به طور یقین یکی از مواردی که بسیار ذهن مرا درگیر خود کرده است , مسئله ی بازی های
داخلی و در کل بازی هایی است که هموطنان ما زحمت بسیاری را برای ساختن انها کشیده اند. و لی متاسفانه این زحمات ان طور که باید ثمر بخش نبوده و بسیاری از بازی های ساخته شده ی داخلی با استقبال کمی از ظرف مردم مواجه شده است . البته باید به سازندگان و شرکت های داخلی حق داد زیرا که به طور مثال با وجود بازی های فوق العاده خارجی و شرکت های خارجی سازنده و از همه مهمتر قیمت های پیش نهادی بسیار مناسب برای این بازی ها ی غربی دیگر انگیزه ای برای خرید بازی های داخلی با قیمت های سر سام اور وجود نخواهد داشت .
حال من احساس کردم وجود مقاله ای در باره ی بازی های داخلی و پیش نمایش هایی مختصر از این بازی ها در سایت گویا ای تی کم است به همین علت تصمیم گرفتم سری به مراجع گوناگون بزنم و با توجه به این مراجع و تجربیات شخصی خوذم مقاله ای در باره ی بازی های داخلی ایران الاصل ! برای شما مخاطبین عزیر اماده کنم .
استقبال اروپاییها از ۳ بازی رایانهای ایرانی
بازیهای رایانهای ایرانی “عصر پهلوانان”، “سیاره میترا” و “گرشاسپ” در نمایشگاه بزرگ بازیهای رایانهای اروپا (Game Connection 2009) مورد استقبال قرار گرفتند.
به گزارش معاونت ارتباطات و بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکتر بهروز مینایی، مدیر عامل این بنیاد با اعلام این خبر گفت: “در این نمایشگاه که از هشتم تا دهم دسامبر (هفدهم تا نوزدهم آذر ماه) برگزار شد، شرکتهای فنافزار شریف و رساناافزار شریف با بازیهای “عصر پهلوانان”، “سیارهی میترا” و “گرشاسپ” حضور پیدا کردند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: “شرکتهای ایرانی یادشده که با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این رویداد شرکت کردند، توانستند در طول سه روز حضور خود، ۲۷ نشست تخصصی با شرکتها و ناشران گوناگون بینالمللی داشته و علاوه بر معرفی بازیهای ایرانی و وضعیت بازیسازی در ایران، زمینههایی را برای همکاری، تبادل اطلاعات، سرمایهگذاری و توزیع فراهم سازند.”
وی با اشاره به اهمیت این رویداد جهانی در عرصه بازیهای رایانهای اظهار داشت: “از جمله شرکتهای حاضر در این همایش که بازیسازان ایرانی موفق به برگزاری جلساتی با آنان شدند، میتوان به سونی اروپا، الکترونیکآرتز، نینتندو، کپکام، اینتل و شرکت استودیوهای اروپایی بازیسازی مایکروسافت اشاره کرد.”
دکتر مینایی همچنین درباره توسعه بازیسازی در کشورمان و در عرصههای بینالمللی اظهار داشت: “در حال حاضر با حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش تولید داخلی، ایران در جایگاه بسیار خوبی در منطقه قرار دارد و امیدواریم با حمایتهای مدیران کلان فرهنگی، حرکت بازیسازان ایرانی رشد بیشتر و سریعتری داشته باشد.”
یادآوری می شود نمایشگاه بینالمللی (Games Connection 2009) با حضور بیش از دویست شرکت از سراسر جهان و از جمله دو شرکت ایرانی در کشور فرانسه برگزار شد.
نمایشگاه GC هر ساله دو بار در شهرهای لیون فرانسه و سانفرانسیسکو آمریکا برپا میشود و هدف از برگزاری آن ایجاد زمینهای برای آشنایی و ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان بازیهای رایانهای، ناشران و شبکههای توزیع است.
گفتنی است که در این رویداد فرهنگی، علاوه بر برپایی جلسات میان شرکتها، دو کنفرانس با موضوعات “روشهای یافتن و توسعهی ایدههای جدید” و “راهکارهای جذب سرمایه برای تولید بازیهای رایانهای” نیز برگزار شد. این نمایشگاه از هشت تا ده دسامبر (هفدهم تا نوزدهم آذرماه) در شهر لیون فرانسه برگزار شد.
پیش گفتاری از بازی ایرانی کاراگاه علوی بر اساس فیلم ساخته شده با همین عنوان
بعد از گذشت ۹ ماه از زمان انتشار نسخه آزمایشی بتای بازی کاراگاه علوی شاهد انتشار نسخه آزمایشی اصلی این بازی هستیم . به گفته سازنده ی آن امیر هوشنگ امام جمعه این نسخه با نسخه قبلی آن تفاوت زیادی دارد و قابلیت های جدیدی به آن افزوده شده است .
از قابلیت جدیدی که میتوان به آن اشاره کرد . افزودن یک تایمر برای نشان دادن نقاط قابل جستجو در بازی است که بازی کننده می تواند با آن قسمت های قابل جستجو را نمایان کند . این تایمر به صورت زمانی بوده است و هرگاه زمان شما تمام بشود این قابلیت به حالت غیر استفاده در می آید و بازی کننده نمی تواند از آن استفاده نماید.
از دیگر قابلیت های جدید می توان به پازل های متعددی که در طول مسیر بازی تعبیه شده است اشاره کرد. در این ویرایش اصلاحات گرافیکی انجام شده و گرافیک بازی به مراتب بهتر از نسخه قبلی آن است . اما به گفته سازنده ی آن در نسخه کامل بازی ، باز هم بر کیفیت گرافیکی آن افزوده خواهد شد . نکته قابل توجه در این ویرایش داشتن صدای کارکتر ها در آن است و سازنده با استفاده از دوبلرهای حرفه ای در ساخت آن سخن می گوید . در این نسخه چهره کارکتر کاراگاه علوی تغییر کرده است و به گفته امام جمعه سعی بر آن شده که نزدیک به چهره بازیگر اصلی سریال کاراگاه علوی شود همچنین حرکاتی در جهت زیبائی به کارکتر کاراگاه علوی ایجاد شده تا به زیبائی و گیرائی بازی بیفزاید . در پایان می توان گفت که این بازی در گونه خود منحصر بفرد بوده و سازنده آن امیدوار است که توانسته باشد استفاده کنندگان آن را خشنود و راضی کند . نسخه آزمایشی اصلی بر روی سایت متعلق به این بازی alavi.aanimator.com به صورت رایگان قرار گرفته شده است .
نخستین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال باعث شد تعداد زیادی از بازیسازهای داخلی دور هم جمع شوند و کارهایشان را عرضه کنند. در میان همهی بازیها یک عنوان از همه بیشتر توجه داوران و شرکتکنندهها را جلب کردند. بازی نجات بندر بود که بیشتر کارهای آن توسط یک نفر انجام شده بود.
اگر تصورتان از یک بازی ایرانی تا به حال عناوین ضعیفی مانند رانندگی در تهران یا عمیات ویژه ۸۵ بوده، حالا وقت این است که اصلاحاتی در آن بوجود آورید. نجات بندر از همه لحاظ یک بازی خوب است که بعضی وقتها از حالت آماتور بودن خارج می شود. تیزر بازی نجات بندر تا به حال بارها در تلویزیون نشان داده شده و احتمالا از سبک و حال و هوای بازی با خبر هستید.
سبک بازی اکشن تاکتیکی یا به عبارت خودمانیتر «کماندوزی» است. سبکی که در بین بازیکنندههای ایران محبوبیت بسیار زیادی دارد انتخاب این سبک بازی و سبک گرافیکی مخصوص آن برای ساخت یک بازی داخلی، نشان از دید گیمری بسیار خوب سازنده دارد. در طول بازی با صحنهها و چیزهایی مواجه میشوید که میفهمید سازنده جزو بازیکنندههای حرفهای بوده و بازیهای زیادی را دیده و در نتیجه عوامل جذابیت و ضعف و قوت هر کدام را کاملا میداند.
از نظر گرافیکی بازی هیچ مشکلی ندارد، حتی اگر آن را در کنار بازیهای استراتژیک در این سبک قرار بدهید باز هم گرافیک بازی راضیکننده است. نقشهها از پیش رندر شده هستند و زاویهی دید دوربین تغییر نمیکند. اما بافتها و اشیا، طراحی ظریف و زیبایی دارند. کارکترها هم با این که ظاهرشان دیده نمیشود، اما در هنگام حرکت برایشان انیمیشنهای مناسبی طراحی شده. بین بعضی از مراحل، داستان به صورت میان پردههایی انیمیشنی سه بعدی روایت میشود که متاسفانه از رزولیشن بسیار پایین رنج میبرند.
نجات بندر، ۸ مرحله دارد که دوتای آنها به صورت تیراندازی اول شخص هستند. داستان بازی که بسیار هوشمندانه انتخاب شده، سرگذشت ناخدا بایندر و ناو جنگی ایران در شهریور ۱۳۲۰را روایت میکند که در انزلی تک و تنها در برابر هجوم روسها مقاومت کرد. مرحلهی اول که در واقع بخش تمرینی بازی هست، فقط آموزش حرکت در نقشه و انجام هدفهاست. در مرحلهی دوم و سوم، با سوار شدن بر ناو جنگی ایران، باید پشت تیربار نشسته و هواپیماهای روسی را هدف قرار بدهید. اما بازی اصلی از مرحلهی چهارم شروع میشود که همانند مراحل کماندوز، باید برای هر حرکتتان برنامهریزی داشته باشید.
معمولا هفت یا هشت هدف در هر ماموریت به شما داده میشود. نقشه هم پٌر است از سربازهای دشمن که در حالا رفت و آمد و نگهبانی در منطقه هستند. محدودهی دید هر کدام از سربازهای دشمن، با فشار دادن کلید به وسط موس، فعال میشود و مشاهدهی الگوی حرکت آنها و محدودهی دیدشان، باید برای نفوذهای مخفیانه برنامهریزی کنید. البته در نجات بندرمیتوانید از سلاحهای گرم و سرد به یک اندازه استفاده کنید چون چیزی بنام سیستم اخطار وجود ندارد و سر و صدا باعث شکست خوردن ماموریت نمیشود.
روند بازی و کنترل باگها مشکلات خاص خودش را دارد؛ اما باعث نمیشود که نتوانید بازی را تمام کنید. برای تمام کردن هر ماموریت، باید به این باگها آشنا بشوید و از آنها به نفع خود استفاده کنید. مثلا اگر خودتان را به یک سرباز دشمن نشان بدهید و سپس به سرعت پشت یک درخت که بین شما و دشمن است بروید، سرباز مهاجم گیج میشود و بدون اینکه به شما شلیک کند، پشت درخت میآید و به راحتی میتوانید با چاقو او را از پا در بیاورید. بعضی وقتها هم شخصیت شما در ضمینهی مسیر یابی دچار مشکل میشود و به جای اینکه کوتاهترین مسیر را طی کند، چند دور اطراف یک ساختمان میچرخد.
با این حال وقتی با مشکلات کنترلی نجات بندر آشنا بشوید، میتوانید با لذت مراحل را تمام کنید زیرا همه چیز تحت اختیار شما خواهند بود و اتفاق غیر منتظرهای نخواهد افتاد.