در خـصـوص ذلـت نیـز احـادیـث و روایـات بـسـیاری وارد شـده كـه بـه بعضی آن ها اشاره خواهیم كرد:
امـام حسـیـن عـلیه السـلام الـگـو و پـرچـمـدار عـزت آفـریـنی و ذلت ستیزی در نزد شیعیان جهان در این خصوص مرگ با عزت را بر زندگی توام با ذلت ترجیح می دهـند. ایشان در روز عاشورا خطاب به لشكر یـزیـد فـرمـودنـد: آگـاه بـاشیـد كـه این ملعون مرا میان دو امر مخیر كرده است: میان شمشیر و ذلت؛ اما هیهات كه من تن به ذلت و پستی دهـم زیـرا كـه خـدا و رسـول او و نیـاكـان و تربیـت كنـنـدگـان مـا هرگز خواری را نپذیرند و هلاكت زبونانه را بر كشته شدن شرافتمندانه ترجیح ندهند.
از مولای متقیان علی علیه السلام نیز عبارتی به همین مضمون وارد شده است و یا ایشان در جای دیگر ضمن توصیه به قناعت نمودن به اندك، انسان ها را از پذیرش ذلت و خواری بر حذر می داند
[align=center]امـام صـادق عـلـیه السـلام نیز می فرمایند: خدای متعال اختیار هر كاری را به مومن داده است اما اختیار خوار كردن خویش را به او نداده است[/align].
●[size=large] عوامل خوار كننده انسان [/size]
در احادیث مختــلـف مـوارد گـوناگـونـی بـه عـنـوان عوامل خوار كننده انسان قلمداد گردیده است از جمله پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بخل ورزیدن، اشـتـغـال بـه داد و ستد و رها كردن جهاد در راه خدا را از عـوامـل خـواركـننـده انـسـان مـی دانـند حـضـرت عـلـی علیه السلام در تبیین عوامل خوار كننده انسان به عواملی همچون طمع، پرده برداشتن از گرفتاری شـخـصی در نزد دیگران و عزت جوئی نزد غیر خداوند اشـاره مـی فـرمـایـنـد. امـام صـادق عـلـیـه الـسـلام نـیز در حدیثی دلبستگی به زندگی دنیا را مایه خواری
می دانند و در احادیث دیگر ستمگری و ظلم را مایه ذلـت و خـواری بـیان می فرمایند. امام حسن مجتبی علیه السلام نیز ترس از راستی را مایه ذلت می دانند.
● [size=x-large]ذلیل ترین انسان ها [/size]
در حدیثی از حـضرت عـلی علیه السلام آزمندی به دنیا به عنوان خوار كننده ترین مسئله برای انسان تعریف گردیده است. امید آن كه بـا بهـره منـدی هـر چـه بـیـشـتر از فـیـوضات و كلمات گهربار این بزرگان بیش از پیش به دنبال زندگی عزتمندانه و توام با رستگاری باشیم
:rose: :rose: