+ ارسال نظر
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: تأثیر لقمه حرام بر فرزند

  1. #1
    مدیر بازنشسته monji_2008 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,827
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض تأثیر لقمه حرام بر فرزند

    بی تردیدیکى از عوامل مؤثر در روح و جسم انسان تغذیه است ،تا آنجا که خداوند نیز سفارش به تغزیه حلال کرده است آنجا که می فرماید« فَلْیَنظُرِ الاِْنسَـنُ إِلَى طَعَامِهِ»(عبس/24)یعنى انسان هنگامى که مى خواهد غذایى را بخورد ، ابتدا دقیقاً باید در آن بنگرد که چه چیزى را مى خواهد بخورد ؟ آیا براى روح و جانش مفید است یا مضرّ ؟ حلال است یا حرام .. . و.. .
    در جاى دیگر نیز مى فرماید : «.. .کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَـتِ وَ اعْمَلُوا صَــلِحًا... »(مؤمنون/51) از غذاهاى پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید».
    برخى از مفسران معتقدند ذکر این دو (خوردن غذاى پاک و انجام عمل صالح ) پشت سر یکدیگر دلیل بر وجود یک نوع ارتباط بین آن دو است و اشاره به این است که غذاهاى مختلف آثار اخلاقى متفاوتى دارد ، غذاى حلال و پاک ، روح را پاک مى کند و سرچشمه عمل صالح مى شود ، و غذاى حرام و ناپاک روح و جان را تیره و زمینه اعمال ناصالح را فراهم مى گرداند ; در مورد آثار وضعى تغذیه (حلال و حرام ) فرقى بین مسلمان و غیر مسلمان نیست .(1)

    علم و حکمت زاید از لقمه حلال *** عشق و رقت آید از لقمه حلال
    لقمه تخم است و برش اندیشه ها *** لقمه بحر و گوهرش اندیشه ها

    نباید از یاد ببریم که تأثیر لقمه حرام پدر و مادر در جسم و جان فرزند نیز بر اساس نظام علت و معلول و سبب و مسببى است،نه کیفر الهى.
    بنابراین فرزنددر این باره بى تقصیر و خداوند نیز منزه از ظلم است ، علت آن والدین و یا کسانى هستند که باعث آن شده اند ، و این بازتاب و اثر عمل آنان است و باید جوابگو باشند.
    البته باید توجه داشت که فرزندى تغذیه شده ازلقمه حرام،هرچند زمینه گناه و انحراف در او بیشتر از دیگران و اطاعت و بندگى برایش مشکل تر است ، ولى به هر حال باعث نمى شود تا اراده و اختیار از او گرفته شود ،لذا آن چه در سعادت و شقاوت او مهم و سرنوشت ساز است ، اراده و اختیار خود اوست و خداوند رحمان نیز براى این گونه افراد که به عللى گرفتار یک سرى مشکلات ناخواسته شده اند ، پاداش و عوض خاصى قرار داده است ، که اگر به مقدار توان و اختیارشان وظایف خود را انجام دهند و گناه نکنند ، مشکلات و سختى هاى آنان به بهترین وجه جبران خواهد شد .
    برخى آثار زیانبار حرام خوارى در روایات:
    1 . حرام خوار مورد لعنت فرشتگان زمین و آسمان واقع مى شود .
    2 . تا چهل روز نماز و دعاى او پذیرفته نمى شود .
    3 . خداوند حج و عمره و صله رحم را از او نمى پذیرد .
    4 . برکت از مالش مى رود .
    5 . وارد بهشت نمى شود و جسدش بر بهشت حرام مى شود .(2)
    6 . قرآن کریم نیز درباره اثر و چهره باطنى خوردن مال یتیم (که نوعى حرام خوارى است ) مى فرماید : «کسانى که اموال یتیمان را به ظلم و ستم مى خورند ، (در حقیقت ) تنها آتش مى خورند ، و بزودى در شعله هاى آتش (دوزخ ) مى سوزند» (نساء/10)
    ********
    1:پرسشها و پاسخ هاى مذهبى آیة الله مکارم شیرازى و آیة الله جعفر سبحانى
    2:اخلاق در قرآن،ج 1 ، ص 207-
    214

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2
    حق آب و گل داره Aybeniz آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    محضر خدا...
    نوشته ها
    1,675
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    اثر لقمه حرام
    قرآن کريم و حرام خواری

    وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَ لَكُمْ بَيْنَكُم بِالْبَـطِلِ وَتَدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا

    مِّنْ أَمْوَ لِ النَّاسِ بِالاِْثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ[1] ؛ اموالتان را ميان خود به

    ناحق نخوريد و آن ها را براى فرمانداران نفرستيد ، كه بخشى از

    اموال مردم را به ناروا بخوريد در حاليكه شما مى دانيد .

    اشاره

    لقمه حرام از نتايج حب دنيا و حرص به آن است و از شديدترين

    مهلكات و بزرگ ترين موانع رسيدن به سعادت است . بيشتر

    كسانى كه به هلاكت رسيده اند به خاطر آن بوده و بيشتر مردم كه

    از فيوضات معنوى محروم مانده اند به واسطه آن است ، و سدى از

    اين محكم تر در راه توفيق آدمى نيست.

    آثار و نتايج حرام خواری

    1- حرام خوارى بركت را از مال مى برد :

    از حضرت صادق(عليه السلام) روايت شده است :

    مَنْ كَسَبَ مالاً مِنْ غَيرِ حله سلط البناء والطين والماء[2] ؛ كسى كه

    مالى را از راه غير مشروع به دست آورد ساختمان و آب و گل بر او

    مسلط مى شوند .

    2- حرام خوارى مانع قبولى عبادات مى شود :

    پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)در اين مورد مى فرمايند :

    اِذا وَقَعَتِ اللُّقْمَةِ مِنْ حَرام في جَوْفِ الْعَبْدِ لَعَنَهُ كُلَّ مَلِك في

    الّسمـواتِ وَالاَْرْضِ[3] ؛ هرگاه كسى لقمه حرام بخورد و جزء

    بدنش شود تمام ملايكه آسمان و زمين او را لعنت مى كنند .

    و همچنين مى فرمايند :

    اَلْعِبادَةُ مَعَ أَكْلِ الحَرامِ كَالْبِناءِ عَلَى الرَّمْلِ[4] ؛ عبادت كردن به همراه

    حرام خوارى مانند بنا ساختن بر روى رمل است .

    3- دعاى خورنده حرام مستجاب نمى شود:

    رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمايند :

    مَنْ اَكَلَ لُقْمة حَرام لَمْ تُقْبَلُ لَهُ صَلواتُ اَرْبَعينَ لَيْلَة وَلَمْ تَسْتَجِبْ لَهُ

    دَعْوَةُ اَربَعينَ صَباحاً وكلُّ لَحْمُ يُنْبِتُهُ الحرامُ فالنارُ أَوْلَى بِه وَأَنَّ اللُقْمَةَ

    الواحَدَةِ تُنْبِتُ اللّحْمَ[5] ؛ كسي كه لقمه حرامى بخورد تا چهل شب

    نمازش قبول نمى شود و تا چهل روز دعايش مستجاب نمى شود

    وهر گوشتى كه در بدن او از حرام روئيده شود ، آتش به آن

    سزاوارتر است و جز اين نيست كه يك لقمه هم گوشت را در بدن

    مى روياند و حرام خوارى قساوت قلب مى آورد ، خود را كسى كه

    انسان مى خورد به منزله بذرى است كه در زمين ريخته مى شود

    پس اگر آن خوراك پاكيزه و حلال باشد .

    4- حرامخوارى قساوت قلب مى آورد:

    خوراكى كه انسان مى خورد به منزله ى بذرى است كه در زمين

    ريخته مى شود پس اگر آن خوراك پاكيزه و حلال باشد اثرش در قلب

    كه به منزله سلطان بدن است از رقت و صفا ظاهر مى شود و از

    اعضا و جوارحش جز خير و نيكى تراوش نمى كند و اگر آن خوراك

    پليد و حرام باشد ، قلب را كدر و تيره نموده ، در اثر قساوت و ظلمت

    اميد خيرى به او نخواهد بود و پند و اندرز در او اثر نمى كند و سخت

    ترين مناظر رقت بار او را متأثر نمى كند چنانچه حضرت سيد

    الشهداء به لشكريان پسر سعد ضمن خطبه اش فرمود : « شكم

    هايتان از حرام پر شده و بر دلهايتان مهر خورده ديگر حق را نمى

    پذيريد . واى بر شما آيا انصاف نمى دهيد ؟ آيا گوش فرا نمى گيريد

    »[6] ؟


    خلاصه

    در يك جمله، خوراك حرام قلب را سخت و تاريك نموده آن گاه از

    پذيرفتن و تسليم به هر حقى خوددارى مى كند و از هيچ اندرزى

    متأثر نمى شود بلكه ديگر از هيچ جنايتى رو گردان نيست .

    با اندكى تأمل مى توان دريافت كه لقمه حرام بزرگ ترين حجاب و

    مانع براى رسيدن به درجه ابرار و عالم انوار است . آرى دلى كه از

    لقمه حرام روييده باشد ، كجا و قابليت انوار عالم قدسى كجا ؟

    نطفه اى كه از مال مردم به هم رسيده باشد با مرتبه بلند و والاى

    انس با پروردگار چكار ؟


    حکايت
    لقمه ايمان سوز
    روزى « شريك بن عبد الله نخعى » به دربار « مهدى عباسى »

    سومين خليفه بنى عباس رفت .

    مهدى گفت : « يكى از اين سه كار را بپذير : يا منصب قضاوت را

    قبول كن يا معلم فرزندان من شو و يا از غذاى ما بخور » .

    شريك فكر كرد كه تعليم فرزندان خليفه مشكل است و قضاوت كردن

    سخت و سنگين ، ولى يك بار با خليفه نشستن و غذا خوردن آسان

    است . لذا سومين مورد را انتخاب كردم . مهدى عباسى به آشپز

    دستور داد چند نوع غذاى بسيار خوشمزه بپزد . وقتى غذا حاضر

    شد و شريك سر سفره خليفه نشست و از آن غذاى لذيذ ، سير

    خورد . رييس آشپزخانه به خليفه گفت : « اى امير ، اين شيخ بعد از

    خوردن اين غذا ، هرگز رستگار نخواهد شد » . و چنين هم شد .

    شريك پس از آن لقمه حرام ، هم نشينى با عباسيان را برگزيد و

    قضاوت را پذيرفت و هم معلمى فرزاندان خليفه را . روزى حواله اى

    براى شريك از بابت حقوقش به صرّافى نوشتند . شريك به صرّاف

    مراجعه كرد و درباره پول سخت گيرى كرد و گفت : « بايد حقوقم را

    نقد بپردازى » .

    صرّاف گفت : « كتان و لباس قيمتى نفروخته اى كه اين قدر سخت

    مى گيرى » !

    شريك گفت : « به خدا قسم از كتان با ارزش تر را فروختم؛ دينم را

    فروخته ام ؛ ايمانم را فروخته ام »[7] !

    پی نوشت

    [1] _ بقره : 188 .

    [2] _ بحار الانوار : ج 73 ، ص150 و وسائل الشيعه ( آل البيت ) : ج

    5 ، ص315 .

    [3] _ بحار الانوار : ج63 ، ص314 .

    [4] _ بحار الانوار : ج81 ، ص258 .

    [5] _ بحار الانوار : ج63 ، ص314 .

    [6] _ بحار الانوار : ج45 ، ص8 فَقَدْ مُلِئَتْ بُطونَكُمْ مِنْ الحَرامِ وَطبِعَ

    عَلَى قُلوبَكم ، وَيلَكُم أَلا

    تَنْصِفون ؟ ! أَلا تَسْمَعون ؟ ! ( نفس المهموم ) .

    1- پند تاريخ : ج4 ، ص86 و مروج الذهب : ج3 ، ص320 .



    منبع : نور پورتال
    غریب آقام ...
    خدایا، با ظهورش غربتش را به پایان رسان...




    پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
    بنده‌ای نیست که به وقت‌های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می‌کنم:
    برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش


    سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۲٫


+ ارسال نظر

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را دارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •