با عرض سلام خدمت نورآسمانيهاي عزيز
دلایل رجعت از آیات قرآن از كتاب «حق الیقین »علامه مجلسی، به شرح زیر است:
1- نمل82
یعنی: چون عذاب خدا بر آنان واقع شود، دابة زمین را بیرون آوریم كه با مردم سخن گوید!
بدرستیكه آن مردم به آیات مایقین ندارند .
كه طبق روایات، مراد از دابه، علی(ع)است كه نزدیك قیامت، به دنیا رجعت، خواهد كرد .
دابّة الارض
اصبغ بن نباته می گوید: معاویه به من گفت: شما شیعیان گمان می كنید، دابّة الارض، علی است؟
گفتم: تنها ما نمی گوییم، بلكه یهود نیز چنین عقیده ای دارند! معاویه به دنبال اعلم علماء یهود فرستاد . وقتی كه آمد، پرسید: شما مسألة دابّة الارض را در كتب خود دیدهاید؟ گفت: آری! معاویه پرسید: آن چیست؟ گفت: مردی است! پرسید: نامش چیست؟ گفت: الیا! پرسید: الیا به چه اسمی نزدیک است؟ گفت: علی!
2- نمل83
امام صادق(ع) فرمود: این آیه در رجعت است كه خداوند از هر امتی، فوجی را زنده می كند .
3- قصص85
«اِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیْكَ الْقُرْآن لَر"ادُّكَ اِلَی الْمَعادِ» ؛ یعنی: آنكه قرآن را بر تو واجب كرد، تو را بر محل بر گشتن، بر می گرداند .
در احادیث زیادی وارد شده است، مراد رجعت حضرت رسول اكرم به دنیا است .
4- آل عمران158
یعنی: اگر در راه خدا، كشته شوید و یا بمیرید، هر آینه به سوی خدا محشور می شوید .
كه روایت های زیادی نقل شده كه این آیه در رجعت است .و مراد از راه خدا، راه ولایت علی(ع) و ذریة اوست .و هر كه به این آیه ایمان داشته باشد اگر بمیرد، در رجعت بر می گردد تا در راه اهل بیت كشته گردد و اگر در دنیا كشته شود، در رجعت بر می گردد تا بمیرد!
5- آل عمران185
«كُلُّ نَفْسٍ ذ"ائِقَةُ الْمَوت»ِ ؛ یعنی: هر شخصی، چشنده مرگ است .
در تفسیر این آیه آمده است كه هر كه كشته نشود، مرگ را نچشیدهاست! پس در رجعت، به دنیا بر می گردد تا مرگ را بچشد .
6- آل عمران81
«وَاِذْ اَخَذَ الّله میثاقَ النَبیّین لَماآتَیْتُكُم ُمِنْ كِتاب»ٍ ؛ آنگاه كه خدا از پیامبران پیمان گرفت كه چون شما را كتاب و حكمت دادم، سپس پیامبری نزد شما آمد، كه آنچه را با شماست، باور داشت و راست انگاشت، باید به او بگروید و یاریش كنید .-آنگاه ـ گفت: آیا اقرارمی كنید و بر این، پیمان مرا می پذیرید؟ گفتند: اقرار داریم . فرمود: پس گواه باشید و منهم با شما از گواهانم .
در روایات است كه مراد از آیه فوق ، رجعت است .و امام صادق(ع) فرمود: یعنی: پیامبران به رسول خدا(ص)ایمان خواهند آورد و حضرت علی(ع) را در رجعت، یاری می كنند .سپس فرمود: به خدا سوگند! هر پیامبری را كه خدا مبعوث گردانیده است، از آدم و هركه بعد از اوست، همه آنها به دنیا بر می گردند و در كنار حضرت امیر(ع) جهاد می كنند .
7- سجده21
«وَلَنُذیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الاَدْنی"دونَ الْعَذابِ الاَكْبَرِلَعلَّهُمْ یَرْجِعونَ» ؛ البته آنان را عذاب نزدیكتر قبل از عذاب بزرگتر می چشانیم، شاید بر گردند .
امام صادق(ع) فرمود: عذاب نزدیكتر، عذاب رجعت است كه با شمشیر، آنها را عذاب خواهند كرد و عذاب بزرگتر، قیامت است .و مراد از برگشتن و زنده شدن در رجعت است .
8- غافر11
«رَبَّنا اَمَتَّنَاثْنَتَیْنِ وَ اَحْیَیتَنَاثْنَتَیْن»ِ .؛ خدایا! مارا دوبار میراندی ودوبار زنده كردی!
در احادیث واردشده است كه یكبار زنده شدن در رجعت است و دیگری در قیامت! و یكبار مردن در دنیا و دیگری در رجعت است .
9- مائده20
«اِذْجَعَلَكُمْ اَنْبیائً وَجَعَلَكُمْ مُلوكاًم» ؛ زمانیكه شما را پیامبر و پادشاه گردانید!
امام صادق(ع) فرمود: پیامبران، حضرت رسول(ص) و ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع)و ذریه اویند .و پادشاهان، ائمه اند! راوی گفت: خدا چه پادشاهی به شما داده است؟ فرمود: پادشاهی بهشت و پادشاهی رجعت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب!
10- نساء 159
«وَاِنْ مِنْ اَهْلِ الْكِتابِاِلاّ لَیُؤمِنَنَّ بِه قَبْلَ مَوتِه» ؛ هیچ فردی از اهل كتاب(یهود ونصاری)نیست مگر اینكه قبل از مرگش به عیسی(ع) ایمان خواهد آورد!
شهربن خوشب، گفت: حجاج به من گفت: من تفسیر آیه مذكور را نفهمیده ام! زیرا گاهی شده است كه حكم اعدام فردی یهودی یا نصرانی را صادركرده ام ولی موقع مردنشان، ندیدم كه سخنی بگویند- وبه عیسی(ع)، ایمان بیاورند- من جواب دادم: ای امیر! این مراد نیست كه شما فهمیده اید! گفت: پس چه معنایی دارد؟
گفتم: حضرت عیسی(ع)، قبل از قیامت، از آسمان به زمین می آید و همه یهود ونصاری، به او ایمان می آورند! و او پشت سر حضرت مهدی(عج)نماز می خواند .
حجاج گفت: این مطلب را از كجا نقل میكنی؟
گفتم: از امام پنجم(ع)شنیده ام .
گفت: بخدا سوگند! از چشمه صافی برداشته ای!
اولین كسیكه به دنیا بر میگردد، امام حسین(ع)واصحابش ویزید ویاران -پلید- او می باشند .سپس امام ، همه دشمنان را بكشد، همانطوریكه آنها اورا كشتند .
11- انبیاء 95
«وَحَرامٌ عَلی قَرْیَةٍ اَهْلَكْناهُمْ اِنَّهُمْ لایَرْجِعونَ »؛حرام است برگشت قومی كه ما آنها را عذاب نمودیم امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرمودند: هر قومی كه حق تعالی ، آنهارا به عذاب، هلاك نموده است، در رجعت، بر نخواهند گشت .
12- یونس 39
«بَلْكَذَّبوا بِما لَمْ یُحیطوا بِعِلْمِه وَلَمّا یَأْتیهِمْ تَأْویلُهُ »؛ بلكه تكذیب می كنند، آنچه را كه علم و تأویلش را نمی دانند .
امام پنجم(ع) فرمود: این آیه در باب رجعت است كه هنوز وقت آن نیامده است و آنها آنرا تكذیب كرده و می گویند: رجعت، نخواهد آمد!
13- طه 124
«اِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْكاً »؛ بدرستیكه برای او زندگی سختی خواهد بود .
روایت شده كه این آیه در زمان رجعت است خوراك و دشمنان اهل بیت در آن زمان، عذره انسان خواهد بود .
14- غافر 51
«اِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذینَ آمَنوآ فی الْحَیو"ةِ الدُنیا وَیَومَ یَقومُالاَشْهادُ». یعنی: بدرستیكه ما رسولان خود و مؤمنین را در زندگانی دنیا و درروزی كه برای شهادت می ایستند، یاری می كنیم .
امام صادق(ع)فرمود: یاری خدا، در زمان رجعت است . زیرا بسیاری از پیامبران، در دنیا یاری نشدند تا زمانیكه از دنیا رفتند .
15- اعراف96
«وَلَو اَنَّ اَهْلَ الْقُری آمَنوا وَاتَّقوا لَفَتَحْنا عَلَیْهِم ْ بَرَكاتٍمِنَ السَماءِ وَ الاّرْضِ ». ؛ اگر اهل سرزمینها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می كردند، از آسمان و زمین، بركات، بر آنها نازل می كزدیم .
امام حسین(ع)فرمود: این آیه در زمان رجعت است كه خداوند تعالی ، بركات را از آسمان به زمین می فرستد، بطوریكه شاخه های درختان میوه دار، از بسیاری میوه بشكند و میوه تابستان در زمستان و میوه زمستان در تابستان، به عمل آید .
16- اسراء6
«ثُمَّ رَدَدْناكُمْ الْكَرّةَ عَلَیْهِمْ وَاَمْدَدْناكُمْ بِاَمْوالٍ وَبَنینٍ وَجَعَلْناكُمْ اَكْثَرَ نَفیراً »؛ بار دیگر پیروزی را بر علیه آنان، برای شما قرار دادیم .و شمارا با ثروت ها و پسران یاری كرده و لشكرشما را زیادتر قرار دادیم .
امام صادق(ع)در تفسیر این آیه فرمود: اولین كسیكه به دنیا بر میگردد، امام حسین(ع)و اصحابش و یزید و یاران پلید او می باشند .سپس امام ، همه دشمنان را بكشد، همانطوریكه آنها او را كشتند .
17- النازعات7
«یَومَ تَرْجُفُ الراجِفَةُ تَتْبَعُهاالرادِفَةُ .» ؛ روزی كه می لرزاند، لرزاننده. در حالیكه لرزاننده دیگری در پی آن در آید .
امام صادق(ع)در تأویل این آیه فرمود: راجفه، حسین بنعلی(ع)است و رادفه، علی بن ابی طالب(ع)است .اولین شخصی كه از قبر بیرون می آید، حسین بن علی(ع)با هفتاد و پنج نفر می باشند .
18- نبأ3
كَلاّ سَوفَ تَعْلَمونَ ثُمَّ كَلاّسَوفَتَعْلَمونَ ؛ هرگز! بزودی خواهند دانست .سپس بزودی می فهمند .
امام صادق(ع) فرمود: مراد از دانستن اول، در رجعت است و مراد ازدانستن دوم، در قیامت است .
19- بقره193
«وَقاتِلوهُمْ حَتّی لا تَكونَ فِتْنَةٌوَ یَكونُ الدّینُ كُلُّهُ لِله".» ؛بكشید آنان را تازمانیكه دیگر فتنه نباشد و همه دین برای خدا باشد .
امام صادق(ع)فرمود: مصداق این آیه، در زمان حضرت مهدی(عج) و رجعت حضرت رسول(ص)خواهد بود .
20- هود49
«والْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ» ؛ عاقبت، با اهل تقوا خواهد بود .
روایت شده است كه: این آیه در رجعت است كه حكومت آل محمّد(ص)، تأسیس می شود .عمر حكومتها از زمان آدم(ع)تا ایام رجعت، بیست هزار سال است و مدت حكومت آل محمّد(ص)هشتاد هزار سال طول می كشد!