صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 31

موضوع: آموزش نرم افزار After Effects

  1. #1
    حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    نوشته ها
    630
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض آموزش نرم افزار After Effects

    [align=center][/align]

    [align=center]معرفی[/align]

    نرم افزار After Effects برای تدوین و ایجاد جلوه های ویژه در فیلمها و تصاویر شما کاربرد گسترده ای داره. این نرم افزار قدرتمند که محصول شرکت بزرگ adobe هستش با در اختیار داشتن ده ها افکت و ***** قدرتمند و با ارزش میتونه کمک زیادی برای خلق تصاویر جذاب و هیجان انگیز بکنه.
    محیط ویرایشی قدرتمند نرم افزار طوری طراحی شده که کاربر کاملا احساس راحتی میکنه و برای استفاده از اون مشکلی نخواهید داشت.


    همچنین این ویرایشگر نسبت به نسخه های قدیمیتر کاملا تغییر کرده و از اون فرم و شکل در اومده و با امکانات و ویژگیهای جدیدی در اختیار شما قرار گرفته!
    امکانات نرم افزار در سطح حرفه ای هستش و سرعت نرم افزار هم 100% افزایش پیدا کرده تا شما کارهاتون رو با سرعت بیشتری انجام بدید. امکان صداگذاری و میکس حرفه ای صدا هم جز امکانات تامیم یافته نرم افزار After Effects محسوب میشه که این نرم افزار رو بسیار قدرتمند تر از قبل جلوه میده.
    این نرم افزار در واقع یک نرم افزار کمکی بسیار قدرتمند برای کاربران Adobe Premiere Pro 2.0 میتونه باشه که مکمل واقعی این نرم افزار هستش.


    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    حرفه ای ali20 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    محل سکونت
    لطفا پارک نفرمایید.!!!!
    نوشته ها
    432
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض RE: آموزش نرم افزار After Effects

    برنامه After effects چیست؟

    بدون شک تاکنون نمونه های از عملکرد برنامه After effects را دیده اید.تیراژ فیلم ماتریکس و بسیاری از تبلیغات تلویزیونی را به یاد آورید. از این برنامه به شدت در صنعت تصویر متحرک و فیلم های ویدیویی و تیراژ فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود. حتی محتوی رسانه هایی که بر روی CDR و DVD و متحرک سازی وب و سایر موارد مشاهده می کنید اغلب محصول برنامه AE است برنامهAE در زمینه تلفیق و ترکیب تصاویر متحرک همان قدرتی را در اختیار شما قرار می دهد که ابزارهای نقاشی و ترسیمی در اختیار هنرمندان قرار داده اند. در محیط این برنامه می توانید ارتباط بین تصاویر، صداها و فیلم های متحرک را به دلخواه و با جیره دستی بر قرار نمایید به کمک این برنامه می توانید صداها را وارد کنید تا با حرکات تصاویر اجراء شوند.

    ● قدرت :After effects

    پشتیبانی کامل از تکنولوژی DirectX & Open Gl توضیح:

    Open Gl :تکنولوژی که شامل قانون های ریاضی و منطقی برای خلق

    ● Animation

    ▪ DirectX :تکنولوژی که از طرف ماکروسافت ارائه شده که شامل تکنیک های گرافیکی می باشد. دارای ارتباط کامل با برنامه های Photoshop Photo Edit: برنامه ای برای کار با عکس ها

    ▪ Vector Edit برنامه ای برای ساختن عکس های برداری

    ▪ Movie Edit برنامه ای برای تدوین فیلم

    ▪ خودکارسازی عملیات Render از طریق code نویسی: تولید فیلم (عکس ها و slide ها را به طور پشت سر هم قرار می دهد و به شکل فیلم تبدیل می کند).

    ▪ Animation )متحرک سازی): لغت متحرک سازی یا Animation یک لغت لاتین و به معنای « زندگی» یا «روح» است شبها وقتی که در پشت میز خود نشسته اید و برنامه AE کا ر می کنید یک Animator (متحرک ساز) به حساب می آیید. اگر تعدادی تصاویر ساکن را دریک توالی پشت سرهم قرار داده و پس در هر تصویر تغییرات جزئی ایجاد نموده و آن تصاویر را با سرعت مناسب اجرا کنید توأم حرکت برای بینندگان ایجاد می شود، مانند:

    (سرعت نمایش)

    Frame۴ Frame ۳ Frame ۲ Frame ۱

    ● برنامه AE کدام فرمت ها را تولید می کند؟

    حامل یا به اصطلاح خروجی AE می تواند انواع گوناگونی باشد مانند فیلم، ویدیویی دیجیتال محتوای یک CD تولید منوها برای DVD ها،Web استفاده شود. رایجترین فرمت خروجی برنامه AE همام فیلم های Quick time است.

    ● :Type of AE file

    ▪ Swf فایل کم حجم تولید برنامه فلش

    ▪ Aviفیلم با کیفیت بالا و video Animator

    ▪ Dv stream تولید شده توسط DV camera

    ▪ Flc تولید دوربین های مخصوص

    ▪ Image sequence عکس های متوالی

    ▪ Inter frame compressed or object more فایل ذخیره شده که عنصری از فیلم محسوب می شوند.

    ▪ Mpeg ۴ فایل های کم حجم و قابل حمل

    ▪ Quick time movie (mor) player مخصوص شرکت mac فرمت فایل کم حجم.

    ▪ Wave نوعی داده صوت

    ▪ And

    ● تفاوت AE با photo shop در چیست؟

    برنامه فتوشاپ برای دستکاری تصاویر ساکن طراحی شده است. اگر در یک پروژه افکت گذاری لازم است تا از تصاویر ساکن با کیفیت بالا استفاده نماید بهترین انتخاب برنامه قدرت مند photo shop می باشد از تصاویر پردازش شده در فتوشاپ میتوان در پروژه های AE استفاده نمود. برنامه فتو شا پ برای پردازش تصاویر ساکن بسیار بسیار مناسب و پر قدرت است و برنامه AE برای تصاویر متحرک بسیار پر قدرت طراحی شده است.

    ● تفاوت AE با Flash در چیست؟

    فلش برنامه ای است که مانند AE به شما امکان می دهد تا تصاویر ساکن و فیلم و صدا را با یکدیگر ترکیب نماید. فلش به کمک زبان اسکریت نویسی مخصوص که به Action script معروف است به شما اجازه می دهد تا تصاویر تعاملی ایجاد نمایید. برنامه فلش فایل های خود را با بردرها و گرافیک های Bitmap تولید می کند. در تصویربرداری خطها ومنحنی ها بر اساس توابع و فرمولهای زیادی ایجاد می شوند.در تصاویر Bitmap خطها و منحنی ها وشکل ها با استفاده از ترکیب پیکسل ها (مربع های بسیار کوچک) تولید می شوند. تفاوت دیگر آن است که برنامه AE با هر نوع تفکیک پذیری قادر است تصاویر دارند نماید.افکت ها و فریم های کلید در محیط AE نسبت به محیط فلش پیچیده تر و مجهزتر هستند.

    ● تلفیق و ترکیب (compositing) چیست؟

    ترکیب compositing فرآینده است که در آن تصاویر ساکن و فیلم ها و متحرک سازی و متن و صدا را با یکدیگر ترکیب و مخلوط می سازد. برنامه AE درست مانند فتوشاپ به شدت از لایه ها استفاده می کند و به کمک همین لایه ها است که ترکیب را مدیریت می کنید. در یک ترکیب می توانید از دو لایه ها و یاز از صدها لایه استفاده نمایید.

    ● محیط و روابط کاری AEAfter Effect چیست؟

    شرکت Adobe درهمه محصولات خود رابطی پر قدرت و کار بر ایجاد می کند. اگر قبلاً با برنامه photo shop یا Illustrator کار کرده اید پس بسیاری از برنامه ها و ابزارهای AE برای شما آشنا هستند. از سوی دیگر برنامه AE بر اساس مفاهیم و ویژگی هایی شکل گرفته که ممکن است برای شما بدیع باشند و به همین دلیل برخی قسمت ها و امکانات محیط کاری این برنامه برای شما غریب و ناآشنا هستند. برنامه AEدر هر پروژه به مؤلفه های مانند فیلم و صداها و تصاویر ساکن (Footage) نیاز دارد و به همین دلیل یک پنجره Project در محیط برنامه تعبیه شده که این مؤلفه ها را نگهداری و مدیریت می کند. همچنین پنجره تدوین یا Time line در محیط برنامه مشاهده می کنید که از آن برای تنظیم فیلم و سایر مؤلفه های پروژه استفاده می کنید همچنین یک پنجره Composition در محیط AE وجود دارد که عملکرد آن مانند صفحه ای است که پروژه های خود را داخل آن ایجاد و مدیریت نموده و پیش نمایش اجرای آن را مشاهده می کنید. هنگام کار در برنامه AE اغلب از این سه پنجره استفاده می کنیم.

    ● Open AE

    هنگام باز کردن برنامه AE در اولین بارپیغام خوش آمدید ظاهر می شود پس از زدن کلید ok وارد برنامه می شویم در نگاه اول یا بهتر بگوییم defult، AE های حاوی ۵ پالت (pallet) و یک پنجره به نام project می باشد.

    ▪ Shemetic of AE

    ▪ Default pallet (panel)

    ▪ Tools

    ▪ Information

    ▪ Audio

    ▪ Time Control

    ▪ Effect

    ● پنجره project

    در محیط برنامه AE برای سازماندهی مطالب و ذخیره تنظیماتی که در پروژه ایجاد می کنید از پنجره project استفاده می کنیم هنگامی که یک تصویر را در محیط برنامه photo shop باز می کنید آن تصویر به عنوان یک سند فتوشاپ ذخیره خواهد شد. اما هر گاه یک پروژه را در محیط AE ایجاد و ذخیره نمایید فایل آن پروژه فقط شامل ارجاع به فایلهای فیلم و فایلهای تصویر و فایل های موسیقی است که داخل پروژه گنجانده اید به همین خاطر است که حجم فایل های AE بسیار کوچک است. پنجره Project یکی از سه پنجره مهم برنامه AE محسوب می شود. همه مؤلفه های لازم برای پروژه شامل فیلم ها و تصاویر ساکن و صداها را در پنجره پروژه نگهداری و مدیریت می کنید. اصطلاح Footage رابطه عام برای انواع رسانه ها شامل فیلم و تصاویر ساکن یا صدا را در محیط پروژه باز کنید فقط یک ارجاع به فایل فیلم یا فایل فایل ها با فرمت های گوناگون در این پنجره قرارمی گیرند. هر بار پروژه جدیدی باز می کنید project window خالی می باشد و هنگامی که فیلم یا تصویر و یا هر فایلی را به محیط پروژه وارد کنید آن موضوع داخل پنجره Project قرا ر می گیرد و هر گاه Project ذخیره می شود یک فایل با پسوند( AEP (after effect project ذخیره می گردد، این فایل قادر است ونوع مشخصات و نشانی ذخیره انواع مؤلفه های پروژه را بیاد بیاورد.

    ● Composition

    ترکیب یا Composition محل و جایی است که شما از مؤلفه های که وارد برنامه کرده اید استفاده می کنید بدون پنجره Composition نمی توان متحرک سازی، ویدیو، گرافیک یا صدا را تولید کرد در واقع com (تلفیق) صفحه شما است که بازیگران شما که همان object ها قرار دارند و روی آنها ***** گذاری، پردازش و انجام می گیرد. هر یک از صفحه های ایجاد شده com آیکن خاصی دارند که داخل پنجره آشکار می شود. اگر چند Composition یا صفحه داشته باشید با کلیک روی آیکن مورد نظرتان می توانید بین صفحه های مختلف تغییر موقعیت دهید.باید بدانید که در صفحه ماعناصر یا object ها هستند که هدف کار را دنبال می کنند و خروجی از Composition پدید می آید. در ضمن همزمان با پنجره Composition، پنجره time line نیز پدید می آید به دلیل اینکه صفحه های مختلف عناصر مختلف دارند پس خاصیت ها و گونه های مختلفی دارند که این اختلاف در پنجره تدوین (time line) مشخص می شود.

    ● ایجاد Composition

    پس از اینکه یک فایل جدید ایجاد کردید (ile باید یک Composition ایجاد نمایید برای این کار د رمنوی Composition رفته و Composition کیلک می کنید تا از shortcut، ctrl +N استفاده کنید. پس از این پنجره Composition setting نمایان می شود. در بالای صفحه Composition name وجود دارد که نام صفحه می باشد یک نام به دلخواه وارد کنید. در فیلد preset انواع روشهای آماده برای تعیین ابعاد و تفکیک پذیری ارائه می شود. این فیلد شامل روش های آماده برای ویدیو، فیلم، وب و است. اگر در فیلد preset یک روش را انتخاب کنید فیلد width/ height به طور خودکار تنظیم می شود.

    این فیلد ابعاد پیکسلی عرض و ارتفاع تصویر یا فیلم را تنظیم می کنند. در عین حال می توانید داخل هر یک از یان فیلدها کلیک نموده و ابعاد پیکسل دلخواه را وارد کنید. اگر گزینه lock aspect ratio to ۴:۳ فعال باشد آنگاه تغییر در یک فیلد سبب تغییر خودکار در فیلد دیگر خواهد شد (width/ height) برای هماهنگ شدن نسبت ۴:۳ برای بسیار از پروژه ها مناسب است. تذکر: صفحه هایی که روی صفحه مانیتور مشاهده می کنید از پیکسل های مربعی شکل تشکیل شده اند. اما صفحه های ویدیویی از پیکسل های مستطیل شکل هستند. در فیلد pixel AR، square pixels را انتخاب کنید این گزینه برای صفحه های ویدیویی باید انتخاب شود. در فیلد Frame rate سرعت اجرای فیلم بر حسب تعداد فریم در هر ثانیه را مشخص می کنید. هر نوع خروجی به یک سرعت خاصی نیازدارد. فیلم های ویدیویی با سرعت ۳۰ FPS اجرا می شود. تعداد گردش (Duration) صفحه را بر تعداد FPS تعمیم کنید مقدار واقعی مشخص می شود.

    NTSC ۲۹.۹۷

    Pal ۲۴ or ۲۵

    ▪ فیلد بعدی resolution:

    می توانید در این قسمت کیفیت فیلم را کاهش دهید تا عملیات را با سرعت بیشتری انجام دهد.پس به هنگام render نهایی مقدار افزایش دهید.

    فیلد start time code که زمانی Composition یا ترکیب را مشخص می کنید مثلاً زمان ۰۱:۰۰:۰۰:۰ اولین فریم را مشخص می کند و Duration، دوره گردش یا همان FPS را مشخص کرد. Import:وارد کردن اجزا و object ها به داخل پنجره Project برای آغاز به کار با AE بسیار ضروریست. درک نوع ارتباط بین Project و ترکیب (صفحه) Composition و تدوین (time line) کلید موفقیت در برنامه AE است. در یک مکان خالی از پنجره Project دو بار کلیک کنید تا کادر تبادلی (Dial box)، import file باز شود. فایل خود را انتخاب کنید پس کلیک ok را بزنید می بیند در قسمت Project فایل مربوط وجود دارد.

    ● وارد کردن فایل photo shop در AE

    برای این کار کلیک ctrl + I را بزنید تا پنجره import file نمایان گردد به دلیل آنکه کار با لایه ها آسان تر باشد از فایل ها photo shop استفاده می کنیم یعنی در photo shop لایه های دلخواه را ایجاد می کنیم و در AE با آنها کار می کنیم در پنجره import file و در قسمت import as گزینه Composition را انتخاب کنید تا لایه ها در صفحه وارد شود.

    ▪ تدوین time line):)

    برنامه AE یک ابزار پرقدرت ساخت گرافیک های متحرک است به همین دلیل ایجاد حرکت مهمترین هدف و وظیفه این برنامه است. در برخی پروژه ها به حرکاتی نرم و هموار نیاز دارید و در بعضی پروژه ها به حرکات سریع و رعد ی نیاز دارید به بهره گیری از ویژگی Hey Fram (فریم های کلیدی) می توانید حرکت دلخواه را کنترل نمایید.

    time line ها از لایه های تشکیل شده اند که این لایه همان object ها یا عناصر صفحه می باشند هر لایه دارای خصوصیاتی می باشد یعنی هر object خصوصیاتی دارد که با تغییر و محاسبه و پردازش و انجام دادن یکسری عملیات می توانیم به هدف پروژه برسیم برای مثال:

    ▪ فریم کلید key Frame)) :

    فریم کلیدی یا key Frame یا اصطلاح مربوط به متحرک سازی آن است که نقطه شروع و نقطه پایان یک عمل خاص را در نظر بگیرید. این نقاط شروع و نقاط پایان د رواقع کلیدهای متحرک سازی هستند. متحرک سازان از مفهوم فریم کلیدی استفاده نموده و نقاط کلیدی در یک صفحه را مشخص می کنند. در این نقاط یک تغییر خاص باید اتفاق بیفتد. پس از طراحی و ساخت فریم های کلید باید فریم های بنیابین (betweenـ In) را طراحی و ایجاد نمود. مثلاً در متحرک سازی نوع کلیدها متفاوت هستند بدین صورت که فریم های کلیدی در واقع راهنمای همه فریم هایی هستند که بین فریم کلید قرار می گیرند. خصایص مربوط به هر object دارای Frame هستند چون آنها هستند که وظیفه دارند متحرک و پویانمایی (Animation) گردند برای مثال: یک فایل به فرمت Jpg را باز کردید (import) این فایل در پنجره Project نمایان می شود این فایل را Drag کرده و در Composition رها می کنیم بعد در قسمت time line رفته فلش کوچکی که در لایه مربوط (فایل type) وجود دارد را کلیک می کنیم بعد از آن به قسمت opacity رفته و مقدار آن را به ۸۰ تغییر می دهیم می بینم که یک ایجاد شده زبانه زمان صفحه بعد توضیح می دهم در شکل را ۱۰ ثانیه به جلو می کنیم و مقدار opacity را به ۵۰ تغییر می دهیم بعد برای اجرا کلید enter را فشار می دهیم می بینم عکس محو می شود و کم رنگ می گردد.

    ▪ Other panel :

    اگر در AE به menu سری بزنید که شامل panel هایی می باشد که بسیا ر سودمند است panel هایی مانند Tools، Info، Time control، Audio

    در این قسمت شرح مختصری از کار ایی این panel ها را ذکر می کنم:

    Tools(ctrl + ۱) : شامل ابزاری برای کار با Project ها مانند:

    - Selection Tools ابزار انتخاب

    - Rotation Tools ابزار چرخش موضوعات

    - Orbit camera Tools چرخش در Composition سه بعدی

    - Clones Tools - قلم رنگ آمیزی

    - Eraser پاک کردن

    - Zoom +Zoomو -Zoom

    - Text برای بوجود آمدن object متنیInfo(ctrl + ۲) شامل x،y مختصات muse، کد رنگ :

    ▪ Effect S time control :

    شامل ابزار دیدن فیلم

    ▪ Effect :

    برای Effect دادن به object ها که بسیار سودمند است.

    ▪ Audio(ctrl + ۴) :

    برای تنظیم db(Disable) صدا و Volume و باندها و کلاً موسیقی

    ▪ Paragraph & character:

    برای تنظیم متن ها و نوشته ها در AE که ابزار کاملی محسوب می شود.

    ▪ دیدن نتایج و کلا Preview در AE:

    بر روی Composition راست کلیک کنید از menu باز شده گزینه Preview را انتخاب نمایید حالا سخ انتخاب دارید.

    ۱) RAM Previewسرعت زیاد RAM شکل فیلم داخل)

    ۲) Wire Frame دیدن اسکلت و صورت سیمی)

    ۳) Motion with trials همراه با Effect ها و دنباله Project ها)

    (Power of AEقدرت After Effect):

    دارای AE دارای امکانات بسیار زیاد می باشد و دارای Effect ها و Transition گوناگون و متنوعی می باشد و شامل ابزاری برای کار با لایه ها و لایه های متغیر و ابزار طراحی و فیلم سازی می باشد. مثال ساده از برنامه After Effect برای درک بهتر از این برنامه:

    ایجاد یک پرچم درحال اهتزاز یک عکس ثابت:

    اگر چند این تفکیک از گرافیک های ابتدایی استفاده می کند تا سهولت آن را نمایش دهد اما از یک گرافیک چند لایه ای انیمیشن یا فایل ویدیویی نیز می توان برای افزودن در نتایج ذخیره کننده تر استفاده کرد.برای ایجاد این کار از ***** Displacement وجود دارد.

    ۱) با کلیک کردن روی file new new Project یک پروژه جدید را باز کنید.(ctrl + N)

    ۲) با انتخاب Composition New Composition جدید را ایجاد کنید.

    ۳) با زدن دکمه ctrl + x پنجره Composition setting نمایان می شود.

    ۴) تنظیمات C.S را به شکل زیر انجام دهید. Composition name: play Width:۳۲Height:۴۲۰ Medium ۳۲۰۴۲۰

    ۵) برای افزودن تصاویری که می خواهید مورد استفاده قرار دهید file Import Footage File را انتخاب کنید. (Alt + Ctrl +۱) برای مثال فایل FIA play.Psd را باز کنید.

    ۶) برای نرمی حرکت و نرم شدن اطراف File های فتوشاپ باید از گزینه زیر استفاده کنیم.

    Layer Preـ Compose

    ۷) حالا روی لایه پرچم کلیک کنید و از منوی Effect و Distort Displace mend map را انتخاب کنیم. حالا از منوی شدن و نیل Effect باید گزینه Wave و Position را تغییر دهید مقدار تغییر هر کدام میزان امواج (Waving) را افزایش خواهد داد.

    www.academist.ir

    روزنامه ابرار اقتصادی

  4. #3
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام
    خوب چند تا آموزش بود گفتم اینجا بزارم تا همه استفاده کنن

    موضوع » ساخت متن و يا لوگوي مورد نظر با ذره ها حجم » 1.82 مگابايت




    دانلود PDF
    کد:
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%208/Amoozesh%208.part1.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%208/Amoozesh%208.part2.rar
    ویرایش توسط ya abbas : 04-08-2010 در ساعت 08:31

  5. #4
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    موضوع : ساخت خط نوراني زيبا
    حجم : ۱.۱۶ مگابايت

    کد:
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%207/Amoozesh%207.part1.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%207/Amoozesh%207.part2.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%207/Amoozesh%207.part3.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%207/Amoozesh%207.part4.rar

  6. #5
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    موضوع » جداکردن آسمان از فيلم و جايگزيني ابر

    اين آموزش به خاطر دايل آپي ها به ۱۶ قسمت ۳۹۱ کيلوبايتي تقسيم شده.
    پس به راحتي دانلود کنيد


    کد:
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part01.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part02.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part03.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part04.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part05.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part06.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part07.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part08.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part09.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part10.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part11.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part12.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part13.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part14.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part15.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%206/Amoozesh%206.part16.rar

  7. #6
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    موضوع : درست کردن مرد نامرئي در افتر افکت

    کد:
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh3/Amoozesh%203.part1.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh3/Amoozesh%203.part2.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh3/Amoozesh%203.part3.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh3/Amoozesh%203.part4.rar


  8. #7
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    موضوع : تصحيح نور , کنتراست و روشنايي فيلم ها در افتر افکت

    کد:
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%202.part1.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%202.part2.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%202.part3.rar
    http://magicblog.persiangig.com/document/Amoozesh%202.part4.rar

  9. #8
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام به دوستان

    افكت particular 2
    این پلاگین رو در 8 پارت براتون آپ کردم. دیگه بدجور صفا کنین

    پارت1: (حجم هر پارت تقریبا 1مگ)
    کد:
     http://www.megashare.com/2352773
    http://rapidshare.com/files/408365680/45755trapcode_particular_2.0.part01.rar
    http://www.megaupload.com/?d=zzrod0ll
    پارت2
    کد:
     http://rapidshare.com/files/408368735/7523trapcode_particular_2.0.part02.rar
    http://www.megashare.com/2352832
    http://www.megaupload.com/?d=omkxbx4i
    پارت3
    کد:
    http://rapidshare.com/files/408369828/Trapcode_Particular_2.0.part03.rar
    پارت4
    کد:
    http://rapidshare.com/files/408467958/Trapcode_Particular_2.0.part04.rar
    پارت5
    کد:
    http://rapidshare.com/files/408468223/Trapcode_Particular_2.0.part05.rar
    پارت6
    کد:
    http://rapidshare.com/files/408371054/Trapcode_Particular_2.0.part06.rar
    پارت7
    کد:
    http://rapidshare.com/files/408371291/Trapcode_Particular_2.0.part07.rar
    پارت8
    کد:
    http://rapidshare.com/files/408371474/Trapcode_Particular_2.0.part08.rar


    فعلا...

  10. #9
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام

    آموزش ساخت نوشته دودي در افترافكت:






    نوشته دودی در افتر افکت


    کار با نوشته های متحرک یکی از کارائی های حیرت انگیز افتر افکت است ، مخصوصا از زمانی که نسخه 6 Character Animation Control را معرفی کرد و در نسخه CS3 خاصیت Pre-Character 3D Control به آن اضافه شد.





    CREATE COMPOSITION & BACKDROP -1

    اجازه دهید کار را با ایجاد یک کامپوزیشن برای جای دادن نوشته ها شروع کنیم . توجه ما بر روی نوشته های متحرک در این آموزش است ، بنابراین ما بجای یک فیلم از یک بکگراند ساده استفاده می کنیم. در افتر افکت و در پائین پالت Project بر روی Create A New Composition کلیک کنید و یک کامپوزیشن 20 ثانیه ای ایجاد کنید و از تنظیمات پیش فرض HDV/HDTV 720 29.97 استفاده کنید و آن را “Where there’s Smoke” نام دهید و OK را کلیک کنید ، سپس در پالت Project دابل کلیک کنید تا پنجره Import File باز شود و Backdrop.tga را وارد کنید. عکس backdrop را بکشید در ثانیه 0 TimeLine


    2 - ADD AND FORMAT TYPE

    در ثانیه 0 به Layer>New>Text بروید برای ایجاد لایه نوشتی در وسط Comp ، کلمه دلخواه خود را تایپ کنید سپس از پالت Character برای تنظیم size, track, style استفاده کنید. این اولین خط معرفی هست برای نوشته اصلی ما.


    3 - ADD OPACITY ANIMATOR; ADJUST

    خوب به ابزار انتخاب برمیگردیم (V) بنابراین کل متن ما پررنگ یا Highlight میشه سپس در کنار Text بر روی فلش کلید کنید تا خصوصیات آن یاز شود بر روی فلش رو به جلو در کنار Animate کلیک کنید و Opacity را از منوی شناور برای اضافه کردن یک Opacity Animator 1 انتخاب کنید. سپس خصوصیات آن را باز کنید و سپس خصوصیات هر دو مشخصه Range Selector 1 و Advanced را باز کنید. Shape را روی Ramp UP بگذارید و مقدار Opacity را به 0% کاهش دهید. شما نیمه راست خط نوشته را می بینید که محو شده است. سرانجام Range Selector را تنظیم کنید و Offset را -100 بگذارید و اکنون نوشته ناپدید می شود.


    4 - KEYFRAME ANIMATOR; ADD BLUR

    در ثانیه 1 در امتداد Timelineبرای اضافه کردن Keyframe بر روی علامت کرونومتر در کنار Offset کلیک کنید سپس به ثانیه 4 بروید و Offset را +100% بگذارید ، نوشته ظاهر می شود. بر روی Keyframe دومی راست کلیک کنید و Keyframe Assistant>Easy Ease In را انتخاب کنید. حالا بر روی Add Option در کنار Animator 1 کلیک کنید و Property>Blur را در پایئن منوی شناور انتخاب کنید. این کار باعث اضافه کردن Blur یا تار شدن را به توشته متحرکی که ساختیم اضافه می کند. حال به آسانی مقدار Blur را حدود 30 تنظیم کنید و سپس Timeline را مرور کنید تا نتیجه را ببینید.






    5 - CREATE SMOKY SOLID

    خوب حالا به دودی احتیاج داریم که برای ظاهر شدن نوشته ازش استفاده می کنیم. به عقب برمیگردیم به ثانیه 0 و بعد به Layer>New>Solid سپس بر روی دکمه Make Comp Size و رنگ آن را مشکی بزارید. اسم آن را Smoke Solid بگذارید و OK را کلیک کنید. حالا بروید به Effect>Noise & Grain>Fractal Noise و در پالت Effect Controls مقدارهای Contrast را 140 و Complexity را 12 قراردهید و Transform را باز کنید و خاصیت Scale را روی 160 قرار دهید. متحرک ساختن هر یک یا همه این آیتم ها باعث می شه تا جلوه زیبایی از دود ایجاد بشه پس درهر زمانی که خواستید می تونید به راحتی و آزادانه با این تنظیمات کار کنید و تغیرات ایجاد کنید


    6 - ANIMATE SMOKE MASK POSITION

    به نواز ابزار بروید و ابزار Ellipse را انتخاب و آن را برای ایجاد شکل ماسک در مرکز دود همانطور که دکمه ماوس رو گرفته اید بکشید ،ابزار انتخاب را برگزینید (V) و درTimeline بر روی نشانه چشم یاEye icon در کنار Animator 1 برای غیر فعال کردن آن کلیک کنید. بر روی لبه ماسک دوبار کلیک کنید و آن را بکشید به شروع نوشته . در ثانیه 1 دکمه های Shift-Alt-M برای اضافه کردن keyframe به ماسک فشار دهید ، به ثانیه 4 بروید و ماسک را به آخر نوشته بکشید و مطمئن شوید که keyframe دومی را Easy Ease In کرده اید .










    7 - ANIMATE SMOKE MASK OPACITY

    در ثانیه 1 دکمه های Shift-T را برای نمایش Opacity فشار دهید ، یک keyframe و مقدار آن را به 0 تغییر دهید ، در ثانیه 2 مقدار را به 100% تغییر دهید ، و در ثانیه 4 دویاره به 0 تغییر دهید ، Shift را گرفته و کلیک کنید که تا هر 3 keyframes انتخاب شوند و به Animation>Keyframe Assistant>Easy Ease. بروید. دکمه های Shift-F را برای نمایش مقدار Feather و آن را روی 100 pixels تنظیم کنید ، در ستون Mode گزینه blend mode را روی Screen بگذارید تا لبه های مشکی حذف شود. اگر شما ستون Mode را نمی بینید بر روی Source Name راست کلیک کنید و از آنجا Columns>Modes را انتخاب کنید. سرانجام ، Animator 1 را در لایه textبه حالت فعال در می آوریم و نتیجه را می بینیم . خیلی دودی ، خیلی زیبا!

    ANIMATE TEXT OFF - 8

    اکنون ما می خواهیم از یک animator دیگر برای پاک کردن نوشته پشتی قبل از اینکه نوشته اصلی ظاهر بشه استفاده کنیم ، خصوصیات Animator 1 را ببندید ( مطمئن شوید که انتخاب نیست ) بر روی Animate در کنار Textکلیک کنید و یک بار دیگر Opacityرا انتخاب کنید. این عمل Animator 2 را اضافه می کند ، دقیقا از تنظیمات مرحله 3 استفاده کنید ، اما این بارShape را روی Ramp Down تنظیم کنید ، سپس برای Offset در Range Selector فریم کلیدی یا همان keyframe ایجاد کنید. از -100 در ثانیه 5 تا +100 در ثانیه 7. اولین keyframe را انتخاب کنید، از Easy Ease Out استفاده کنید و نوشتنی شما کاملا متحرک شده است.










    9 - ADD MAIN TITLE LAYER

    خصوصیات لایه های text و smoke بیندید ، و در ثانبه 8 به Layer>New>Text بروید ، نوشته اصلی را بنویسید و قالب بندی و سبک دهید. مطمئن شوید که همه نوشته ها روی یک لایه هستند ( نوشته اصلی در این آموزش از چندین نوشته استفاده کرده است ) در این مثال ما از قلم Freebooter Script استفاده کرده ایم اگر خواستید شما می توانید از قلم ها و اندازه های دیگر استفاده کنید. برای مثال ما نوشته کوچکتر را روی 45 pixels گذاشتیم و نوشته بزرگی را روی 175 pixels. ما بعد از هر کدام کلید Enter را فشار دادیم و سپس کمی فاصله قبل از کلمه Smoke اضافه کردیم.








    10 – ANIMATE MAIN TITLE OPACITY

    خصوصیات لایه text جدیدی را باز کنید و یک opacity Animator جدید به آن اضافه کنید . خصوصیات تمام آیتم ها را باز کنیدو یک بار دیگر آن ها را همانند مرحله 3 تنظیم کنید. (Opacity 0%, Ramp Up, Offset –100%) اما گزینه Based On را روی Words تنظیم کنید . در ثانیه 8 یک keyframe برای مقدار Offsetایجاد کنید و در ثانیه 11 آن را به +100% تغییر دهید . سپس مطمئن باشید که keyframe. دومی را Easy Ease In کرده اید. جالبه که دقیقا همان تنظیمات را دوباره می توان استفاده کرد اما وقتی به جای Character روی Word بگذاریم نتیجه دیگری دارد.






    ADD NEW TITLE ANIMATOR - 11

    خصوصیات Animator 1 را ببندید ، آن را از حالت انتخاب دربیاورید ، سپس دومین Animator را Position و به آن اضافه کنید. بر روی Add در کنار Animator 2 کلیک کنید. و Property>Rotation را انتخاب کنید و سپس دوباره روی آن کلیک کنید و Selector>Wiggly را انتخاب کنید. خصوصیات Wiggly Selector را باز کنید و آن ها را اینگونه تنظیم کنید Wiggles/Second 0 و Correlation 30 و Min Amount value . این کار به این معنی که وقتی ما این کاراکتر ها را با مقدار تصادفی متحرک کردیم ، آن ها فقط در جهت جلو حرکت می کنند.



    ADD 3D; ANIMATE VALUES - 12

    بر روی گزینه Animate در کنار Text کلیک کنید و Enable Per-Character 3D را برگزینید که این محور های چند گانه را برای Position و Rotation در Animator فعال می کند. در ثانیه 13 یک keyframe برای Position و X, Y, و Zاز Rotation در Animator 2 ایجاد کنید سپس در ثانیه 18 مقدار دلخواه را وارد کنید. مطمئن باشید که مقدار سوم Position یا (Z) را یک عدد منفی تنظیم کرده اید ، کاراکترها را به طرف شما می کشد. وقتی تمام شد ، هر 4 keyframe را در ثانیه 13 انتخاب کنید و آن ها را به Easy Ease Out تبدیل کنید.




    APPLY BLUR - 13

    همانطور که احساس دودی رو به پیشرفت است دوباره بر روی Add کلیک کنید و Property>Blur را برای اضافه کردن به Animator 2 انتخاب کنید. برای آن ها سرتا سر از ثانیه 13 تا 18 Keyframe ایجاد کنید و آن ها را Easy Ease Out کنید ، از 0 شروع می شود و پایانش هر قدر که می خواهید تار یا blur ببینید ( در این مثال بر روی 85 است) . حالا همانطور که Timeline را از ثانیه 8 تا 18 مرور می کنید ، شما یک متحرک ساده را می بینید که کلمات را جداگانه می آورد و یک متحرک جزئی تر که حروف را به طور تصادفی جا به جا و به طرف بیننده می چرخاند و آن ها را دود می کند. زیباست !


    14 - ADDITIONAL EMBELLISHMENTS

    برای اضافه کردن جلوه های دیگر به این قطعه شما می توانید از یک دوربین 3 بعدی استفاده کنید. Layer>New>Camera ما از تنظیم از پیش تعیین شده 50mm در صحنه استفاده کردیم و آن را در محو Z حرکت دادیم ، بنا براین از ثانیه 13 تا 19 بسوی وسط حرکت می کنه برای به پرواز در آوردن حروف در پشت دوربین . ما در ثانیه 19 عدد محور Z را -200 قراردادیم در همین زمان شما می توانید یک افکت آشفته را نیز به آن اضافه کنید Effect>Distort>Turbulent Displace و Amount آن را روی همان زمان از 0 تا 150 حرکت دهید.




    نویسنده : Steve Holmes
    مترجم : محمد حسینی مقدم
    ویرایش توسط ya abbas : 19-09-2010 در ساعت 11:58

  11. #10
    کاربر آشنا ya abbas آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    زیر چتر محبت خدا
    نوشته ها
    108
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    کروماکی چیست؟! سلام

    منبع:دوست عزیز lion_sun

    کروماکی چیست ؟

    1- کروماکی و تصویر کروماکی چیست؟
    2- بررسی رنگ ها در کروماکی
    3- چطور یک پرده کروماکی بسازیم
    4-نورپردازی و سوژه در کروماکی
    5- چطور با یک دوربین هندی کم یا نیمه حرفه ای کروماکی بگیریم
    6- تصویربرداری کروماکی
    7- تدوین کروماکی

    اول - تصویر کروماکی چیست؟

    کروماکی به فرایندی می گویند که در آن یک طیف رنگ با دامنه و فرکانس مشخص از تصویر اصلی جدا می شود. این رنگ می تواند هر طیفی باشد.
    در سال 1950 آرتور ویدمر تحقیقاتش را در کمپانی کداک و با همکاری استودیو وارنر برای ایجاد این تکنیک آغاز کرد. 8 سال بعد وارنر اولین تصویر کروماکی را با استفاده از یک پرده آبی در ابعاد کوچک در فیلم پیرمرد و دریا (با بازی اسپنسر تریسی و آنتونی کوئین) به وجود آورد.




    در باند فرکانس تصویر ویدئو 3 شاخصه مهم وجود دارد که به آن YUV می گویند. دو شاخصه مهم آن که به درد کار ما می خورد رنگ (Choromilance) و نور (Luminance) هستند. تصویر ویدئو همیشه این دو را جدا از هم ارسال می کند. به همین خاطر به این فرایند Camponent (مجزا) می گویند. یکی از مهمترین شاخصه های دوربین های ویدئو در توانایی ارسال و ضبط رنگ و نور است. هرچقدر دوربین ها بتوانند دامنه فرکانس بالاتری در حفظ این دو داشته باشند حرفه ای تر و گران ترند. امکان دارد تصویر یک دوربین 20 میلیون تومانی با یک هندی کم 1 میلیون تومانی در نگاه اول 19 میلیون تومان اختلاف نداشه باشد. اما همین شاخصه کیفی و چند شاخصه فنی دیگر کیفیت اصلی دوربین ها را مشخص می کند. مثل فرق یک پیتزای اصل ایتالیایی است با یک پیتزای وطنی. هر دو در نگاه اول یک جور هستند با مواد مثل هم. اما این کجا و آن کجا!.
    در تصویر کروماکی ، نرم افزار یا سخت افزار مخصوص کروماکی ، طیف رنگ کروماکی را از دامنه رنگ جدا می کند. همانطور که گفتم کیفیت این جدایی بسته به کیفیت ضبط دامنه رنگ دارد. در ایران بهترین دوربین برای کروماکی هنوز دوربین قدیمی بتاکم 637 است. چون کیفیت پهنای فرکانسش 42 است. یعنی 2 لایه مخصوص رنگ و 2 لایه هم مخصوص نور . این حداقل استادارد Broadcast است. حتی دوربین حرفه ای 135 هم نمی تواند به خوبی بتاکم کروماکی بدهد. چون اساسا کیفیت DV فرکانس 41 است. البته این دلیل نمی شود که نتوانیم با مثلا دوربین XL1 یا PD-170 کروماکی بگیریم. برای کار ما همین کیفیت هم کافی است. سیستم های جدید تر (مثل دیجیتال بتاکم ) حتی با کیفیت 44 هم فیلم برداری می کنند.
    تصویر مجزا برای مونیتور های RGB هم به کار می رود که البته ربطی به این بحث ندارد.


    دوم: بررسی رنگ ها در کروماکی

    همانطور که توضیح دادم ، در تصویر کروماکی یک طیف رنگ با دامنه و فرکانس مشخص می تواند کروماکی محسوب شود. در کروماکی می توان از هر رنگی استفاده کرد . اما معمولا این کار را نمی کنند. بهترین طیف رنگ برای کروماکی رنگ های سبز و آبی هستند. اما از بعضی رنگ های دیگری هم می توان استفاده کرد. مثل یعضی از نماهای کروماکی ماتریکس که هم آبی و هم ماژنتا (ارغوانی) بود. یا رنگ زرد که در دهه 70 میلادی در هالیوود باب شد. (مثل فیلم دکتر Who یا آوای جنوب). نارنجی هم در فیلم آپولو 13 به کار رفت و قرمز را هم به عنوان رنگ کروماکی در فیلم Airforce1 استفاده کردند. اما همانطور که گفتم ، حالا دیگر رنگ های آبی و سبز متداول ترند. چرا؟

    رنگ آبی در کروماکی بیشتر به درد سینما و رنگ سبز بیشتر به درد تصویر ویدئو می خورد. نوع طیف رنگ ها در نگاتیو به صورتی است که می توان آبی را بهتر حذف کرد. (البته برای تصویر کروماکی باید از نگاتیو مخصوص کروماکی استفاده کرد. مثل نگاتیو T-V max 200 کداک)
    علاوه بر این ، رنگ آبی به خاطر آنکه تکمیل کننده صورت انسان است ، برای کروماکی از مثلا دود یا جلوه های ویژه بدون انسان پرکاربرد تر است. سبز اما در دیجیتال پرطرفدار تر است. چون دوربین های دیجیتال می توانند سیگنال های سبز را با Gain پایین تر و شرایط نوری ضعیف تر از رنگ آبی شناسایی کنند. به همین خاطر نورپردازی پرده سبز در ویدئو راحت تر از نگاتیو است. گاهی اوقات هم به دلیل وجود رنگ های مشابه از طیف های مخالف هم استفاده می شود.

    سوم : چطور یک پرده کروماکی بسازیم ؟

    فرض را بر این می گیریم که می خواهیم با آبی یا سبز کروماکی بگیریم. (تقریبا 99 درصد مردم جهان هم همین کار را می کنند. شما که جزو آن یک درصد نیستید؟)
    ده ها راه برای ساخت یک پرده کروماکی وجود دارد. باید بدانیم هر آبی یا هر سبزی برای کروماکی مناسب نیست.
    اول : حرفه ای ها:
    حرفه ای ها از مواد مخصوص کروماکی استفاده می کنند. پرده های مخصوص کروماکی یا نوارهای رنگی مخصوص برای این کار در بازار وجود دارد. می توان از رنگ مخصوص کروماکی هم استفاده کرد. سیستم جدیدی هم به نام کرومات تازه به ایران آمده و فوق العاده است.

    رنگ کروماکی : یک لیتری اش می شود 20 هزار تومان. یک نوع رنگ پلاستیک است و برای کروماکی تعریف شده . می توانید تا 3 متر مربع را با یک قوطی رنگ کنید. ROSCO که یک کارخانه سازنده ***** های نوری است ، رنگ مخصوص کروماکی را تولید می کند که از بقیه بهتر است.

    کرومات : در این سیستم از پارچه ای که مخصوص کروماکی ساخته شده استفاده می شود. در حالت عادی این پارچه خاکستری رنگ است. پارچه را پشت سوژه نصب می کنید . حالا یک حلقه مخصوص نوری را که با LED کار می کند دور لنز می بندید . وقتی حلقه را روشن مب کنید ، نور آبی یا سبز چراغ های کوچک LED از حلقه به پارچه تابانده می شود. داخل پارچه میلیون ها کریستال کوچک است. این کریستال ها نور آبی یا سبز را دوباره به لنز منعکس می کنند. در نتیجه دوربین پارچه را یکدست آبی یا سبز می بیند. دیگر هیچ نیازی به دنگ و فنگ های پرده های عادی نیست. رنگ هم لازم ندارید. حتی نورپردازی هم نمی خواهد. در تاریکی مطلق هم اگر رینگ کروماکی را روشن کنید ، نور یکدست خواهید داشت. به همین خاطر فقط لازم است سوژه نورپردازی شود. البته برای کار تجربی کمی گران است. 2 متری اش را باید روزی0 3 هزار تومان اجاره کنید. و قیمت اجاره 6 متر در 5 مترش هم روزی 150 هزار تومان است. اما خیلی راحت است.

    چطور یک پرده کروماکی بسازیم ؟

    اول : پارچه مخصوص کروماکی و رنگ و کرومات را بی خیال می شویم و دنبال یک پارچه آبی یا سبز می رویم. پیشنهاد من سبز است (اگر سوژه تان آبی یا رنگ های مکمل از آبی نپوشیده)

    چه پارچه ای بخریم؟
    پارچه ای را باید خرید که اولا ضخیم باشد و ثانیا براق نباشد. چند پارچه را با هم بررسی می کنیم:

    1- چلوار: این یکی برای وقتی خوب است که بخواهید پارچه را رنگ کنید. (چون چلوار سفید است.) فقط باید نوع رنگ را دقت کنید. آبی فیروزه ای یا سرمه ای اصلا مناسب نیست. آبی نیمه روشن معمولی.

    2-کتان : کتان آبی یا سبز خوب اگر پیدا کنید که عالی است. هم سخت است ، هم نور را منعکس نمی کند و هم یکدست است. رنگش هم خیلی سخت می رود. فقط نصب کمی سختی دارد.

    3-ابریشم مصنوعی: راستش را بخواهید این را فقط نوشتم که بگویم چند پیشنهاد کرده ام. درست است که خیلی سبک و خوب است. اما آنقدر نازک است که شاید موقع نورپردازی بسوزد. نور را هم منعکس می کند. گران است... آخر کدام آدم عاقلی ابرشم را برای کروماکی استفاده می کند؟!

    4-پلی استر : این بهترین انتخاب شماست. هم سبک است و هم رنگ یکدست دارد. فقط ماتش را بخرید.

    چند متر بخریم؟
    هرچقدر خودتان می خواهید. فقط حواستان باشد که پرده در بکراند قرار می گیردو طبیعتا ابعاد بیشتری را می طلبد. برای یک نمای مدیوم شات ثابت از یک نفر حداقل 2 متر مربع بخرید. لازم نیست کل بکراند سوژه را پرده بزنید . حاشیه سوژه هم کروماکی باشد کافی است. موقع تدوین می توانید اطراف سوژه را تا لبه کروماکی ببرید.

    چطور نصب کنیم؟
    سعی کنید اگر پارچه تان ضخیم نیست ، به دیوار وصل کنید. اگر پارچه چروک دارد حتما حتما قبل ار نصب اتو کنید. لکه هم نباید روی پارچه باشد. پارچه باید کاملا صاف و یکدست نصب شود. اگر می خواهید پارچه را از یکجا آویزان کنید ، زیر پارچه وزنه بگذارید تا صاف بماند. اگر در محیط خارجی تصویر می گیرید ، پارچه نباید با باد تکان نرم بخورد. صاف صاف صاف


    چهارم : نورپردازی و سوژه در کروماکی
    در یک نمای کروماکی شما در اصل دو سوژه دارید : سوژه (یا سوژه ها) و خود پرده. سخت ترین قسمت کروماکی همین جاست : نورپردازی پرده
    حتما بین سوژه و پرده حداقل 2 متر فاصله بگذارید. (3 متر و بیشتر بهتر است) اینطوری سایه سوژه (ولو خیلی کم) روی پرده نمی افتد و نور پرده و نور سوژه با هم تداخل پیدا نمی کنند. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد بهتر است. چون هم نورها با هم قاطی نمی شوند و هم عمق میدان زیاد می شود و به همین خاطر تصویر پرده فلوتر می شود و لک و پیس ها و لکه های نوری محو می شوند.
    حالا اول نور سوژه تان را بدهید. حواستان باشد که قرار است سوژه در کجا باشد. بنابراین نور سوژه را بر همان مبنا تنظیم کنید. بازیگر و خودتان را هم توجیه کنید که قرار است چه تصویری به جای کروماکی بیاید تا بتواند حس بگیرد یا حس بگیرید!. مثلا خود من وقتی یک ویدئو آرت را تصویربرداری می کردم ، قرار بود که بازیگر را در تابلوهایی از ونگوگ ، مونه و رامبراند ببینیم. پس اول هر نقاشی را پرینت رنگی گرفتیم و روی کالک سوژه را در محل تابلو ، نقاشی کردیم. بعد نورپردازی را بر مبنای تابلو انجام دادم. مثلا سوژه روی صندلی نشسته بود و در نقاشی اصلی نوری از پنجره بالایی بر کل اتاق می تابید. پس من هم یک نور را از بالا و چپ روی بدنش انداختم.
    وقتی نور سوژه را کامل کردید به سراغ نور پرده بروید. اگر یادتان باشد گفتم که رنگ سبز برای دیجیتال بهتر است. چون کمتر نور می خورد. نور پرده باید آنقدر یکدست باشد تا دوربین کل پرده را یک رنگ ببینید. اگر سوژه و پرده به هم نزدیک باشند نورها با هم تداخل می کند و هر دو نور را خراب خواهد کرد. ممکن است انعکاس نور پرده روی قسمت هایی از سوژه بیفتد و کروماکی را خراب کند به هر حال باید نور زیادی را برای پرده به کار ببرید. بهترین راه استفاده از دو منبع نوری با قدرت 2000 وات است. هر دو منبع را از دو طرف با زاویه به صورت غیر مستقیم به پرده بتابانید. نباید یک جای پرده روشن تر از قسمت دیگرش باشد.
    بهتر است یک نور بک لایت هم برای سوژه طراحی کنید. طوری که حاشیه بدن سوژه پرنور تر از سایر قسمت های بدنش باشد. اینطوری خیلی بهتر می تواید کروماکی بگیرید. برای این کار از پشت و بالای سوژه یک منبع نوری SPOT به پشت سوژه با زاویه 45 درجه بتابانید. (کاش می شد نقشه اینها را می کشیدم و می گذاشتم اینجا. نمی شود عکس از خارج اینترنت به مطالب اینجا اضافه کرد؟)
    راستی حواستان به لباس های سوژه هم باشد. اگر برایتان خیلی مهم نیست از رنگ های کاملا مخالف پرده استفاده کنید. ممکن است یک وقت حتی فیروزه ای هم همراه با رنگ سبز در کامپیوتر حذف شود. حواستان باشد که دارید با یک دوربین 41 با قیمت زیر 2 میلیون تومان تصویر می گیرید نه یک دوربین حرفه ای 20 میلیونی!
    یک کار دیگر و البته کمی پر خرج تر استفاده از لامپ مهتابی است. اگر می توانید و حوصله اش را دارید ، روی چند تخته چند لامپ مهتابی را کار بگذارید (مثل نور های بیل بورد ها) این باکس نوری را پشت دوربین کار بگذارید. تصویر بدون سایه و یکدستی خواهید داشت.

    چطور تصویربرداری کنیم؟

    حالا که نورپردازی را تمام کردید می رویم سراغ تصویربرداری.
    امکان دارد در فیلم شما یک یا چند پلان کروماکی وجود داشته باشد. طبیعتا حجم پایینی از فیلم شما کروماکی خواهد بود. امکان دارد فیلمتان را با یک دوربین هندی کم معمولی گرفته باشید .بهتر است برای نماهای کروماکی تان - که شاید یک نصفه روز وقت بگیرد - کمی خرج کنید و دوربین بهتری بگیرید. یک دوربین مینی دی وی 170 یا XL1s یا XL2 یا DVX100 برایتان مناسب است. قیمت اجاره یک روزش می شود حدود 17 هزار تومان. یک وقت به سراغ HDV ها نروید که هیچ فرقی برایتان در کروماکی نمی کند و کادر و سیگنالش هم متفاوت است. (اگر کل فیلم را HDV گرفته اید طبیعتا کروماکی را هم باید HDV بگیرید.) در هر صورت فرقی نمی کند. چه با یک دوربین نیمه حرفه ای یا یک دوربین خانگی. مهم این است که حداقل DV باشد.

    قبل از هر کاری حتما تصویرتان را وایت بالانس کنید. این مهم است که رنگ ها دقیقا درست ضبط شود. وایت بالانس را بعد از اتمام نورپردازی و بر مبنای سوژه انجام دهید.
    شاتر دوربین در حالت عادی 50 است. برای کروماکی شاتر را ببندید. 125 یا 250 خیلی مناسب است. اینطوری حرکت سریع سوژه مات نمی شود. در کروماکی گرفتن این کار باعث می شود تا سوژه و رنگ پرده با هم ادغام شوند. مثل وقتی که در عکاسی با سرعت پایین عکس می گیریم و سوژه در فریم مات می شود.
    دیافراگم را بر مبنای شاتر تنظیم کنید. وقتی شاتر را می بندید طبیعتا دیافراگم را باید باز بگیرید. هر چقدر بازتر بهتر است. چون پرده محو تر و یکدست تر خواهد شد. (سوژه را حداقل 2 متر یا بیشتر جلوتر از پرده گذاشته اید دیگر؟!)
    هیچ افکت تصویری و افزایشگر دیجیتال به تصویر اضافه نکنید. Gain حتما صفر باشد.
    اندازه قابتان را همینطوری نبندید. بدانید که دقیقا سوژه در تصویر نهایی چه نسبتی با کادر اصلی دارد. یک کلوز آپ در نهایت و با اضافه شدن تصویر ، باید با لنز واید گرفته شود یا نرمال یا تله؟. این خیلی مهم است که تصویر زمینه و تصویر سوژه از نظر فاصله کانونی با هم منطبق باشند. البته اهمیتش ربطی به کروماکی ندارد و یک بد سلیقگی یا حواس جمعی تکنیکی - آرتیستی است.

    تدوین کروماکی
    واقعا نمی توانم الان بگویم در هر نرم افزار چطور تدوین کروماکی بگیرید. اگر کروماکی گرفتید و رسیدید به تدوین ، همینجا بگویید با چه نرم افزاری کار می کنید که برایتان بگویم.( البته همه نرم افزار ها را واقعا نمی دانم. اما در مورد Avid Studio ، Avid Liquid ، EDIOS ، Final cut pro ، Video Toster ، Premier ، UOLID Video Impact ، Velocity ، After Effects ، Composition ، Commotion Effects در خدمتم.)
    آنچه در همه این نرم افزارها مشترک است ، نحوه کار با کروماکی است. ابزار ها خیلی شبیه هم هستند . حالا بعضی ها حرفه ای ترند. هرچقدر نرم افزار در کروماکی قوی تر باشد ، کروماکی بهتری می گیرید.
    هم نرم افزار های تدوین و هم نرم افزارهای تروکاژ (VFX) می توانند کروماکی بگیرند. نرم افزار های تروکاژ خیلی بهتر کروماکی میگیرند. اما کار با آنها برایتان سخت است.
    ابزار کروماکی را در قسمت VFX یا FX پیدا می کنید. امکان دارد نرم افزار شما پرده آبی و سبز را جدا کرده یا همه ابزار کروماکی را در یک قسمت جمع کرده باشد. به هر حال وارد محیط کروماکی شوید.
    وقتی تصویرتان را (که مسلما با FireWire کپچر کرده اید و 25mbs است و یک ساعتش می شود 12 GB ) در محیط کروماکی باز کنید ، به طور اتوماتیک رنگ آبی یا سبز شما حذف می شود. رنگ کروماکی حالا خودش را جای یک محیط ALFA می دهد. حالا شما در آن ALFA هر تصویری بگذارید ، به جای رنگ خواهید دید. دقیقا مثل قسمت های خالی یک تصویر در فتوشاپ که لایه پایینی اش را نشان می دهد. (باید یا Blue Screen را انتخاب کنید یا Green Screen)

    چند اتفاق ممکن است بیفتد:
    -امکان دارد همه بکراندتان اتوماتیک حذف شود و فقط سوژه بماند. آفرین شما , برنده شدید!. (البته راحتتان کنم ، هیچ وقت همان اول رنگ به طور کامل حذف نمی شود. ما به صورت تجربی کروماکی گرفته ایم نه در استودیو و با سیستم های چند ده میلیون تومانی)

    -امکان دارد بخشی از رنگ به همراه بخشی از بدن سوژه حذف شود. (مگر نگفته بودم که در انتخاب لباس ها و نور سوژه دقت کنید!)

    -امکان دارد جز چند پیکسل مابقی تصویر حذف نشود.

    در حالت دوم و سوم ، شما باید به سراغ ابزار کروماکی بروید.
    یکی از ابزار مفید Trashold است. با استفاده از این ابزار می توانید دامنه سیگنال رنگ را کم و زیاد کنید.
    ابزار بعدی Luma cutoff است. این ابزار تتمه نور قاطی شده با رنگ را می گیرد و رنگ را خالص می کند
    ابزار دیگری هم هست به نام Smooth که البته در نرم افزارهای حرفه ای تر پیدا می شود. این ابزار رنگ آبی یا سبز (یا هر رنگی) را پایه می گیرد و کل پرده را به آن رنگ در می آورد و یکدست می کند.
    LINEAR KEY هم می تواند حاشیه های ادغام شده با سوژه را حذف کند. هر چقدر شاتر بسته تر و بک لایت بهتری گرفته باشید ، این ابزار بهتر عمل می کند. حتی در صورت رعایت اینها شاید نیازی به آن نباشد.
    ابزار های دیگری هم هست که حرفه ای تر و مخصوص YUV است.

    آنقدر باید با درجه این ابزارها ور بروید تا کروماکی کامل شود. امکان دارد در نهایت نتوانید تصویر درست بگیرید و حاشیه سوژه دندانه دار شود. این یعنی رنگ و نور کروماکی درست نبوده یا به هر حال دوربینتان در مورد رنگ کم آورده. تنظیمات را کنسل کنید و وارد محیط رنگ نرم افزار تدوینتان شوید و سعی کنید با بالا و پایین کردن نسبت رنگ ها ، رنگ کروماکی را درست کنید. امکان دارد رنگ و نور سوژه هم به هم بریزد که فعلا مهم نیست. سعی کنید رنگ و نور پرده را هر چه می توانید یکدست تر کنید. حالا دوباره تنظیمات کروماکی را انجام دهید. قطعا بهتر خواهد شد. بعد از حذف کروماکی ، دوباره به محیط رنگ بروید و حالا نور تصویر را (که دیگر فقط نور سوژه است) به حالت اول برگردانید. اینطوری به کامپیوتر کلک زده اید.
    حتی در پروژه های حرفه ای هم گاهی اوقات کروماکی درست از آب در نمی آید. در این مواقع هرچقدر با نرم افزار حرفه ای تری کار کنیم ، نتیجه بهتر است ، چون ابزار کامل تر است.
    برای یک ویدئو کلیپ که مدیر تصویربرداری بسیار حرفه ای و معروفی هم داشت ، یک اتاق را 9 بار رنگ آبی زدند ، اما باز نتیجه در کروماکی خوب نبود. (با وجود اینکه کروماکی را با بتاکم گرفته بودند) من که تدوینگر و مدیر تروکاژ کلیپ بودم از 3 نرم افزار استفاده کردم و نشد. در نهایت پلان های کروماکی را در After effects درست کردم که زحمت زیادی هم برد. اگر به هیچ وجه نتوانستید تصویر کروماکی درست را بگیرید ، خیلی ناراحت نباشید. زحماتتان به باد نرفته. فقط شاید مجبور شوید گرفتن کروماکی را به یک استودیو بسپارید و هزینه اش را بدهید. اما در 70 درصد موارد می توانید با یک دوربین نیمه حرفه ای (مثل 170) کروماکی خیلی تمیز بگیرید. اینجوری مجبور نمی شوید 3 برابر پول اجاره یک روز دوربین را برای حذف کروماکی در یک استودیو خرج کنید. خیلی از کروماکی های صدا و سیما را با دوربین های معمولی DV می گیرند و تازه خیلی از موارد نورپردازی و تصویربرداری را هم انجام نمی دهند. اما نتیجه رضایت بخش می شود.

    کروماکی می تواند دامنه تجربیاتمان را در فیلم های تجربی و کوتاه گسترده تر کند. حتی افق خیالمان را هم در فیلمها بازتر می کند. فقط باید بدانیم دقیقا چه استفاده ای می شود از آن کرد. نکات فنی اش را تا آنجا که می توانستم گفتم. ریزه کاری های آرتیستی اش فقط با تجربه به دست می آید.

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه