بدون شرح!!:happy:
موفق باشید
بدون شرح!!:happy:
موفق باشید
به نظر من بله در قران کلی اشاره شده گفته اشرف مخلوقات آن محدود به مکان نکرده است.
من فکر کردم که بهتره برای بهتر روشن شدن موضوع از بعضی قسمتهای تفسیر آیه 70 سوره اسراء که مرتبط با موضوع هست استفاده کنیم :
[align=center][size=large]وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً [/size]
[size=medium] ترجمه الميزان، ج13، ص: 215
[/size]
[/align]
اينك مىگوئيم: انسان در ميان. ساير موجودات عالم خصوصيتى دارد كه در ديگران نيست، و آن داشتن نعمت عقل است، و معناى تفضيل انسان بر ساير موجودات اين است كه در غير عقل از ساير خصوصيات و صفات هم انسان بر ديگران برترى داشته و هر كمالى كه در ساير موجودات هست حد اعلاى آن در انسان وجود دارد.
" وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا"- بعيد نيست كه مراد از" من خلقنا- كسانى كه خلق كرديم" انواع حيوانات داراى شعور و همچنين جن باشد كه قرآن آن را اثبات كرده، آرى قرآن كريم انواع حيوانات را هم امتهايى زمينى خوانده، مانند انسان كه يك امت
[align=center]
[size=medium] ترجمه الميزان، ج13، ص: 217
[/size][/align]
زمينى است، و آنها را به منزله صاحبان عقل شمرده و فرمود:" وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ" «1» و اين احتمال با معناى آيه مناسبتر است، چون مىدانيم كه غرض از آيه مورد بحث بيان آن جهاتى است كه خداوند با آن جهات آدمى را تكريم كرده، و بر بسيارى از موجودات اين عالم برترى داده، و اين موجودات- تا آنجا كه ما سراغ داريم- حيوان و جن هستند، و اما ملائكه از آن جايى كه موجودات مادى و در تحت نظام حاكم بر عالم ماده قرار ندارند نمىتوانيم آنها را نيز مشمول آيه بگيريم.
بنا بر اين معناى آيه اين مىشود كه ما بنى آدم را از بسيارى از مخلوقاتمان كه حيوان و جن بوده باشند برترى داديم، و اما بقيه موجودات كه در مقابل كلمه" بسيار" (كثير) قرار دارند يعنى ملائكه خارج از محل گفتارند، زيرا آنها موجوداتى نورى و غير مادى هستند و داخل در نظام جارى در اين عالم نيستند، و آيه شريفه هر چند در باره انسان بحث مىكند و ليكن از اين نظر مورد بحث قرارش داده كه يكى از موجودات عالم مادى است كه او را به نعمتهايى نفسى و اضافى تكريم كرده است.
.
.
.
تازه نهايت حرفى كه مىتوانيد بزنيد اين است كه بگوئيد: آيه شريفه از بيان برتر بودن انسان از ملائكه ساكت است، ما هم مىگوئيم سكوت اعم از اين است كه ملائكه برتر از انسان باشد، آيه اگر از آن ساكت است از اين نيز ساكت است، زيرا ممكن است واقعا انسان و ملائكه هيچيك بر ديگرى برترى نداشته باشد، و با هم مساوى باشند.
و باز هم به فرض كه تسليم شويم و بپذيريم كه آيه دلالت بر تفضيل ملائكه بر انسان دارد، تازه نهايت حرفى كه شما مىتوانيد بزنيد اين است كه بگوئيد جنس ملائكه بر جنس آدم برترى دارد، و اين حرف منافات ندارد با اينكه بعضى از افراد بنى آدم افضل از ملائكه باشند مانند انبياء (ع).
__________________________________________________
(1) و نيست هيچ جنبندهاى در زمين و نه پرندهاى كه مىپرد و به دو بالش مگر آنكه امتهايى مثل شمايند و تقصير نكرديم در كتاب از چيزى پس بسوى پروردگارشان محشور مىشوند. سوره انعام، آيه 38.
برای اطلاعات بیشتر به ترجمه تفسیر المیزان مراجعه کنید.
آخه دو تا نظریه به وجود میاد!!!.......اگه ما اشرف مخلوقات عالم باشیم پس موجوداتی پیشرفته تر از ما وجود ندارن!!!چون خصوصیات ما رو ندارن........
2)در غیر این صورت ما فقط در زمین اشرف مخلوقاتیم و موجودات فرا زمینی وجود دارن!!!.....
سانی من که روشن نشدم:khande:.......منظورت از این تفسیر چیه؟!.....این جا همون طور که خودت نوشتی گفته که بر روی زمین یه جا هم گفته عالم!!!!!!........فکر نکنم جواب این سوال با دو سطر داده بشه!!!!......
همونطوری که گفتم این یک قسمتی از تفسیر این آیه هست که مربوط بود به بحث ما
اینکه علامه توی این تفسیر چی میگن فکر میکنم واضحه .....میگه خطاب آیه در برتری انسان به جن و حیوان هست و برتری نسبت به ملائکه رو از این آیه نمیشه نتیجه گرفت .......و تازه میگن اگر گفته بشه که ملائک بالاتر از انسان هستند این هیچ تناقضی نداره که بعضی از انسانها از ملائک هم بالاتر باشند
همینطور که میدونید پیامبر ما که یک انسان هستند برترین مخلوق خداوند هستند .
شما درست مطالعه نفرمودید .....یکبار دیگه بخونید .بر روی زمین یه جا هم گفته عالم
---------------------------------------
حالا سوالی که پیش میاد اینه که علامه میگن به خاطره فضیلت عقل هست که انسان اشرف مخلوقاته ، اما من فکر میکردم که جنیان هم مثل ما انسانها عقل دارند و فقط تفاوتشون جسم لطیف شون هست با ما که جسم ثقیل داریم
اگر اینطور نیست پس چرا توی سوره الرحمن خدا میگه :
فبا ای الای ربکما تکذبان ؟ ای جن و انس کدامین نعمت پروردگارتان را تکذیب میکنید ؟
اگر اونها عقل نداشتند که خدا ازشون بازخواست نمیکرد :idontnow:اگر هم قائل به عقل داشتن اونها داشته باشیم پس برای چی ما اشرف هستیم ؟:SOal:
دوستان اگر اطلاعات دارند بفرمایند مستفیض بشیم :khande:
با سلام :rose: :rose:
[align=center]این که می گویند انسان اشرف مخلوقات است به این معنی نیست که همه انسان ها اشرف مخلوقات است خیر در صورتی است که انسانیت او به فعلیت برسد و مظهر اسماءالله شود.و همه انسان ها این قابلیت را دارند اگر از آن نیرو استفاده کنند.[/align]
این جمله را شنیدید که می فرماید:اگر انسان عقلش بر شهوتش غالب شود از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چیره گردد از حیوانات پست تر است
انسان هماطور که می دانید دارای نیروی عقل + اختیار می باشند. ولی فرشتگان به گونه هستند که از هواپرستی بر کنارند.
هر موقع با اتوبوس میام خونه این آیه زیاد روی شیشه جایگاه ها نوشته شده است :rose::rose:فبا ای الای ربکما تکذبان ؟ ای جن و انس کدامین نعمت پروردگارتان را تکذیب میکنید ؟
[align=center]این که انسان از جنیان هم بالاتر است و انسان اشرف مخلوقات است میتوان دلایل زیر را در نظر گرفت :[/align]پس برای چی ما اشرف هستیم ؟
1- خلافت الهی :
در سوره بقره آیه 30 می خوانیم :
[align=center]((و آن گاه بر آدمیان نعمت ارزانی شد که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمین جانشینی قرار خواهم داد. ))[/align]
2- مخزن علم و اسرار الهی :
در سوره بقره آیات 31 تا 33 می خوانیم :
[align=center]سپس علم اسماء ( علم اسرار آفرينش و نامگذارى موجودات) را همگى به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود:
«اگر راست مىگوييد، اسامى اينها را به من خبر دهيد!
فرشتگان عرض كردند: «منزهى تو! ما چيزى جز آنچه به ما تعليم دادهاى، نمىدانيم; تو دانا و حكيمى.»
فرمود: «اى آدم! آنان را از اسامى (و اسرار) اين موجودات آگاه كن.» هنگامى كه آنان را آگاه كرد، خداوند فرمود:
«آيا به شما نگفتم كه من، غيب آسمانها و زمين را ميدانم؟! و نيز ميدانم آنچه را شما آشكار ميكنيد، و آنچه را پنهان ميداشتيد!»[/align]
3- سجده ملائکه :
در سوره بقره آیه 34 می خوانیم :
[align=center][size=medium]و هنگامی که به فرشتگان گفتیم برای آدم سجده کنید. پس همگان سجده کردند مگر شیطان که ر باز زد و تکبر ورزید و از کافران شد.[/size][/align]
[color]4- امانت دار الهی :[/color]
[align=center]در سوره احزاب ایه 72 می خوانیم :[/align]
[align=center]ما امانت (مسوئلیت و ولایت الهی) را بر آسمان ئ زمین و کوه ها عرضه داشتیم آنها از حمل آن ابا کردند و از آن هراس داشتند. امام انسان آن را بر دوش کشید.[/align]
همچنین در سوره اسراء آیه 70 می خوانیم :
ما آدمی زادگان را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا حمل کردیم و از انواع روزی های پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده این برتری بخشیدیم
:rose: :rose::rose:
سلام دوستان به نظر من دلیل اینکه انسان اشرف مخلوقات است به دلیل آزادی انسان در راه خودش است خداوند در قرآن می فرماید لا اکراه فی الدین در دین اجبار نیست ولی هرکس خطا رفت سزای عملش را می بیند اگر دوستان به آیه های قبلی این آیه نگاه کنن خودشون می فهمند چی می کن منظور آیه الکرسیه
سلام دوست عزیز ....آخه دو تا نظریه به وجود میاد!!!.......اگه ما اشرف مخلوقات عالم باشیم پس موجوداتی پیشرفته تر از ما وجود ندارن!!!چون خصوصیات ما رو ندارن........
ما از هر لحاظ اشرف مخلوقات هستیم چه قدرت و چه معیارهای دیگر ولیکن اینها نهفته است در انسان و نیاز به تکامل و شناخت انها است و همه ی اینها در کنار فاکتوری به نام اختیار است که به قول برادر کاظم زمانی می شویم اشرف مخلوقات و جانشین خدا بر روی زمین که درجات کمال رو طی کنیم.
اگر مثلا موجود فرا زمینی 1001 کار می کنه انسان های صاحب کرامات معنوی بر هستی احاته دارند
یا حتی همین مرتض های هندی یا بودایی ها و غیره...که کارهای خارق العاده می کنند و می توانند روبه روی هر قدرتی قرار بگیرند
یا همین اجنه که انسان می توان انها را به تسخیر خود در بی اورد و دست اخر تمام ملائکه بر آدم سجده کرده و ما فرزند آدم هستیم
به نظر من هم فاکتور اصلی در انسان همین است کا اختیار کامل دارد.......سلام دوستان به نظر من دلیل اینکه انسان اشرف مخلوقات است به دلیل آزادی انسان در راه خودش است خداوند در قرآن می فرماید لا اکراه فی الدین در دین اجبار نیست ولی هرکس خطا رفت سزای عملش را می بیند اگر دوستان به آیه های قبلی این آیه نگاه کنن خودشون می فهمند چی می کن منظور آیه الکرسیه
موفق و موید باشید :rose:
التماس دعا :rose:
یا علی :rose:
کاظم جان صحبت خوبی کردند
همین جمله رو شخصی در مقابل حضرت علی(ع) میگه(که انسان اشرف مخلوقات هست) و حضرت می فرمایند (( شرط دارد! غضب و شهوت بر عقلش غلبه نکند. ))
سلام.اما من فکر میکردم که جنیان هم مثل ما انسانها عقل دارند
عقل تا عقل داریم.
خطاب آیه مربوط به پایینترین درجه عقله که درواقع هر ذوعقلی خطاب آیه رو درک میکنه و به اون معترفه مگر کسی که عصیان کنه چه جن چه انس چرا مصرف نعمت در خلاف دستور الهی برابر بر کفر نعمت و تکذیب نعمته.
علاوه بر اون ظاهر آیه به جن و انس برمیگرده و باطن اون به چیز دیگه که صلاح نیست در این جا مطرح بشه.
در ضمن سخن کاظم جان صددرصد تایید میشه.
دلیل رو ایشون ذکر کردند.احتیاجی به توضیح بنده نیست.
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)