ه - آداب رفتار با نوزاد
1 - اسلام به والدين توصيه مىكند كه گريه كودكانشان را تحملكنند، ومانع از آن مىشود كه به خاطر گريه، كودكان خود را بزنند.از پيامبرصلى الله عليه وآله روايت شده است كه فرمود: "به خاطر گريه، كودكانخود را نزنيد. گريه آنها در طول چهار ماه، شهادت است به يگانگىاللَّه، وچهار ماه درود بر پيامبر وخاندان او، وچهار ماه دعا براىپدر ومادرشان."(412)
2 - سنت پيامبر، شير دادن به كودك را تشويق مىكند. ودرحديث شريفى پيرامون اجر زن شيرده از پيامبر رسيده است كهفرمود: "هرگاه زنى كودكى را شير دهد هر مكيدن كودك برابر است باآزاد كردن فرزندى از فرزندان اسماعيل، وهرگاه از شير دادن او فارغشد فرشتهاى بزرگوار به پهلوى او مىزند ومى گويد: كار را از سر گيركه خداوند تو را بخشيده است."(413)
وامير المؤمنين علىعليه السلام مىفرمايد: "هيچ شيرى با بركتتر از شيرمادر براى كودك نيست."(414)
3 - امام صادقعليه السلام به زن شيرده توصيه مىكند كه از دو پستان بهنوزاد شير دهد. ام اسحاق گفت در حالى كه فرزندانم محمد واسحاقرا شير مىدادم ابو عبد اللَّه به من نگريست وفرمود: "اى ام اسحاق!او را از يك پستان شير نده واز هردو پستانت تغذيهاش كن كه يكى ازآن دو خوراك وديگرى نوشاك اوست."(415)
4 - اسلام دوره شير خوارگى را دو سال تمام مقرر كرده است،وامام صادقعليه السلام مىفرمايد: "نبايد زنى به فرزندش بيش از دو سالكامل شير دهد، واگر خواستند پيش از اين دوره كودك را از شيربستانند بايد با رضايت پدر ومادر باشد."(416)
5 - شرع حرام كرده است كه زن وشوهر از ترس حامله شدن يا ازترس بر كودك شير خوار، با جلوگيرى از همبستر شدن به يكديگرزيان وارد آورند. اين نكته در قرآن آمده وسنت هم آن را تفسير كردهاست، در روايتى آمده است كه ابو الصباح كنانى پيرامون اين آيهشريفه )لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ( از امام صادقعليه السلامپرسش مىكند، وحضرتعليه السلام مىفرمايد: "چنين بوده است كه زنشيرده مرد خود را از خويش مىرانده ومى گفته: به تو اجازه نمىدهمبا من همبستر شوى. ترسم كه حامله شوم وفرزند شير خوار خود رابكشم. و نيز چنين بوده كه زنى مرد خود را به آميزش فرا مىخواندهومرد مىگفته؛ من مىترسم با تو همبستر شوم وتو باردار شوى ومنفرزند خود را بكشم، ولذا زن خود را كنار مىزده وبا او همبسترنمىشده، خداوند نهى كرده از اين كه مردى به زن يا زنى به مرد زيانوارد كند."(417)
6 - يكى از احكام شيردهى. كراهت دايه گرفتن زن زناكار ودخترحرامزاده اوست. از امام كاظمعليه السلام رسيده است كه برادرش على بنجعفر درباره زنى سؤال كرد كه از زنا فرزندى را زائيده است، آياصلاحيت دايه شدن را دارد؟
حضرتعليه السلام فرمود: "نه خود او شايستگى دايه شدن را دارد ونهدخترش كه از زنا زاده شده است."(418)
ونيز بر حسب روايت رسيده از امام صادقعليه السلام زن مجوسى نيزصلاحيت دايه شدن را ندارد: "نوزاد را نبايد زن مجوسى شير دهد،ولى شيردادن توسط زن يهودى يا مسيحى اشكال ندارد، واينها نبايدميگسارى كنند واز آن باز داشته مىشوند."(419)
زن ناصبى نيز نبايد به عنوان دايه شير دهد.(420)
7 - اسلام توصيه مىكند دايه را بر حسب موازين شرعى وعقلىگزينش كنند. امير المؤمنين علىعليه السلام مىفرمايد: "بنگريد چه كسى بهفرزندان شما شير مىدهد، زيرا فرزند بر شير او جان مىگيرد وجوانمىشود"(421) از اين رو كراهت دارد زن نادان واحمق يا زنى كه ضعفچشم دارد كودك را شير دهد زيرا توسط شير )بيماريهاى روانىوجسمى( سرايت مىكند.(422)
8 - اسلام توصيه مىكند كه زنى زيبا به فرزند شير دهد نه زن زشتوقبيح رو. در حديثى از امام باقرعليه السلام رسيده است كه: "از بين دايههازنى را بر گزينيد كه زيبا رو باشد، زيرا كه شير عامل سرايت است."(423)