نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: عدالت مهدوی و فلسفه تاریخ

  1. #1
    کاربر تازه کار eiman5 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    86
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Post عدالت مهدوی و فلسفه تاریخ

    عدالت مهدوی و فلسفه تاریخ





    چیستی «تاریخ» و فلسفه آن، مسأله­ای است که از دیرباز، ذهن بسیاری از اندیشمندان جهان را به خود مشغول کرده است.
    اگر تاریخ را هدفمند و دارای قانون و سیر معین بدانیم، این پرسش به ذهن می­رسد که این حرکت، به سمت عدالت است یا سمت و سویی ظالمانه دارد؟ و مهم­تر از آن، آیا تاریخ، از آن جهت که تاریخ است، عدالت مهدوی را بر می­تابد یا با آن سر ناسازگاری دارد؟
    نویسنده در این نوشتار، به بحث درباره نسبت بین تاریخ و عدالت مهدوی می­پردازد و پس از نقل دیدگاه­های مختلف، نظر اسلام را در این باره شرح می­دهد.
    موضوع اصلی مقاله، «عدالت مهدوی در تاریخ»، در فلسفه تاریخ و در تاریخ اجتماعی، سیاسی و مدنی انسان است. به اعتباری دیگر، موضوع آن تاریخ، فلسفه تاریخ سیاسی و حتی فلسفه تاریخ مهدویت و عدالت مهدوی است. مراد از فلسفه تاریخ، نگاه مهدوی به تاریخ و سیر جهانی آن تا سر حد هدایت و دولت نهایی و نگاه تاریخی به عدالت و ساختار نهایی آن تا سر حد سیاست و نظام سیاسی غایی است. مراد از عدالت مهدوی، اعم از، یکی، عدالت‌نگری و نیز عدالت‌گرایی مهدویت در دوران غیبت و انتظار است و دیگری، عدالت و عدالت‌گری و نیز عدالت‌گذاری مهدوی در آینده نهایی تاریخ، در ظهور و حاکمیت دوران مهدی بوده و نیز در فلسفه سیاسی مهدوی و مهدویت، به ویژه در نگاه‌ها و نظریات گوناگون فلسفی تاریخی و آینده‌گرا، موعود‌گرا و منجی‌گرا است.
    پرسش اصلی، «خاستگاه و جایگاه عدالت مهدوی در فلسفه‌(های) تاریخ سیاسی» بوده یعنی عبارت از چرایی و چیستی‌شناسی عدالت، مهدویت، عدالت مهدوی، و نیز تاریخ و تاریخ سیاسی و فلسفه تاریخ سیاسی و به ویژه نسبت و رابطه این دو و حتی چگونگی آن‌ها است. به عبارت دیگر، آیا تاریخ رو سوی عدالت، هدایت و کمال و کارامدی نهایی دارد، آن‌گونه که در فلسفه سیاسی و فلسفه تاریخ سیاسی مهدوی و مهدویت موضوعیت داشته و پذیرفته شده است. یا خیر؛ یعنی برعکس بوده و جهان، رو سوی شر، ظلم و ظلمت و انحطاط و قهقرا دارد؟ یا این‌که آینده تاریخ جهان، معلوم نیست و مبهم است؟ بلکه حتی تاریخ، اصلاً فاقد سیر یا سیر مشخص بوده و پیوست و هدف و نیز قانونمندی ندارد؟ بر این اساس، جهان چیزی جز توده‌ای از اجزای ناموزون نیست که به صورت درهم در تعامل و تأثیر و تأثر متقابل دو و چندین جانبه قرار دارند. در این صورت، تاریخ چیزی جز چینش زمانی و چه‌بسا انتزاعی حوادث، بیش نیست.
    ویرایش توسط eiman5 : 31-07-2011 در ساعت 10:33
    جرياني در کشور به راه افتاده که هر روز با تهمت و افترا به دنبال تخريب ياران نزديک ما هستند، اين در حالي است که براي من روشن است که هدف آنها زدن احمدي نژاد است، اما از آنجا که اين جريان و گروه ها آنقدر ضعيف هستند که نمي توانند هزينه تخريب احمدي نژاد را بپردازند، از اين رو تلاش مي کنند اطرافيان احمدي نژاد را مورد هجمه قرار بدهند... رياست محترم جمهور


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. عدالت مهدوی
    توسط hossein moradi در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 31-12-2010, 21:01
  2. نسبت علم اخلاق و فلسفه اخلاق
    توسط محسن رحمتی در انجمن اخلاق
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 26-12-2010, 09:06
  3. امام‌حسين فرمود قيام كردم براي عمل به سيره جد و پدرم؛ يعني علم و عدالت
    توسط محبّ الزهراء در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-12-2010, 14:38
  4. امام مهدى(علیه السلام) و فلسفه تاریخ
    توسط hossein moradi در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 27-09-2010, 15:51
  5. عدالت مهدوی
    توسط hossein moradi در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 11-09-2010, 10:43

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه