متانت و فروتنى در برابر برخوردهاى جاهلانه
«و عِبادالرَحمن الذینَ یَمشُونَ عَلى الارض هونا وَ اذا خاطَبَهُم الجاهلُون قالوا سلاما؛
و بندگان خاص خداوند رحمان کسانى هستند که بر روى زمین با تواضع و فروتنى راه روند و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب کنند (در جواب) سلام گویند (با سلامت نفس و زبان خوش) جواب دهند.» (فرقان، آیه 63)
خالق یگانه بر بام وجود انسان دستگاه گیرنده و فرستنده بسیار قدرتمندى تعبیه کرده است. در سخن قبل در مورد بخش پیامرسان و زبان گفتگو کردیم و در ادامه در این سخن از بخش دیگر یعنى دستگاه گیرنده و شنوایى مىخواهیم بدانیم چه بشنویم؟ و عکسالعمل ما در مقابل شنیدهها چگونه باشد؟ تا با تجهیز نیروهاى بازدارنده به جنگ نفس اماره برویم و اخلاقى نیکو رقم زنیم و آیا رب جلیل در صحیفه خود چه تازهها از نور و هدایت بر ما حکایت مىکند؟
خداوند در آیات الهى قرآن مجید تصویرآفرینىهاى بسیار جالب به صورت زنده و پویا از گروهها و افراد مختلف ارائه داده و حرکات و باورهاى آنان را به تصویر مىکشد تا الگوهاى عملى به ما نشان دهد. گاه به معرفى مؤمنین،(1) اولوالالباب،(2) منافقین،(3) کافرین،(4) عبادالرحمن،(5) و ... مىپردازد. اما آنجا که سخن از اولوالالباب است براى آنها بشارتها دارد و مىفرماید: «این صاحبان عقل و درایت هدایت ویژهاى از رب جلیل خود دریافت مىکنند چه زمانى که سخن یا کلامى بشنوند بخش نیکوتر آن را مىپذیرند و بر آن گردن مىنهند.»(6) شاید بتوان گفت تلفیق عقل و خرد و هدایت الهى تیزبینى خاصى به آنان مىبخشید که در برابر امواج خروشان شنیدهها و تبلیغات گسترده دوست و دشمن کلام حق و نیکوتر را شناسایى کرده و مىپذیرند؛ اگر چه گوینده آن دشمنترین دشمنان باشد. آنها پردههاى تعصب و جهل را پاره کرده و با پذیرش هر کلام شایسته به مراتب عقل و شکوفایى اندیشه خود مىافزایند.
همچنین آنجا که چهره و رفتار مؤمنان را به تصویر مىکشد مشخصات تنها اعتقادى نیست بلکه اخلاق نیز سهم عمدهاى از خصوصیات را در برمىگیرد و چنین مىفرماید: مؤمنان کسانى هستند که بسیار کریمانه از سخن یا حرکت لغو و بیهوده روى مىگردانند.(7) تا بدین ترتیب از آشفته کردن افکار و اندیشههاى خود و اتلاف وقت و انرژى در مسائل کمارزش جلوگیرى کنند و لحظات طلایى عمر خود را به هیچ و پوچ معامله نکنند و این رفتار بزرگوارانه شخصیتى متین و استوار در جامعه بر آنها ترسیم کند.
و آنجا که شنیدهها آزاردهنده و تلخ هستند و اثبات حقانیت امکانپذیر نیست و به گذشت زمان و شرایط مناسب نیاز دارد ما را به صبر و بردبارى دعوت مىکند.(8) و در موارد متعدد از پیامبر(ص) و البته مسلمانان دعوت مىکند که در مقابل گفتههاى باطل دشمنان و منافقان صبورى پیشه کن و به تسبیح و ذکر پروردگارت بپرداز(9) تا با یاد او آرامش یابى و در ارائه راه حل دیگرى در این زمینه علاوه بر صبر مىفرماید: در چنین شرایطى نامساعد و گاه گناهآلود (که شنیدهها تو را مىآزارد) بسیار دوستانه و زیبا از کنار آنان هجرت گزین(10) و جدایى را بر تحمل این سختىها ترجیح ده تا از آزار آنان در امان بمانى.
و جالبتر از همه ترسیم و معرفى چهره «عبادالرحمن» است. آنجا که به خصوصیات اخلاقى آنان مىپردازد مىفرماید: «عبادالرحمن (بندگان خاص) کسانى هستند که در راه رفتن یا حرکت و مشى زندگى خود و در برخوردها با فروتنى و تواضع حرکت مىکنند و زمانى که مورد خطاب و یا عتاب جاهلان قرار مىگیرند به آنها سلام مىکنند.»(11) قابل ذکر است که واژه «سلام» در آیات الهى از جایگاه و مرتبه خاصى برخوردار است و از نظر ریشهاى به معناى دورى از هر رنج و آفت مىباشد.
با توجه به معناى سلام و کاربرد لفظ «جاهل» شاید اشاره به این باشد که در بسیارى از موارد برخوردهاى نامتناسب و اختلاف بین افراد نتیجه عدم اطلاع صحیح و یا از سوءتفاهم و ندانستن واقعیت سرچشمه مىگیرد و سلام کردن بر جاهل با حالت متانت و آرامى آگاهى دادن و برطرف کردن ناراحتى و مشکلات ناشى از این ناآگاهى و در نتیجه رفع آن و ایجاد آرامش و صفا است. ما در زندگى اولیاء الهى نمونههاى بسیارى از چنین عکسالعملها در برابر دشمنان و یا دوستان ناآگاه داریم؛ مانند روایت جالبى که از رفتار کریمانه امام حسن(ع) موجود است که مردى شامى که سالها تحت تأثیر تبلیغات معاویه بود هنگام ورود به مدینه و دیدار با امام حسن(ع) سخنانى بسیار رکیک و زشت به زبان آورد و نسبتهاى ناروا به امام داد. حضرت(ع) در جواب با لبخند فرمود: سلام بر تو اى پیرمرد گمان مىکنم در این شهر غریب باشى و یا شاید اشتباه گرفتهاى! آیا امشب منزلى دارى که در آن بمانى؟ سپس آن مرد را به خانه خود برد و با میهماننوازى خاص خود از او پذیرایى به عمل آورد. بعد از چند روز این مرد هنگام خروج از مدینه خطاب به امام حسن(ع) مىگوید: وقتى وارد مدینه شدم تو و پدرت دشمنترین مردم نزد من بودید و اکنون که از مدینه خارج مىشوم محبوبترین فرد نزد من حسن بنعلى(ع) است و این نمونه عملى سلام عبادالرحمن بر جاهلان است.»(12)
... اما اى خواهر و برادرم!
پاسخ تو در برابر شنیدههاى تند و نامناسب چیست؟ آیا بلافاصله سیستم گیرنده و فرستنده خود را بر روى دور تند تنظیم مىکنى، فشار خونت بالا مىرود، خشم و غصب بر تو غالب مىگردد و به شدت به مقابله برمىخیزى؟
با دقت و تمرکز کامل آیات قرآنى فوق را مرور کن و این نور بر دل و جان ترسیم کن و در رفتار امام و پیشواى خود نیز توجه کن، اگر خود را رها کنى، شاید یک جمله و یا یک حرکت ناخوشایند همه نیروهاى دشمن در افکار و اندیشهات را با قدرت تمام به کارزارى جدى بکشانند و تو را به رفتارى وادار کنند که صد پشیمانى به بار آورد و هرگز قابل جبران نباشد. پس «سلام» این نام مقدس الهى را بر دل و جان نقش زن و از این نام مبارک بر زبان و عمل در مقابل نیروهاى درونى مخالف و برخوردهاى جاهلانه و لغو و بیهودگى و تسلط بر آنها مدد جوى و با سلامى به سلامت از میدان کارزار بیرون آى.
پىنوشتها:
1. مؤمنون، آیات 1 11.
2. طلاق، آیه 10.
3. بقره، آیه 8 20.
4. همان، آیات 6 و 7.
5. فرقان، آیات 63 تا پایان سوره.
6. زمر، آیه18.
7. قصص، آیه55 و مؤمنون، آیه 3.
8. ص، آیه 17.
9. طه، آیه 130.
10. مزمل، آیه 10.
11. فرقان، آیه63.
12. بحارالانوار، ج43، ص344.پدیدآورنده: اکرم جمشیدیان