ما يلفظ منقول الا لديه رقيب عتيدرقيببه معنى مراقب وعتيدبه مـعنى كسى است كه مهيا و آماده انجام كار است ؛لذا به اسبى كه آماده دويدن استفرس عتيدمى گويند ونيز به كسى كه چيزى را ذخيره و نگه دارى كندعتيدگفتهمى شود (ازماده عتاد بر وزن جهاد).
به تعبير ديگر،رقبهبه معناى گردن است و انسان مراقب كسى است كه گردن مـى كـشد تا ببيند چه كىگذرد؛ در جلسه امتحان افرادى كه مراقبند، گردن مى كشند تا اعـمال افراد را در جلسهامتحان زير نظر داشته و مشاهده نمايند. انسان بايد همواره مراقب و رقيب خويش باشد،زيرا براى هر انسانى موجودى است به نامرقيبكه وظيفهاش مراقبت از اعمال و رفتار و گفتار او است .
غـالب مـفـسـران مـعـتـقـدانـد: رقـبـتوعـتـيـدهـمـان دوفـرشـتـه اى هـسـتـنـد ذيـل بـه عـنوانمتلقيانازآنهاياد شده . فرشته سمت راست نامشرقيبو فرشته سمت چپنامشعتيداست :
اذ يتلقىالمتلقيان عن اليمين و عن الشمال قعيد(267)دو فرشته از طرف راست و چپ به مراقبتانسان نشسته اند.
جـالب ايـن كـه از روايـتـى اسـتـفـاده مـى شـود كـه خـداونـدمـتـعال براى اكرام و احترام مومنان بعضى از سخنان را كه جنبه سرى دارد از آنهمكتوم مى دارد، و خـودش حـافـظ تـمـام ايـن اسـرار اسـت . امـام صـادق (عـليـهالسـلام ) مى فرمايد: هـنـگـامـى كـه دو مـومـن كـنـار هـمبـنـشـيـنـنـد و بـحـث هـاى خـصـوصـى بـكـنند، حافظان اعمال به يك ديگر مى گويد؛ مابايد كنار برويم ، شادى آنها سرى دارند؟ خداوند آن را مستور داشته است .
راوىگـويـد: مـگـر خـداونـد - عـزوجـل - نـمـى فـرمـايـد: مـايـلفـظ مـن قـول الا لديـه رقـيـب عـتـيد(268)؟ حضرت فرمود: اگر حافظان ، سخنان آنانرا نشنوند خداوندى كه هز همه اسرار با خبر است ، مى شنود و مى بيند(269) .
البـتـه در آيـه فـوق ، كه بر خصوص الفاظ و سخنان انيان كيه مى شود بهسبب اهميت فوق العاده و نقش موثرى است كه گفتار در زندگى انسان ها دارد، تا ا: جاكه گاهى يك جـمـله مـسـير اجتماعى را به سوى خير يا شر تغيير مى دهد؛ و نيز برا اينكه بسيارى از مـردم ، سـخـنان خود را جزء اعمال خويش نمى دانند و خود را در يخنگفتن آزاد مى بينند، در حالى كه موثرترين و خطرناك ترين اعمال آدمى همان سخنان اواست .
در كتاب شريف كافى از حماد نقل است كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
مـا مـن قلب الا و له اذنان : على احداهماملك مرشد، و على الاخرى شيطان مفتن ، هذا يامره و هـذا يـزجـره : الشـيـطـانيـامـره بـالمـعـاصـى ، و المـلك يـزجـره عـنـهـا؛ و هـو قـول الله عـزوجـل : عـناليـمـيـن و عـن الشـمـال قـعـيـد مـا يـلفـظ مـن قـول الا لديـه رقـيـب عـتـيـد(270)هـر قـلبـىدو گوش دارد: بر سر يكى از آن دو فرشته اى راهنماست ، و بر سر ديگرى شيطانى فتنهانگيز است ؛ اين فرمانش دهد و آن بازش دارد. شيطان به گناهان فرمانش دهد، و فرشتهاز آنها بازش دارد و اين همان است كه خداوند - عزوجل - مى فرمايد: در طرف راست و چپ (به مراقب او) بنشسه اند، هر سخنى بر زبان آورد همان دم رقيب و عتيد بر آن آمادهاند.
عـلامـه طـبـاطـبـائى (قـده ) مـى فـرمـايـد: از جـمـلهو هـو قول الله ..استفاده مى شود كه مقصود خداوند از نشستنآن دو فرشته در طرف راست و چـپ ، نـشـسـتـن در طرف راست و چپ دل و جان آدمى - كههمان سعادت و سقاوت او است - مى بـاشـد؛ داراى دو گـوش بـودن آن ، به لحاظ شنوايى وفرمان برداريش از دعوت كننده به نيكى و دعوت كنند به بدى مى باشد(271) .