دکتر جلیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های خود پرداخت.
دکتر جلیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های خود پرداخت.
«اکنون مشکلی اساسی ما این است که ساختار اداری اجرایی کشور بیشتر از اینکه مشوق و محرک ظرفیت های کشور باشد برای آن مانع است، مثلا کسانی که در کشاورزی، صنعت، بازرگانی، فرهنگ و هنر فعالیت می کنند وقتی که می گویند باید بروید این را از یک ساختار اداری و دولتی انجام بدهید بیشتر از اینکه خوشحال بشود نگران می شود در صورتی که باید برعکس باشد.»
دکتر سعید جلیلی که با نهایی شدن کاندیداهای حاضر در صحنه با طرح موضوع ضرورت گفتمان سازی برای نیازهای عینی کشور به عنوان تنها پرچمدار جبهه گفتمان انقلاب اسلامی پا به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری گذاشته است مباحث گوناگونی را در خصوص نسبت دولت با گفتمان انقلاب مطرح نموده است. در همین خصوص در حاشیه سفر یک روزه ایشان به قم و دیدار با مراجع معظم تقلید، دکتر جلیلی گفتگوی کوتاهی را با پایگاه ۵۹۸ انجام داد.
دکتر جلیلی یکی از مهمترین اولویت کاری دولتاش را عینی سازی گفتمان انقلاب دانسته و اظهار میدارد: اولویت کاری دولت آینده به دو محور است یکی بحث گفتمان انقلاب اسلامی که باید در عرصههای مختلف بتوانیم آن را به شکل عینی تجلی بدهیم و بعد اینکه ساختار اجرایی اداری کشور را از موانع و مشکلاتی که در آن است به گونه ای رفع کنیم که بتواند این گفتمان جاری و اجرا شود و ظرفیت های کشور را آزاد کند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم افزود: اکنون مشکلی اساسی ما این است که ساختار اداری اجرایی کشور بیشتر از اینکه مشوق و محرک ظرفیت های کشور باشد برای آن مانع است، مثلا کسانی که در کشاورزی، صنعت، بازرگانی، فرهنگ و هنر فعالیت می کنند وقتی که می گویند باید بروید این را از یک ساختار اداری و دولتی انجام بدهید بیشتر از اینکه خوشحال بشود نگران می شود در صورتی که باید برعکس باشد.
وی در ادامه تصریح نمود: باید کسی که میخواهد یک عرصهای و یک ظرفیتی را آزاد کند و در آن مشغول به فعالیت شود باید مستظهر به پشتیبانی دستگاههای دولتی باشد نه اینکه نگران این باشد که چگونه باید این سدها عبور کند.
دکتر سعید جلیلی بیان داشت: برای این که گفتمان انقلاب اسلامی در مدیریت اجرایی کشور محقق شود باید به دو بحث توجه کرد. اول اینکه این گفتمان باید تبیین شود و در عرصه های مختلف حرف خودش را نشان دهد و این گفتمان در برخی از نقاط دیده می شود و در برخی نه و متاسفانه گفتمان انقلاب در عرصه های زیادی تبیین نشده است. شما به پیام های سال آخر عمر پر برکت امام(ره) را نگاه کنید که تماماً بر روی بحث گفتمان سازی اشاره دارند و همچنین مباحث حضرت آقا هم در همین خصوص است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در بحث عینی سازی گفتمان انقلاب در عرصه مدیریت کشور در موارد متعددی هم وجود دارد که روشن شده و اجرا شده است و با استناد به مواردی که با توجه به گفتمان انقلاب تبیین شده و اجرا شده و بعد از اجرا موفقیت خودش را نشان داده است می تواند مستندی باشد برای اغنای این موضوع.
سعید جلیلی همچنین افزود: ساختار اجرایی کشور شایسته گفتمان انقلاب اسلامی نیست و این ساختار باید خودش را با این گفتمان هماهنگ کند.
مهمترین ویژگی کاندیدای ریاست جمهوری این است که از گفتمان انقلاب اسلامی – که داریم به سمت آن پیش میرویم – بهرهمند باشد. مدیریت خیلی مهم است، ساده زیستی هم خیلی مهم است و… اما همهی اینها در ذیل آن ویژگی اصلی قرار میگیرند و در صورت نبودن آن ویژگی ارزشی ندارند.
