كه از روزی خود ناخشنود است و آنكه راضی است شناخته شوند، گر چه خداوند به احوال بندگان از خودشان آگاه تر است. _لكن این به جهت اتمام حجت بر بندگان است و نیز_ به جهت آنكه عملی كه استحقاق پاداش یا كیفر دارد آشكار نماید، چرا كه بعضی مردم فرزند پسر را دوست می دارند و فرزند دختر را دوست نمی دارند و بعضی فراوانی مال را دوست می دارند و از كاهش سرمایه نگرانند.3
حال كه سخن به اینجا رسید، شایسته است در مورد مواد امتحانی خداوند بیشتر بدانیم تا مراقب دقیق تری داشته باشیم و از عهده این امتحانات به خوبی برآییم. همانطور كه خداوند سبحان در قرآن كریم بدانها اشاره می كند، وسایل آزمایش الهى نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى، زیان مالى و جانى و كمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصره اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدانهاى نبرد، از جمله امتحانات است.4
براى پیروزى در آزمایشِ خوف از دشمن، نیاز به توكّل و یاد خداست و براى مبارزه با كمبودها، نیاز به صبر است.
فراموش نكنیم كه دعا پل ارتباطی ما با خداست از او بخواهیم كه ما را در امتحانات كوچك و بزرگ زندگی، موفق و سر بلند بدارد.
منابع:
1.
خزائن الاشعار جوهری ص 102
2.
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ. سوره انفال آیه 28.
3.
لَا یَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِیَتَبَیَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِهِ وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِى بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّكُورَ وَ یَكْرَهُ الْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ وَ یَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ . نهج البلاغة حكمت 93.
4.
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ. سوره بقره آیه 155.
meraj14.ir