نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: شاهدان قیامت بهمراه مقاله مستند+ فیلم و سخنرانی

  1. #1
    مدیر بازنشسته monji_2008 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,827
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض شاهدان قیامت بهمراه مقاله مستند+ فیلم و سخنرانی



    در امور دنیا مواردی که برای قضاوت پیش می‎آید برای اثبات و اعلام حکم باید شاهدانی در دادگاه حاضر شوند و نسبت به آن مورد شهادت دهند. البته این مورد مختص به مسلمانان نیست این قانونی است که در همه کشورها حاکم است.
    در قیامت نیز این اصل حاکم است البته نه به این عنوان که مسائل از منظر خداوند مبهم است و با کمک شاهدان روشن شود، بلکه به این عنوان که هیچ جایی برای اعتراض باقی نماند و گناهکار بداند که شاهدانی هم هستند و نسبت به اعمال وی شهادت می‎دهند. البته شهادت مختص به گناهکاران نیست بلکه نسبت به اعمال صالحان نیز شهادت داده می‎شود.

    1- شهادت خدای متعال

    اولین و بزرگترین شاهد قیامت، خداوند است. در قرآن آمده است: «اِنَّ اللهَ عَلى‏ كُلِ‏ّ شَى‏ءٍ شَهیِدٍ»(1)؛ همانا خداوند بر همه چیز گواه است. در بحث شهادت براى خداوند اوصاف دیگرى نیز آمده است كه همگى دلالت بر احاطه و حضور و علم و گواهى خداوند دارند، نظیر آیه «اِنَّ اللهَ كانَ عَلَیكُم رَقیِباً»(2)؛ همانا خداوند مراقب شماست، یا آیه «و كانَ اللهُ بِكُلِ‏ّ شَى‏ءٍ مُحِیطاً»(3)؛ خداوند بر هر چیز احاطه و حضور دارد.

    2- شهادت انبیاء(علیهم‎السلام)

    بعد از خدای متعال، گواه دیگر در قیامت، پیامبران بزرگوار هستند. آیه‎ای در قرآن کریم مى‏فرماید: «وَ جِئنابِكَ عَلى‏ هولاءِ شَهِیداً»(4)؛ ما تو را در قیامت در حالى كه شاهد و گواه مردم هستى، حاضر مى‏كنیم.
    در آیه‎ای دیگر آمده است: «وَ یَومَ نَبعَثُ فِى كُلِ‏ّ اُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیهِم مِن أنفُسِهِم وَ جِئنابِكَ شَهِیداً عَلى‏ هولاء»(5)؛ روزى كه از میان هر قوم و امتى شاهدى از خودشان برمى‏انگیزیم و تو را شاهد بر آنان.
    بنابر این آیه در قیامت شاهد هر امتى، پیامبر همان امت خواهد بود و شاهد تمام انبیا، شخص رسول اكرم(صلى الله علیه و آله) است.
    فرشتگانی كه در قیامت شاهد اعمال انسانها هستند، ممكن است همان ملائکی باشند كه در دنیا همراه ما بوده و اعمال ما را ضبط و ثبت مى‏نمودند و ممكن است سایر فرشتگان باشند.
    بهرحال چیزی که روشن است این که ملائک به اذن و فرمان خداوند شاهد اعمال انسان هستند و به فرمان خداوند هم در قیامت شهادت می‎دهند.



    3- شهادت امامان معصوم(‏علیهم‎السلام)

    در قرآن تلاوت می‎کنیم: «وَ كَذلِكَ جَعَلناكُم اُمَّةً وَسَطاً لِتَكونوا شُهداءَ عَلَى النّاسِ وَ یَكُونَ الرَّسُولُ عَلَیكُم شَهِیداً»(6)؛ و بدین گونه ما شما را یك امت معتدل و میانه قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید و رسول خدا هم بر شما شاهد باشد.
    با توجه به این كه همه افراد امت اسلامى آن عدالت و اعتدال و لیاقت و آگاهى لازم براى شهادت و گواهى دادن را ندارند، بنابراین منظور از امت در آیه بعضى افراد هستند، نه همه مردم. همان گونه كه مدح قرآن درباره كسانى كه با پیامبرند، «اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ»(7) شامل همه نمى‏شود، زیرا منافقان نیز با رسول ‏خدا(صلى الله علیه و آله) بوده‏اند.
    در حالی که بسیارى از افراد امت اسلامى كسانى هستند كه به خاطر فسق و گناه خود، گواهى آنان حتى براى اندك چیزى آن هم در كوچك‏ترین دادگاه‏هاى دنیا ارزشى ندارد، حال چگونه مى‏توانیم بگوییم كه همه این افراد لایق شهادت دادن هستند؟! آن هم در روز بزرگ قیامت و در برابر خداوند! آن هم نسبت به كلیه اعمال تمام انسان‏ها!
    بنابراین مراد از امت، تنها بعضى از افراد امت هستند كه شرایط لازم براى شهادت بر اعمال تمام مردم را در دادگاه عدل الهى دارند، چنانكه امام باقر(علیه‎السلام) فرمودند: آن امت وسط كه شاهدانند، فقط ما هستیم.(8)
    امام صادق(‏علیه‎السلام) پیرامون آیه «فَكَیفَ اِذا جِئنا مِن كُلِ‏ّ اُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئنابِك عَلى‏ هؤلاء شَهِیداً»(9) فرمودند: در هر دوره و زمانى امامى هست كه گواه و شاهد بر مردم است.(10)
    4- شهادت ملائک

    در قرآن کریم آمده است: «وَ جاءَت كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهیدٌ»(11)؛ روز قیامت هر انسانى در پیشگاه عدل الهى حاضر مى‏شود، در حالى كه در كنار او هم فرشته‏اى است كه او را به محشر سوق مى‏دهد و همچنین فرشته‏اى است كه شاهد كارهاى انجام شده اوست.(12)
    فرشتگانی كه در قیامت شاهد اعمال انسانها هستند، ممكن است همان ملائکی باشند كه در دنیا همراه ما بوده و اعمال ما را ضبط و ثبت مى‏نمودند و ممكن است سایر فرشتگان باشند.
    بهرحال چیزی که روشن است این که ملائک به اذن و فرمان خداوند شاهد اعمال انسان هستند و به فرمان خداوند هم در قیامت شهادت می‎دهند.
    براستى وقتی بشر می‎تواند وسیله‎ای بنام نوار کاست و سی دی و دوربین فیلمبرداری تولید کند و صدا و تصویر را ضبط کند؛ چگونه باور نکنیم که خداوند که خود صانع و خالق همه هستی است قادر به ضبط تمام زندگی بشر است تا در قیامت به عنوان شاهدی از آن استفاده کند!

    5- شهادت زمین

    قرآن کریم در این زمینه مى‏فرماید: «یَومَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخبارَها»(13)؛ زمین در قیامت خبرهایش را بازگو مى‏كند. شهادت زمین در آن روز مى‏تواند به دو صورت باشد:
    الف: به وسیله وضع و نظامى است كه پیدا كرده است. همانگونه كه ما به یكدیگر مى‏گوییم: چشم تو شهادت مى‏دهد كه دیشب نخوابیدی و رنگ تو گواه آن است كه ترسیده‏اى و یا عصبانى و یا شاد شده‏اى، زمین نیز در آن روز دچار زلزله‏اى بسیار بزرگ مى‏شود و بعد از كنده شدن و به حركت درآمدن كوه‎ها و به هم خوردن و قطعه قطعه شدن و سپس شن شدن آنها، با ما حرف‏ها دارد. یعنى وضع و نظام آن روز به ما مطالبى را مى‏فهماند. همانند دایره‏هاى تنه درخت پس از بریده شدن كه به ما تاریخ و سن آن را نشان مى‏دهد و یا نوشته‏اى كه مقدار اطلاعات و آگاهى نویسنده آن را به ما مى‏فهماند.
    بنابراین مراد از شهادت دادن زمین، گواهى اوضاع آن است نه گفتگو و كلام.
    ب: خداوند با قدرت و اراده خود هر گوشه‏اى از آن را به سخن در مى‏آورد. همان قدرت و اراده‏اى كه در دنیا عصاى بى‏جان موسى را به صورت اژدهایى بزرگ آن هم داراى چشم و دم و نیش در آورد.
    آن قدرتى كه در دنیا از مواد غذایى خاك، میوه و از میوه نطفه و سپس انسان به دنیا مى‏آورد و آن انسان پس از چندى حرف مى‏زند، در آن روز نیز این رشته طولانى را در هم مى‏پیچد و حركت كُند آن را به صورت یك حركت سریع‏السیر در مى‏آورد و جمادات بى‏كلام، گوینده و ناآگاهان همه آگاه مى‏شوند. «اِنَّ الدّارَ الآخِرَةِ لَهِىَ الحَیَوانُ»(14)؛ همانا خانه آخرت جایگاه حیات است، كه با توجه به این معنا، زمین با سخن و كلام گواهى مى‏دهد.
    براستى وقتی بشر می‎تواند وسیله‎ای بنام نوار کاست و سی دی و دوربین فیلمبرداری تولید کند و صدا و تصویر را ضبط کند؛ چگونه باور نکنیم که خداوند که خود صانع و خالق همه هستی است قادر به ضبط تمام زندگی بشر است تا در قیامت به عنوان شاهدی از آن استفاده کند!
    روایات متعدد نیز بیانگر آن است كه در روز قیامت، زمین نیز یكى از شاهدان مى‏باشد، از جمله: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) به هر منطقه‏اى كه وارد مى‏شدند، دو ركعت نماز بجا مى‏آوردند و مى‏فرمودند: روز قیامت این مكان بر نماز ما شهادت مى‏دهد. (15)
    همه موجودات عالم دارای درک و شعورند و از اعمال انسان‎ها فرحناک و یا غمناک می‎شوند یعنی اعمال انسان‎ها حتی بر جمادات نیز اثرگذار است و آنها را یا شاد می‎کند و یا می‎رنجاند و آنها نیز متقابلا انسانها را یا دعا می‎کنند یا نفرین، همچنانکه روز قیامت بر اعمال آدمیان گواهی خواهند داد.
    امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: نمازهاى خود را در مكان‏هاى مختلف بخوانید، زیرا مكان‏ها نیز در قیامت بر اعمالتان شهادت خواهند داد.


    پیامبر اکرم فرمود: یا أباذر ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الأرض إلا شهدت له بها یوم القیامة و ما من منزل ینزله قوم إلا و أصبح ذلك المنزل یصلی علیهم أو یلعنهم؛ ای ابوذر فردی نیست كه پیشانی خود را بر قطعه‎ای از زمین (برای خدا و به حال سجده) بر زمین گذارد جز آن كه آن قطعه زمین، در روز قیامت برای او گواهی دهد، و هیچ منزل و جایگاهی نیست كه مردمی در آن منزل فرو آیند جز آنكه آن منزل و جایگاه بر آنان درود فرستد یا آنان را لعنت كند (بستگی به عمل آنها در آن قسمت از زمین دارد).
    به عبارت دیگر همه موجودات عالم دارای درک و شعورند و از اعمال انسان‎ها فرحناک و یا غمناک می‎شوند یعنی اعمال انسان‎ها حتی بر جمادات نیز اثرگذار است و آنها را یا شاد می‎کند و یا می‎رنجاند و آنها نیز متقابلا انسانها را یا دعا می‎کنند یا نفرین، همچنانکه روز قیامت بر اعمال آدمیان گواهی خواهند داد.
    امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: نمازهاى خود را در مكان‏هاى مختلف بخوانید، زیرا مكان‏ها نیز در قیامت بر اعمالتان شهادت خواهند داد. (16)

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    مدیر بازنشسته monji_2008 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,827
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    6- شهادت وجدان


    یكى دیگر از شاهدان روز قیامت، عقل و وجدان بیدار شده انسان است. در قرآن آیات بسیارى آمده كه بارها انسان با كمال صراحت به گناه و انحراف خود اقرار مى‏كند، اقرارى از عمق جان و از تمام وجود، اقرارى كه شاید از اقرار هر شاهدى پرسوز و گدازتر باشد.
    جالب این كه در آن روز خداوند نیز وجدان را قاضى قرار مى‏دهد و به انسان خطاب مى‏فرماید: «اِقْرَء كِتابَك كَفى‏ بِنَفسِكَ الیَومَ عَلَیكَ حَسِیباً»(1)؛ نامه عمل خود را بخوان، امروز روح و روان تو براى این كه علیه تو گواهى دهند، كافى است.
    آرى، بر فرض در روز قیامت هیچ دادگاه و حسابگرى هم نباشد، تمام وجود ما بر خودمان گواهى مى‏دهند و این براى كیفر و پاداش كافى است.
    در مناجات مى‏خوانیم: خدایا! هرگاه حساب مرا به خود من واگذار كنى، جزاى خویش را جز قهر و غضب و آتش دوزخ تو چیز دیگرى نمى‏دانم!

    7- شهادت اعضاى بدن

    یكى از شاهدان در قیامت، اعضاى بدن (دست و پا و پوست و زبان) هستند. قرآن مجید مى‏فرماید: «یَومَ تَشهَدُ عَلَیهِم اَلسِنَتُهُم و اَیدِیهِم وَ اَرجُلُهُم بِما كانُوا یَعمَلُونَ»(2)؛ روزى كه زبان و دست و پاهاى مردم بر آنان گواهى مى‏دهند.
    و گاهى بر دهان مُهر خورده، و تنها دست و پاها سخن مى‏گویند، «اَلیَومَ نَختِمُ عَلى اَفواهِهِم وَ تُكَلِّمُنا اَیدِیهِم و تَشهَدُ اَرجُلَهُم بِمَا كانُوا یَكسِبُونَ»(3)؛ روزى كه بر لب‏هاى آنان مُهر مى‏زنیم و تنها دست آنان با ما حرف مى‏زند و پاهایشان گواهى مى‏دهند كه در دنیا به كجاها رفتند و چه كارها كردند.
    در آیه دیگر مى‏خوانیم: «شَهِدَ عَلَیهِم سَمعُهُم و اَبصارُهُم و جُلودُهُم بِمَا كانُوا یَعمَلونَ»(4)؛ روز قیامت، گوش و چشم‏ها و پوست‏هایشان به آنچه در دنیا عمل كرده‏اند، گواهى مى‏دهند.
    وقتی انسان این گواهى را از اعضاى بدن خود مى‏بیند، با كمال ناراحتى و شرمندگى به پوست خود مى‏گوید: «قالُوا لِجُلودِهِم لِمَ شَهِدتُم عَلَینا»؛ چرا و چگونه در این روز از گناهان رسوا و شرم‏آورى كه توسّط تو مرتكب شده‏ام پرده برداشته و گواهى مى‏دهى؟! پوست جواب مى‏دهد: «قالُوا اَنطَقَنا اللهُ الَّذِى اَنطَقَ كُلَّ شَى‏ءٍ»؛ خداوندى كه همه چیز را به نطق و گفتگو درمى‏آورد، ما را به گواهى و سخن گفتن وادار نمود.

    وقتی انسان این گواهى را از اعضاى بدن خود مى‏بیند، با كمال ناراحتى و شرمندگى به پوست خود مى‏گوید: «قالُوا لِجُلودِهِم لِمَ شَهِدتُم عَلَینا»(5)؛ چرا و چگونه در این روز از گناهان رسوا و شرم‏آورى كه توسّط تو مرتكب شده‏ام پرده برداشته و گواهى مى‏دهى؟! پوست جواب مى‏دهد: «قالُوا اَنطَقَنا اللهُ الَّذِى اَنطَقَ كُلَّ شَى‏ءٍ»(6)؛ خداوندى كه همه چیز را به نطق و گفتگو درمى‏آورد، ما را به گواهى و سخن گفتن وادار نمود.
    علامه طباطبایى(ره) در تفسیر این آیات مى‏فرماید: شهادت اعضا، زمانى واقعیت دارد كه هر یك از اعضا در دنیا داراى شعور باشند و از عمل انسان آگاه باشند وگرنه هر گاه در قیامت خداوند به اعضا شعور بدهد و یا در آن روز به آنها آگاهى و صوت بدهد كه شهادت نخواهد بود. زیرا شاهد باید به هنگام عمل، هم حاضر باشد و هم عالم باشد تا بتواند ماجرا را دریابد و براى روزى دیگر گواهى بدهد. بنابراین همه اعضاى ما در این عالم داراى یك نوع آگاهى و شعورند، گرچه نوع آن علم و شعور با علم و شعور ما فرق داشته باشد.(7)
    در آیه‎ای دیگر آمده است: «وَلا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ اولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولاً»(8)؛ از آنچه كه نمى‏دانى پیروى مكن، زیرا كه هر یك از گوش و چشم و دل تو در روز قیامت مورد سؤال قرار مى‏گیرند.
    گرچه بعضى خواسته‏اند بگویند كه مراد از سؤال از چشم و گوش، سؤال از صاحبان چشم و گوش است، ولى با توجه به آیات دیگر كه مى‏فرماید: در قیامت خود اعضا شهادت مى‏دهند، هیچ دلیلى بر این كه آیه را بر خلاف ظاهر آن معنا كنیم نداریم.
    در حدیث مى‏خوانیم: گواهى اعضا تنها مخصوص افراد فاسق و مجرمانى است كه باید گرفتار عذاب الهى شوند، و در باره مؤمن این گواهى‏ها در كار نیست و تنها نامه عملشان را به دست راستشان مى‏دهند و آنان شادى‏كنان دیگران را نیز به خواندن نامه عمل خود ترغیب مى‏كنند.(9)
    «وَلا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ اولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولاً»؛ از آنچه كه نمى‏دانى پیروى مكن، زیرا كه هر یك از گوش و چشم و دل تو در روز قیامت مورد سؤال قرار مى‏گیرند.


    8- شهادت زمان

    حضرت على(علیه‎السلام) فرمود: «ما مِن یَومٍ یَمُرُّ عَلى ابنِ آدَمَ اِلاّ قالَ لَه ذلِكَ الیَومُ: أنَا یَومٌ جَدِیدٌ و أنَا عَلَیكَ لَشَهِیدٌ ... اَشهَدُ لَك بِهِ یَومَ القِیامَةِ»(10)؛ هیچ روزى بر انسان نمى‏گذرد مگر آن كه آن روز به انسان هشدار مى‏دهد كه من امروز براى تو روز جدیدى هستم و گواه كارهایى خواهم بود كه امروز انجام مى‏دهى و در روز قیامت به آنها شهادت خواهم داد، بنابراین سعى كن كه از این روز استفاده كامل كرده و اعمالى را در راه سعادت ابدى خودت انجام دهى.
    امام سجاد(علیه‎السلام) فرمود: «هذَا یَومٌ حادِثٌ جَدِیدٌ وَ هُوَ عَلَینا شاهِدٌ عَتِیدٌ»(11)؛ امروز روز تازه و جدیدى است و در قیامت گواه اعمالى است كه در آن انجام مى‏دهیم.

    9- شهادت اعمال انسان

    یکی از شاهدان در قیامت، خود اعمال و كردارهاى انسان است كه در برابر انسان مجسّم و نمودار مى‏شوند. آرى، همین كه عمل در آن نظام خود را نشان داد، دیگر هیچ راهى براى انكار وجود ندارد.
    مسأله تجسم عمل در قرآن و روایات بسیار مطرح است كه ما به نمونه‏اى از آنها اشاره مى‏كنیم:
    - «یَومَ تَجِدُ كُلُّ نَفسٍ ما عَمِلَت مِن خَیرٍ مُحضَراً»(12)؛ روزى كه هر كس آنچه كار نیك انجام داده در برابر خود حاضر مى‏بیند.
    - «وَ وَجِدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً»(13)؛ روز قیامت انسان رفتار و كردار دنیایى خود را در برابر خود حاضر مى‏یابد.
    - «وَ لا تُجزَونَ اِلاّ ما كُنتُم تَعمَلونَ»(14)؛ جزایى براى شما نیست، مگر همان عمل خودتان كه گریبانگیر شما مى‏شود.
    - «یَحمِلونَ اَوزارَهُم عَلى ظُهُورِهِم»(15)؛ گناهانى كه در دنیا به صورت كار و انرژى از انسان صادر شده، در آن روز به‏ صورت بارى بر دوش او سنگینى مى‏كند.
    - در دنیا افراد متموّلى كه تنها به فكر ذخیره كردن پول و ثروت خود هستند و به فریاد محرومان نمى‏رسند در حالى كه دل صدها فقیر از بینوایى و ندارى مى‏سوزد، در قیامت همان پول‎ها و سكّه‏ها داغ و به پیشانى و پهلوى زراندوزان گذارده مى‏شود.(16) این سوز در برابر آن سوز.
    حضرت على(علیه‎السلام) فرمود: هیچ روزى بر انسان نمى‏گذرد مگر آن كه آن روز به انسان هشدار مى‏دهد كه من امروز براى تو روز جدیدى هستم و گواه كارهایى خواهم بود كه امروز انجام مى‏دهى و در روز قیامت به آنها شهادت خواهم داد، بنابراین سعى كن كه از این روز استفاده كامل كرده و اعمالى را در راه سعادت ابدى خودت انجام دهى.

    - افرادى كه در دنیا با گرفتن ربا اعتدال جامعه را به هم مى‏زنند، در قیامت نیز با داشتن یك شكم بزرگ، اعتدال ایستادن و حركت از آنان گرفته مى‏شود.(17)
    - امام صادق(علیه‎السلام) در تفسیر آیه 179 سوره آل عمران مى‏فرماید: اموالى كه در دنیا مورد بخل قرار گرفته و مالیات اسلامى آن پرداخت نشده است، در قیامت به صورت مارى به گردن صاحبش انداخته مى‏شود.(18)
    - كسى كه در دنیا غیبت شخصى را در محله‏ى دیگرى كرده است، این زبان درازى و نیش‏زدن دنیایى، سبب مى‏شود در آخرت زبانش از دهان بیرون آمده و به قدرى دراز مى‏شود كه روى زمین قرار گرفته و مردم آن را لگد كنند و این یك نوع تجّسم عمل است.
    در روایات ما از مسأله تجسّم اعمال بارها سخن به میان آمده است، چنانكه شیخ بهائى مى‏فرماید: جملاتى كه تنها از رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در باره تجسّم اعمال در قیامت وارد شده، از بس زیاد است كه قابل شمارش نیست.(19)
    بنابراین یكى از شاهدان و گواهان در قیامت، همان اعمال تجسّم‏یافته خود ماست، كه در دنیا صورتى دارد و در آخرت شكل دیگرى به خود مى‏گیرند.
    عذاب قیامت، نه انتقام است و نه عُقده و نه كیفرهاى قراردادى كه قابل چانه‏زدن و تخفیفت باشد، بلكه عذاب قیامت عین همان كارهاى دنیایى خود ماست، چنانكه پیامبر اكرم(‏صلى الله علیه و آله) فرمودند: «الدُّنیا مَزرِعَةُ الآخِرَة»(20)؛ دنیا مزرعه آخرت است.
    در این مقاله دریافتیم که با توجه به این شاهدان ذره‎ای از اعمال بد و خوب ما گم نمی‎شود و همه آنها محاسبه می‎شوند با این وصف عقل حکم می کند که بیشتر مراقب اعمالمان باشیم.


    بارالها!
    روز قیامت، ما را در برابر آن همه شاهد، روسفید فرما! و نگذار که شرمنده تو و پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‎السلام) شویم.

    پی‎نوشت‎ها:
    1- سوره ‏اسراء، آیه‏14.
    2- سوره‏ نور، آیه‏24.
    3- سوره‏ یس، آیه‏65.
    4- سوره‏ فصّلت، آیه‏20.
    5- سوره‏ فصّلت، آیه‏21.
    6- سوره‏ فصّلت، آیه‏21.
    7- تفسیر المیزان، ج‏17، ص‏402.
    8- سوره‏ اسراء، آیه‏36.
    9- اصول كافى، به نقل از تسلیة الفؤاد، ص‏181.
    10- تفسیر نورالثقلین، ذیل آیه‏21، سوره ق.
    11- صحیفه سجادیه، دعاى ششم.
    12- سوره‏ آل عمران، آیه‏30.
    13- سوره ‏كهف، آیه ‏49.
    14- سوره‏ یس، آیه‏54.
    15- سوره ‏انعام، آیه‏31.
    16- سوره ‏توبه، آیه‏35.
    17- سوره‏ بقره، آیه‏275.
    18- تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏343.
    19- مصابیح الانوار، ج‏2، ص‏253.
    20- عدل الهى، شهید مطهرى، ص‏253.
    با استفاده از تفسیر نمونه، منشور جاوید آیة الله جعفر سبحانی،
    __________________

  4. #3
    مدیر بازنشسته monji_2008 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,827
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    دانلود مستند و فیلم شاهدان قیامت
    اعضا و جوارح انسان _ شهادت لفظی و عملی اعضا و جوارح در قیام

    حجم فايل :297 KB
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    شهود گناه برای قاضی جزا _ اقرار به گناه و پیشگیری از شهادت اعضا _ تفاوت اقرار در دنیا با اعتراف در آخرت

    حجم فايل :525 KB
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    حسرت در قیامت

    سخنرانی دکتر رفیعی در بیان ذکر اعمالی در دنیا که باعث حسرت در قیامت می شود.
    حجم فايل :7.54 MB
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    اعمال انسان

    سخنرانی دکتر رفیعی در بیان ذکر اعمالی دردنیا که باعث حسرت انسان در قیامت می شود. «اهمیت نماز و ...»
    حجم فايل :7.64 MB
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    حسرت در هنگام مرگ

    سخنرانی دکتر رفیعی در بیان ذکر اعمالی در دنیا که باعث حسرت در قیامت می شود. «داستانی از پشیمانی و حسرت حاکمان بنی امیه و عباسی در هنگام مرگ »
    حجم فايل :8.44 MB
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    حادثه قیامت کبری

    بیانات حضرت آیت الله وحید خراسانی در مورد « قیامت کبری »(28:12)
    حجم فايل :3.39 MB
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    تفسیر سوره زلزله

    جلسه تفسیر سوره "زلزله" توسط علامه شهید مطهری، (29:50)
    | حجم فایل : 3.59 MB |
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    نگاه شهوت آلود(1)

    بخش اول سخنرانی مرحوم کافی درباره داستان عتبه بصری و چشم چرانی (17:41)
    | حجم فایل : 2.12 MB |
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    نگاه شهوت آلود(2)

    بخش دوم سخنرانی مرحوم کافی درباره داستان عتبه بصری و چشم چرانی، (20:06)
    | حجم فایل : 2.41 MB |
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    __________________
    ***********************************
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    کلیپ هایی در پاسخ شبکه ماهواره ای وهابیت

    **********************************




    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]


    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    وهابيت!؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه