نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوع: دوستی حلال.....رضایت طرفین کافیه

  1. #1
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    May 2015
    نوشته ها
    1
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Wink دوستی حلال.....رضایت طرفین کافیه

    حدیث امام معصوم:

    گفت سوال کردم از ایشان درباره متعه ( ازدواج موقت ) با دختر باکره ای که بین پدران خود است ( پدر و پدربزرگ ) بدون اجازه گرفتن از پدرانش. فرمود: اشکالی ندارد مادامی که به بکارت او لطمه وارد نشود. چه اینکه عفت خود را به وسیله آن حفظ می کند.

    این حدیثی هست که با سند صحیح از امام معصوم نقل شده. و خدا اجازه داده. منبع این حدیث:
    ( تهذیب الاحکام جلد 7 صفحه ی 254 حدیث 23
    همچنین همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 34 حدیث 26455 )
    و از هر دو منبع سند حدیث صحیح هست. برای بررسی سند خودتون هم میتونید از نرم افزار درایه النور که کتب تخصصی رجالی داخلش گنجانده شده استفاده کنید.
    متاسفانه به این دست احادیث صحیح ( تعداد دیگه ای هم در ادامه هست ) که با سند صحیح از امام معصوم نقل شده توجه نشده. شاید به خاطر این که روایاتی در ظاهر متناقض با اونها وجود داره. اما توضیح خواهیم داد که اصلا اینطوری نیست.
    مثلا حدیث صحیحی هست که
    الْبِكْرُ لَا تَتَزَوَّجُ مُتْعَةً إِلَّا بِإِذْنِ أَبِیهَا
    دختر باکره ازدواج متعه نمی کند جز به اجازه پدرش
    ( وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 33 حدیث 26451 )
    و یا:
    عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَتَزَوَّجُ الْبِكْرَ مُتْعَةً قَالَ یُكْرَهُ لِلْعَیْبِ عَلَى أَهْلِهَا
    امام صادق درباره مردی که با دختر باکره ازدواج متعه می کند فرمود: کراهت دارد؛‌چون بر خانواده اوعیب به حساب می اید.
    ( من لا یحضره الفقیه جلد 3 صفحه ی 461 حدیث 4592 )
    سه حدیث بالا و احادیثی که در پایین خواهیم اورد سندشون صحیحه اما توضیح خواهیم داد. خدا اجازه داده.
    خب خود امام معصوم این ابهام رو جواب داده. و گفته در چه شرایطی و به چه دلیلی اجازه ی پدر دیگه لازم نیست.
    در حالت کلی باید برای ازدواج موقت دختر باکره اجازه ی پدر گرفته بشه اما باز هم این موضوع کراهت داره چون عیبی هست برای خانواده ی دختر باکره......اما
    أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ لَا بَأْسَ بِأَنْ یَتَمَتَّعَ بِالْبِكْرِ مَا لَمْ یُفْضِ إِلَیْهَا مَخَافَةَ كَرَاهِیَةِ الْعَیْبِ عَلَى أَهْلِهَا
    امام صادق (ع) فرمود: اشکالی ندارد که با دختر باکره ازدواج موقت انجام شود مادامی که به بکارت او لطمه ای وارد نشود چون ( از بین رفتن بکارت ) عیب برای خانواده او به حساب می آید
    ( الکافی جلد 5 صفحه 462
    همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 32 حدیث 26447 )
    خود امام معصوم توضیح داده توی حدیثش این ابهام رو که.با شرط خاصی دیگه اجازه ی پدر برای دختر لازم نیست. مادامی که به بکارت لطمه نخوره اجازه ی پدر لازم نیست. چون از بین رفتن بکارت عیب هست برای خانواده ی دختر.
    توی اولین حدیث امام معصوم صریح گفته اجازه ی پدر و یا پدربزرگ لازم نیست در اون شرط خاص. متاسفانه به این احادیث توجهی نشده. در حالی که باید همه ی احادیث صحیح رو با هم دید. نمیشه به یکی ایمان اورد و به یکی دیگه کافر شد. همونطوری که خدا توی قرآن فرموده: ..می گویند به آن ایمان آوردیم. همه ی آن از جانب پروردگار ماست. و جز صاحبان خرد متذکر نمی شوند. ( سوره ی آل عمران ایه ی 8 )
    خود امام معصوم گفته اجازه ی پدر لازم نیست. به شرطی که به بکارت لطمه نخوره. خدا اجازه ی یه دوستی حلال رو داده و خدا چیز سختی توی دین نگذاشته.
    أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَرَّمَ عَلَى شِیعَتِنَا الْمُسْكِرَ مِنْ كُلِّ شَرَابٍ وَ عَوَّضَهُمْ مِنْ ذَلِكَ الْمُتْعَة
    امام صادق (ع) فرمود : خداوند متعال بر شیعیان ما مستی از هر گونه شراب را حرام کرد و به جای آن متعه را برای آنها قرار داده است
    ( من لا یحضره الفقیه جلد 3 صفحه 467 حدیث 4616 )
    .
    قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ التَّمَتُّعِ مِنَ الْأَبْكَارِ اللَّوَاتِی بَیْنَ الْأَبَوَیْنِ فَقَالَ لَا بَأْسَ وَ لَا أَقُولُ كَمَا یَقُولُ هَؤُلَاءِ الْأَقْشَاب‏
    از امام صادق (ع ) درباره متعه باکره هایی که بین دو پدرشان هستند ( پدر و پدربزرگ ) سوال شد. فرمود: اشکالی ندارد و من مانند این اقشاب ( یعنی افرادی که در آنها خیری نیست ) حرف نمی زنم.
    ( تهذیب الاحکام جلد 7 صفحه ی 254 حدیث 22
    همچنین همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 33 حدیث 26452 )
    .
    قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَتَمَتَّعُ مِنَ الْجَارِیَةِ الْبِكْرِ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ مَا لَمْ یَسْتَصْغِرْهَا
    گفت از امام صادق درباره متعه دختر باکره پرسیدم. فرمود اشکالی ندارد در صورتی که او را کوچک نشمارد.
    ( وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 36 حدیث 26461 )
    .
    قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْجَارِیَةِ یَتَمَتَّعُ مِنْهَا الرَّجُلُ قَالَ نَعَمْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَبِیَّةً تُخْدَعُ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ وَ كَمِ الْحَدُّ الَّذِی إِذَا بَلَغَتْهُ لَمْ تُخْدَعْ قَالَ ابْنَةُ عَشْرِ سِنِین‏
    گفت از امام صادق درباره دختری که توسط مردی متعه می شود پرسیدم. فرمود: اشکالی ندارد مگر آنکه دختربچه ای باشد که فریب بخورد. گفتم خدا به شما خیر عطا کند. حد دختری که وقتی به آن برسد دیگر مورد فریب قرار نگیرد چقدر است؟ فرمود: دختر 10 ساله
    ( من لا یحضره الفقیه جلد 3 صفحه 461 حدیث 4591
    همچنین همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 36 حدیث 26464 )
    تمام هشت حدیث بالا سندشون صحیح هست . البته اینطوری نیست که مسئله ی متعه فقط توی منایع شیعه باشه و توی منابع اهل سنت هم وجود داره.
    در صحیح مسلم و صحیح بخاری که از کتب معتبر اهل سنت هستن اومده که در یکی از غزوه ها. عده ای پیش پیامبر اومدن و عرض کردن ایا ما به خاطر فشار شهوت میتوانیم خودمون رو ناقص کنیم تا دیگه شهوت نداشته باشیم؟ پیامبر اونها رو از این کار منع کرد و فرمود: شما میتونید با زنانی که پشت جبهه حضور دارن و برای پشتیبانی اومدن متعه کنید.. البته اهل سنت بر خلاف ما اعتقاد دارن متعه فقط مربوط به دوره ای خاص بوده.
    حتی در خود قرآن کریم هم به متعه اشاره شده.
    ...و زنانی را که متعه می کنید واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تایین مهر با یکدیگر توافق کرده اید. ( بعدا میتوانید در صورت توافق آن را کم و زیاد کنید ) خداوند دانا و حکیم است ( سوره ی نساء ایه ی 24 )
    بعضی ها شاید بگن ایا حاضری دختران نزدیکان خودت هم متعه بشن؟ همین سوال رو از امام معصوم هم پرسیدن. و روایتی هست که فکر میکنم گفتنش بهمون کمک میکنه. البته سند این یه روایت رو نمیدونم صحیح هست یا نه.
    شخصی به امام باقر (ع) گفت: آیا خوشحال می شوی اگر دختران شما مورد متعه واقع شوند ؟
    امام فرمود: چرا نام دختران را به میان می آوری ای احمق ؟ آن كسی كه در كتابش متعه را حلال شمرده و برای بندگانش مباح قرار داده ، از تو و آن كس كه بی جهت از متعه نهی می كنید غیرتمند تر است و دیگر اینكه آیا می پسندی و خوشحال می شوی كه دخترانت به ازدواج حائك ( بافنده و جولا ) در آیند ؟
    گفت: نه.
    فرمود: چرا حلال خدا را حرام می شماری ؟
    گفت: نه حرام نمی شمارم. ولی آن مرد هم شأن من نیست.
    حضرت فرمود: خداوند نیز انجام آن را پسندیده و به آن ترغیب و تشویق نموده و به انجام دهنده آن حوری بهشتی تزویج می كند. آیا تو از آنچه خداوند رغبت دارد دوری می جویی ؟ و از آنچه هم شأن حوری بهشتی است تكبر و تجاوز می كنی ؟
    ..
    در کل خدا چیز سختی توی دین نگذاشته و اجازه اش رو داده. برای متعه هم بعد از رضایت طرفین باید مدت زمان ازدواج و میزان مهریه تایین بشه. البته میشه چیزای کوچیک رو هم به عنوان مهریه قرار داد. و مدت زمان هم میتونه حداقل یک روز یا بیشتر قرار داده بشه. بعد از توافق مدت زمان و میزان مهریه. بعد دیگه طرفین صیغه ی متعه رو که بخونن محرم میشن. طلاق هم نداره. و اگه مرد زمان باقی مونده رو ببخشه از هم جدا میشن دیگه. البته اگه دختری بخواد بعدش بره با یکی دیگه باید عده رو نگه داره ( یعنی مدت زمانی رو باید صبر کنه. و تنها بمونه. عده ازدواج موقت بنا به فتوای ایه الله مکارم بعد از تمام شدن مدت در صورتی که عادت ماهانه می بیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمی بیند چهل و پنج روز تمام است. ) البته اگه هیچگونه دخولی انجام نشه دیگه عده هم لازم نیست.
    صیغه ی عقد موقت هم این هست:
    زن باید بگوید: زوّجتُکَ نفسی فی المّدت المعلومۀِ علی المهرِ المعلوم
    من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت معین و با مهر معین
    بعد مرد باید بگوید: قَبِلتُ
    قبول کردم
    ......
    زکات دانش، بخشیدن آن به دیگران است لطفا منتشر کنید.
    .

    .
    به نقل از: [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان محب المهدي (عج) آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2009
    نوشته ها
    20,737
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    کاربر گرامی سلام علیکم
    ممنون از مطلب مفیدتان
    با فرض اینکه احادیثی که ذکر فرمودید هم صحیح و صحیح السند هم باشند، منِ نوعی مقلد هستم و با ذکر حدیثی نمیتوانم عملی را فتوا بدهم یا عمل بکنم.
    ضمناً تیتر مناسبی انتخاب نفرمودید، اگر به این احادیث هم بشود اعتنا کرد رضایت طرفین کافی نیست و با رعایت ضابطه ای که ذکر شد باز نیاز به 2 چیز هست یکی بیان صیغه ازدواج موقت و دوم رعایت مسائل اجتماعی این رابطه
    یا علی

  4. #3
    کاربر فعال بخش اسلام حبیب الله* آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2009
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    4,437
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام علیکم ، این احادیث در زمان فعلی قابل اجرا نیست ، وقتی ازدواج دائم رو اینقدر سخت گیری می کنند که سن ازدواج رسیده به ۳۰ سال ، اونوقت شما صحبت از ازدواج موقت دختر باکره می کنید ؟ اونوقت این ازدواج چه سودی برای طرفین داره ؟
    بسیج شجره طیبه است


  5. #4
    مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان محب المهدي (عج) آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2009
    نوشته ها
    20,737
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام
    خالی از مفسده و البته خالی از فایده نیست...

  6. #5
    مدیرکل انجمنهای نور آسمان vorojax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    همشهری حضرت عشق
    نوشته ها
    7,305
    تشکر
    6
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام علیکم
    اول اینکه به نظر بنده اصلا چیزی به عنوان دوستی بین دو جنس مخالف به صورت حلال وجود ندارد و تنها حالت حلال آن ازدواج است که چه به صورت موقت و چه دائم شرایطی دارد و تعهد ها و مسئولیت های بین طرفین و بیشتر برای مرد در جهت امنیت و آینده زن ، ایجاد می کند.
    پس نباید آیات و روایت را جهت تباهی آینده دختران و کامجویی پسران و سپس رها کردن دختران جوان باکره ، تفسیر به رای کرد!
    بله شاید در شرایطی خاص جهت ازدواج و تشکیل خانواده بتوان بدون اذن پدر ازدواج کرد ، اما قطعا ازدواج بدون اذن پدر با دختر باکره و سپس رها کردن دختر ، فقط برای هوای نفس پسر و عدم تامین امنیت و آینده دختر نه در اسلام و نه در منطق عقلی جایز است !

    قطعا ازدواج موقت دختر باکره با یک پسر جوان به صورت پنهانی و بدون اذن پدر بیشترین اشکال و ضرر رو برای دختر دارد و کمترین اشکالی رو متوجه پسر خواهد کرد!

    خوب است کنار روایات گلچین شده و نظرات و نتیجه گیری های ارائه شده از افرادی غیر از مراجع ، نظرات مراجع تقلید هم قرار بگیرد.
    به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه :
    أ: اذن پدر لازم است . (آیات عظام: امام خمینی، سیستانی(البته آیت الله سیتانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا)، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی ).
    ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)
    نکته :در احتیاط واجب مقلد می‌توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود .
    ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت ). (1)
    یا علی
    اللهم عجل لولیک الفرج


    لــــطــف الــــهـی بکند کار خویش
    مـژده رحـــــمــــــت برساند سروش




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تعدد زوجات؛ مقبول یا مذموم(نقدی بر مصاحبه موسوی بجنوردی با سایت جماران)
    توسط محبّ الزهراء در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 29-04-2014, 07:48
  2. محروم شدن زنازاده از یک سری مزایا ظلم به او نیست؟
    توسط محبّ الزهراء در انجمن پرسش‎ و‎ پاسخ‎ دینی و مذهبی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 02-02-2014, 23:38
  3. دلیلی ندارد برای جلب رضایت دیگران وظایف دینی خود را کنار بگذاریم
    توسط خادم الزینب در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-08-2013, 14:20
  4. دوستی با اینان،ممنوع!
    توسط محبّ الزهراء در انجمن اخلاق
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 22-04-2013, 09:55

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه