نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوع: چرا زن، مرجع تقلید نمی شود؟

  1. #1
    مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان خادم الزینب آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    محل سکونت
    مازندران
    نوشته ها
    13,433
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Thumbs up چرا زن، مرجع تقلید نمی شود؟

    1- امامت:
    امام صادق

    امامت دو گونه است، یكى امامت ظاهرى، سیاسى، اجتماعى و دیگرى امامت باطنى و معنوى. وَ أَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً و نعمت‏هاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام كرد؛ روایت وارده از موسى بن جعفر(ع) در تفسیر آیه شریفه، كه نعمت ظاهره را به امام ظاهر و نعمت باطنه را به امام باطن تفسیر نموده است.(1)

    آنچه در تاریخ دیده مى‏شود این است كه «زن» امام ظاهرى و سیاسى و اجتماعى نبوده است. اما آیا زنان به خاطر «زن بودن» نمى‏توانند امام ظاهر و سیاسى باشند؟ یا این كه در شرایط سیاسى و اجتماعى گذشته این امر پذیرش اجتماعى نداشته است؟

    این احتمال وجود دارد که امامت ظاهرى و سیاسى مناسب حیات روحى و معنوى بانوان نباشد. و اما امامت باطنى و معنوى كه به معناى دستگیرى و هدایت حقیقى از باطن و مقام ولایت است. مطمئناً بانوان بزرگوارى داراى این مقام بوده‏اند مانند: فاطمه زهرا(سلام الله علیها) كه داراى مقام ولایت حقیقى و معنوى است.

    2- مرجعیت تقلید:

    براى بررسى این مطلب لازم است دو مقدمه را ذكر نماییم:

    1- دانشمندان علم «اصول فقه» مى‏گویند احكام دوگونه است: احكام واقعى و احكام ظاهرى.

    احكام واقعى، احكامى است كه شارع مقدس قرار داده است و احكام ظاهرى، احكامى است كه مجتهد از طریق ادله و اصول به آن دست مى‏یابد. در موارد بسیارى این دو عین یكدیگرند، ولى درپاره‏اى از شرایط ممكن است آنچه كه مجتهد فهمید با حكم واقعى الهى مطابق نباشد. وظیفه ما این است كه از احكام ظاهرى تبعیت نماییم، زیرا، راهى به سوى احكام جز از طریق ادله ظاهرى از جمله فتواى مجتهد نداریم. پس اگر بعداً معلوم شد كه این احكام ظاهرى با احكام واقعى مطابق بوده كه خیلى خوب است و ما همانگونه عمل كرده‏ایم كه شارع مقدس خواسته است. و اگر مطابق نبود ما در نزد شارع مقدس معذور هستیم؛ زیرا راهى را كه او به ما نشان داده بود رفته‏ایم.

    به جد مى‏توان احتمال داد كه امامت ظاهرى و سیاسى مناسب حیات روحى و معنوى بانوان نباشد. و اما امامت باطنى و معنوى كه به معناى دستگیرى و هدایت حقیقى از باطن و مقام ولایت است. مطمئناً بانوان بزرگوارى داراى این مقام بوده‏اند مانند: فاطمه زهرا(سلام الله علیها) كه داراى مقام ولایت حقیقى و معنوى است.

    حال اگر اصابت به واقع نكرده و ما را به مقصود نهایى شارع مقدس نرسانده است تقصیرى متوجه ما نیست بلكه چه بسا به خاطر همین تبعیت از فرمان شارع مأجور هم باشیم. مقصود از بیان این مقدمه این است كه احكامى كه در دست ما است ولو باید در عمل همینگونه رفتار نماییم، اما در پاره‏اى از موارد مانند آنجا كه اختلاف بین فقها وجود دارد، مى‏توان احتمال داد كه حكم واقعى الهى به گونه‏اى دیگر باشد.

    2- مرجعیت تقلید گرچه توفیقى الهى است و خالى از عنایات امام زمان(عج) نیست، اما قبل از آن كه یك منصب اجتماعى باشد و بیشتر از آن، یك مسؤولیت سنگین الهى و اخروى است و چه بسیار بوده‏اند بزرگانى كه با اجتماع شرایط از مرجعیت گریزان بودند.(2)
    حضرت محمد(ص)

    بنابراین اگر هم چنین مسؤولیتى به شخصى واگذار نگردد در واقع بار آخرتى او سبك‏تر شده است.

    پس از بیان این دو مقدمه، ظاهراً نظر مشهور آقایان فقها این است كه زن نمى‏تواند مرجع تقلید براى همه اعم از زن و مرد باشد، اما بعضى از مجتهدین و صاحب‏نظران عقیده دارند كه زن مى‏تواند مرجع تقلید براى همه باشد. حال ممكن است حكم واقعى الهى هر كدام از این دو نظر باشد. هر گروه از این آقایان، نظرى را كه به آن رسیده‏اند براساس ادله شرعى و روش متعارف اجتهادى است و نظر و فتواى آنان مستند به منابع و مبانى شرعى است. اگر نظر اول، حكم واقعى الهى باشد مى‏توان احتمال داد كه فلسفه و علت این حكم در مقام تشریع، رعایت حال بانوان و كاستن از بار مسؤولیت آنان باشد و این كه مرجعیت تقلید و تكالیف اجتماعى كه به دنبال مرجعیت مى‏آید مناسب حال بانوان و در طریق كمال خاص آنان نیست؛ زیرا ویژگى‏هاى روحى و روانى و معنوى بانوان به غیر از ویژگى‏هاى روحى و روانى و معنوى مردان است و هر كدام كمالات خاص خود و طریق و راه مناسب براى رسیدن به آن كمالات را دارند.

    نه زنان به خاطر ویژگى‏هاى متفاوت با مردان دچار كمبود و كاستى‏اند و نه مردان به خاطر ویژگى‏هاى متفاوت با زنان دچار كمبود و كاستى هستند، نه كمالات خاص بانوان كمال براى آقایان است و نه كمالات خاص آقایان كمال براى بانوان است

    نه زنان به خاطر ویژگى‏هاى متفاوت با مردان دچار كمبود و كاستى‏اند و نه مردان به خاطر ویژگى‏هاى متفاوت با زنان دچار كمبود و كاستى هستند، نه كمالات خاص بانوان كمال براى آقایان است و نه كمالات خاص آقایان كمال براى بانوان است. اینها دو موجود انسانى هستند و شرایط و ویژگى‏ها و كمالات و راه‏هاى متفاوتى دارند كه همدیگر را در این جهان تكمیل مى‏نمایند و نیازهاى هم را برطرف مى‏كنند. و اگر هم حكم واقعى الهى این باشد كه بانوان مى‏توانند مرجع تقلید براى همه زنان و مردان باشد فهمیده مى‏شود كه این امر منافات با ساختمان روحى و معنوى بانوان ندارد. (3)

    امامت جماعت:

    بعضى از مراجع امامت زن براى جماعت زنان را جایز مى‏دانند، بنابراین نمى‏توان قاطعانه گفت كه منصب امام جماعت در اسلام براى زنان قرار داده نشده است.
    دعا بکن؛
    ولی اگر اجابت نشد؛
    با خدا دعوا نکن؛
    میانه ات با او به هم نخورد؛
    چون تو جاهلی؛
    و او عالم و خبیر ...


    چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    حرفه ای ليالي آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    نوشته ها
    828
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    بسمه تعالی
    بالاتر ازآن........
    چرا زنان پیامبرنشدند؟
    مقدمه
    کدام کار خدا بی حکمت است واز روی عبث وکینه وتبعیض صورت گرفته است؟
    خوب:
    1 – تقريباً ؛ سرمایه ؛عقل ؛فکروذکر زن ؛ زیبائی وزر وزینت اوست. گوئی فلسفه خلقت وتکوین زن در جمال وظاهر اوست...
    در کیف اکثریت قاطع خانمها ؛ آینه وجود دارد .....چرا؟
    2 – در طول هر ماه ؛ زنان به مدت 7 تا 10روز دچارعادت ماهیانه میشوند ودر این مدت از نظر روحی وبدنی دچار مشکل میگردد چرا؟ در ضمن در این دروه ماهیانه ؛ ازنظر انجام تکالیف مذهبی وعبادات ؛ معاف میشود ونتیجه این أمرروی حالتهای معنوی وی تأثیرگذار است
    3 – زن متأهل هرچند مدتی {با میانگین 2تا 4سال} ؛ حامله میشود ودر این دوره از نظر روحی وجسمی دچار مشکل میگردد سپس دوره زایمان ؛ نفاس ودوره شیردهی متعاقب آن وجود دارد که نتیجه این حالتهای مزبور ایجاد اختلال در کارهای روزمره واجتماعی وی میشود
    4 – احساس وعاطفه واشک وگریه ورقت قلب در زنان ضرب المثل عام وخاص است .
    5 – در مقابله بادشمن مهاجم و جنگیدن با بیگانگان باید زن با بچه ها در منزل بنشیند .او نمی تواند دست به قبضه شمشیر بزند؛
    6 – قدرت بدنی زنان ضعیف است
    7- بطور طبیعی وغریزه ای وعاطفی ؛ بچه ها بیشترتمایل دارند بطرف مادر روند تا پدر واز اول خلقت وتا آخرآن ؛ اینطور بشر پرورش یافته است که زن وبچه ها باهم اند تا تا مرد وبچه ها ؛{حتی درعالم حیوانات } زیرا طبیعت برمرد تکلیف{ تحصیل معاش} گذاشته است که برای زن وبچه هایش ؛ خوراک وپوشاک ومعاش ومایحتاج ؛ را تأمین نماید. برأساس همین امر طبیعی وغریزه ای ؛ بچه ها ؛بعبارتی دست وپاگیرزن هستند لذا تا حدودی روی فعالیتهای اجتماعی وذهنی زن تأثیر می گذارند
    8 – زنان اکثرا به خاطر وضعیت عاطفی وروحی وأحساساتی وضعف قدرت بدنی {نسبت به مرد} قادر به أستیفاء وگرفتن حق خودشان نیستند چطور میخواهند با این خصوصیات که دارند با کافرین ومشرکین ومنافقین ؛ بجنگند وحق دین ومکتب وحقوق فقراء ومستضعفین رااز آنها بگیرند چطور؟
    تاریخ گواه است که هیچ پیامبری نیامد مگرمستکبرین وکافرین وأهل زور وزر وتزویر؛ با آنها جنگیدند .
    مگر زن أهل جنگ است ؛ زن أهل لبخند واشک وعاطفه است..
    مگر میشود{{ فرعون ونمرود ومعاویه وعمروعاص وچنگیزوصدام وجلادان تاریخ }}را با لبخند واشک وعاطفه ، سر عقل آورد
    رسالت نبوت ومسئولیت پیامبری به دو چیز نیاز دارد :
    یکی عقل ودومی عاطفه است ولی جهت تداوم ومقاومت برای رساندن امامت وار این بار سنگین پیام خدا وعملی ساختن آن تا آخرخط احتیاج به تعقل بعد عاطفه میباشد وهمیشه دشمنان شریعت ودین با نیرنگ وفریب وتزویرکمرعلی ها وحسن ها وحسین ها ووو شکستند ومیشکنند .... لذا باعقل است که میتوان با نیرنگ وفریب جنگید نه با اشک وگریه پس اول عقل بعد عاطفه وسلام
    نکند اشخاص...... جانشین ارزشها شوند

  4. #3
    حرفه ای ليالي آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    نوشته ها
    828
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    علامه طباطبايي سه چيزي بر زن جايز نمي داند :

    1 -حكومت
    2 قضاوت
    3-جهاد

    به اين ادرس مراجعه كنيد :
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    قسمتي از فرمايشات ايشان :
    توجه به اینکه زن سر تا پا مهر و عاطفه است، در سه مورد تعقلی، اسلام برای زن محدودیتی قائل شده است . این سه موضوع که اسلام زمام آنها را به تعقل سپرده است تا از محیط عاطفه و احساس جدا شود، «حکومت » ، «قضا» و «جهاد» است . با توجه به سیره پیامبر و گفتار ائمه، زن نمی تواند در جامعه اسلامی زمام حکومت را در دست بگیرد . زن نمی تواند به مسند قضاوت تکیه دهد و همچنین نمی تواند بطور مستقیم در جهاد شرکت کند . ارتباط این سه موضوع با تعقل کاملا روشن است . در صورتی که این موارد به دست احساس و عاطفه سپرده شوند، بسیاری از امور زندگی اجتماعی بشر تباه می شود .
    تجربه مداخله زنان در این سه موضوع، در کشورهای اروپایی، مؤید این مطلب است که زنان قدرت بر عهده گرفتن چنین اموری را ندارند . در طول قرن های اخیر که کشورهای متمدن جهان، زن و مرد را در یک صف قرار داده اند و با تمام توان به تعلیم و ربیت یکنواخت در زن و مرد پرداخته اند، هزاران زن دانشمند و هنرمند به وجود آمده اند، ولی هنوز در لیست اداره کنندگان و رؤسای حکومت ها و قضات و قانونگذاری و سرداران جنگی و . . . آمار زن ها با مردان مساوی نشده است .
    نکند اشخاص...... جانشین ارزشها شوند

  5. #4
    حرفه ای ليالي آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    نوشته ها
    828
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    1 - تمام شرایط نبوت وامامت در فاطمه زهراسلام الله عليها جمع شده بود ولی نه نبی شد ونه امام ..........چرا؟

    2 - چرا نبوت وامامت كه بشريت را بسوي رستگاري رهسپار ميكند ...........به جنس زن واگذار نشد؟
    نکند اشخاص...... جانشین ارزشها شوند

  6. #5
    کاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    Feb 2011
    محل سکونت
    بعنوان طلبه از آنچه مطابقت باشریعت ندارد،تبرّی جستم
    نوشته ها
    186
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ليالي نمایش پست ها
    1 - تمام شرایط نبوت وامامت در فاطمه زهراسلام الله عليها جمع شده بود ولی نه نبی شد ونه امام ..........چرا؟

    2 - چرا نبوت وامامت كه بشريت را بسوي رستگاري رهسپار ميكند ...........به جنس زن واگذار نشد؟
    سلام علیکم
    پای مادر ما رو وسط نکشید
    هم نبی هست هم امام و بر امامان هم امامت میکند
    هر چی میفرمایید غیر از مادر ما باشه همه غیر مادر ماو غیر عمّات
    (صلوات الله علیها و علیهنّ )








اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نظر یک مرجع تقلید درباره مختار ثقفی
    توسط monji_2008 در انجمن اخبار جهان اسلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-03-2011, 12:36
  2. انتقاد یک مرجع تقلید از میزان تلفات جاده ای
    توسط monji_2008 در انجمن اخبار جهان اسلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 25-12-2010, 09:18
  3. تقدیر یک مرجع تقلید از تاجر فرانسوی
    توسط محبّ الزهراء در انجمن اخبار جهان اسلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 26-11-2010, 15:17
  4. انتقاد یک مرجع تقلید از فقر موجود در کشور
    توسط monji_2008 در انجمن اخبار سیاست داخلی ایران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 14-09-2010, 11:10

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه