پاسخی به جنجال آفرینیهای اخیر بعلاوه نقدی بر اظهارات کلهر + مصاحبه جدید وی؛
آقایان رجانیوز، پاسخ مستدل و منطقی بهتر از هوچیگری و جنجالآفرینی است/ با این رفتارها قطعا جبهه شما پایدار نخواهد ماند
در این مطلب در پی آنیم تا پاسخی مستدل و منقطی به برخی قسمتهای ویژه نامه مذکور داده شود و علاوه بر آن به هوچی گری سایتهایی همچون رجانیوز نیز پرداخته شود.
روز گذشته ویژه نامهای با عنوان «خاتون۱» ضمیمه روزنامه ایران منتشر شد که پیرامون موضوع عفاف و حجاب بود، این ویژه نامه که در ۲۵۸ صفحه منتشر شد حاوی مطالبی حول محور مذکور به همراه بسیاری از یادداشتها و مصاحبههایی راهبردی است که در پی کمک به موضوع عفاف و حجاب و معضلی است که اکنون در بعد مسایل اجتماعی مطرح بوده و یکی از دغدغههای اصلی مسئولان نظام و روحانیون بوده و میباشد.
به گزارش ابصارنیوز، متاسفانه گویا عادت شده است که با همه چیز گشت ارشادی برخورد شود و رفتارهای سلبی جایگزین عقل، تدبیر و پاسخهای منطقی و مستدل شود.
بلافاصله پس از انتشار این ویژه نامه سایت سابقا حامی دولت رجانیوز با حمله به این ویژه نامه و وارونه نمایی از آن، فضای رسانهای کشور را تحت تاثیر قرار داد، و پروژه رمضان داغ دو که تا امروز بهانهای برای اجرای وجود نداشت را کلید زد.
در این مطلب در پی آنیم تا پاسخی مستدل و منطقی به برخی قسمتهای ویژه نامه مذکور داده شود و علاوه بر آن به هوچیگری سایتهایی همچون رجانیوز نیز پرداخته شود.
ورود افراد غیرمتخصص و بیتقوا در عرصه رسانه چیزی است که امروز گریبان سایتها، روزنامهها، مطبوعات و نشریات کشور را گرفته است، علاوه بر این وابستگیهای حزبی، باندی و گروهی و تشکیل قبیله نیز معضل دیگری است که گرفتاری را دوچندان کرده و گویا هیچ گوش شنوایی نیز نیست که سخنان رهبر معظم انقلاب را در خصوص رعایت تقوا، ایجاد فضای بحث و گفتگو، ایجاد فضای و آرامش و هزاران هزار توصیه پدارنه ایشان را شنیده و به آن جامه عمل بپوشاند.
گویا امروز عدهای دارالعماره را محاصره کردهاند و منتظراند مختار بدون یارانش از آن بیرون بیاید تا وی را سلاخی کنند، کوچکترین مسایل را به بزرگترین مسایل کشور تبدیل میکنند، آن یکی که در قوه مققنه نشسته خواستار اقدام قوه قضائیه در خصوص روزنامه ایران میشود، قوه مذکور بلافاصله اقدام میکند و آن مداح نیز بر منبری که نام مطهر ائمه اطهار برده میشود انواع و اقسام فحاشیها را نثار این و آن کرده و از چادر هم دفاع میکند! مشخص نیست فحاشی کردن بر منبر امام حسین (ع) با بیاحترامی کردن به چادر چه تفاوتی دارد؟ در این میان هیچ فضایی برای اندیشیدن نیز وجود ندارد و همه باید یکجور فکر کنند!
عقده گشاییهای سیاسی و باند بازی و حزب مداری، بعلاوه رفتارهای قبیلهای امروز باعث شده است تا گردانندگان سایتهایی همچون رجانیوز که روزگاری بر روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) حکمرانی میکردند، هر اقدامی را پیرو سیاستهای قبیلهای خود نیافتادند همان را پیراهن عثمان قرار داده و به آن حمله کنند، متاسفانه قبیله گردانندگان این سایت خبری، به دنبال خروج از این دو رسانه مهم ایران و ایرنا و به دلیل کینه توزیها و عقده گشاییهای سیاسی هر روز اقداماتی را در جهت استحکام پیوندهای سیاسی خود با سایر احزاب و گروهها انجام میدهد، روزگاری سایت حامی دولت است، روزگاری سایت سابقا حامی دولت میشود، امروز میراث خوار حماسه ۸۴ میشود و به عضویت کارناوالهای سیاسی همچون جبهه پایداری در میآید. و اعلام میکنند هرکه باما نیست، برماست!
این گردانندگان رسانهای، باز هم پیرو مانیفست قبیلهای خود، صرفا ویژه نامههایی همچون «رمز عبور» را خوب و مطلوب قلمداد کرده و هر آنچه دیگران انجام دهند، مورد نکوهش و شماتت این قبیله تکفیری قرار میگیرد، این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در روز ششم ماه مبارک رمضان امسال و در دیدار با مسئولان نظام، خطاب به ایشان فرمودند: «میل به رفتارهاى قبیلهاى در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، از دیگر نقاط ضعف ماست. رفتار قبیلهاى معنایش این است که تخطئه یا تأییدى که نسبت به کار کسى میکنم، ناشى نباشد از ماهیت عمل او؛ ناشى باشد از نحوهى ارتباط او با من. اگر از قبیلهى ما کسى کار خطائى انجام داد، راحت قابل اغماض باشد؛ اما از قبیلهى مقابل اگر همان کار را انجام داد، این قابل پیگیرى و تعقیب میشود. کار خوب اگر از کسى که مربوط به قبیلهى ماست، انجام گرفت، قابل تحسین و تشویق باشد؛ اگر از قبیلهى دیگر بود، نه. رفتار قبیلهاى این است. این رفتار، اسلامى نیست، انقلابى نیست. ما متأسفانه اینگونه رفتار را در میان خودمان داریم. نمیگویم همهگیر است، فراگیر است؛ اما وجود دارد.»
اما؛ ویژه نامه خاتون یکی از ویژهنامههای خوب در میان ویژه نامههایی است که پیش از این توسط روزنامه ایران منتشر شده است، متاسفانه علیرغم فضاسازی رسانههای تکفیری علیه این ویژه نامه باید گفت هیچ کاری در این بعد رسانه غیر قابل انتقاد یا بدون اشکال نیست، کما اینکه در سطور بعدی انتقاداتی در خصوص محتوای برخی از مطالب آن پرداخته خواهد شد، اما برخوردهای سیاسی قبیلهای بدون ایجاد فضای بحث، گفتگو، تامل و اندیشه منجر به آن شد تا این ویژهنامه که پیرامون موضوع عفاف و حجاب است به ویژه نامهای انحرافی ضد حجاب تبدیل شود، در این رابطه قضاوت را با دعوت به مطالعه این ویژه نامه به عهده خوانندگان میگذاریم.
نقدی مستدل، منطقی و همراه با دلایل عقلی و نقلی بر اظهارات آقای کلهر
پیرو توصیه رهبر انقلاب که خواستند از رفتارهای قبیلهای پرهیز شود نقدهایی را نیز به برخی محتوای این نشریه وزین داریم، همچون مصاحبه جناب آقای کلهر؛ در یکی از مصاحبههای این ویژه نامه که با جناب آقای کلهر مشاور سابق رسانهای رئیس جمهور انجام شده، ایشان در این مصاحبه در خصوص رنگ چادر و یا خود چادر اظهاراتی را مطرح کرده است که انتقاداتی به آن وارد است، وی میگوید «از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا میرفت، میدید آنجا لباس مردها مشکی است. کلاه سیلندری مردها مشکی است و زنها هم با لباس مشکی میایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدالعنتش کند. همینجور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.» وی سپس با اشاره به مکروهیت رنگ مشکی در اسلام، پوشش با این رنگ را نامطلوب دانسته است.
برای پاسخ به این اظهارات جناب آقای کلهر باید به آیه «یا أیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لاِءَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیِبِهنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللّه غَفُورا رَحیما» (احزاب-۵۹) اشاره کرد، در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلامی میفرماید: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابهای خود را بر خویش فرو افکنند. این کار برای اینکه شناخته نشوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»
در تفسیر على بن ابراهیم درشان نزول آیه نخست چنین آمده است: آن ایام زنان مسلمان به مسجد مى رفتند و پشت سر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) نماز مى گذاردند، هنگام شب موقعى که براى نماز مغرب و عشا مى رفتند بعضى از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مى نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مى دادند و مزاحم آنان مى شدند، آیه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور کامل رعایت کنند تا به خوبى شناخته شوند و کسى بهانه مزاحمت پیدا نکند.
اما نکته مورد بحث در این میان یکی وجود چادر از ابتدای اسلام و دوم رنگ مشکی آن است؛ مفسران در معنا و تفسیر «جلباب» سخنان متفاوتی گفتهاند: کلمه «جلابیب» جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى که تمامى بدن را مىپوشاند، و یا روسرى مخصوصى است که صورت و سر را ساتر مىشود، و منظور از جمله «پیش بکشند مقدارى از جلباب خود را»، این است که آن را طورى بپوشند که زیر گلو و سینههایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد.
«ذلک ادنى ان یعرفن فلا یوذین» - یعنى پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیکتر است، در نتیجه وقتى به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمىشوند، یعنى اهل فسق و فجور متعرض آنان نمىگردند.
در اینکه منظور از «جلبات» چیست مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذکر کردهاند:
۱- چادر و پارچه بزرگى که از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سینهها را مى پوشاند
۲- مقنعه و خمار (روسرى)
۳- پیراهن گشاد.
به هرحال به نظر میرسد این «جلباب» چیزی شبیه چادر بوده است، قاموس میگوید: «جلباب عبارت است از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ کوچکتر از ملحفه و یا خود ملحفه (چادر مانند) که زن به وسیله آن تمام جامههای خویش را میپوشد، یا چارقد»
در لسان العرب آمده است: «جلباب جامهای است از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر. زن به وسیله آن سر و سینه خود را میپوشاند».
در تفسیر مجمع البیان آنجا که لغت را معنی میکند میگوید: «جلباب عبارت است از روسریای که در موقع خروج از منزل به کار برده میشود و سر و صورت را با آن میپوشانند». ولی ضمن تفسیر آیه میگوید: «مقصود اینست که با روپوشی که زن به خود میگیرد محل گریبان را بپوشاند». بعد میگوید: «و گفته شده است که جلباب همان چارقد است و مقصود آیه اینست که زنان آزاد در وقت بیرون رفتن پیشانیها و سرها را بپوشانند».
چنانکه ملاحظه میفرمائید معنی جلباب از نظر مفسران چندان روشن نیست. آنچه صحیحتر به نظر میرسد اینست که در اصل لغت، کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع میشده است، ولی غالبا در مورد روسریهائی که از چارقد بزرگتر و از ردا کوچکتر بوده است به کار میرفته است. ضمنا معلوم میشود دو نوع روسری برای زنان معمول بوده است: یک نوع روسریهای کوچک که آنها را خمار یا مقنعه مینامیدهاند و معمولا در داخل خانه از آنها استفاده میکردهاند. نوع دیگر روسریهای بزرگ که مخصوص خارج منزل بوده است.
به هرحال در این مورد اتفاق نظر نیست، اما زمانی که این آیه نازل شد امسلمه روایت میکند: «وقتی که آیة فوق (آیة۵۹ سورة احزاب) در لزوم حجاب نازل شد، زنان طایفه انصار جامههای پشمی سیاه به سر میکردند و در سیاهی مانند زاغها بودند و با همین وضع از کنار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عبور میکردند و او به آنها اعتراض نکرد. همین دلیل، تقریر و امضای آن حضرت است و تقریر او مانند قول او «حجت» میباشد.»
اما در بیان رنگ سیاه باید گفت در عرب به سیاهترین نقطه شب نیز «جلباب» گفته میشود، یعنی سیاهی در واژه جلباب مستتر است لذا سیاه بودن پوشش برای زنان همانگونه که امسلمه نیز اشاره کرده است، نشان دهنده آن است که این سیاهی از زمان صدر اسلام وجود داشته و ربطی به دوره ناصرالدین شاه یا سفر وی به فرانسه نداشته است، از این روی سیاهی چادر یا پوشش برای زنان آنگونه که جناب آقای کلهر بیان داشته است منطقی به نظر نمیآید.
در نهایت باید گفت، انتصاب این ویژه نامه به جریان موهوم و دست ساخته تکفیریها که گویا برای یک ماه سوژه مناسبی را برای این قبیله فراهم آورده است در راستای بهانه گیریهای این قبیله است و شنیدن و خواندن گفتهها و مطالب غیر عقلی و غیر منطقی آنها هیچ ارزشی جز تلف کردن دقایق با ارزش ماه مبارک رمضان ندارد. امیداواریم فضای اندیشه و تعقل در جامعه بیش از پیش شده و گروهها و احزاب سیاسی نیز در اندیشه منافع کل نظام باشند نه منافع باندی و قبیلهای خود آن هم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی!
مصاحبه آقای کلهر پس از انتشار سخنانش در ویژه نامه خاتون
مشاور سابق رييسجمهور با اشاره به مقالهاش در مورد درآمدي زيباشناسانه بر لباس ايرانيان در ادوار مختلف تاريخ و ماهيت فرهنگي، پوشش در مجله خاتون؛ضميمه روز شنبه روزنامه ايران، گفت:در آن مقاله من بحث فقهي در مورد حجاب مطرح نکردهام.
مهدي کلهر در گفتوگو با ايسنا با بيان اينکه«من خود به حجاب چادر اعتقاد دارم»،اظهار کرد:بحثي که من در آن مقاله مطرح کردم، يک بحث تاريخي و زيباشناسانه در مورد لباس و رنگها بود.
وي با بيان اينکه«حجاب زنان ما در دوران قاجار مانند اکنون افغانستان بود و رنگهاي مختلف و حتي روشن در آن به کار برده ميشد»ادامه داد:در زمان قاجار بيش از 90 درصد جمعيت کشورمان روستاييان و عشاير بودند که حجاب آنها نيز مانند حجاب عشايري است که در موزههاي مردمشناسي اکنون به نمايش گذاشته ميشود و چادر زنان شهري نيز مانند چادرهاي نماز بود و من در آن مقاله تاکيد کردم که رنگ مشکي بر اثر دو سفر ناصرالدين شاه به اروپا وارد پوشش زنان ما و در رنگ چادرها منعکس شد.
وي با بيان اينکه حجاب از ضروريات اسلام است، گفت: چادري که مادر من در آن زمان سرش ميکرد ،چادر کمري بود شبيه همان چادر ملي که الان طراحي کردند و من تاکيد ميکنم که بحث من درآن مقاله درباره زيباشناسي لباس و رنگها بود.
وي با تاکيد دوباره بر اينکه«من در آن مقاله بحث فقهي در مورد حجاب نداشتم»خاطرنشان کرد:اين مصاحبه مربوط به دو سال پيش،زمان آقاي اشتهاردي است و قرار بود اين مجله در آن زمان منتشر شود که به دلايلي انتشار آن به تعويق افتاد و مباحثي که در آن مقاله مطرح کردم حرفهايي بود که در ديگر جاها گفته بودم و حرف جديدي نبود.
مشاور سابق رييسجمهور با بيان اينکه« من هنوز مجله خاتون را پس از انتشار آن پيدا نکردهام»گفت:شنيدهام که يکسري مباحث و انتقادهايي در مورد آن مقاله منتشر شده است.به دوستان گفتم که اين مباحث را جمعآوري کنند و بعدا به صورت مشروح به اين مباحث پاسخ خواهم داد.