در یک سایت اهل سنت دیدم که نوشته اند جمله مبارکه " اشهدا علی ولی الله " یک بدعت است که از طرف ما شیعیان ایجاد شده و نباید در اذان گفته شود.
حتی گفته اند این جمله در زمان خود پیغمبر و حتی خود خلافت حضزت علی (ع) گفته نمی شده است...
جواب:
اولا دلیل و مدرک مستند و محکمی وجود ندارد که جمله مبارکه فوق در زمان پیغمبر گفته نمی شده است
دوما دلیل بر حرفم سخنی است از یکی از دانشمندان خودتان:
در کتاب مصباح المجالس ص 142 تالیف شمس الواعظین مولوی مولانا ظفر حسن حامد آمده است که جمله ی مبارکه فوق داخل اذان بوده و بعد می نویسد که ابوللیث هروی ( دانشمند سنی مذهب) در ریاض الصادقین چنین می نویسد:
در حین حیات رسول خدا (ص) پنج بار در مدت شش ماه یا نه ماه اتفاق این مقال افتاد و رفضه را در اینجا دست داده که این الفاظ را در اذان و اقامه می گویند اما نمی دانند که این حکم منسوخ شده است که مشایخ صحابه هرگز در زمان خلافت خود در اذان اقامه نگفته اند، بلکه اگر احدی جرات این امر می کرد حضرت عمر او را به تادیب شدید می گرفت ! پس معلوم شد که گفتن این جمله مبارکه را خلفا در زمان خلافتشان منع کردند و چون ایام تقبه بود به تدریج از اذان و اقامه ساقط شد.
حال به روایت های زیر توجه کنید:
در کتاب السلافه فی امر الخلافه خطی در مذهب ظاهریه عربیه ( دمشق) تالیف شیخ عبدالله مراغی از بزرگان اهل سنت در قرن هفتم هجری نقل می کند که سلمان فارسی اذان گفت، بعد صحابه او را نزد رسول الله بردند و عرض کردند که سلمان در اذان " اشهد ان علی ولی الله " را زیاد کرده است.
پیامبر انها را مورد توبیخ و سرزنش قرار دادند و برای سلمان این زیادت را تصویب و تثبیت نمودند.
و باز اباذر را نیز خدمت پیامبر بردند که ببینند اباذر چه می گوید.( اباذر نیز کار سلمان را تکرار کرده بود). پیغمبر فرمود: ایا خطبه مرا در باره ولایت علی در روز غدیر نشنیدید و یا فراموش کردید؟
ایا سخن مرا در باره ابوذر نشنیده اید که آسمان سایه نیفکنده بر کسی و زمین یر خود ندیده کسی را که راستگوتر از اباذر باشد. به درستی که شما بعد از من به کفر خودتان باز می گردید!
در مناقب ابن شهر آشوب در جلد سوم ص 340 در حدیث مفضل دارد که همینکه حضرت زهرا (س) متولد شدند به سخن آمدند و فرمودند شهادت می دهم خدایی جزء خدای یگانه نیست و اینکه پدرم پیامبر خدا و سرور پیامبران است و همسرم سرور اوصیاء است و فرزندان من سرور همه ی فرزندان.
و در همین کتاب در جلد دوم ص 156 در حدیث وکیع، ابوسعید گفت: یا رسول الله معنای برات علی چیست؟
رسول خدا فرمود: لااله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله
توجه کنید که منابع فوق همگی از کتب معتبر اهل سنت می باشد.
بدعت یعنی چه؟
بدعت یعنی ایجاد شکاف و رخنه در دین و بدعت گران کسانی هستند که با اعمالشان ضربه به اسلام می زنند.
بدعت یعنی حلال را حرام کردن و حرام را حلال کردن...
بدعت یعنی سنت رسول خدا را زیر پا گذاشتن...
بدعت یعنی اینکه بگویی(( حج تمتع در زمان پیغمبر حلال بود من امروز حرام می کنم ! ))
بدعت یعنی اینکه بگویی (( نکاح موقت زن حلال بود امروز حرام می کنم ! ))
حال من از دوستان اهل سنت این سئوال را دارم : مگر حلال الهی تا اخر حلال نیست؟ مگر حرام الهی تا اخر حرام نیست؟
مثلا اگر خوردن شراب حرام است تا اخرالزمان نیز حرام است و نمی شود انرا برای مدت کوتاهی بسته یه شرایط اجتماعی حلال و ازاد نمود.
مگر احکام الهی تا اخر ثابت و پایدار نیستند؟ حلال تا اخر ثابت و حرام تا اخر ثابت !
(( آنها که پس از پیامبر از عترت فاصله گرفتند، حلال را حرام و حرام را حلال می کردند و به خود اجازه میدادند که با قیاس و رای خود احکام دین را به دلخواه تغییر دهند.تنها عمر در حکومت ده ساله ی خود 94 حلال را حرام اعلام کرد و نسبت به حج تمتع و متعه ی زن گفت: تا دیروز حلال بود ، من امروز انرا حرام اعلام می کنم.))
منبع: نفسیر مفاتیح الغیب،فخر رازی، جلد 10،ص 54
منبع فوق یکی از منابه معتبر اهل سنت است.
حال به نظر شما ، احکام دین را تغییر دادن بدعت است یا آوردن جمله مبارکه " اشهد ان علی ولی الله " در اذان. در حالیکه در ایه 55 سوره مائده اطاعت از علی (ع) همردیف اطاعت از خدا و رسولش بیان شده و او را به عنوان ولی دین معرفی کرده است...
دوستان خوبم به یک چیز شگفت آور از ناحیه اهل سنت توجه کنید:
دوستان اهل سنت کلمه ( اصحاب) را داخل صلوات کرده اند و این چنین صلوات می فرستند:
اللهم صل علی محمد و اصحاب و ال محمد
حال از اهل سنت می پرسم که چطور می گویید کلمه اشهد ان علی ولی الله بدعت است و شیعیان انرا به اذان اضافه کرده اند، ولی اضافه کردن " اصحاب" داخل صلوات بدعت نیست !؟
به این حدیث از پیغمبر اکرم توجه فرمایید
بخاری در جلد سوم از"صحیح "و مسلم در جلد اول از " صحیح" و سلمان بلخی حنفی در " ینابیع الموده " و حتی ابن حجر متعصب در " صواعق المحرقه " و دیگران از علماء بزرگ اهل سنت از کعب بن عجزه نقل می کنند که چون ایه ان الله و ملاکته یصلون النبی... نازل گردید، عرض کردیم یا رسول الله !طریقه سلام کردن بر تو را دانستیم. چگونه بر شما صلوات بفرستیم ؟
حضرت فرمودند: به این صورت صلوات بفرستید
اللهم صل علی محمد و آل محمد
طبق این حدیث صورت ظاهری و دقیق صلوات مشخص شد...
خود قضاوت کنید: آیا اوردن کلمه اصحاب داخل صلوات بدعت است یا نه ؟
در صورتی که خود پیامبر مشخص کرد که چگونه باید صلوات فرستاد...
2- گفته اید به خاطر عمر است که اسلام زنده مانده و به سبب زحمات اوست که " لااله الا الله " در سرتاسر جهان خاموش نشده است...
حال چند سئوال از اهل سنت :
سئوال اول :
ایا این عمر بود که در شب هراس انگیز لیله المبیت در فراش پیغمبر خوابید و می خواست جان خود را فدای سرورش کند یا علی (ع) بود که در فراش پیغمبر خوابید و می خواست جان خود را فدای پیغمبر کند؟
( که مسلما اگر علی (ع) این کار را نکرده بود پیامبر در ان شب به شهادت می رسید و دیگر خبری از اسلام و مسلمین نبود)
سئوال دوم:
آیا این عمر بود که در جنگ احد به خاطر فداکاری ها و شجاعت ها هاتفی برای او از اسمان صدا زد که " لافتی الا عمر لا سیف الا ذوالفقار" یا علی (ع) بود که به خاطر فداکاری هایش هاتفی از اسمان صدا زد که " لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار "
( دوستان برای اینکه اطلاعات بیشتری راجع به این پیام اسمانی و جنگ احد و ...کسب کنید به کتاب فرزند قبله به صفحات 51 تا 72 مراجعه کنید، نویسنده ی این کتاب هر روایتی را که اورده است از کتب معتبر اهل سنت بوده تا جای هیچ شک و تردیدی برای دوستان سنی باقی نماند)
روایت های فراوانی از فرار کردن ابوبکر و عمر و عثمان و کوتاهی های انان در جنگ اورده است و جالب اینجاست که تمامی این روایت ها در کتب معتبر اهل سنت ذکر شده است.
به عنوان مثال در این کتاب اورده است که :
عمر می گفت: چون شیطان در جنگ احد فریاد زد قتل محمد ، من راه کوه را در پیش گرفتم و از کوه همچون ارویه ( بزماده) بالا می پریدم تا اینکه بسوی پیامبر امدم.....
منبع: سیره ابن مغازلی-ج1-ص321
" دوستان حتما این کتاب را بخوانبد، چیزهای زیادی از 3 خلیفه اول نوشته که باعث می شود حقیقت بیشتر روشن شود و منابع مورد استفاده در این کتاب همگی از کتب معتبر اهل سنت بوده است."
عمر ( همچون ابوبکر و عثمان ) در این جنگ فرار کردند و پیامبر را تنها گذاشتند و مثل همیشه تنها کسی که از جان مقدس پیامبر دفاع کرد علی بن ابیطالب بود و بعضی از مسلمین مثل عمار و سلمان و طلحه و ...
( برای اطلاعات بیشتر یه کتاب فرزند قبله نوشته ی اقای ذوالقدر رجوع شود)
حال می پرسم که ایا به خاطر کارها و شجاعت های عمر است که اسلام زنده است یا به خاطر کارها و شجاعت های علی (ع)...؟
سئوال سوم:
ایا این عمر بود که در جنگ خندق پهلوان عرب عمربن عبدود را به درک واصل کرد یا علی (ع)....
(که در تاریخ ذکر شده پس از هلاکت عمرو سپاه ده هزار نفری قریش پا به فرار گذاشتند...)
که پس از پایان جنگ پیامبر (ص) فرمود: ضربه علی در خندق از عبادت جن و انس برتر و بالاتر است.
بله اگر حضرت علی (ع) ان ضربه را به عمرو نزده بود او به راحتی سپاه مسلمین را تار و مار می کرد و دیگر نام ونشانی از اسلام باقی نمی ماند.
سئوال چهارم:
ایا این عمر بود که در جنگ خیبر پهلوان یهودی را کشت و خداوند به دست او در قلعه ی خیبر را گشود یا علی (ع) بود که پهلوان یهودی ( مرحب) را کشت و خداوند به دست او در قلعه ی خیبر را گشود؟
( برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحات 92 تا 94 کتاب فرزند قبله مراجعه کنید)
ابن ابی رافع غلام ازاد شده پیامبر می گوید: 8 نفر از نیرومندترین سربازان اسلام نتوانستند ان را باز کنند.
منابع: ذخائرالعقبی ص 73، تذکره الخواص ص 27، کامل ابن اثیر ص 22
در روایت دیگر 70 نفر توانستند از جا حرکت دهند.
منابع : احماق الحق، ج8 ص328- دلائل الصق ج2 ص 315
البته حضرت علی (ع) می فرماید:
" من هرگز ان در را با نیروی بشری از جا نکندم، بلکه در پرتو نیروی خداوند و با ایمان راسخ به روز بازپسین این کار را انجام دادم "
منبع : مناقب خوارزمی، ص 104
توجه فرمایید که تمامی منابع ذکر شده از کتب معتبر اهل سنت می باشد.
خوب ایا به خاطر رشادت ها ی عمر بود که مسلمین در جنگ خیبر پیروز شدند یا به خاطر رشادت های و شجاعت های علی (ع)؟
با طرح این 4 سئوال ساده مشخص می شود که اسلام بخاطر فداکاری های چه کسی زنده مانده و اگر صدای لااله الا الله خاموش نشده به خاطر کیست؟