یادداشت شفاهی دکتر سید مجتبی امامی
(دکتری مدیریت سیاستگذاری؛ کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی؛ تخصص در سیاستگذاری عمومی)
برای بحث ریاست جمهوری، شاخصهای زیادی وجود دارد که اگر هرکدام را به صورت مستقل بررسی کنیم، اهمیت زیادی دارند. هرکدام از آنها میتواند سرنوشت ساز باشد. هرکدام میتواند که کشور را جلو ببرد.
برای اثبات یک نفر، هرکس یکی از نقاط مثبت را مطرح میکند. مثلا یکی میگوید که فلانی، مدیر خوبی است، فلانی سیاست مدار خوبی است، فلانی اقتصاددان خوبی است و…. من اگر بخواهم در مورد دکتر جلیلی صحبت کنم، باید بگویم که الان در کشور ما مهمترین ویژگی کاندیدای ریاست جمهوری این است که از گفتمان انقلاب اسلامی – که داریم به سمت آن پیش میرویم – بهرهمند باشد. مدیریت خیلی مهم است، ساده زیستی هم خیلی مهم است و… اما همهی اینها در ذیل آن ویژگی اصلی قرار میگیرند و در صورت نبودن آن ویژگی ارزشی ندارند. به نظر من آقای جلیلی آشناترین فرد و عاملترین فرد به گفتمان انقلاب اسلامی هستند. به لطف خداوند بقیه قوتهای ایشان باید در کنار این قوت قرار بگیرد و بقیهی نقصهای ایشان نیز به گونه ای باید در کنار این قوت رفع شود. یک نکته ای را من متذکر بشوم. اگر ما نقصهای همدیگر را برطرف نکنیم، متاسفانه چوب آن نقایص را خواهیم خورد.
به صورت خلاصه :
۱- شاخصهای متعددی را باید مد نظرقرار بدهیم.
۲- شاخصها باید اولویت بندی شود.
۳- الآن مهمترین شاخص، معتقد بودن به گفتمان انقلاب اسلامی است.
۴- آقای جلیلی الآن آشناترین فرد و عامل ترین فرد به این گفتمان است.
۵- اگر نقصهایی هم وجود دارد، با ترکیبها و نیروها و آدمهایی که دور خودش جمع میکند، قابل جبران و قابل رفع است.
۶- اما نکته دیگری نیز وجود دارد. برخی فکر کرده اند که ما در دو جبهه داریم عمل میکنیم. یک جبهه بحث گفتمان انقلاب اسلامی است و یک جبهه بحث رسیدگی به اقتصاد کشور است. بعد میگویند که ما به اقتصاد رسیدگی میکنیم تا مردم راضی شوند و از این جبهه حمایت کنند. به اعتقاد من دو جبهه وجود ندارد بلکه یک جبهه است. سوال اصلی اینجا است که چگونه میخواهیم در عین حفظ انقلاب اسلامی آن جبهه را ایجاد کنیم. اگر گفتمان انقلاب اسلامی را از بین ببریم برای پیشرفت اقتصادی – که بسیاری از مدلهایی هم که دارد مطرح میشود این گونه است – نقض غرض میشود. یعنی من برای اینکه گفتمان انقلاب اسلامی را حفظ کنم، میآیم به بحث اقتصادی رسیدگی میکنم، بعد برای موفقیت در این عرصه، آن اصل را از بین ببرم و نادیده بگیرم. بله برای اینکه در عین حفظ گفتمان انقلاب، این مشکلات هم برطرف بشود، نیازمند یک خلاقیت فوق العاده و کار سنگین هستیم. صبر و حوصله هم نیاز دارد. ولی باید در درجه اول به این اصل معتقد بود که گفتمان انقلاب اسلامی برای تمام مسائل ما راه حل دارد بدون اینکه نیاز باشد از آن عدول کنیم.
دغدغه ما قرار گرفتن شخصی در راس کار است که با قوت جریان مقاومت را بتواند نمایندگی کند. نمایندگی جریان مقاومت تنها به شعار دادن آن نیست که البته آن نیز لازم است اما کافی نیست. نماینده جریان مقاومت باید به الزامات مقاومت نیز آگاه باشد و برای تحقق مقاومت حداکثری برنامه داشته باشد.
علی مسعودی؛ کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل
آنها که به دغدغههای رهبری توجه دارند می دانند که زمان زمان گذر از پیچ تاریخی است. و آنان که عمیقتر مینگرند پیچ تاریخی را در مقاومت مقابل استکبار و نظام سلطه میبینند. بیشک مقاومت ملت ایران در این برهه زمانی است که تاریخساز خواهد شد. تاریخی که نه با سلطه قدرتهای زورگو و استثمارگر که با قدرتهای اسلامی عدالتخواهانه نوشته می شود.
ما در برههای قرار گرفتیم که نظام سلطه با تمامی توان در مقابل نظام عدالتخواهانه اسلام ناب قرار گرفته و آخرین حربههای خود را که جنگ اقتصادی است به کار گرفته است. طبیعی خواهد بود تحت فشار همه جانبه دشمن، دستهبندیهای داخلی نیز به سمت سوی دو محور اصلی حرکت کند. یک سر محور سازش و در سر دیگر محور مقاومت. در این میان نیز کسانی قرار دارند که به مرور زمان یا به محور سازش و با به محور مقاومت خواهند پیوست. بروز تام این دستهبندی بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. به عبارت دیگر فارغ از دسته بندیهای سیاسی میتوان جریانات موجود در انتخابات را به دو دسته جریان سازش و جریان مقاومت تقسیم کرد. دو سر طیف که افراد مختلف آن را نمایندگی می کنند.
دغدغه ما قرار گرفتن شخصی در راس کار است که با قوت جریان مقاومت را بتواند نمایندگی کند. نمایندگی جریان مقاومت تنها به شعار دادن آن نیست که البته آن نیز لازم است اما کافی نیست. نماینده جریان مقاومت باید به الزامات مقاومت نیز آگاه باشد و برای تحقق مقاومت حداکثری برنامه داشته باشد.
سعید جلیلی اگر چه جوانترین کاندیدای موجود در صحنه انتخابات است اما به جرات میتوان گفت آگاهترین فرد به بایدهای مقاومت و مسایل مقاومت بوده و از آن مهمتر باور راسخ به مقاومت دارد. سابقه جلیلی در شورای امنیت و به خصوص در سه سال اخیر، او را تبدیل به آگاهترین فرد در مواجهه با تحریم های اقتصادی در کشور کرده است. جلیلی را می توان مرد جهاد اقتصادی در تراز داخلی و بین المللی دانست. رای به جلیلی به طور قطع رای به مقاومت است و البته تعهدی برای ایستادگی در راه مقاومت.
حضور سعید جلیلی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
دکتر سعید جلیلی چهارشنبه گذشته طی سفری به شهر مقدس قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به دیدار تعدادی از مراجع عظام تقلید رفتند، کلیپ زیر از حضور دکتر سعید جلیلی در حرم مطهر تهیه شده است.
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
ویرایش:
فیلم سخنرانی دکتر جلیلی در حسینیه دوکوهه
فیلم: دکتر جلیلی از محورهای اصلی مدنظرش در انتخابات میگوید
فیلم زیر سخنرانی دکتر جلیلی در جمع فعالان ستادهای دانشجویی در حسینیه دوکوهه است که هم اکنون بصورت کامل در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
به گزارش ستاد مردمی حیات طیبه، فیلم زیر سخنرانی دکتر جلیلی در جمع فعالان ستادهای دانشجویی در حسینیه دوکوهه است که هم اکنون بصورت کامل در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
Give GOD your skull
اگر کوهها از جای کنده شود، تو جای خویش بدار! دندانها را بر هم فشار و کاسه سرت را به خدا عاریت بسپار! پای در زمین کوب و چشم بر کرانه سپاه نِه و بیم بر خود راه مده! و بدان که پیروزی از سوی خداست
امیر المومنین علی علیه السلام خطاب به محمد حنفیه
{محتواي مخفي}
توسعه سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی معطوف به عمق بخشی جمهوریت نظام است و جمهوریت بر اساس اصل ” لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ” تعریف و سنجیده می شود این اصل در برگیرنده سه شاخص است 1) شاخص قیام 2) شاخص مردمی و عمومی بودن 3) شاخص قسط
مجتبی احمدی:
۱٫ انقلاب اسلامی مبتنی بر سبک رهبری امام خمینی(ره) پدیده ای مردمی بود. جایگاه و نقش مردم در اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خاستگاهی نظری و عملی داشت. امام خمینی (ره) با تأسی به آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ» (حدید ۲۵) غایت شریعت و به تبع آن آرمان حکومت دینی را در قیام مردم به قسط می دانست.
۲٫ بر خلاف بسیاری از مصلحان و اندیشمندان معاصر جهان اسلام که الگوی اصلاحی ایشان چندان با شرایط واقع تطبیق نداشت و بیشتر ما حصل اندیشه ورزی بود تا پختگی تجربی، امام خمینی (ره) از دوران جوانی به شدت با مسئله واقع دست و پنجه نرم کردند و کاملا در جریان وقایعی چون کشمکش های مرحوم مدرس با رضاخان، ملی شدن صنعت نفت، فراز و فرود فدائیان اسلام، قیام های میرزا جنگلی و خیابانی و… بودند و از همین پختگی بود که امام با آسیب شناسی دقیق علت شکست این قیام ها را در مردمی نبودن آن می دانستند تا جایی که وقتی از امام در نجف پرسیده شد که اگر پیروز شوید برای حفظ انقلاب چه خواهید کرد امام پاسخ داد: «من اشتباه مصدق را مرتکب نخواهم شد بلکه بسیج مردمی را تشکیل خواهم داد». پس امام خمینی(ره) هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ تجربی به مردم باور داشت و شرط بقای انقلاب را نیز در مردمی ماندن آن می دانست.
۳٫ جمهوریت در اندیشه امام نه خاستگاه غیر دینی دارد که بخواهیم آن را ترجمه دموکراسی بدانیم و نه صرفا کالبد و قالب نظام است. بلکه جمهوریت خاستگاهی قرآنی دارد و بر گرفته از اصل «لیقوم الناس بالقسط» است و همچنین روح و هدف تشکیل حکومت دینی است و نه پوسته و ظاهر آن پس جمهوریت نه در عرض اسلامیت که در طول آن تعریف می شود.
۴٫ توسعه سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی معطوف به عمق بخشی جمهوریت نظام است و جمهوریت بر اساس اصل ” لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ” تعریف و سنجیده می شود این اصل در برگیرنده سه شاخص است ۱) شاخص قیام ۲) شاخص مردمی و عمومی بودن ۳) شاخص قسط
۵٫ شاخص قیام دلالت بر برانگیختگی و حرکت و جهاد و نهضت و صیرورت دارد و نقطه مقابل آن تفکر نهادی و تکنوکراتیک و محافظه کار است که مسئله آن بودن است نه شدن پس قیام شوندگی و روندگی را ایجاب می کند و ذاتا پیشرفت خواه است و در مقابل محافظه کاری و ساختارزدگی است که به دنبال استانداردسازی و کنترل مردم است نه آزادسازی انرژی های مردمی
۶٫ شاخص مردمی بودن دلالت بر عموم گرایی دارد دقت شود که در اصل «لیقوم الناس بالقسط» تاکید بر ناس است نه مومنین، بنابراین عموم گرایی و پرهیز از اختصاصی و فرقه ای شدن و نخبگانی شدن انقلاب یک شاخص حیاتی دیگر است که عدم توجه به آن باعث می شود اصل دعوت و هدایت عموم و نه تشکیل گروه های خاص به فراموشی سپرده شود و در نتیجه بخش کثیری از مردم به حاشیه رانده شده و نسبت به انقلاب بی تفاوت شوند و بی تفاوتی یعنی مرگ انقلاب.
۷٫ شاخص قسط دلالت بر حق طلبی و عدالت خواهی دارد. این شاخص از یک سو بر ناب بودن گفتمان تاکید دارد و از التقاط بر حذر می دارد و از طرف دیگر خاستگاه و انگیزه قیام را مشخص می کند و از وارد شدن انگیزه ها و نیت های ناخالص و غیر ناب جلوگیری می کند.
۸٫ بنابراین پر واضح است که توسعه سیاسی در نگاه اسلامی به شدت جنبه اجتماعی و مردمی به خود می گیرد از اینرو دولت اسلامی دولتی مردم نهاد است که اولا به دنبال قیام یا همان آزادسازی انرژی های مردمی است، ثانیا عموم گراست و از فرقه ای سازی وگفتمان های خاص و حزب گرایی پرهیز می کند و ثالثا حق گراست که از انگیزه سازی های غیر ناب و گفتمان های التقاطی بر حذر است.
۹٫ دولت آینده باید دولت مردم نهاد باشد.
ما یادمان هست که وقتی که سکّان شورای عالی امنیت ملی به دست دکتر جلیلی داده شد، در چه شرایطی بودیم. مدیریت ایشان، ضمن غلبه بر چالش ها، بحران و اختلافی در داخل کشور ایجاد نکرد، پشتوانه مردمی باقی ماند و ما در عرصه بین الملل به جایگاه ممتاری رسیدهایم که این ویژگی ایشان و همراهان ایشان هست که میتواند در این دوره خیلی جدی لحاظ شود.
به گزارش [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] به نقل از [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]: استاد محمد هادی همایون در یک یادداشت شفاهی به تشریح ویژگی های انتخابات آتی و چرایی لزوم حضور دکتر جلیلی در این انتخابات پرداخته اند. متن کامل این یادداشت شفاهی به شرح زیر است:
محمدهادی همایون (استاد دانشگاه امام صادق(ع) و معاون اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)
ماجرای انتخابات ریاست جمهوری امسال را باید از شعار سال که از طرف رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، یعنی حماسه سیاسی و اقتصادی و از حماسه سیاسی اش آغاز کرد. حماسهای که مردم ما امسال باید بسازند، صرف شرکت در انتخابات، بدون حضور در فتنه یا درگیری ها و آزمایش ها نیست، که نهایتاً میتواند موضع انفعالی اما موفق باشد. حماسه ساختن یک جریان کاملاً فعال است که انقلاب ما را در شرایط فعلی یک گام بسیار جدّی به جلو هدایت خواهد کرد.
۱- بر این مبنا، در جریان انتخابات ریاست جمهوری امسال، ما باید بتوانیم یک الگوی بسیار موفق برای اداره کشور به جهان ارائه کنیم. بر اساس دیدگاهی که از اول انقلاب و در قانون اساسی ما ارائه شده است، مسئله اصلی ما «ولایت فقیه» است. جمهوری اسلامی مبتنی بر ارائه الگوی جدیدی است که ما آن را به عنوان ولایت فقیه میشناسیم. در مقاطعی که از مراحل انقلاب جلو رفتهایم، میتوان این مقاطع را بر ا ساس دورههای تثبیت ولایت فقیه در کشور تقسیم کرد. ما در دوران معاصر به مرحله ای رسیدهایم که این بار بر دوش رییس جمهور و جایگاه ریاست جمهوری گذاشته شده است، یعنی رییس جمهور آینده ما باید رییس جمهوری باشد، که بتواند بیش از دورههای قبل جایگاه ولایت فقیه را به منصه ظهور بگذارد.
رییس جمهور آینده باید نقاط قوت رییس جمهورهای پیشین را داشته باشد، علاوه بر این که باید نقاط ضعف رییس جمهورهای پیشین را در خودش تبدیل به نقاط قوت کرده باشد، و آن ها را پشت سر گذاشته باشد. این مهم ترین ویژگی است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی باید وجود داشته باشد و اگر چه همه نامزدهای انتخابات این ویژگی را در خودشان تقویت کرده یا در حال تقویت آن هستند و دارند تلاش میکنند این سابقه را در خودشان نشان دهند، ولی این تقیّد به ولایت فقیه، یک ویژگی مهم دکتر جلیلی است که در ایشان دیده میشود.
۲- ما در شرایطی هستیم که در کشور به موضوع وحدت نیاز بسیار جدی داریم، و شرایط داخلی و بین المللی ما را به این مسئله رهنمون میسازد. انقلاب، شرایط بسیار حساسی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی دارد، که لازمه آن وحدت است. نحوه مدیریت آقای دکتر جلیلی به ویژه در موضوع پرونده هسته ای به ما نشان داد که ایشان توان حلّ مسائل بسیار کلان نظام را با حفظ وحدت دارد.
ما یادمان هست که وقتی که سکّان شورای عالی امنیت ملی به دست دکتر جلیلی داده شد، در چه شرایطی بودیم. مدیریت ایشان، ضمن غلبه بر چالش ها، بحران و اختلافی در داخل کشور ایجاد نکرد، پشتوانه مردمی باقی ماند و ما در عرصه بین الملل به جایگاه ممتاری رسیدهایم که این ویژگی ایشان و همراهان ایشان هست که میتواند در این دوره خیلی جدی لحاظ شود. اگر چه که این به این معنا نیست که امر منحصر در دکتر جلیلی است، نسل جدیدی دارد به عنوان نامزدها وارد میدان میشوند که این ویژگیها را دارند، ولی جمع همه این ویژگی ها در ایشان هست.
حلّ مسائل نظام بدون ایجاد چالش در داخل نظام یک هنر است، که ما شدیداً به آن نیازمند هستیم. ما بعضاً وارد تبیین دیدگاه های اصولگرایانه ی انقلاب می شویم، ولی معمولا این مسئله موجب ایجاد اختلاف در داخل می شود. این امر اگر چه انقلاب را یک گام به سمت جلو می برد، ولی در عین حال از این آسیبش نمی توانیم عبور کنیم. نحوه ی مدیریت پرونده ی هسته ای نمونه موفقی بود که بدون این که تنشی در داخل ایجاد شود، قدم بسیار مهمی در حلّ مسائل نظام برداشتیم.
۳- ویژگی مهم دیگری که باید در مورد دکتر جلیلی لحاظ بکنیم، برخورداری از یک عمق نظری مبتنی بر اندیشه معارف اسلامی، شناخت انقلاب اسلامی و شناخت تاریخ است که به سابقه تحصیلی ایشان برمی گردد و این یکی از نقاط مهم قوت است که در جهان معاصر میتواند موجود باشد.
۴- ما داریم به سمت تمدن سازی میرویم و همه تقریباً امروز میدانیم که تمدن سازی به جد سر در توسعه و پیشر فت علمی مبتنی بر آرمانهای انقلاب اسلامی دارد. ما با دو گونه علم رو به رو هستیم که در دوره حوزه علوم تجربی و علوم انسانی دسته بندی میشود. تحول واقعی در حوزه ی علوم تحربی هم در حوزه علوم انسانی شکل میگیرد. توانایی فهم و درک ویژگی های اسلامی شدن علم در حوزه علوم انسانی در جهت تمدن سازی، فرصت برداشتن گام بسیار مهم در جهت تمدن سازی را ایجاد میکند.
۵-شناختی که دکتر جلیلی از نحوه عمل نظام جهانی امروز و جایگاه رسانه ها در آن دارند و پایبندی که ایشان به اصول انقلاب دارند، و این ویژگی که ایشان از نسلی هستند که در دوران جوانی انقلاب اسلامی را با گوشت و پوست و خون درک کرده و در جهت رشد و تثبیت آن کوشیدهاند، ویژگی هایی است که برای رییس جمهور آینده خیلی مهم باشد.
۶- اگر رییس جمهوری فهم فرهنگ و دید فرهنگی داشته باشد و بتواند جایگاه فرهنگ را نه به عنوان عنصر حاشیه ای، بلکه اصلی و محوری در ساختن تمدن درک بکند، می تواند بقیه ی ساختارهای جامعه را در ذیل آن به نظم بکشد. این ویژگی خیلی مهمی است که باید در رییس جمهور آینده باشد، و این امیدواری هست که اگر دکتر جلیلی به ریاست جمهوری برگزیده بشود بتواند به این فهم عمل بکند.
شیر بیشه، برای به چنگ آوردن لقمهای، مجبور است دو صد زراع بدود، و به زحمت و عرق جبین، لقمهای به چنگ آرد. در عوض، کسی را یارای آن نیست تا به یک «پیشت» (دهخدا: آوازی برای راندن گربه. مقابل پیش پیش که خواندن گربه است) ، زیر پوستش خالی کند.
ستاد حیات طیبه؛ دکتر حامد حاجیحیدری (!!!!)
قضیه
▬ گربهای در میان آدمیان سلطهگر، بردهوار میزید. از تهمانده غذای آنان، بیدردسر، تناول میکند. ولی با شنیدن یک «پیشت» ، هر چه از خوردن ته مانده سفرههای چرب و شیرین، در زیر پوستش روییده، میلرزد و آب میشود.
▬ ولی…
▬ ولی…
▬ ولی شیر بیشه، برای به چنگ آوردن لقمهای، مجبور است دو صد زراع بدود، و به زحمت و عرق جبین، لقمهای به چنگ آرد. در عوض، کسی را یارای آن نیست تا به یک «پیشت» (دهخدا: آوازی برای راندن گربه. مقابل پیش پیش که خواندن گربه است) ، زیر پوستش خالی کند.
▬ این قصه گربه خوابآلود و شیر غران، داستان عربستان و ایران است … داستان کویت و ایران است … داستان قطر و ایران است … داستان مصر و ایران است … داستان عراق و ایران است … داستان افغانستان و ایران است … داستان اردن و ایران است … داستان پاکستان و ایران است. گربه و شیر … گربه و شیر … گربه و شیر … گربه و شیر …
▬ داستان وضعیت درخشان و طراز اول جمهوری اسلامی ایران، در میان ممالک غرب آسیا (تعبیر مرجح به خاورمیانه) ، داستان شیر و گربه است. همان فرمولی که امام سید روح الله موسوی خمینی (رحمه الله علیه) به ما یاد داد: فرمول «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»…
▬ این فرمول، یکی از مضامین درخشان جمله هزارتوی «خودَت باش» سقراط است؛ «خودِت باش» «خودَت باش» «خودِت باش» «خودَت باش» .
▬ فرمول «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» ، تا به حال، کمک کرده است که ما برای خود باشیم؛ با دنیا قهر نباشیم، ولی برای خود باشیم؛ و بتوانیم ظرفیتهای خود را مستقل از محیط متشنج خویش ارتقاء بخشیم، و اکنون، به جایگاهی برسیم که سی سال پیش، تصورش برای ما و پدران شهیدمان دشوار بود. میشد تصور کرد که در محیط وحشت و ترور و قتل بیحساب و کتاب، ایران، جزیره آرامش باشد. تصورش دشوار بود که خودمان باشیم، و در عین حال، از وابستگان رنگارنگ سلطه در اطراف کشور خود، کامکارتر و بهرهمندتر باشیم. طوری که رسماً ایالات متحده از ما بخواهد که از خاک ما علیه طالبان استفاده کند، و ما اجازه ندهیم و اکنون، نان این استقلال را در مصونیت نسبی از حملات تروریستی بخوریم؟ لااقل طالبان از آن بهانههای دهان پرکن «اخ الیهود» و «اخ الامریکی» و «اخ الشیطان» علیه ما نداشته باشد.
▬ اصرار دکتر سعید جلیلی بر «مقاومت» و «سیاست مقاومتی» و «اقتصاد مقاومتی» و «فرهنگ مقاومتی» و «دانش مقاومتی» به عنوان محور دکترین سیاسی خود، تفصیل دهه چهارمی همان فرمول «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است.
▬ با دنیا قهر نباشیم، ولی برای خود باشیم.
▬ با دنیا قهر نباشیم، ولی برای خود باشیم.
▬ برای خود باشیم.
برهان
▬ هویت «ما» تا وقتی که «مستقل» و «آزاد» است، «ما» ست، و الا، گوسفند و گله و گربهای بیش نیست.
▬ برای حفظ «استقلال» و «آزادی» در این دنیای مشحون از «سلطه» و زورگویی، درک ماهیت «سلطه» ، معنای «ما» و هویت «ما» را معلوم میکند.
▬ اگر «ما» به عنوان انسان و فاعل اخلاقی، عاملیتی باشد که بیش از هر خصلتی، موصوف به این وصف است که «آینده» خود را رقم میزند، آن گاه هویت «ما» تابع، «استقلال» و «آزادی» ماست.
▬ «ما» یعنی خودَت باش. در مقابل «سلطه» بپا خیز. خودِت باش. در مقابل «سلطه» بایست.
▬ و تحلیل درخشان میشل فوکو از ماهیت «سلطه» و «ما» و «مقاومت» (résistance) ، نشان میدهد که هویت «ما» مرهون و منوط به «مقاومت» ما در مقابل «سلطه» است. «سلطه»، به روابط نامتقارن «زور» / «فشار» اشاره دارد که در آن، اشخاص تابع، به دلیل محدود شدن حاشیه استقلال و آزادیشان (توسط تأثیر زور مسلط)، فضای اندکی برای مانور دارند، اما «قدرت»، به روابطی اشاره دارد که منعطف و چند جانبه و متحرک است. نمیتوان رابطۀ بنده و ارباب را رابطة «قدرت» دانست، بلکه رابطة بنده و ارباب، نوعی رابطة اجبار است که بیشتر با مفهوم «سلطه» سنخیت دارد. باید از «سلطه» حذر کرد و به «قدرت» اندیشید.
▬ «قدرت» ، صرفاً در جریان مبارزهها، واکنشها، و در واقع، «مقاومت»هایی جریان مییابد که انسانها جهت به هم ریختن مناسبات «سلطه» صورت میدهند؛ همان انسانهایی که منطق سلطهگر را انکار میکنند، و مدام، به خود نهیب میزنند که «خودت باش»… «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»…«خودت باش»… «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»…
▬ پس، بین «قدرت» و «انکار سلطه» و «استقلال» و «آزادی» و «مقاومت» رابطة نزدیکی وجود دارد. روابط «قدرت» ، به مثابه بازیهای استراتژیک میان افراد و «آزادی» و «مقاومت»، در برابر «سلطه» است. در این «مقاومت»، هدف، مورد سؤال قرار دادن رابطة «سلطه» و قواعد حقیقت سلطهگر، و به تعبیری، اشکال «سلطه» و تکنیکهای آن است. پس، مقاومت، مستلزم بازاندیشی و انکار حقیقتی است که روشنفکری سالهای سال به ما حقنه کرده است.
▬ کلیدواژه «مقاومت» ، میخواهد راه دیگری پیشنهاد کند که ما را زودتر به اقتصاد و سیاست و اجتماع جدید برساند؛ راهی که تجربیتر، دارای ارتباط نزدیکتر با وضعیت جاری ما و متضمن رابطة بیشتری میان نظریه و عمل است. این راه، عبارت است از اینکه اشکال مقاومت در مقابل انواع مختلف سلطه را به عنوان نقطة عزیمت خود اتخاذ کنیم.
▬ این، راهیست که امام خمینی (ره) پیش روی ما گشود، آیت الله سید علی حسینی خامنهای، برای حفظ آن در عصر سازندگی و عصر اصلاحات، واقعاً به زحمت و مرارت افتاد، و محمود احمدینژاد، هر چه نقطه قوت داشت، از اینجا داشت، و اکنون، دکتر سعید جلیلی، همان ائتلاف «مردم+۱» ، با محور قرار دادن مفهوم «مقاومت» و «سیاست مقاومتی» و «اقتصاد مقاومتی» و «فرهنگ مقاومتی» و «دانش مقاومتی»، دعو آن دارد که میخواهد همان نقاط قوت را در خود بپرورد.
مآخذ:…
هو العلیم
این کیه الان!؟؟دکتر حامد حاجیحیدری (!!!!)
سلامتی همه بدَآ !
همه بی معرفتآ!
حااامد تف به ریا.....چرا به من نگفته بودی؟ستاد حیات طیبه؛ دکتر حامد حاجیحیدری
چند وقته دکتراتو گرفتی ؟
به کمال عجز گفتم : که به لب رسيد جانم
به غرور و ناز گفتي : تو مگر هنوز هستي؟!
بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
در حال حاضر 35 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 35 مهمان ها)