با سلام به دوستان گرامی
دراین تاپیک بیاری خدا و با حضور دوستان درباره اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام یا محبت او از حدیث غدیر به بررسی می پردازیم...
از دوستان شرکت کننده انتظار است مطالبی که مینویسند علمی و یا ذکر سند باشد. ابتدا توضیح کوتاهی از غدیرخم و وجه تسمیه ..
تسمیه و محل غدیر خم، غدیر گودال آب است که بعد از گذشتن سیل بر جای میماند و به زودی خشک میشود. (مغدور) به معنی فاعل است یعنی خیانت کننده (غادر و غدار) چون در وقت حاجت خشک میشود و به تشنگان خیانت میکند .
غدیر خم نام واحهیی در سه میلی جحفه است که قبایل خزاعه و کنانه در زمان جاهلیت در آن جا منزل میکردند.
خم به معنی بدبوست. گویند هوای غدیر خم آن قدر ناسازگار است که هیچ کودکی در آن تا سن بلوغ زنده نمیماند مگر آن که به جای دیگر برود. جحفه بر وزن غرفه آبادیی است در اراضی ساحلی حجاز در جنوب شرقی رابغ بین مکه و مدینه (بین خلیص و بدر) که به بدی آب و هوا شهرت دارد. این محل، میقات حاجیان شام و مصر و عراق بود که از راه دریا به حجاز میرسیدند. ولی امروز متروک است و حاجیان در منزل رابغ احرام میبندند .(1)
اهمیت غدیر خم، اهمیت غدیر برای شیعیان بدان سبب است که رسول الله (ص) در آنجا امیرالمؤمنین علی (ع) را به ولایت و خلافت منصوب نمود.
حدیث غدیر که قویترین نص و معتبرترین سند ولایت و خلافت علی (ع) استبدین شرح است:
... رسول الله (ص) در اواخر سال دهم هجری که دوران غزوات سپری شده و اکثر قبایل عرب به اسلام گرائیده بودند عازم حج گردید. این تنها حج او بعد از هجرت به مدینه بود ـ فریضه حج در سال نهم هجری واجب گردید ـ از این رو آن را حجة الاسلام و حجة الوداع نامیدند. به علاوه چون به حکم وحی الهی ولایت علی (ع) را ابلاغ و در نتیجه دین را کامل و نعمت را تمام فرمود آن را حجة الوداع و حجة الکمال و حجة التمام گفتند. در این سفر زوجات و اهل بیت پیغمبر (ص) و وجوه مهاجرین و انصار و تعداد بسیاری از اهالی مدینه و حومه آن همراه بودند . رسول الله (ص) در مدینه به جامه احرام در آمد و روز پنجشنبه پنج روز مانده از ذیقعده بعد از نماز ظهر از شهر بیرون آمد و به ذوالحلیفه بیرون مدینه منتقل گردید. چون امر شده بود که هر کس بتواند باید که در این سفر همراه باشد با آن که بیماری حصبه (یا آبله) در منطقه مدینه شیوع داشت و عدهای بیمار بودند لااقل 90 هزار ـ یا 114 یا 124 هزار ـ نفر به معیت رسول الله (ص) عزیمت کردند. تعدادی هم بین مدینه و مکه ضمیمه شدند مانند عشایر سر راه و آنان که همراه امیرالمؤمنین (ع) و ابوموسی اشعری از یمن باز میگشتند . سفر به مکه ده روز و به قولی هشت روز طول کشید و رسول الله (ص) بعد از عبور از منازل یلملم، سیاله، عرق الظبیه، روحاء، منصرف، متعشی، اثابه، عرج، سقیاء، ابواء، جحفه، قدید، غمیم، مر الظهران و سرف روز یکشنبه چهارم یا سهشنبه ششم ذیحجه وارد مکه گردید و مناسک حج را به شرحی که در کتب سیره مسطور است به جای آورد .
پی نوشت:
1- قاموس؛ مجمع البحرین؛ المنجد؛ تهذیب الصحاح؛ اخبار مکه، ازرقی، 2/310؛ حواشی سیره ابن هشام ج 1ص 9
2- طبقات الکبیر، ابن سعد ج 3 ص 255
و امتاع الاسماع، مقریزی ج 4 ص 510
و الغدیر، امینی ج 1 ص 9
و سیره ابن هشام ج 2 ص 601
و السیرة الحلبیة، حلبی ج 3 ص 283
و درر الفوائد، جزایری