صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 14

موضوع: بالآخره موسیقی حلاله یا حرام ؟؟؟

  1. #1
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض بالآخره موسیقی حلاله یا حرام ؟؟؟

    بسم الله الرحمن الرحیم
    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )

    سلام علیکم خدمت برادران و خواهران ایمانی

    یکی از ابتلائات عظیم و خطرات بزرگی که جامعه مذهبی ها رو در آخر الزمان تهدید میکنه ، ترویج و اشاعه ی موسیقی است .
    تا جایی که استاد ما میفرمود : زمانی میاد که کنار خانه خدا مکه ، موسیقی نواخته میشه و کسی جرات برخورد نداره .
    آنقدر گناه عرف و قبح سیئه ریخته میشه که اگه حرفی هم بزنی ، شما مهدورالدم خواهید بودید و از سفهاء و حمقاء و بی فرهنگ و بی دانشها و ... شمرده خواهی شد !!!

    اما در این مقال قصد داریم به جوانب مختلف موسیقی از منظر کتاب و سنت و فقه و عقل بپردازیم . إن شاءالله تعالی که عزیزانی که مبتلا به این چرک و ظلمت شدند از این فضای ماه مبارک استفاده کنند و توبه ای بر ترک آن کنند .

    البته دیگر عزیزان هم قلمی و مطلبی در این باب زدند و آوردند ، اما این نوشتار هم دانه ای به دهان مور است تا یار که را خواهد .



    موسیقی از منظر قرآن و سنّت
    ( قسمت اول )





    1- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه6میفرماید: ومن الناس من یشتری لهو الحدیث . (از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را) که منظور از" لهوالحدیث"در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد.
    فروع کافی جلد4صفحه433


    2-عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    هشام گوید از امام صادق ( علیه السلام ) درباره تفسیر آیه 31سوره حج ، سوال کردم که خدا می فرماید : فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور (اجتناب کنیدپلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل)
    حضرت فرمودند : منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور ،موسیقی و آوازه خوانی می باشد.
    تفسیر قمی جلد 2صفحه 84


    3- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    درباره قول خدای عزوجل در سوره مومنون آیه 3 - والذین عن اللغو معرضون - (مومنان کسانی هستند که از لغو گریزان هستند) فرمودند : منظور ازلغو ، موسیقی و آوازه خوانی است.
    فروع کافی جلد4صفحه433

    4- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    درباره قول خدای متعال سوره فرقان آیه 72 - والذین لا یشهدون الزور - (بندگان خدا کسانی هستند که حاضر نمی شوند زور را )فرمودند : منظور از زور مجلس موسیقی و آوازه خوانی است.
    مستدرک الوسائل جلد 13باب 78ح7

    5- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    شخصی از امام ( علیه السلام ) درباره حکم گوش دادن به آلات موسیقی و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود . حضرت پاسخ دادند :
    ای مرد آیا سخن خدای متعال در سوره اسرا آیه 17 را نشنیدی که می فرماید: (همانا چشم وگوش و قلب نسبت به آن چیزهایی که کسب نموده اند مسئولند ) پس گوش خود را از شنیدن صداهای حرامی مانند موسیقی و آوازه خوانی حفظ کن که در قبال آن مسئول هستی .
    مستدرک الوسائل جلد 13باب80حدیث2

    6- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    شخصی به امام ( علیه السلام ) عرض کرد : پدر و مادرم فدایت ! وقتی در منزل به قضای حاجت می روم از خانه همسایه ام نوای موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم قضای حاجت را طول می دهم .
    پس امام ( علیه السلام ) فرمود : ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن . آن مرد عرض کرد : ای مولای من ! آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم . پس امام ( علیه السلام ) فرمودند:
    آیا گفتار خدای متعال سوره اسرا ، آیه 17 را نخوانده ای ؟ ( همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کرده اند مسئول هستند ) آن مرد پس از شنیدن این آیه عرض کرد : به خدا این آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد . پس امام ( علیه السلام ) فرمودند : برخیز و غسل توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت می کردی .
    من لا یحضر الفقیه ج1 صفحه 73

    7- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    ابو ایوب گوید من در مدینه خدمت امام صادق ( علیه السلام ) مشرف شدم . حضرت به من فرمودند : کجا منزل کرده ای ؟ گفتم منزل فلان مرد که در خانه اش آلات موسیقی می نوازد و چند آوازه خوان خوانندگی می کنند . پس امام ( علیه السلام ) آیه 72 ، سوره فرقان را تلاوت نمودند :
    هنگامی که بندگان خدا با لغو روبرو می شوند با کرامت از آن می گذرند . ابو ایوب گوید : من در فکر خود گمان نمودم منظور از کرم ، جود وبخشش است . پس امام ( علیه السلام ) قبل از اینکه من حرفی بزنم ، فرمودند: نه این طور که تو فکر می کنی نیست ، بلکه شما باید از مجلس موسیقی و خوانندگی دوری کنید تا صاحب کرامت شوید.
    فروع کافی جلد 4صفحه 434


    8- عن النبی الاکرم (صلی الله علیه و آله ) :

    در ضمن حدیث مناهی فرمودند : شما را از بازی با نرد وشطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم.
    من لا یحضره الفقیه جلد 5صفحه 308

    9- عن النبی الاکرم (صلی الله علیه آله ) :

    همانا خدای تعالی مرا به عنوان هدایت و رحمت از برای جهانیان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا نواختن در نی ها و دایره ها وتارو مزمارها را نابود سازم.
    امالی صدوق صفحه 422


    10- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    هنگامی که آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام ) از دنیا رفتند ، ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند . برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود . پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشأ می گیرد .
    فروع کافی جلد 4صفحه 431




    التماس دعا
    یاعلی


    منمشتعلعشقعلیّمچهکنم

    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین

    ویرایش توسط یاصاحب الزمان : 13-08-2011 در ساعت 00:14

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    بسم الله الرحمن الرحیم

    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )


    موسیقی از منظر قرآن و سنت
    ( قسمت دوم )




    1- عن الامام الرضا ( علیه السلام ) :

    گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است.
    وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 100



    2- عن النبی الاکرم (صلی الله علیه و آله ) :

    در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) روزی ابن مسعود از مکانی عبور می کرد که جمعی در آن مشغول نوازندگی و خوانندگی بودند . پس چون این وضع را مشاهده کرد به سرعت وشتاب از آن مجلس عبور کرد . روز بعد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) او را ملاقات نموده و فرمودند: ابن مسعود صبح کرد در حال که کریم و با کرامت بود.
    تفسیر جامع جلد5صفحه 53


    3- عن الامام الصادق (علیه السلام ) :

    شخصی به امام صادق (علیه السلام ) عرض کرد : فدایت شوم ! دیروز فلانی پیش من آمد و دستم را گرفت و به خانه اش برد و در منزل وی گروهی بودند که در نی و دایره می نواختند و شخصی هم آواز می خواند و من تا شب در آنجا بودم . پس امام (علیه السلام) فرمودند :
    وای برتو نترسیدی که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آید ؟! همانا آن مجلسی که تو در آن بودی مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نمی نگرد زیرا نوای موسیقی و آوازه خوان پلید ترین آفریده های خدا می باشد .
    ( مانند مجالس عروسیهای ما ) مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 78



    4- عن الامام علی (علیه السلام ) :

    روزی امیرالمومنین ( علیه السلام ) شنیدند که مردی طنبور می نوازد . آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند . پس طنبور او را گرفته و شکستند . سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند :
    برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه کن ، زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود . سپس فرمود : آیا می دانی طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید ؟
    آن مرد عرض کرد : شما به آن داناتر هستید . امام علی (علیه السلام ) فرمودند : طنبور در آن حال می گوید : ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی ، ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت و این گونه به نفرین او ادامه می دهد تا نواختنش پایان یابد .
    مستدرک کتاب تجارت باب 79



    5- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :

    مزد مرد و زن خواننده حرام است .
    ( الان مطربی شغل پسندیده است !!! )من لایحضر الفقیه جلد 3 صفحه105


    6- عن الامام الرضا ( علیه السلام ) :

    از امام ( علیه السلام ) درباره کسب شخص آوازه خوان سوال شد . حضرت فرمودند : پول این شخص مانند پول سگ حرام است.
    وسائل الشیعه جلد12صفحه 88

    تذکر:منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد .


    7- عن المولانا المهدی ( علیه السلام ) :

    در نامه ای به محمد ابن عثمان فرمودند : و اما آن چیزی را که به عنوان صله برای ما ارسال کردی نمیپذیرم ، زیرا ما خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فقط چیزی را قبول می کنیم که پاک و پاکیزه باشد و این مالی که ارسال نمودی دستمزد و پول شخصی خواننده می باشد . همانا پول این شخص حرام است . وسائل الشیعه جلد 12صفحه 86



    8- عن النبی الاکرم (صلی الله علیه و آله ) :

    در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ، ملکوت زنی را دیدم که سر تا پایش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائین اش داخل می شد و از دهانش خارج می شد . از جبرئیل پرسیدم این شخص کیست ؟ گفت : او زنی بوده که در دنیا آوازه خوانی یا نوازندگی می نموده است.
    حیوه القلوب مجلسی باب معراج


    9- عن الامام الصادق (علیه السلام ) :

    زن خواننده یا نوازنده ملعون است و هرکس در آمد او را بخورد ملعون است و مزد او مانند پول سگ حرام است .
    وسائل الشیعه جلد12صفحه 85


    10- عن الامام الصادق ( علیه السلام ) :



    درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند: صفتی که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد . پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت
    دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است .
    تحف العقول صفحه 335





    التماس دعا
    یاعلی




    منمشتعلعشقعلیّمچهکنم


    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین

  4. #3
    یه دنگ سایت به نامشه soreh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    محل سکونت
    God Knows
    نوشته ها
    2,333
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    یعنی حتی موسیقی بی کلام آرام هم اشکال داره؟؟؟
    مگر مهدی (عج) بیاید ...
    =====
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    :(

    =====

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    ====

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    ====


  5. #4
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط soreh نمایش پست ها
    یعنی حتی موسیقی بی کلام آرام هم اشکال داره؟؟؟

    بسم الله الرحمن الرحیم
    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )

    وقتی عرض میشه موسیقی منظور بی کلام آن است . صرف آهنگ و صوت ، مگر نه آهنگ همراه با صدا حکم خودش رو دارد .

    التماس دعا
    یاعلی
    منمشتعلعشقعلیّمچهکنم

    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین
    ویرایش توسط یاصاحب الزمان : 16-08-2011 در ساعت 01:55

  6. #5
    حرفه ای افتان و خیزان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    آشفته بازار
    نوشته ها
    906
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mozneb نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    وقتی عرض میشه موسیقی منظور بی کلام آن است . صرف آهنگ و صوت ، مگر نه آهنگ همراه با صدا حکم خودش رو دارد .
    صدای بدون آهنگ چی...؟
    یعنی فقط آواز...



    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]



  7. #6
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط heartbreak نمایش پست ها
    صدای بدون آهنگ چی...؟
    یعنی فقط آواز...
    بسم الله الرحمن الرحیم
    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )
    سلام علیکم مومن بزرگوار

    هر کدام از این موارد ذیل حکم خود را دارد :

    1- موسیقی بی کلام

    2- موسیقی با کلام توسط مرد

    3- موسیقی با کلام توسط زن

    4- آواز مرد بدون موسیقی

    5- آواز زن بدون موسیقی

    6- نواختن موسیقی

    الف ) احادیث شریف که ادامه خواهد داشت إن شاءالله ، برای مورد شماره یک هست .

    ب ) مورد شماره 3 و 5 ، به اتفاق همه ی فقهاء حرام است .

    ج ) در مورد 2 و 4 دارای معیار و حدودی است که برخی از مصادیقش غیر حرام و اکثر مواردش حرام است و اینکه محل اختلاف فقهاء در فتواست .

    د ) مورد 6 هم بنا به اختلاف مصادیقش ، اختلاف فتاوا دارد .

    باید در موارد اختلافی به مرجع عظامتان مراجعه بفرمایید .


    التماس دعا
    یاعلی


    منمشتعلعشقعلیّچهکنم

    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا أنّا کنّا من الخاطئین

  8. #7
    کاربر کوشا kiyana آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2011
    محل سکونت
    نصف جهان
    نوشته ها
    379
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    خیلی سخت میگیری برادر!!!
    وطنم ای شکوه پابرجا/ در دل التهاب دورانها
    کشور روزهای دشوار / زخمی سربلند بحرانها

    از تب سرد موجهای خزر /تا خلیجی که فارس بوده وهست
    می شود با تو دل به دریا زد
    می شود با تو دل به دنیا بست
    وطــــــنم......







  9. #8
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط kiyana نمایش پست ها
    خیلی سخت میگیری برادر!!!
    بسم الله الرحمن الرحیم
    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )

    نه خواهرم من سخت نمیگیرم چه بسا مخاطب ما دیگه خیلی آسون میگیره .

    از خودم چیزی عرض نمیکنم بلکه از کتاب و سنت و کلام بزرگان هست .

    از نشانه و فتنه ها و بلاهای آخر الزمان رواج افسارگریخته ی موسیقی است .

    کار به جایی خواهد رسید که استاد ما میفرمودند که کنار خانه ی خدا موسیقی نواخته
    میشه و کسی جرأت نداره برخورد کنه .

    احایث آخرالزمان در همین انجمن موجود هست یک نگاه بیاندازید شما هم با ما هم نظر میشید .

    التماس دعا
    یاعلی
    منمشتعلعشقعلیّمچهکنم

    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین

  10. #9
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    بسم الله الرحمن الرحیم
    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )


    موسیقی از منظر قرآن وسنت
    ( قسمت سوم )



    _در احادیث نورانی ذیل به جهات مختلف موسیقی اعم از گوش دادن ، نواختن ، خواندن و نگهداری آلات موسیقی اشاره شده ، بخوانید :


    1- عن النبی ( صلی الله علیه و آله ) :
    همانا خداوند تعالی مرا راهنما و رحمت برای جهانیان قرار داده و مرا امر کرده که مزمارها و معزفه ها و تارها و بت ها و اعمال جاهلیت را از بین ببرم ، بدرستی که معامله و تجارت و خرید و فروش آلات موسیقی حرام است.

    (مستدرک الوسائل، ج13، ص219) (مستدرک، ج2، ص 458)




    2- عن النبی ( صلی الله علیه و آله ) :
    برخی از اقوام هستند که قرآن را برای غیر خدا فرا میگیرند و از آن به عنوان وسیله ای از آلات موسیقی استفاده میکنندو با قرآن غنا میکنند، تا اینکه فرمودند این اقوام طبل و آلات موسیقی را نیکو میشمارند امر به معروف و نهی از منکر را زشت میدانند. سپس فرمودند: اینان در ملکوت آسمانها پلیدهای نجس خوانده می شوند.

    (وسائل الشیعه، ج12، ص230، ح27) (تفسیر قمی، ص427)




    3-عن الرضاء ( علیه السلام ) :
    هر کس درخانه اش طنبور(سه تار) ، عود ياهر چیزی از وسايل موسيقي از قبیل معزفه و يا شطرنج و ساير وسايل شبيه به آن (وسايل قمار) را چهل روز نگهدارد ، پس به حقيقت و حتما شايسته خشم خداست و اگر در آن چهل روز ازدنيا برود، همچون فاجر فاسقي مرده است که جايگاه او جهنم خواهد بود و اين عاقبت، بد بازگشتي خواهد بود.

    (تفسير اثنا عشري، ج9، ص49)




    4- عن النبی ( صلی الله علیه و آله ) :

    شيطان اولين کسي بود که آواز خواند و اولين کسي بود که نوحه کرد، هنگاميکه آدم عليه السلام از درخت ممنوعه در بهشت خورد، آواز خواند و وقتي که حضرت حوا از بهشت رانده شد و به زمين آمد، شيطان چون نعمت هاي بهشت را به ياد آورد نوحه و زاري کرد.

    (وسائل الشيعه، ج12، ص231، ح28) (لئالي الاخبار، ج5، ص222)





    5- عن الصادق ( علیه السلام ) :

    جز اين نيست که خداوند صنايعي را که از آن فساد محض ايجاد ميشود حرام کرده است . مثل سازها و ني ها و همه آلات موسيقي و لهو و هر چه که شبيه به آن است ، و بايد از آن دوري کرد و در اين وسائل و آلات و هر آنچه از آنها ايجاد ميشود هيچ صورتي از صلاح و درستي نيست و لذا آموختن آن و آموزش آن و استفاده از آن و اجرتگرفتن براي آن و تمامي صورتهاي آن حرام است.
    (وسائل الشيعه، ج12، ص57، ح1، به نقل از تحف العقول)




    6- عن الصادق ( علیه السلام ) : مهم مهم مهم

    همانا شیطانی بنام قفندر وجود دارد ، هرگاه چهل روز در خانه کسی بربط نواخته شود و مجلس غنا برگزار گردد ، آن شیطان تمام اعضای خود را بر تمام اعضای صاحبخانه میگزارد قرار میدهد و در آن میدمد ، بعد از این دمیدن است که غیرت از او برداشته میشود ؛ بطوریکه از تجاوز به ناموسش نیز باکی ندارد .

    (فروع کافی، ج6، ص433، ح14) (وسائل الشیعه، ج12، ص1232، ح1) (لئالی الأخبار، ج5، ص221)

    و در حدیث دیگری آمده است :
    وقتی که چنین شد، شرم و حیا از او برداشته میشود به گونه ای که از سخنان ناروایی که به مردم میگوید، یا مردم درباره او میگویند، پروایی ندارد.

    (مستدرک الوسائل، ج13، ص217)




    7- عن الوصیّ ( علیه السلام ) :
    فرشتگان به خانه ای که در آن شراب ، دف(نی و دایره) و طنبور(سه تار) و نرد (آلات قمار) وجود داشته باشد وارد نمیشوند و دعای آن خانه به اجابت نمی رسد و برکت از آن خانه دور می شود.

    (وسائل الشیعه، ج12، ص235، ح13) (سنن النبی(ص)، ج8، ص171، ح13019)، لئالی الأخبار، ج5، ص222)




    8- عن الوصیّ ( علیه السلام ) :

    سلام کردن به شش گروه جایز نیست : یهودی، نصرانی، کسانیکه نردبازی میکنند، شرابخوارن، نوازندگان نی و طنبور.
    (بحارالانوار، ج79، ص252، ح7) (خصال، ج1، ص330، ح29) (الرائد-ابن قولویه، ص490)




    9- عن الرضاء ( علیه السلام ) :

    گوش دادن به آلات موسیقی مثل تارها از گناهان کبیره است .

    (مستدرک، ج2، ص459) (مستدرک الوسائل، ج13، ص220،ح15178)




    10- عن الوصیّ ( علیه السلام ) :

    بر قومی از بنی اسرائیل شبانه عذاب نازل شد ، صبح که شد ، دریافتند که چهار گروه از آنان نابود شده اند : طبل زنندگان، آوازخوانان، احتکار کنندگان، رباخواران.

    (مستدرک الوسائل، ج13، ص27)




    11- عن الصادق ( علیه السلام ) :

    (در آخر الزمان) آلات لهو و لعب (موسیقی) را می بینی که در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می شود ، مردم عبور میکنند و کسی جرأت نمی کند که از آن جلوگیری به عمل آورد.

    (منتخب الاثر، ص534) (بشارة السلام، ص126) (بحارالانوار، ج52، ص258)




    12- عن النبی ( صلی الله علیه و آله ) :
    کسی صدایش را به غنا بلند نمی کند ، مگر اینکه خداوند دو شیطان بر او مأمور می کند که بر دوشهای او سوار شوند و با پاشنه پایشان بر سینه وی می زنند تا وقتی که وی ساکت شود.

    (بحارالانوار، ج76، ص247) (مستدرک الوسائل، ج13، ص214)



    13-عن النبّی ( صلی اللع علیه و آله ) :

    غنا مؤثر به سوی زنا است.

    (بحار الانوار، ج76، ص247) (مستدرک الوسائل، ج13، ص214)




    14-عن الصادق ( علیه السلام ) :

    خانه ای که محل غنا باشد از بلاهای خطرناک ایمن نمی باشد و دعا در آن خانه مستجاب نمی شود و فرشتگان الهی به خانه غنا وارد نمی شوند.

    (الکافی، ج6، ص433) (وسائل الشیعه، ج17، ص303)




    15- عن الرضاء ( علیه السلام ) :

    هرکس خود را از غنا پاک نگه دارد ، خداوند به باد دستور می دهد درختی را که در بهشت است به حرکت درآورد و صدایی بشنود که مانندش را هرگز نشنیده است،و کسیکه خود را از غنا باز ندارد هرگز آن صدا را نشنود.

    (الکافی، ج6، ص434) (وسائل الشیعه، ج17، ص317)




    16- عن الصادق ( علیه السلام ) :

    شنیدن صدای این درخت بهشتی، عوض و پاداش است برای کسی که در دنیا از خوف خدا از شنیدن غنا پرهیز نماید.

    (بحارالانوار، ج8، ص127)




    17- عن الصادق ( علیه السلام ) :
    از حضرت پرسیدند : انسان پست و فرومایه کیست؟ فرمودند: کسی که شراب بنوشد و طنبور بنوازد.

    (وسائل الشیعه، ج12، ص234، ح11) (لئالی الأخبار، ج5، ص222)




    التماس دعا
    یاعلی


    منمشتعلعشقعلیّمچهکنم

    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین

  11. #10
    حق آب و گل داره یاصاحب الزمان آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    نوشته ها
    1,875
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    بسم الله الرحمن الرحیم
    صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان


    فرهنگنامه ی سازهای مذکور در احادیث شریف منقول از وبلاگی



    1) بربط :


    به آن عود یا رود نیز گفته می شود : نواختن این ساز از روزگاران بسیار دور ، در میان ایرانیان متداول بوده و بنا بر بعضی از نقل ها ، از ایران به سایر کشورها از جمله عربستان رفته است و نام های گوناگونی به خود گرفته است.
    بعضی نام این ساز را مشتق از «بر» به معنای سینه و «بط» به معنای مرغابی می دانند ، و برخی این نام را با نام موسیقیدان مشهور زمان خسروپرویز ، باربَد ، بی ارتباط نمی دانند.
    به هر حال، این ساز متشکل از یک محفظه طنین شبیه یک گلابی است که از درازا به دو نیم شده باشد. در آغاز سه سیم داشت و بعد برای تقویت صوت، این سه سیم را جفت بستند. پس از چندی دارای ده رشته سیم گردید.


    2) تار :

    این ساز را از دسته ی سازهای زخمه ای ( زخمه به گیردادن انگشت و یا هر جسم دیگر به سیم ساز و کشیدن و سپس رها کردن آن اطلاق می شود. سیم پس از رها شدن تا مدتی حالت ارتعاش دارد و از آن صداهایی حاصل میشود. ) ایرانی به حساب آورده اند . مرحوم دهخدا اختراع آن را نیز به ایرانیان نسبت داده است.
    این ساز از یک دسته ی بلند، حدود 45 تا 50 سانتی متر ویک کاسه تشکیل شده که بخش کاسه آن به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم شده است و تعداد سیم های آن شش عدد می باشد.
    البته بعید به نظر نمی رسد که واژه ی تار که در روایات بصورت جمع آمده «اوتار» اشاره به رشته و یا وتر یا سیم سازهای زخمه ای باشد نه سازی که امروزه به آن تار میگویند. در متون قارسی قدیمی نیز واژه ی تار در معنای یک ساز مستقل، آن هم با ویژگی های امروزی نیامده است.




    3) تُنبور (طُنبور) :

    این ساز را نیز از دسته ی سازهای زخمه ای ایرانی به حساب آورده اند که واژه طنبور معرّب آن است.
    فارابی این ساز را ساز دوران جاهلیت معرفی می کند و معتقد است که این ساز فقط قادراست الحان جاهلیت را بنوازد و تا سده هفتم هجری معمول بوده است. بعضی نیز آن را همان سه تار امروزی دانسته اند.
    به هر حال، این ساز دارای شکمی گلابی شکل و دسته ای دراز است و سیم های آن چهار عدد است و معمولا بدون مضراب و با انگشت نواخته میشود.




    4) دف :

    در فارسی به آن دایره نیز گفته میشود، هرچند در ادبیات فارسی از خود واژه دف نیز استفاده میشود.


    5) طبل :

    این ساز که از دسته ی سازهای ضربی ( حصول صوت در این دسته از سازها بر اثر کوبیدن جسمی با نرمی یا سختی معین بر پوستی که بر روی آن کشیده شده، صورت می گیرد. ) است ، از یک استوانه میان تهی که بر دو سوی آن پوست کشیده شده ، تشکیل یافته است و حصول صوت در آن بوسیله دو قطعه چوبی است که از آنها به کوبه های ساز تعبیر میشود .


    6) عود :

    این ساز را از دسته ی سازهای زخمه ای ایرانی و از خانواده بربط دانسته اند ، هرچند برخی آن را مأخوذ از «العود» عربی می دانند که از طریق اعراب به سایر کشورها راه یافته است .
    این ساز بسیار بزرگ از یک شکم گلابی شکل و دسته ای بسیار کوتاه تشکیل شده به گونه ای که قسمت عمده طول سیم ها - که ده سیم یا پنج سیم جفتی است - در امتداد شکم قرار گرفته است .
    عود دارای صدایی بم و غم انگیز است .


    7) مزمار :

    به نظر می رسد واژه مزمار که جمع آن در روایات مزامیر آمده، کلمه عامی است که برای کلیه سازهای بادی ( نیروی محرکه صوت در این سازها، عمدةً نفس آدمی است. ) استعمال میشود ؛ چنانکه واژه «نی» در فارسی به همه ی سازهای بادی اطلاق میشود .


    8) مِعزَف (معزفه) :

    کلمه معزف که جمع آن معازف است ، در لغت عرب به کلیه سازهای رشته ای مانند چنگ ، قانون و سنتور گفته میشود . بعضی معتقدند که کلمه معزف به ساز «پیانو» نیز گفته میشود .






    التماس دعا
    یاعلی



    منمشتعلعشقعلیّمچهکنم


    یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین


    ویرایش توسط یاصاحب الزمان : 16-08-2011 در ساعت 01:55

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. حکم رقص و ورزش همراه با موزیک
    توسط خادم الزینب در انجمن احكام شرعي
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 31-07-2011, 10:25
  2. مال حرام چيست؟
    توسط خادم الزینب در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 26-07-2011, 00:03
  3. آهنگ ساز سریال مختار نامه
    توسط dendelak در انجمن محتوای صدا سیما
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 04-07-2011, 00:08
  4. فضیلت ماه رجب
    توسط ali20 در انجمن اعتقادي
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: 03-06-2011, 20:55
  5. تأثیر لقمه حرام بر اخلاق و اندیشه
    توسط محبّ الزهراء در انجمن اخلاق
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 13-03-2011, 15:32

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه