مبحث نوزدهم - صلوات :
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً دَائِمَةً نَامِيَةً لَا انْقِطَاعَ لِأَبَدِهَا وَ لَا مُنْتَهَى لِأَمَدِهَا،
وَ اجْعَلْ ذَلِكَ عَوْناً لِي وَ سَبَباً لِنَجَاحِ طَلِبَتِي، اِنَّکَ وَاسِعٌ کَرِيمٌ
(صحیفه سجادیه، دعای 13، بند 24)
و بر محمد و آلش دورد فرست، درودى دائمى و فزاينده كه انقطاع نپذيرد، و زمان آن را پايانى نباشد،
و اين درود را براى من مددكار قرار ده و سبب برآمدن حاجتم گردان، همانا كه تو كارگشاى كريمى.
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما
(سوره مبارکه احزاب، آیه56)
خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى فرستد اى كسانى كه ايمان آورده ايد،
بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد.
صلوات:
1. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: بخیل واقعی کسی است که وقتی نام من برده شود، صلوات نمی فرستد.[1]
2. امام مجتبي عليه السلام: قلب زنگار مي گيرد و با صلوات صيقل پيدا مي كند.[2]
3. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: من در روز قیامت نزد میزانم. پس هرکس که گناهانش بسیار باشد که کفه سیئاتش را سنگین کند، من صلوات او را که بر من فرستاده، بیاورم تا به آن کفه حسناتش را سنگین کنم.[3]
4. امام صادق علیه السلام: دعا پيوسته محجوب است (ميان آن واجابتش حجاب و پرده اى حايل است) تابرمحمد و خاندانش صلوات فرستاده شود.[4]
5. امام رضا علیه السلام: کسی که نمی تواند کفاره گناهانش را بدهد، پس زیاد بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و آل او صلوات بفرستد، چون صلوات آثار گناهان را از بین می برد.[5]
نکته:
* امام علی علیه السلام: و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه از خداي سبحان درخواستي داري، ابتدا بر پيامبر اسلام صلّي اللّه عليه و آله و سلّم درود بفرست، سپس حاجت خود را بخواه، زيرا خدا بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت درخواست شده، يكي را برآورد و ديگري را باز دارد.[6]
يــک روز که پيغمبـــر، از گـــرمي تـــابستــان
همــراه عــلي ميرفــت، در سايه نخلستان
ديــدنــد کــه زنبـــوري، از لانــه خــود پـــر زد
آهستـــه فـــرود آمـــد، بــر دامـــن پيغمبــــر
بــوسيـــد عبـــايــش را، روي قـــدمش پر زد
پيغمبـــر از او پــرسيـــد: آهستــه بگـو جانم
طعم عسلت از چيست؟ هرچند که ميدانم
زنــبــور جــوابــش داد، چـون نـام تو ميگويم
گــل ميکنــد از نـامت، صد غنچه به کندويم
تــا نــام تـو را هر شب چون گل به بغل دارم
هــر صبــح کــه برخيزم در سينه عسل دارم
از قنـد و شکر بهتر، خوشتر ز نبات است اين
طعم عسل از من نيست طعم صلوات است اين
مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
همان طور كه گاهي اوقات نور شديد چشم ظاهر را مي زند و آن چشم ديگر نمي تواند ببيند، نور هستي هم به خاطر شدّتش باطنها را زده است و چشمهاي باطن نمي تواند ببيند. همان گونه كه چشمي را كه نمي بيند سرمه مي كشند و قدرت ديد پيدا مي كند، با صلوات هم چشم دل باز و بينا مي شود. سرمه ايمان صلوات بر پيامبر و اهل بيتش است. [7]
پرسش:
فايدۀ صلوات براي پيامبر و خاندان او چيست؟ آنها كه به درود و صلوات ما نياز ندارند؟
پاسخ:
از ديدگاه قرآن و جهان بيني الهي، خداوند كمال مطلق است و همة انسان ها در مسير تكامل و رهسپار خداوند سبحان مي باشند كه يا به لقاي مهر و جمال يا قهر و جلال حضرت حق راه مي يابند.[8] مفهوم صلوات، تقاضاي رحمت تازه پروردگار براي محمد و آل محمد است. بنابراين درود و صلوات فرستادن پيروان آنها در حقيقت تقاضاي مقام بالا و والاتر براي آن بزرگواران است چه آن كه ايشان در اين مراتب، لحظه به لحظه در حال سير و حركت تكاملي مي باشند و الي الابد كه بروند اين راه پايان ندارد، همان گونه كه خود پيامبر مي فرمود:« ربّ زدني علما»خدايا علم (و هدايت) مرا بيشتر كن و آن كه در آيه ديگر آمده است كه خداوند هدايت هدايت يافتگان را افزون مي كند.[9و10]
در عين حال، بايد توجه داشت كه فوايد و بركات درود و صلوات بر پيامبر و اهل بيت اطهارش نسبت به مؤمنان و محبان خاندان رسالت و امامت نيز زياد است، شايد بدان جهت است كه خداوند متعال در قرآن مجيد، مؤمنان را امر به صلوات بر پيامبر مي فرمايد.(احزاب : 56)
در احاديث و روايات، كلمات بلندي در عظمت و شرافت اين ذكر وارد شده كه گوشه اي از فوايد آن را نسبت به مؤمنان بيان كرده است. به عنوان نمونه به چند مورد را اشاره مي كنيم:
الف) ملائكه براي فرستنده صلوات،صلوات مي فرستند و براي او استغفار مي كنند.
ب) سبب قرب به حق تعالي مي گردد.
ج) موجب رضاي حق تعالي مي گردد.
د) موجب قرب به حضرت رسالت ـ صلي الله عليه و آله ـ مي گردد.
هـ) موجب شناخت آن حضرت مي شود.
و) موجب كفارة گناهان مي شود.
ز) موجب استجابت دعا مي شود.
ح) موجب دفع نفاق مي شود.
ط) موجب درود و صلوات فرستادن جميع خلايق بر صلوات فرستنده مي شود.
ک) موجب پاكيزه شدن اعمال مي گردد.
ل) موجب عافيت مي گردد.
م) موجب نزول رحمت پروردگار مي شود.
ن) سبب طيب مجالس مي شود.
س) موجب سنگيني ميزان حسنات مي گردد و...[11]
پی نوشت ها:
1. وسائل الشیعة،ج7،ص206
2. وسايل الشیعة،ج4،ص216
3. وسائل الشیعة،ج7،ص195
4. اصول کافی،ج4،ص247
5. وسائل الشیعة،ج7،ص194
6. نهج البلاغه، حکمت361
7. مصباح الهدی،ج1،ص273
8. آشنايي با قرآن، شهیدمطهری،ج1و2،ص115
9. مريم:76
10. انسان کامل،شهید مطهری،ص346
11. شرح و فضایل صلوات، حسینی اردکانی،ص45