1- هدف ، احادیث مورد منظور و خارج از منظور بود تا عزیزان علاوه بر شناخت حدود روابط در احادیث با حدود دیگر اعمال و رفتار مانند پوشش و صحبت و ... بین دوجنس ، آشنا شوند.
2- آقا مهدی عنوان جعلی که آوردید رو وقتی خواندم ، هم ناراحت و هم از دست شما عصبانی شدم . آخه بزرگوار این چه حرفی بود که زدید ؟! کلی فکر من رو مشغول خودش کرد که من به این برادرم چی بگم .
عزیز من تمام احادیث از منابع حدیثی شیعه است یعنی عالم شیعه که باید در علم رجال مجتهد و قهّار باشه جمع فرموده مانند جناب علامه ی مجلسی و شیخ حر عاملی و جناب تمیمی آمدی ( رضوان الله علیم ) این بزرگان امامیه فرق حدیث جعلی رو با غیرش تشخیص نمیدادند ؟! پناه میبرم به خدا از این حرف شما . چرا نسنجیده چیزی رو بیان میکنید برادر عزیزم ؟ اگه قصد دارید خارج از حوزه ی تخصصتون حرفی بفرمایید حداقل مانند دیگر عزیزان انجمن ، قدری با احتیاط صحبت کنیدکه اینطور نشه .
3- آقا مهدی مثلیکه قصد کردید اعصاب و روان ما رو تعطیل کنید ؟ چرا میفرمایید تفکیک روش متحجّرانه ؟؟؟ اگه چیزی رو ندیدیم که دلیل بر عدم آن نیست برادرم . عدم الوجدان دلیل بر عدم الوجود، نیست این یه قاعدست . این همه حدیث که بیش از اینها هم موجود هست رو میبینید باز میفرمایید متحجّرانه ؟! متوجه پیامد و نتیجه حرفهاتون هستید ؟ میدونید به کی یا چه کسی دارید صفت تحجر میدید؟ حتما که نمیدونید مگر نه اینطور نمیفرمودید شما رو میشناسم که محبّ و شیدای اهل بیت ( علیهم السلام ) هستید .
4- کسی منکر آموزش نیست بلکه اصرار ما بر اجرای حکم خداست . چقدر من اینرو فریاد بزنم تا به گوش برسه ؟ خیال میکنید ما از وضع جامعه و احوالات و نیات مردم خبر نداریم ؟
5- آقا مهدی گشت ارشاد گشت تنبیه و کتک و قتل و مجازات و دار زدن و قصاص و ... نیست بلکه گشت نهی از منکر و امر به معروف لسانیست . این مشکلی داره ؟ اون چیزی که باید من و شما بنا به آنچه که دینمون بر ما واجب کرده ، انجام بدیم این گشت ارشاد داره انجام میده .
6- بقیه ی توضیحات بماند که بحث طولانی میشه .
التماس دعا
یاعلی
منمشتعلعشقعلیّمچهکنم
سلام برادر عزیز!!!
شیعه مثل اهل سنت کتاب صحیح ندارد.حرف من این بود که حدیث جعلی کم نیست! می خواید ردیف کنم؟
ضمنا ما در فروع دین از شما تقلید نمی کنیم که برامون حدیث ردیف می کنید و حرفهای عده ای خاص رو سعی دارید اثبات کنید
و البته شما بنده رو نمیشناسید و بنده هم شمارا !!! دقت کنید گناه کبیره انجام ندید
بنده هم پیشنهاد میدم در جهت تساوی حقوق زن و مرد و استفاده بانوان از اساتید و امکاناتی که در اختیار آقایان هست حوزه های علمیه را ترکیب جنسیتی کنید
خواهید دید که آسمان به زمین نخواهد آمد.مشکل ندانستن است......
شما مردم جامعه را گله ای گوسفند می پندارید که باید چوپانی شوند
بنده مردم جامعه را افرادی دارای ظرفیت اشرف مخلوقات شدن دارند که باید راهبری شوند
شما دنبال اصلاح جامعه نیستید.دنبال ظاهر سازی هستید.اگر گشت ارشاد مفید بود بعد از ماهها باید نتیجه ی مثبتی می دیدیم
مرد باشید بیاید تهران و ببینید چطور برای حکومت به خاطر این کارها دشمنی ایجاد می کنید و لجبازی و دین ستیزی را بیشتر!!!!
- آقا مهدی گشت ارشاد گشت تنبیه و کتک و قتل و مجازات و دار زدن و قصاص و ... نیست بلکه گشت نهی از منکر و امر به معروف لسانیست . این مشکلی داره ؟ اون چیزی که باید من و شما بنا به آنچه که دینمون بر ما واجب کرده ، انجام بدیم این گشت ارشاد داره انجام میده .
صبح بخیر! نمازتون قضا شد........
چرا راجع به چیزی که اطلاع ندارید نظر میدید؟
وقتی میگیم از شهرشون بیرون نمیرن و برای کل کشور تصمیم میگیرن همینه دیگه.بی خبر و ... پر نظر!
شیعه مثل اهل سنت کتاب صحیح ندارد.حرف من این بود که حدیث جعلی کم نیست! می خواید ردیف کنم؟
ضمنا ما در فروع دین از شما تقلید نمی کنیم که برامون حدیث ردیف می کنید و حرفهای عده ای خاص رو سعی دارید اثبات کنید
و البته شما بنده رو نمیشناسید و بنده هم شمارا !!! دقت کنید گناه کبیره انجام ندید
بنده هم پیشنهاد میدم در جهت تساوی حقوق زن و مرد و استفاده بانوان از اساتید و امکاناتی که در اختیار آقایان هست حوزه های علمیه را ترکیب جنسیتی کنید
خواهید دید که آسمان به زمین نخواهد آمد.مشکل ندانستن است......
شما مردم جامعه را گله ای گوسفند می پندارید که باید چوپانی شوند
بنده مردم جامعه را افرادی دارای ظرفیت اشرف مخلوقات شدن دارند که باید راهبری شوند
شما دنبال اصلاح جامعه نیستید.دنبال ظاهر سازی هستید.اگر گشت ارشاد مفید بود بعد از ماهها باید نتیجه ی مثبتی می دیدیم
مرد باشید بیاید تهران و ببینید چطور برای حکومت به خاطر این کارها دشمنی ایجاد می کنید و لجبازی و دین ستیزی را بیشتر!!!!
صبح بخیر! نمازتون قضا شد........
چرا راجع به چیزی که اطلاع ندارید نظر میدید؟
وقتی میگیم از شهرشون بیرون نمیرن و برای کل کشور تصمیم میگیرن همینه دیگه.بی خبر و ... پر نظر!
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1- آقامهدی ، پس واقعا قصد اعصاب و روان ما رو کردید . میخواید جدل کنید و ما رو به جدل بیاندازید ؟ که من اهلش نیستم . فرمود که ترک جدل کن حتی اگر حق بگویی ( مضمون روایت )
2- شما چند تا کتاب رجالی میشناسید ؟ چند تا تراجم ؟ چند تا درایة ؟ موضوع اینها چیه ؟ نشانه ی حدیث جعلی چیه ؟ مبنای محدّث در طبقه بندی حدیث به عنوان ثقه و صحیح و حسن و ضعیف ، چیه ؟ بزرگوار نمیخوام عرض کنم که ردیف بفرمایید اما عرض میکنم ما در کتب معتبر حدیثی شیعه ، حدیثی به عنوان جعلی نداریم پس این جعلی رو رها کنید .
3- بحث تقلید نبود برادرم ، بحث اشتباه بودن قول بعضی از برادرها بود که مخالف تفکیک بودند و این رو هم به اشتراک گذاشته بودند با صغری و کبرای اشتباه . مگر نه ما کجا و تخاصم با بچه مذهبی های باصفا .
4- ترکیب دو جنس و ارتباط اگه از حد و معیار ، خارج نشه هیچ اشکال نخواهد داشت . بحث ما اینه که این رابطه نه تنها در دانشگاه که زادگاه آنست بلکه در ادارات و بقیه مکانها ، از حد خودش سالیان سال است که خارج شده و حال هم که صحبت تفکیک به میان آمده برای اینست که تازه احساس خطر و دغدغه شده از جانب مسئولین ، و تمامیت انقلاب در معرض تهدید جدی قرار گرفته .
5- اگه این افکار و عقاید رو به اشتراک نگذاشته بودید ما را به خیر و شما رو به سلامت بود کمااینکه با خیلی از افکار و عقاید در انجمن همین است اما دارید اشتباه تصمیم و رای میدید در جایی که دستور یقینی اسلام جداسازی محرم و نامحرم است . اگه کناه کبیره ای رو دارم مرتکب میشم بفرماییدو در حق دوستتون خیر خواهی کنید تا جلوش گرفته بشه .
6- آخه چرا امر به معروف و نهی ازمنکر رو اصلاح نمیدونید ؟ برادرم همونی که دستور به رأفت و الفت و مهربانی داده و شعور مخاطبش رو محترم شمرده و فرموده حرمت مومن افضل از حرمت کعبه است ، همان هم دستور به برخورد و تعزیر و قصاص و جهاد و قتل داده ، چرا تک بعدی عمل میکنید ؟ چرا همش میخواید از اسلام دینی خنثی و بی جان و منفعل نشان بدید . چرا مسئولین اصرار دارند که اسلام رو یه دین بی آزار و بسیار بچه مثبت و پاستوریزه نشون بدن ؟ این نشد اشداء علی الکفار که در رحماء بینهم اون هم اشکالات فراوان است ، با این دین ترسیم شده توسط بعضی افراد مذهبی چه مسئول و چه غیر آن ، مدیر سایتهای س ک س ی باید پناه داشته باشه ، کسیکه زنای محصنه کرده باید امان داشته باشه و ... .
7- برادرم مهدی ! ما از پشت کوه نیومدیم که ، میدونم چه میفرمایید و اضافه بر اون هم چیزهایی است که روح بعضی از اونها بی خبره ، شما بدانید ؛ اگه به حکم خدا عمل بشه حتی اگه کینه ی ما رو هم به دل بگیرن باکی نیست . آخه هر دشمن تراشی و لج در آوردنی که مذموم نیست . طبیعتا وقتی جلوی طمع و عیش افراد رو بگیری یکی هم جلوت در میاد اگه میفرمایید بعضی جاها بد عمل شده و اندازه نگه داشته نشده ، این حرف درستیه که اونهم توجیح خودش رو داره ولی تمامیت طرح کاملا حق و درسته .
8- خبر این رفتارها به ما هم رسیده ، بله وقتی طرف اونقدر جری و بی حیا شده ، که تو روی بچه های انتظامی می ایسته و چنگ تو صورت اونها میاندازه چه باید کرد ؟ خواهر یکی از دوستان ما یکی از همین افراد نیروی انتظامیه که برای طرح ارشادن ، بیا ببین دوست ما به واسطه ی خواهرشون چی تعریف میکنه از عکس العمل برخی . آقا مهدی اینها که بحث مصداقیه شما اصل و ثابت کن تا به فرع برسیم .
9- ببین آقا مهدی ! دادش گلم ، مسئولین اوایل انقلاب اومدن برای اینکه جلوی مهمانان خارجی ، انقلاب رو کلاسی بدن ؛ شروع کردن به مجلل کردن اتاق کارشون و هزینه های زیاد برای دکراسیون ؛ شد همان که شد - اومدن برای اینکه نشون بدن حجاب محدودیت نیست و اجباری نیست ، گفتن حالا اگه چادر نبود اشکالی نداره ، شد همان که شد - اومدن نشون بدن به جوامع غربی که زن هم دوشادوش مرد در انقلاب کار میکنه و فعالیت داره ، شد همان شد - اومدن دفع افسد به فاسد کنن ، شد همان که شد - اومدن قرآن و مداحی رو با آواز و آهنگ بخش کنن تا جذب دین کنن ، شد همان که شد - اومدن اومدن اومدن ... تا الان به این جا رسیدیم که برای اجرای دستور صریح قرآن و سنت باید با هم چونه بزنیم و پنجه در رخ هم بکشیم .
10- این همه مشکل برای ترک فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر در تمام مراتبش ، بود ، اون موقعی که بچه بسیجی رو چماق بدست و لباس شخصی معرفی کردن تا بسیج رو حذفش کنن . شما مثال از بطن جامعه میزنی که بیا ببین دارن چه میگن ، من برات از همون بطن مثالهایی میزنم تا بیای ببینی دارن چه میکنن . راستی توی اون فتنه ی 78 کوی دانشگاه بودی ؟ توی فتنه ی 88 چی ؟ اگه بدونی چه کردن و چه گفتن آقا مهدی . رفتیم و فریاد زدیم ماشا الله حزب الله مردم ما حزب الله کی زندس ؟ حزب الله . چه روزگاری بود ! وقتی که یه عده بچه بسیجی حدود 50 نفر مقابل 100- 500 نفر وایمیستاد ، حیدریم حیدر میگفتن .
11- آقا مهدی مگه فرمایش نکرد روح خدا هر جا براتون دشمن کف زد و هورا کشید بدونید دارید اشتباه میکنید و هر جا عکسش شد پس کلیت اون درسته به جزئیات برسید ، چرا تا بحث جداسازی میشه ، بحث گشت ارشاد میشه ، بحث ... میشه ، دادشون میره آسمون که ای زدن و کشتن و بردن ؟
ای آقا مهدی چی بگیم ، برو از اولیای خدا بپرس که چه داره میشه در این جامعه ، اونهایی که درون را بنگرند و حال را نه اونهایی که برون را بنگرند و قال را .
التماس دعا
یاعلی مددی
کوچیک شما mozneb
منمشتعلعشقعلیّمچهکنم
ویرایش توسط یاصاحب الزمان : 28-07-2011 در ساعت 23:08
الحمد لله نظرات من را دوستان با بیانی دیگر فرمودند و معلوم شد بنده تنها مخالف تفکیک در این انجمن نیستم:khande:
من هر چه بلد بودم در تاپیک "تفکیک یا اختلاط" به عرض رساندم. در باب علوم حدیث و رجال و ... هم تخصصی ندارم که بخواهم نظر بدم. عزیز من همه که مثل شما آیة الله نیستن :khande: اعتراف کن طلبه ای :khande:
باید بپذیریم که جامعه و جوانان ما منطق گرا هستند. باید با استدلال و منطق و فرهنگ سازی یک معروف را نشر و یا بساط یک منکر را جمع کرد. با تفکیک کردن صرف جز افزودن بر حس لجبازی جوانان چیز دیگری حاصل نمیشود.
بسیاری از این احادیث که فرمودید قطعا برای شرایط و احوالات مردمان آن زمان بیان شده است و شاید نتوان آنها را به عموم تعمیم داد. مثلا همین احادیثی که مورد سوال دوستان واقع شد همگی از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام نقل شده است. در حالی که احادیثی که از فرزندان و ذریه پاک و مطهر آن حضرت است اینچنین لحن تند و عتاب آلود ندارند. آیا نمیتوان نتیجه گرفت که بسته به حال مردم آن زمان کوفه حضرت این بیانات را داشتند؟
موفق باشید.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم جناب مهندس عزیز
بچه ها این آقای شهشهانی از اون مردان نیک روزگاره ها ما یه چند وقتی خدمتشون بودیم
1- بله شما متأسفانه تنها نیستید . البته شوخی کردم
2- آقای شهشهانی اون تاپیک یه سوال پرسیدم از شما و یه دوست دیگه
3- همه ما آیت و نشانه ی خداییم پس آیة الله خودتی برادرم .
4- اگه تفکیک بی منطق هست بفرمایید ، اگه پشتوانه ی منطقی نداره بیان کنید
4- آقای شهشهانی عزیز به حدیث و روایت برچسب انقضاء نزنید . این دامیه که بقیه ی عزیزان درش گرفتار شدن . نباید برای دستور دین که در غالب همین احادیث نورانیند زمان و مکان تعیین و تاریخ انقضاء مشخص کرد ، که سر از ناکجا آباد در میاریم برادرم . کجا بقیه ذریه مطهر ( علیهم السلام ) دستور اینطور نداره ؟
5- مفهوم و تالی و نتیجه این صحبت و نظر شما ، به این احادیث قرار گرفته ؛ میدونید چه چیزیه ؟ اینه که دین ما روی هواست ، اگه با هواپیما یا جت به مشهد مقدس رفتیم دیگه مسافر نیستیم چون دستور نماز و احکام مسافر برای اون موقع بود که مسافرتها طولانی و سخت بود ؛ این توجیه درسته ؟ میخوام بگم به یه همچین جاهایی میرسیم ها .
ترکیب دو جنس و ارتباط اگه از حد و معیار ، خارج نشه هیچ اشکال نخواهد داشت .
پس بهتره حوزه های علمیه با ترکیب جنسیتی، نمونه ی عملی روابط اسلامی مرد و زن را در یک محیط به نمایش بگذارن
اما اینا همش حرفه
نمونه عملی شما اول و آخر تفکیک است و تفکیک و تفکیک.چون جامعه هدف را ذی شعور نمی دانید
اگر یادتون باشه که من اولین نفر بودم که در تاپیک دیگر نظرات شما رو بسیار خطرناک و مضر دونستم و گفتم اگر اجرا میشد وای به حال مملکت ما!!!
متاسفانه شما و ... از یک توهم رنج می برید که نمی فهمید هر افراطی ، تفریطی به همراه داره
قبل از 78 هم یادمون نمیره چقدر افراطی گری شد.چقدر متدینین مخالف بودن
قبل از 88 هم همین حرکات رخ داد و نتیجش شد نارضایتی شدید نسل جوون(جالبه که به اسم رئیس جمهور هم تموم شد)
خبر این رفتارها به ما هم رسیده ، بله وقتی طرف اونقدر جری و بی حیا شده ، که تو روی بچه های انتظامی می ایسته
مشکل همین خبر رسیده، خبر رسیده است! بیرون گود نشستن و ....
گفتم مردید بیاید میدانی مشکل رو ببینید و راه حل ارائه بدید که معلومه از ساحت ملکوتی آقایان چنین چیزی بعید است
اما خوشبختانه دیگه افراط در این مملکت جایی نداره.بله گوشه کنار پیدا میشن که این تفکرات متحجرانه و احمقانه رو ارائه بدن: [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
ولی می بینید که اکثریت قاطع مخالف این رفتارها هستن.تازه اینجا و اونجا همه مذهبی هستن و میدونن چقدر این رفتارها باعث ضدیت با دین میشه
حالا شما این بحث رو ادامه بده.من نیازی نمی بینم وقتی مردم و مسئولین ما آگاهند وقتم رو تلف کنم ......
در راه پادگانی کردن جامعه براتون آرزوی موفقیت نمی کنم!
پس بهتره حوزه های علمیه با ترکیب جنسیتی، نمونه ی عملی روابط اسلامی مرد و زن را در یک محیط به نمایش بگذارن
اما اینا همش حرفه
نمونه عملی شما اول و آخر تفکیک است و تفکیک و تفکیک.چون جامعه هدف را ذی شعور نمی دانید
اگر یادتون باشه که من اولین نفر بودم که در تاپیک دیگر نظرات شما رو بسیار خطرناک و مضر دونستم و گفتم اگر اجرا میشد وای به حال مملکت ما!!!
متاسفانه شما و ... از یک توهم رنج می برید که نمی فهمید هر افراطی ، تفریطی به همراه داره
قبل از 78 هم یادمون نمیره چقدر افراطی گری شد.چقدر متدینین مخالف بودن
قبل از 88 هم همین حرکات رخ داد و نتیجش شد نارضایتی شدید نسل جوون(جالبه که به اسم رئیس جمهور هم تموم شد)
مشکل همین خبر رسیده، خبر رسیده است! بیرون گود نشستن و ....
گفتم مردید بیاید میدانی مشکل رو ببینید و راه حل ارائه بدید که معلومه از ساحت ملکوتی آقایان چنین چیزی بعید است
اما خوشبختانه دیگه افراط در این مملکت جایی نداره.بله گوشه کنار پیدا میشن که این تفکرات متحجرانه و احمقانه رو ارائه بدن: [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
ولی می بینید که اکثریت قاطع مخالف این رفتارها هستن.تازه اینجا و اونجا همه مذهبی هستن و میدونن چقدر این رفتارها باعث ضدیت با دین میشه
حالا شما این بحث رو ادامه بده.من نیازی نمی بینم وقتی مردم و مسئولین ما آگاهند وقتم رو تلف کنم ......
در راه پادگانی کردن جامعه براتون آرزوی موفقیت نمی کنم!
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1- مهدی جان شما همه ی نوشتار این حقیر رو خوندید ؟
2- جواب شماره ی 2 و 11 رو هم بفرمایید .
با سلام خدمت تمامی بزرگواران
و تشکر از برادر mozneb
بلی خیلی از روایات درست است، حتی همان سلام کردن و شرکت در نماز جمعه و .....
نیازی به این روایات نیست! قرآن شدیدتر از آن را آورده:
می فرمایند حتی نامحرم نبینند ، چه رسد به شوخی و سلام و....
مراتبی دارد این بحث ، که کلمه مومنان بیان گر آن است، حدودی مشخص است و حدودی دیگر به مراتب ایمان و خداترسی رعایت می شود....
نکته مهم این است! که در هیچ کدام از این روایات ضرری نیست!! ولی در صورت انجام و رعایت نکردن امکان مفسده می باشد...
اما ! در جامعه امروزی و مخصوصا جامعه این روایات یک چیزی مثل بحث شراب در آن زمان می ماند
یعنی کم ، کم و مرحله ، مرحله به درجه مومنانی که حتی نگاه خود را از نامحرم می پوشاند برساند!
و به هیچ عنوان آماده پذیرش چنین روایاتی در جامعه نیست....شاید باعث خشک و تند نشان دادن اسلام هم بشود...بیان مطالب اسلام باید با بصیرت و نسبت به پذیرش جامعه باشد همانطور که پیامبر تمامی مطالب را به یکباره به مردم عرضه نکردند...
چرا این همه فساد، امار طلاق و خیانت چه در ایران چه درنیا...واقعا آمار بالاست! چرا؟ معلوم است! این روایات که هیچ! حدود شرعی واضح در قرآن هم که هیچ! چیزی که به عنوان انسانیت و درسکاری و وفاداری نیز می دانند زیر پا می گذارند ...... از کجا شروع می شود، از انجا که خواب با نامحرم شوخی کنم چی میشه؟ چه فرقی مگه داریم؟خواب این مو بیاد بیرون چی میشه؟ مردا هم که مو دارند، هیچ فرقی نداره، لباس زیبا بپوشیم و....چی می شه؟الان دیگه عادیه مردم که ندید بدید نیستند....دست اخر امار فساد بالا اما ازدواج پایدار بسیار پایین....از هم کم کم ها شروع شده و........
مثلا در مبحث سلام یا در مباحثی دیگر سفارشات معصوم به معصوم است و اجباری برای مردم در آن به کار نبرده ،اما راه درست را نشان داده اند، کما اینکه حتی به کار بردنش سخت است! در حال حاضر خیلی از مردها حریف نمی شوند یک لباس درست حسابی تن زنشان کنند! وای به حال اینکه اصلا از نگذارند کسی آنها را ببیند....
باید با تدبیر و اخلاق همانطور که پیامبر خدا ، مرحله به مرحله شراب را حرام اعلام کرد و جامعه اسلامی آن زمان بیرون برد....ما نیز این مفسده ها را بیرون بریم....مثلا خلق اللهء را به همان حد شرعی واضح بیان شده در قرآن برسانیم! بعد بریم سراغ دیگر مسائل! یک شبه نمی شود مردم را به نماز شب خواندن وا داشت!
گیرم که دنیا و محتوایتش را تفکیک کردند.(که این هم مبحث دارد!) دلی که با ایمان نباشد و اصل مطلب و حقیقت را نداند باز دلش راهی برای ارتباط با نامحرم پیدا می کند.باید دلها را اگاه و بیدار کنند و فرهنگ سازی بشه ، بعضی از جوانان اهل نماز نیستند، اهل حرام حلال نیستند، اصلا قبول ندارند محرم و نامحرم را....اول باید افراد را اورد در دایره اسلام مباحث و مشکلات اولیه را حل کرد....
التماس دعا
یا علی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1- متشکرم از شما
2- به اون قسمت فرمایشات که فرمودید مثل شراب مرحله به مرحله ، عرض میکنم که : این دلیل رو دیگر دوستان هم مثلیکه آوردن و باید همین جا جواب داده بشه . اولا : این آیات شراب برای عرب جاهلی با اون صفاتش که در تاریخ مندرج است آمده ثانیا : آیات شراب از مکی به مدنی آمده یعنی آیات مکی که یکی از صفات آیات مکی لحن نرم و آمیخته و دور از قطع و جزم است ، چون مخاطب عرب جاهلی تازه مسلمان است ثالثا : وقتی مسلمانان به مدینه آمدن و ایمانها راسخ شد و ریشی در اسلام سفید کردند ، لحن آیات تغییر میکنه و از اون سهو و چشم پوشی خبری نیست و با قاطعیت میفرماید شراب نخورید ؛ خوب مجموع اینها اینست که این بحث شراب به دلایل خود از بحث ما اجنبی و دور است .
3- البته بحث این قبل با سایر دوستان شده اما عرض میکنم که خدمت شما و دیگر دوستان و عزیزان موافق این فرمایش که ، باید ایمانها رو درست کنیم و فرهنگ سازی کنیم و یک شبه نمیشه کسی رو نماز شب خون کرد ؛ اینها همه در بعد تربیتی و ایجابی است که باید هم آداب آن و مراحل آن رعایت بشه ولی عزیزان یه یادگاری از ما داشته باشید که اسلام در باب حرام الهی و گناه ، به ایمان دار بودن و نبودن و کار فرهنگی ، کاری نداره و اینطور اغماض و کرنش و ... نداره بلکه احکامش سلبی داردپس بین احکام و دستورات ایجابی و سلبی تفاوت قائل بشیم .
آقا به منم بگید وقتی مکان جبهه رو عوض میکنید!انرژی بیخودی هدر ندم!!!
کپی پیست میکنم اینجا: حدیث های بسیار عالی و زیبایی بود ولی:
یه حدیث از حضرت محمد در رابطه با عدم اختلاط زن و مرد در جامعه بیار.
فکر نمیکنم اینجا کسی از آقایان و خانم های عزیز موافق عریانی بدن باشه.و البته این احادیث ربطی به بحث ما نداره.حالا:
شما که کلا زن ها رو نابود کردید آیا قبول دارید:
1- لا اکراه فی الدین؟
2-حضرت محمد با خدیجه(س)مشورت میکرد؟
3-حضرت فاطمه در دفاع از پدر و همسر خویش بارها تا حد نزاع با دشمنان مرد پیش رفت؟
4-حضرت زینب در کربلا سخنرانی کرد؟
5-حضرت مریم در میان مردان نماز خواند؟(همون عبادت حالا گیر ندید اون موقع نماز نبود چون بود!)
6-چهل الی پنجاه پرستار زن همراه حضرت قایم هستند و در تمامی جنگ ها همراه مردان شرکت میکنند؟
7-طبق روایات بسیاری از زنها در سپاه ده هزار نفری موعود بوده و حتی برخی رجعت میکنند؟
به نظر من زن ها جزو لوازم منزل نیستند... یا به قولی مثل اسپیکر که خاموششون کنی تا یه وقت صدای انها باعث تحریک نشه...
راستی سریال مختار رو دیدی؟ عمره گناه کار بود؟
فکر میکنید زنها گناه کارن؟پس بهشت او زیر چیکار میکنه؟!
من نمیگم همه ی زنها خوبن ولی نمیشه گفت همه زنها هم بدن.ما مردا هنوز فکر میکنیم نسل برتریم. ولی اگه واقعا ما مردا به همین راحتی تحریک میشیم و باعث گناه میشیم پس مشکل جامعه ماییم نه اونا!ولی چون تقریبا بله تقریبا قدرت دست ماست فرار رو به جلو میکنیم.
چرا امام خمینی در اوج جو گرفتگی مردم با این طرح,همین طرح مخالفت میکنه؟ میخواد بگه دیگه شورشو در نیارید.اینها قرار با هم در اجتماع زندگی کنند.کار کنند.همراهی کنند.پس کی یا کجا باید همو بشناسن.
جان هرکی دوست دارید یکم ار حضرت رسول سبقت نگیرید,چون سبقت گرفتگان هلاک خواهند شد.
آقایون نخوندید که در زمان حضرت صاحب زنان به تنهایی از مکه به ترکیه(عثمانی)سفر میکنند؟این یعنی کار فرهنگی.وگرنه حضرت زمین رو سه قسمت میکرد بعد با علم لدنی میگفت فلانی با این خانم ازدواج کن برو قسمت متاهلان!
متاسفانه ایجور بحث ها هیچ وقت به نتیجه نمیرسه چون به درون هر شخصی متصل میشه و عوض کردن درون چه برای مخالف و چه برای موافق بسیار بسیار سخته...
به هرحال دوستان کسایی که در این بحث شرکت میکنن هیچکدوم حد اقل در قلبمون گناه رو دوست نداریم منتها میخوایم بفهمیم کدوم راه مقدار فساد رو در میان دختر و پسرها کاهش میده پس یحث درونی اسلام هست نه کفار با مسلمین.
و این رو نیز بدونید که در میان جمعیت مسلمین بیشرین همجنس باز رو عربستان داره با بیشترین جداسازی زن و مرد.عربستان داره از این طرف پشتبام میفته یکی هم مثل کشورهای غربی انقدر ازاد میزارن که دیگه تمایلی برای ازدواج نیست و باز بیشترین همجنسباز هارو اونجا میبینیم.
پس بازم اعمه خودمون که گفتن: اعتدال بهترین راه سعادته.
دم همتون گرم.
در نهایت الله اعلم.
ح.سلیمی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
جواب فرمایش شما در همون تاپیک اختلاط یا تفکیک؟؟؟ داده شد .
به نظر بنده تا زمانی که به طور کامل در مورد اسلام و.. فر هنگ سازی نشه این کارا بی فایده است چطور انتظار داری شخصی که نماز نمیخونه روزه نمیگیره و.... بیاد به نامحرم نگاه نکنه حتی افراد زیادی حتی از دوستان من نیز هنوز در ضمینه ی خدا اعتقاد کامل نداند باید از پایه واساسی کار کرد نه اینطور در ایصورت انگ تحجر و امل بودن و ... به آدم میدن
چرا از پله اول میپرید پله 4 ام ؟
فتوا = لا فایده
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم سید بزرگوار
1- به یکی از عزیزان عرض کردم بین دستورات ایجابی با سلبی اسلام تفاوت قائل بشید که در سلبی اسلام هیچگاه مانند ایجابی نیست .
2- چون افراد ایمان ندارند که بهانه نمیشه حکم خدا تعطیل بشه .
3- کسی هم منکر و مخالف کار پایه و اساسی نیست ، یک بار دیگه به شما و سایر دوستان و عزیزان توصیه ی میکنم عنوان بحث و چارچوب اون رو دوباره مرور بفرمایید تا آنچه خارج از بحث است رو داخل نفرمایید .
4- انگ تحجّر و امّل هم مهم نیست چون : و لا تأخذه لومة لائم ( فرازی از دعای ندبه )
با سلام و تشکر از جناب mozneb بزرگوار برای ایجاد این بحث به نظر من هر روایت و حدیث مانند آیات قرآن به شرح و بررسی نیاز دارد... علم اندک بنده میگوید هر روایت و حدیثی جایگاهی دارد و بنا به شرایطی خاص ذکر شده است و اگر قرار است امروز شما از آن استفاده کنید باید به شرایط و موقعیت زمان نقل شدنش هم توجه فرمایید. باید توجه داشت که روایات ما بریده هایی از سخنان معصومند که از قبل و بعدخود جدا شده اند و این فهم مقصود واقعی ایشان را در موارد بسیاری بر ما ناهموار میسازد. مثلا اگر امیرالمومنین در جایی میفرمایند با زنان مشورت نکنید در جای دیگری درست به قرینه میفرمایند
«ایّاک و مشاورة النساء الاّ من جرّبت بکمال عقل»، با زنان مشورت نکنید مگر زنانی که عقلشان به تجربه ثابت شده است». بحارالانوار، ج 103، ص 253 می فهمیم که منظور امام علیه السلام نفی مطلق مشورت با زنان نیست؛ بلکه منظور، زنانی هستند که از ذات خود خارج شده اند و تن به زر وزیور دنیا داده اند. پس با غیر از این زنان، مثل مردانِ شایسته می توان مشورت کرد.. زن از دیدگاه امام علی(ع)، ص 104
آیات «وجوب شورا و مشورت» در قرآن کریم مثل «و شاورهم فی الامر» آل عمران / 151
، «و امرهم شوری بینهم» شوری / 38 و... به طور مطلق آمده است و مقید به مردان نشده است، پس با زنان نیز می توان مشورت کرد.
ـ اینکه در قرآن کریم به «تصمیم شورایی» زن و مرد در باب فرزندان توصیه شده است، بقره / 233 نشان می دهد که اسلام هرگز زن را فاقد عقل اجتماعی برای مشورت در هر امری، ندانسته است
یا در موارد بسیاری که شما در روایات بالا مبنی بر نگه داشتن زنان در خانه آوردید و حتی رفتن به تشییع جنازه و مسجد را برایشان منع کردید چه رسد به کار و فعالیت اجتماعی باید گفت که
اسلام، زنان را تا جایی که منجر به فساد نشود، از شرکت در اجتماع نهی نمی کند. در بعضی موارد، شرکت آنها را «واجب» می کند مانند «حج» که بر زن و مرد به طور مساوی واجب شده است و حتی شوهر حقّ ممانعت ندارد!
«
.
پس با شرایطی زن هم میتواند وارد اجتماع شود و حتی در کاخ یزید در برابر بدترین و بی شرم ترین مردمان سخنرانی کند.
حتی شما اگر در نقش سیاسی زنان در حکومت حضرت علی جستجویی کنید کمی در نگه داشتن مطلق تمام زنان در خانه دچار تردید میشوید.
تاکید کردم شرایط ...
به نظر شما چرا خداوند در قرآن جدایی و تفکیک در این آیات وارد ندانسته است مگر تنها او نیست که عالم و آگاه به همه چیز است؟
خلاصه اینکه مطلب در توجیه روایات بالا بسیار دارم که از حوصله این تاپیک خارج است و هر کدام بحث جداگانه ای میطلبد اما چند مثال برای شما آوردم تا به این نکته برسم که حجاب مختص زن نیست
همانگونه که اسلام برای زن حدودی را قرار داده برای مردان هم حدودی را عنوان کرده است. و ای کاش شما در نقل روایات از روایاتی هم که به مردان در مورد حفظ و نگهداری توصیه هایی دارد استفاده میفرمودید بنده منکر لزوم رعایت آنها نیستم اما در مقام یک زن وقتی با این تاپیک مواجه میشوم اگر پیش زمینه فکری و مذهبی و مطالعه و اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشم و کاربری باشم که بدنبال رفع شبهاتی به این سایت سر زده باشم ؛ کمی دلم میگیرد و شاید احساس ضعف و کمتر بودن کنم در صورتی که در نظر اسلام و تمام ائمه و بزرگان به همرتبگی زن و مرد تاکید شده است.
آیت الله جوادی آملی در بخشی از کتاب زن در آئینه جلال و جمال، باانتقاد از کسانی که زن را به این معنی محجوب می خواهند که او را از صحنههای سیاسی و اجتماعی محروم کنند، به این مسأله می پردازد که اگر زن اینگونه از امتیازات اجتماعی محروم شود، نمی تواند به شخصیت وجودی خود دستیابد، حال آن که زنان می توانند به لحاظ اجتماعی و سیاسی، استعدادهایدرونی خود را ظاهر سازند.
بسم الله الرحمن الرحیم
1- متشکرم از شما
2- تمام بحث ما روی همان شرایط بود . بله اگر آب را داخل ظرف بریزیم ، ظرف ما دارای آب میشود ، اگه ما حدود رو رعایت کنیم تفکیک معنی ندارد ؛ تمام حرف سر آن اگه و حدوده .
3- ما اینجا را رد کردیم به اینجا رسیدیم که روابط محرم و نامحرم چه در دانشگاه چه در محیطهای دیگه از حد بیرون و از مسیرش خارج شده ؛ حال نسخه ی اسلام چیست ؟ این نقطه ی بحث ماست که قسمتی از روایاتش آورده شد .
3- هم مسئله مشورت و هم دخالت در اجتماع و سیاست ، کلیت آن مفروض و پذیرفته است اما نحوه انجام آن بسیار مهم است .
4- مباحث کلی خوبی بود و انکاری درش نیست اما جوانب و جزئیات آن محل بحث است که باید بدان پرداخته شود .
5- شما هم مثلیکه تمام احادیث رو با دقت مطالعه نفرمودید مگر برای مردان هم حدیث است .
6- سر بسته عرض میکنم که در احکام کلی همیشه تخصیص و استثناء است که قانونی دارم : ما من عام الا و قد خصّ . اما اینها موجب ابطال کل نیست .
سلام.
تو وضعيت امروز و گستردگي بي حيايي و بدحجابي براي اينكه بخوايم چيزي رو درست كنيم، نميتونيم بيايم و اين احاديث رو براي اينجور افراد شرح بديم بعدش بگيم كه ما به اين دليل ميخوايم اين كار و اون كار رو انجام بديم!
يه فردي كه احكام اسلامي رو نميشناسه نميشه براي مسلمون كردننش همين اول بگيم كه خوب!فلاني! شراب:حرامه
قمار:حرامه
نماز هاي يوميه:بايد با كلي آداب باشه
رابطه با نامحرم:حرام
روزه:واجب
و ....
بلكه بايد ذره ذره و حساب شده جلو رفت وگرنه طرف ميگه "خر ما از كرگي دم نداشت! ما كار و زندگي داريم!"
خود تفكيك يه جورايي زد تو ذوق دانشجو ها! حالا اگه بخواين واسه ي يه تعداد دانشجويي كه مطالعات ديني كمي دارن اين احاديث رو توضيح بديد خوب اينا كه بدتر ميشن!
صرفا تفكيك هم شد!مگه فقط دانشگاه محل اختلاط زن و مرده؟ ميخواين كلا وسط كشور يه پرده بكشيم، اينور آقايون، اونور هم بانوان:khande:
همين آقايوني كه الان دم از خدمت به مردم ميزنن و موهبي به اسم خبرگزاري ها هم در اختيارشونه، بجاي حرف زدن بيان انرژيشون رو صرف كار هاي ديني و فرهنگي، افزايش مطالعات درست و ... كنن
نه اينكه برن بازي هاي دو سر باخت رو براي دولت ايجاد كنن
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1- متشکرم از شما
2- ما عرض نکردیم که بچه ها بیایید این احادیث رو برای کسیکه هرّ رو از برّ تشخیص نمیده بخونید بلکه از نتیجه اون احادیث شریف ، از شما بچه مذهبی ها پرسیدیم که چیه .
3- به شما هم عرض میکنم که بین احکام ودستورات ایجابی و سلبی اسلام ، فرق قائل شید و بین واجبات و محرمات ، مستحباب و مکروهات .
4- برادرم ما با افراد لائیک بی دین خالی الذهن ، نسبت به برنامه های اسلام و احکام اولیه اسلام ، طرف نیستیم که اشکال پیش بیاد ، دارید افراط میکنید
5- توی زق بخوره یا نخوره ، حکم الهی و وظیفه ی همه است برای احیای فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر ، حالا این وسط بعضی مطالعات دینی ندارن و یا بعضی ناراحت میشن و یا ... اینها موجب تعطیلی حکم خدا نیست .
6- به عرایض این حقیر برای سایر عزیزان نگاهی بیاندازید بقیه جوابها رو اون جا به فراخور عرض کردم ؛ دیگه اینجا تایپ نکنم چون معمولا دلایل عزیزان چند مورد مشترک نیست .