نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: اما این کجا و آن کجا/4 شیوه اعتدالی یا سکولاریزم؟

  1. #1
    حق آب و گل داره مجید آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,182
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض اما این کجا و آن کجا/4 شیوه اعتدالی یا سکولاریزم؟

    اما این کجا و آن کجا/4
    شیوه اعتدالی یا سکولاریزم؟
    بهمن شریف زاده
    مي‌خواهم از چگونگی برخورد با مخاطبان در نظام تربیت دینی بگویم ، همان موضوعی که از آن با عنوان مدیریت فرهنگی یاد مي‌شود ، موضوعی که رشد جامعه در گرو انجام صحیح آن است. مدیریت فرهنگی ، مبتنی بر مواجهه با مخاطبان است و زمانی ثمربخش است که مواجهه ، درست و به قاعده باشد. هرگونه کاستی و اشکال در برخورد و مواجهه ، تأثیری ناهنجار بر پذیرش آموزه‌ها خواهد گذارد و احیاناً به کندی روند پذیرش یا گریز یا حتی ستیز مخاطب خواهد انجامید.

    آموزه‌های دینی هر اندازه صحیح ، منطقی و ارزنده هم که باشند، با القاي ضعیف یا نادرست از مقبولیت خواهند افتاد ، پس باید درباره چگونگی القاي حقایق ارزشمند دین اندیشید و نحوه مواجهه صحیح را به دست آورد . بی‌توجهی به این موضوع نه فقط بسیاری از فرصت‌های دینداری را از جامعه مي‌گیرد که بسیاری از آنها را به تهدیدی جدی مبدل خواهد ساخت؛ پیدایش و گسترش ناهنجاری های گوناگون اخلاقی در جامعه دینی نوپای ما فقط معلول تهاجمات بی‌وقفه دنیای غرب نیست؛ بلکه به چگونگی مواجهه ما هم مربوط مي‌شود. تربیت دینی ، تربیتی ناظر به همه ابعاد وجود بشر است و بی‌توجهی به هرکدام ازاین ابعاد، فاصله گرفتن از دین و کاهش رغبت به آموزه‌های آن را درپی خواهد داشت؛ از این رو در مواجهات دینی باید به همه ابعاد انسان توجه شود. مواجهه با مخاطبان را به چهارگونه کلی مي‌توان تقسیم کرد که نگارنده آنها را با نام‌های ذیل معرفی مي‌کند:

    الف . مواجهه الزامي‌– تکلیفی

    ب. مواجهه اقناعی - تبیینی

    ج . مواجهه احساسی - تهییجی
    د . مواجهه اعتدالی - تلفیقی

    در مواجهه الزامي‌، زبان القاي مضامین ، زبان توظیف و تکلیف است ، تربیت افراد از محیط خانه تا شهر و کشور، تربیتی دستوری است. کودک، نوجوان و جوان پیوسته در معرض گفتار «باید انجام دهی» و «نباید انجام دهی» قرار دارد و خود را مجبور به انجام فرامین دین احساس مي‌کند. مخاطب متخلف هم با برخورد تلخ دستوردهندگان و ناظران روبه رو مي‌شود. تحکم ، تبکیت ، انکارو تهدید از اوصاف و عوارض این مواجهه است. زبان گوینده در این مواجهه ، پیوسته تحکمي‌است و برای همین ، موجب پدید آمدن فشار بر مخاطبان است. مراعات مراتب امر به معروف و نهی از منکر از کلام نرم و لطیف هم تغییری در سرنوشت این نوع تربیت پدید نمي‌آورد ؛ زیرا روح حاکم براین مواجهه ، روح الزام و تکلیف است . فشار الزامات پیوسته و احساس تکلیف همیشگی که ملازم با عمل به دستورات است ، نخست بی‌رغبتی به انجام تکالیف پدید مي‌آورد و درپی آن تخلف روزافزون و گریزپایی و فاصله گرفتن از دین را موجب مي‌شود و چه بسا به ستیز با دین نیز بینجامد و اما مواجهه اقناعی – تبیینی ، شفاف ساختن واقعیت وتبیین حقیقت برای عقل مخاطب است.

    گوینده مي‌کوشد تا عقل مخاطب را قانع سازد ، نه آنکه او را ملزم به پذیرش مضمون القا شده کند. بدیهی است که الزام ، نقشی مستقیم در شناخت واقعیت ندارد و برای شناخت واقعیت باید ذهنی جوینده داشت و با تلاشی عقلانی به کشف واقعیت پرداخت، پس صفت گوینده در این مواجهه، جویندگی است؛ گویی متکلم با مخاطب ساختن عقل مخاطب ، او را با خود برای کشف واقعیت ، همراه مي‌سازد و تا وقتی مخاطب، واقعیت را نیافته است به پذیرش آن وادارش نمي‌کند ؛ چرا که درصورت وادارکردن، دیگر عقل او را مخاطب نساخته و از عرصه مواجهه عقلی خارج شده است ؛ بنابراین در مواجهه عقلی ، القاي مضامین دینی ، اقناعی است؛ یعنی روشن ساختن واقعیت برای مخاطب به اندازه‌ای که قانع شود و درصورت قانع نشدن ، این تلاش باید ادامه پیدا کند و سطح اقناعی مطلب ارتقا یابد نه آنکه الزام و تحکم پیشه شود.

    اما در مواجهه احساسی ، قلب مخاطب ، مورد توجه گوینده است. او با زبان احساس سخن مي‌گوید و مي‌کوشد احساس مخاطب را نسبت به مضامین دینی برانگیزد و عواطف او را نسبت به خوبی‌ها و ترک بدی‌ها تهییج کند واز آنجا که محبت و نفرت ، اصلی ترین احساسات وحالات قلب انسان است ، پس مورد توجه گوینده قرار مي‌گیرد. او مي‌کوشد نسبت به حقایق نیک و بد ، محبت و نفرت برانگیزد. برانگیختن محبت به باورها ، خصلت‌ها و رفتارهای شایسته و نفرت از ناشایستگی‌ها ، مقصد این مواجهه است. بدیهی است که این شیوه ، گریز و ستیزی را نسبت به آموزه‌های دین پدید نمي‌آورد؛ زیرا زبان آن ، الزام نیست تا تقابلی را درپی بیاورد؛ ولی با وجود امیال نفسانی، از توان آن کاسته مي‌شود. نگارنده بر این باور است که تربیت دینی باید تلفیقی از تربیت احساسی، اقناعی و الزامي‌باشد و شیوه‌های الزام ، تبیین وتهییج به شکلی مناسب با یکدیگر آمیخته و به کار بسته شود تا نه گریزی پدید آید و نه فریبی رخ دهد. الزام مخاطب در این شیوه ، فشار چندانی بر او وارد نمي‌کند تا او را نسبت به دین، بی‌رغبت و گریزان سازد؛ چرا که عقلش باورکرده و قلبش ایمان آورده است. از سویی الزام ، قدرتی به مخاطب مي‌بخشد که در برابر امیال نفسانی تاب آورده و از غلتیدن در پندار مصون بماند.

    اکنون با توجه به مطالب گفته شده مي‌توان به نقاط ضعف مدیریت فرهنگی جامعه پی برد، نقاطی که نقش قابل توجهی در بی رغبتی ، بی اعتنایی و گریز جوانان از دین دارد. آنگاه که تنها شیوه یا شیوه غالب به کار رفته درجامعه ، شیوه الزامي ‌مي‌باشد ، گریز و فاصله گرفتن از دین ، امری غیرمنتظره نیست و این خطری است که جامعه جوان کشور ما را تهدید مي‌کند و هم از این رو باید درصدد راه‌حلی برای رفع این معضل بود و تنها راه‌حل مناسب ، تلفیق شیوه‌های تربیتی الزامي‌، اقناعی و احساسی با یکدیگراست. مدیریت فرهنگی در جامعه دینی ما آن زمان از آسیب دین گریزی مصون مانده و گرایش غالبی به دین را اقتضا مي‌کند که تلفیقی صحیح از اقناع ، احساس و الزام درآن صورت گیرد ؛ به این معنا که مدیران و مسئولان فرهنگی ، فضای جامعه را از اقناع و احساس نسبت به آنچه باید الزام شود، اشباع سازند و به این منظور لازم است با دقت به بررسی و تحلیل هر یک از شیوه‌های سه گانه مذکور پرداخت و سپس درباره تلفیق مناسب آنها اندیشید تا بهترین شیوه را در مدیریت فرهنگ دینی جامعه به کار بست. از آنجا که خاستگاه حرکت های ارادی انسان ، محبت و علاقه او نسبت به کسی یا چیزی است و بدون آن حرکتی پدید نمي‌آید ، پس برای ایجاد و اشاعه رفتارهای دینی یا منطبق ساختن رفتارها برطبق دین ، باید نسبت به آن رفتارها محبت و علاقه پدید آورد و احساس خوشایند برانگیخت ، البته برای ایجاد احساس نسبت به هر چیزی نخست باید تصویر و تصدیقی نسبت به آن پدید آورد که این دو همان آگاهی و گواهی است که موضع آن ، عقل مخاطب است.

    اقناع عقلی ، همان ایجاد تصدیق وگواهی نسبت به گزاره ها است . تعلیم و اقناع عقلی ، مقدمه ای برای پیدایی احساس در قلب است و بدون آن ، رسیدن به احساس بسیار دشوار یا نشدنی است ؛ هم از این رو برای اشاعه مضامین دینی همچون حجاب ، نخست باید عقل مردم را مخاطب قرار داد و با عرضه دلایل کافی و روشن ، درراه اقناع ایشان کوشید . جامعه دینی باید پیوسته از اقناع عقلی ، اشباع شود تا عقل آحاد مردم نسبت به مضامین دینی همیشه قانع باشد.

    تلاش برای اقناع مردم نسبت به مضامین پیشگفته افزون بر آنکه مقدمه‌ای برای پیدایش احساس قلبی در آنها است ، موجب نهادینه شدن خردورزی در جامعه مي‌شود؛ آنگاه که اقناع عقلی استمرار یابد ، مهارت جست وجوی دلیل و کاوش عقلی در آحاد مردم پدید مي‌آید ، و جامعه‌ای که اهل اندیشه باشد از ابتلا به خرافات و کژی ها مصونیت مي‌یابد واحساساتش نسبت به هر کالای فرهنگی که درآن عرضه شود ، تحریک نمي‌شود. پس از اقناع عقلی نوبت به ایجاد احساس مي‌رسد که دشوارترین بخش تربیت و مدیریت فرهنگی به شمار مي‌رود ؛ زیرا در این بخش ، قلب انسان ها مخاطب است و دست یافتن به این عرصه ، بسیار دشوارتر از دست یافتن به عرصه عقل است. برای این کار مي‌توان از ابزار هنر بهره های بسیار برد ؛ زیرا هنر ، تبیین زیبای مفاهیم واقعی یا خیالی است و هنرمند ، کسی است که به زیبایی ، مفاهیم ذهن خویش را تبیین مي‌کند. او با آفرینش زیبای آرمان‌ها و آرزوهای خویش در قالب‌های دیداری یا شنیداری ، ذهن و دل مخاطبان را به فضای آرزوهای خود برده و به سیر و سیاحت در آن وامي‌دارد، احساس آنها را برانگیخته و علاقه‌مندشان مي‌کند.

    گاه چشم بینندگان را ساعت‌ها به نقش آفرینی‌های خویش، خیره ساخته و گاه مبهوت از شنیدن نغمات موزون خود مي‌سازد ؛ هم از این رو است که هنرمند را رساترین زبان برای انتقال آرمان ها دانسته و هنر را از برجسته‌ترين مخلوقات الهى و ارزشمندترين صنع پروردگار دانسته‌اند كه بايد آن را ارج گذاشت. آنگاه که مضامین ارزنده دینی هنرمندانه القا شوند ، احساسات را تهییج کرده و شیفتگی پدید آورند .

    با اشباع جامعه از عقلانیت و احساس نسبت به مضامین دینی ، کشش و پذیرش لازم و کافی برای هر تکلیفی فراهم مي‌شود و مخاطبان بدون هیچگونه احساس منفی، با جان و دل روی به تکالیف و وظایف مي‌آورند.

    آنچه جامعه دینی ما به آن نیاز دارد ، توجه کافی به عقل و دل مخاطبان است ، کم توجهی به اقناع و احساس ، آسیبی جبران ناپذیر در پی خواهد داشت . جامعه ما با موضوعات گوناگون دینی ؛ مثل حجاب ، حیا و خصلت‌های گوناگون اخلاقی روبه رو است که برای تثبیت آنها باید تلاش پیوسته برای اقناع و ایجاد احساس انجام گیرد و این در حالی است که شاهد خالی بودن فضای جامعه از دو عنصر اقناع و احساس نسبت به بسیاری از موضوعات دینی از جمله حجاب و عفاف هستیم.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. انواع بناهای تاریخی ایران بر اساس سبك معماری
    توسط dendelak در انجمن ایران شناسی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 04-07-2011, 00:12
  2. ابداع شیوه ای جدید برای تولید اندامهای قابل پیوند انسانی
    توسط خادم الزینب در انجمن موضوعات و مطالب علمی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23-06-2011, 21:22
  3. تقلب در بازاریابی به شیوه نوین
    توسط vorojax در انجمن مباحث اقتصادی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 19-06-2011, 19:44
  4. نگاهی تطبیقی به عنصر ستون در معماری هخامنشی و یونان و مصر
    توسط paradise در انجمن عمران ،معماری و شهرسازی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 12-04-2011, 12:37
  5. رفتار چیست و چه ویژگیهایی دارد ؟
    توسط پولدار در انجمن روانشناسی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 09-12-2010, 22:50

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه