نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: انفاق

  1. #1
    کاربر تازه کار eiman5 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    86
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Post انفاق

    پیام های اقتصادی امام علی علیه السلام (انفاق 2)




    شرط درستی انفاق

    از آن جاکه انفاق در راه خدا از عبادت های مهمّ اسلامی است، باید شروط درستیِ عبادت و مقبول بودن آن کاملاً رعایت شود. از جمله این شروط، حلال بودن مالی است که انفاق می شود. اگر این مال از راه های حرام به دست آمده باشد نه تنها سودی برای انفاق کننده ندارد بلکه این کار، حرام محسوب می شود؛ چون انفاق از این قبیل مال ها تصرّف در مال دیگران به شمار می رود و چنین کاری در فرهنگ اسلامی ممنوع است.
    علی علیه السلام در این باره می فرمایند: «مهم ترین کار در انفاق به دست آوردن مال حلال است تا از حلال به دیگران انفاق و بخشش کنی».
    فضیلت انفاق بهترین مال ه

    در انفاق و بخشش مال به افراد تنگ دست شایسته آن است که انسان بهترین و ارزشمندترین دارایی خود را بذل کند؛ چرا که با چنین کاری اخلاص و ارادت انسان به خدا به نمایش گذاشته می شود. در حقیقت فرد انفاق کننده با هدف کسب رضایت خدا و نشان دادن کمال تسلیم و خضوع خود در برابر پروردگار عالم به این کار اقدام می کند. از سوی دیگر هرقدر انسان در این کار شایسته تر عمل کند، در روز قیامت پاداش بهتر و بیشتری دریافت خواهد کرد. اولیای الهی همواره بهترین نوع مال و با ارزش ترین بخش از دارایی خود را به هم نوعان نیازمند انفاق می کردند. نقل شده است که روزی علی علیه السلام لباس مرغوبی خریداری کردند. چون از آن لباس بسیار خوششان آمد بلافاصله آن را به فقیری بخشیدند و آن گاه فرمودند: «از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمودند: هرکس در انفاقْ دیگران را بر خورد مقدّم کند، خداوند در روز قیامت برای ورود به بهشت او را بر می گزیند...».
    اثر منت نهادن در انفاق

    یکی از ناشایست ترین کارها منّت نهادن به هنگام بخشش و انفاق است. این کار با اصل اخلاص در عبادت و پاکی نیّت منافات دارد؛ چون انفاق عبادتی است که با نیّت پیروی از دستور الهی انجام می گیرد باید از هرگونه شائبه غرض و انگیزه های دنیوی پاک باشد. بر این اساس هرگونه چشمداشت از فردی که به او بخشش می شود، یا هر نوع منّت نهادن بر او خلوص نیّت را از بین می برد. علی بن ابی طالب علیه السلام به پیروان خود توصیه می کنند که مبادا به هنگام احسان به دیگران، بر آنان منّت نهند؛ چرا که منت نهادن در مقابل انفاق، ثواب اخروی و پاداش معنوی آن را از بین می برد.
    انفاق، به مال اختصاص ندارد.

    در فرهنگ اسلامی نیکی کردن به برادر دینی یا هم نوعان، در بذل مال و انفاق دارایی خلاصه نمی شود؛ بلکه انسان از هر نوع فضیلت و کار پسندیده و رفتار نیک و توانمندی شایسته ای که دارد می تواند به دیگران خیر برساند و در صورت نیاز دیگران به آن صفت یا فضیلت پسندیده، نباید آن را از آنان دریغ نماید؛ چرا که هر کار پسندیده و هرگونه خیر رساندن به بندگان خدا در روز قیامت پاداش بسیاری در پی دارد. علی علیه السلام به پیروان خود توصیه و تاکید می کنند که از بذل هرنوع نیکی و خیری در حق دیگران دریغ نورزید چون پاداش و فضیلت و عمل پسندیده در حقّ دیگران در پیشگاه خداوند متعال بسیار است.
    اندازه و نوع انفاق

    بر خلاف نظر بعضی از افراد، در مقدار انفاق و نوع آن و همین طور ویژگی های فردی که به او انفاق می شود، باید دقت گردد تا اسراف و تبذیر رخ ندهد. چه بسا در نتیجه عدم دقت در مقدار لازم مالی که بخشیده می شود یا نوع کالایی که به نیازمندی داده می شود یا اوصاف و ویژگی ها و عملکرد فردی که به او انفاق می شود، آن چنان که باید این کار مفید واقع نشود. لذا همواره اولیای الهی تاکید دارند که در انفاق کردن به گونه ای عمل کنید که رضایت خدا حاصل شود وگرنه خوش آمد دیگران و تحسین مردم در جایی که کارْ مورد پسند خدا و مطابق با ملاک های الهی نباشد، ارزشمند محسوب نمی شود علی علیه السلام می فرمایند: «ای مردم، بدانید بخشش نابه جای مال اسراف و تبذیر است و چنین کاری گرچه انسان را در دنیا به ظاهر معروف می کند و به عنوان اهل خیر می شناساند ولی در آخرت موجب سقوط منزلت او می شود. چنین کاری فرد را گرچه در چشم مردم گرامی می سازد ولی در پیش خدا موجب بی مقداری و کم ارزشی شخصی می شود».
    بهشت، خانه انفاق کنندگان

    انفاق به نیازمندان در فراهم ساختن زمینه سعادت اخروی انفاق کننده بسیار موثر است. هر اندازه که انسان بخیل از خدا دور است و به جهنم نزدیک، بر انسان سخاوتمند نیز علاوه بر آن که در دنیا محبوب مردم است از نظر منزلت و قرب معنوی به خداوند متعال نزدیک است و در قیامت از آتش جهنم دور شده، به بهشت جاودان نزدیک خواهد بود. علی علیه السلام در روایتی بهشت را منزل و جایگاه انسان های سخاوت پیشه معرفی می کنند و می فرمایند: «انسان سخاوتمند به خدا نزدیک و به بهشت نزدیک و به مردم نزدیک و از جهنم دور است. در مقابل انسان بخیل از خدا دور، از بهشت دور، و به جهنم نزدیک است».
    انفاق، وسیله گذر از پل صراط

    انفاق به تنگ دستان نه تنها در دنیا انسان را گرامی می سازد، بلکه بسیاری از سختی های آخرت، از جمله گذر از پل صراط و ورود به بهشت، از طریق بذل مال و انفاق آن به انسان های نیازمند، میسر می شود. علی علیه السلام به پیروان خود توصیه می فرمایند: «هرچه فزونی دارید از پیش برای خود بفرستید و همه آنچه دارید نگاه مدارید که این کار به ضرر شماست؛ زیرا انسان محروم آن کس است که از خیرِ مالِ خود محروم بماند و در مقابلْ انسان سعادتمند کسی است که ترازوی اعمالش را با کارهای خیر و انفاق به دیگران سنگین ساخته باشد و بدین وسیله گذشتن از صراط را راحت تر کرده و بهشت اش را آراسته تر ساخته است».
    انفاق، راه موفقیّت انسان

    افراد با توجّه به نوع نگرشی که دارند برای انسان های موفّق ویژگی های متفاوتی قائلند. در فرهنگ اسلامی انسان موفّق کسی است که از فرصت ها به نحو احسن برای تحصیل سعادت ابدی و کسب فضایل و کمالات معنوی استفاده کند. چه بسا افراد در برخورد با ثروت، انسان موفّق را کسی بدانند که بتواند دارایی خود را حفظ نماید و از خرج کردن آن جلوگیری کند و هر روز بیش از پیش بر میزان دارایی هایش بیفزاید. امّا در فرهنگ اسلامی چنین کسی انسان غیر موفّق شناخته می شود و در مقابل کسی که از طریق انفاق بتواند ثواب اخروی بیشتری به دست آورد پیروز و موفق دانسته می شود. علی علیه السلام در این باره می فرمایند: «هرکس از رسیدن خیر مال خویش به خودش بُخل بورزد و همه مال خود را برای دیگران (ورثه) بر جای بگذارد، موفّق نیست».
    انفاق، ملاک ارزش مندی مال

    در فرهنگ اسلامی ارزش مال با میزان مفید بودن آن تعیین می گردد. انسان هر اندازه بتواند با دارایی هایی که در اختیار دارد بیشتر کار خیر انجام دهد، به همان اندازه از نعمت مال برخوردار است. بر این اساس، انسان ثروتمندی که نتواند از اموال خود در راه کسب کمالات و مراتب والای انسانی بهره مند گردد، همانند کسی است که اصلاً مالی ندارد؛ چرا که فلسفه وجودی دارایی، کسب فضایل انسانی و مراتب والای اخروی است. در بینش علی علیه السلام انسانی که علی رغم برخورداری ثروت، از انفاق به افراد نیازمند محروم باشد، همانند کسی است که اصلاً مالی ندارد؛ چون آن مقدار از مال را که انسان انفاق می کند برای او باقی می ماند، ولی آنچه را برای دیگران به ارث می گذارد معلوم نیست که برای او سودی در پی داشته باشد. علی علیه السلام می فرمایند: «ثروتمندی که انفاق نکند، گویی مال ندارد».
    بدترینِ دارایی ها

    در جهان بینی اسلامی که منزلت واقعی افراد و ارزش حقیقی اشیا در نوع نسبت و ارتباط آنها با خالق هستی معلوم می شود، ارزش دارایی نیز با نوع کارکرد و کاربرد آن مشخص می شود. هراندازه مالی در زمینه خیر رساندن به انسان ها و فراهم کردن زمینه رشد کمالات و ارتقای منزلت معنوی آنان مصرف شود، به همان اندازه ارزشمند محسوب می شود. بر این اساس چون بخشش مال به انسان های نیازمند زمینه تعالی معنوی آنها و نیز انفاق کننده را فراهم می سازد، کار شایسته و ارزشمندی است و از این رو مال مورد بخشش نیز در بینش اسلامی دارایی نیکی شناخته می شود. در مقابل مالی که در راه های خلاف کمال مورد استفاده قرار گیرد، مال شرّ و ناشایست دانسته می شود. علی علیه السلام درباره مالی که در راه خدا انفاق نمی شود می فرمایند: «بدترین مال آن است که در راه خدا انفاقی از آن صورت نگرفته باشد...».
    انفاق و شکرگذاری نعمت خدا

    بدون تردید یکی از مهمّ ترین تکالیف افراد در برابر نعمت های خدا به جای آوردن شکر آنهاست. از سوی دیگر شکرگزاری واقعی آن است که انسان هر نعمتی را به موقع و به مقدار لازم و در جای خاصّی که برای آن تعیین شده است به کار بندد و از استفاده نابه جای نعمت که منجر به تباه شدن آن است، خودداری نماید. بر این اساس ثروتی که در اختیار انسان قرار می گیرد در صورتی شایسته مورد بهره برداری قرار گرفتن است که در جای خوبی به کار رود و شکرگزاری واقعی از آن این است که در خارج از محلی که بر آن تعیین شده است مصرف نگردد. انفاق به بندگان نیازمند خداوند در مجموعه تعالیم اسلامی یکی از راه های مهمّ شکرگزاری در برابر نعمت مال است. علی علیه السلام می فرمایند: «کسی که به نیازمندان انفاق نمی کند شکرگزار نعمت خدا نیست».
    پاداش انفاق

    علی علیه السلام می فرمایند: «کسی که با دست کوتاه ببخشد با دستی بلند و پربرکت تر پاداش دریافت می کند». مرحوم سید رضی گردآورنده نهج البلاغه در توضیح این عبارت کوتاه و در عین حال گویای علی علیه السلام می نویسد: معنای این عبارت آن است که مالی که انسان در راه خدا انفاق می کند، هرچند اندک و ناچیز باشد خداوند متعال در مقابل آن پاداش فراوانی اعطا خواهد کرد. بنابراین کمی مال انفاق شده همیشه مورد توجّه نیست؛ بلکه آنچه مهمّ است اصل انفاق است که هرکس به قصد اطاعت از خداوند از این دستور الهی پیروی کند، پاداش این کار نیک خود را از خداوند متعال چندین برابر دریافت خواهد کرد.
    انفاق، نشانه راستی

    در اسلام، تنها جهت اقتصادی انفاق مورد توجّه نیست و بُعد مهم تر آن جنبه الهی و انسانی آن است، به گونه ای که پایبندی به انفاق در موارد فراوانی به عنوان نیکوترین نشان صدق ایمان و راستی و درستی دانسته شده است.
    علی علیه السلام می فرماید: «صدقه دادن و انفاق کردن به دیگران بهترین وسیله تقرّب به خداوند است».
    و نیز می فرمایند: «ترازوی اعمال خود را با انفاق و صدقه دادن سنگین کنید».
    و نیز: «بر تو باد انفاق کردن و صدقه دادن؛ چرا که این کار انسان را از آلوده شدن به بخل باز می دارد».
    هم چنین حضرت می فرمایند: «هرگاه به تنگ دستی گرفتار شدید از طریق انفاق و صدقه دادن با خدا سودا کنید تا خداوند فقر شما را از این طریق برطرف سازد».
    و نیز می فرمایند: «انفاق گنج توان گران است».
    جرياني در کشور به راه افتاده که هر روز با تهمت و افترا به دنبال تخريب ياران نزديک ما هستند، اين در حالي است که براي من روشن است که هدف آنها زدن احمدي نژاد است، اما از آنجا که اين جريان و گروه ها آنقدر ضعيف هستند که نمي توانند هزينه تخريب احمدي نژاد را بپردازند، از اين رو تلاش مي کنند اطرافيان احمدي نژاد را مورد هجمه قرار بدهند... رياست محترم جمهور


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    کاربر تازه کار eiman5 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    86
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    يا اميرالمومنين روحي فداك

    مي نمائي سينه چاك
    ویرایش توسط eiman5 : 25-07-2011 در ساعت 16:51

  4. #3
    کاربر تازه کار eiman5 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    86
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    دارائي هاي ما در چه راهي مصرف مي شود ؟
    جرياني در کشور به راه افتاده که هر روز با تهمت و افترا به دنبال تخريب ياران نزديک ما هستند، اين در حالي است که براي من روشن است که هدف آنها زدن احمدي نژاد است، اما از آنجا که اين جريان و گروه ها آنقدر ضعيف هستند که نمي توانند هزينه تخريب احمدي نژاد را بپردازند، از اين رو تلاش مي کنند اطرافيان احمدي نژاد را مورد هجمه قرار بدهند... رياست محترم جمهور


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. در راه خدا انفاق می کنیم، اگر و اما...!
    توسط mahdishata در انجمن اخلاق
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-03-2011, 22:29
  2. بحث روايتى (شامل دو روايت درباره غيب و انفاق در آيه كريمه )
    توسط vorojax در انجمن تفسير الميزان جلد 1
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-01-2011, 16:48
  3. اداء حقوق مالی امام عصر ارواحنا فداء
    توسط hossein moradi در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 17-10-2010, 07:14
  4. طلب مال از حلال نمودن و قدر انفاق كردن
    توسط محبّ الزهراء در انجمن اخلاق
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 14-10-2010, 10:21
  5. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 22-08-2009, 14:49

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه