بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
این بیت را قبول دارید یا رد میکنید ؟
چه استنباطی دارید ؟
طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد _____ در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
این بیت را قبول دارید یا رد میکنید ؟
چه استنباطی دارید ؟
طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد _____ در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
التماس دعا
بر مشامت گر رسید از قبر من بوی بهشت
کن یقین پای نگارم بر مزارم رفته است
سلام
جلب توجه كردن به هر طريقى ، حتا گناه
آهای..........
دوست و دشمن بدانید
اگر از سرهایمان کوه ساخته شود.......
هرگز نمیگذاریم که فرزندانمان در تاریخ بخوانند.....
خامنه ای تنها ماند.
(رهبرم اخم کند به علی مادرتان داغ شما می بیند... )
به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم /
بهار توبه شکن میرسد چه چاره کنم
{محتواي مخفي}
مرا که نیست ره و رسم لقمه پرهیزی /
چرا ملامت رند شرابخواره کنم
{محتواي مخفي}
بــابـــــا آبــــــ داد
بــابـــــا نــــــان داد
بعــــــدش جنگ شد
بــابـــــا جــــــــان داد...
سلام.
هر نخ پاره را توان بست ..... اما گرهیش در میان هست
[SIGPIC][/SIGPIC]
سلام ، این قطعه شعر از نشاط اصفهانی هست ، منظور شاعر در اینجا اینه که گناهی که تو را بشکند و به خداوند نزدیک کند بهتر از عبادتی است که باعث عجب و فخر و تکبر شده و تو را از خداوند دور سازد ، گاهی آهی که به خاطر قضا شدن نمازت از درونت بلند می شود ، طی الارض میان تو و خداوند شده و تو را به خداوند نزدیک تر می سازد، ان شاء الله
بسیج شجره طیبه است
سلام و عرض احترام
نورآسمان را با حضورتان منور فرمودید جناب یاصاحب الزمان
شنیده ایم نزد پروردگار گاهی گناه از حسنه برتر می شود ، گناهی که تولید پشیمانی کند بهتر است از حسنهای که سبب عُجب شود و همین مسأله دلیل محبت خاص خداوند به توبه کنندگان است.
نسبت به برخورد حضرت حق با بندگان گناهکارش به این حدیث توجه کنید :
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: خداى عزّوجلّ فرمايد:
به عزّت و جلالم سوگند من بنده اى را كه مى خواهم رحمتش كنم از دنيا بيرون نمى برم تا اينكه براى كفاره هر خطا و گناهى كه كرده است او را يا به وسيله بيمارى در بدنش و يا به علت تنگى در روزيش و يا به وسيله ترس در دنيايش عوض مى دهم ، پس اگر باز چيزى بماند، مرگ را بر او سخت گردانم تا آمرزيده بميرد و پس از مرگ دچار عذاب نشود.
و به عزّت و جلالم سوگند من بنده اى را كه بخواهم عذاب كنم از دنيا بيرون نمى برم تا اينكه هر عمل نيكى كه انجام داده آن (بنده ) را به وسيله تندرستى ، يا فراخى در روزيش و يا به آسودگى و فراخ در دنيايش پاداش مى دهم ، و اگر چيزى باقى بماند مرگ را بر او آسان نمايم .
كافى : ج 2، ص 444
و در حدیث قدسی خداوند می فرماید: اگر بنده هایی که به من پشت می کنند بدانند که چقدر به آنان اشتیاق دارم از شوق خواهند مرد.
در ارشاد القلوب است که خداوند به موسی(علیه السلام) می فرماید: «بنده من به حقی که تو بر گردن من داری من تو را دوست می دارم پس به حقی که من بر تو دارم تو نیز مرا دوست بدار. خداوند به بنده هایش ابراز محبت می کند . »
این حدیث برای اهلش بسیار عظیم است.
مرحوم دولابی می فرماید: خدا بی نیاز مطلق است،او باید ناز کند و ما باید نیاز نشان بدهیم، او باید ناز کند و ما باید نازش را بخریم اما خدا برعکس عمل می کند، ما ناز می کنیم و خدا ناز ما را می خرد، ما نیازمند نوازشیم، خدا نوازش می کند. از این حدیث بوی نوازش می آید.
این ها همه نمونه هایی است از محبت خداوند به بنده اش هرچند گنهکار
در بنده نوازی خداوند و در این ناز خریدن رب و ناز کردن بنده هرچند گنهکار حکایت هاییست
شاعر هم میخواسته امثالهم را یادآوری کند.
+ متن کامل شعر:
{محتواي مخفي}
به کمال عجز گفتم : که به لب رسيد جانم
به غرور و ناز گفتي : تو مگر هنوز هستي؟!
بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
از همه پاسخهای بزرگواران متشکرم
بر مشامت گر رسید از قبر من بوی بهشت
کن یقین پای نگارم بر مزارم رفته است
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام
تقریبا معنی بیت همین هست و بیت را معنی فرمودید
اما این حرف شما و برداشت شما از بیت بسیار سنگین هست
آیا این ، تجویز گناه یا جری شدن گنه کار بر استمرار و ادامه ی گناه
یا نه شل شدن گنه کار بر توبه و ترک گناه نیست ؟
یا نه ، اصلا افرادی ترغیب به گناه کردن بشوند ؟
یا بگوییم منجر به این موارد بشود ، آیا اینطور نیست ؟
پس متن قرآن و حدیث چه میفرماید و این بیت چه میگوید ؟
اینجا نقطه ی برخورد متشرعین و عارف مسلکان هست
و تکفیر ها و تسلیب ها و تهجیرها از چنین جاهایی آغاز میشود
مطمئناً که مراد خود شاعر از سرودن این بیت آن موارد شمرده شده نیست
علاوه بر متشرّعین عارف مسلکان نیز میدانند دینشان چه ها فرموده
هم از قرآن خبر دارند و هم از احادیث
پس سرّ مطلب کجاست ؟
مراد و منظور این بیت چیست ؟
التماس دعا
بر مشامت گر رسید از قبر من بوی بهشت
کن یقین پای نگارم بر مزارم رفته است
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)