خود مي دانيد كه رشوه حرام و مالي باطل است
آیه ی شریفه
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ / 188 : بقره
ترجمه
و اموالتان را در ميان خود به ناحق مخوريد; و آن را به سوي قاضيان[(به عنوان رشوه)] سرازير نكنيد تا پارهاي از اموال مردم را به گناه و ناحق بخوريد، در حالي كه [حرمت كارتان را] مي دانيد.
شرح و تفسیر
رشوه يعني گرفتن يا دادن مال به قاضي يا مأمور دولت به منظور حكم يا راهنمايي كردن; درحالي كه در صلاحيت او نباشد، چه حكم او به حق باشد چه نباشد. فقها نيز گفته اند : گرفتن هرگونه رشوه براي باطل كردن حق و يا احقاق باطل ممنوع و حرام است; و حتي كساني كه دلاّل اين مظلمه اند كارشان حرام و پولي كه از اين كار دريافت مي كنند حرام است. همچنين گرفتن رشوه براي اداي حق (انجام دادن كار قانوني، مثلاً كارمندي از ارباب رجوع اداره اش براي رساندن او به حقش يا تسريع در آن پولي بگيرد) حرام و ممنوع است و چنين مالي ملكِ رشوهگ يرنده نمي شود .
امام علي (ع) بعد از پذيرفتن مسئوليت حكومت درباره مفاسد اقتصادي پيشينيان و لزوم اصلاح آن در نامهاي خطاب به فرماندهان لشكر چنين نوشتند: «پس از ياد خدا و درود، همانا ملتهاي پيش از شما به هلاكت رسيدند، بدان جهت كه حق مردم را نپرداختند و دنيا را بارشوه دادن به دست آوردند و مردم را به راه باطل بردند و مردم نيز اطاعت كردند.» امام صادق (ع) نيز فرموده اند : «رشوه گرفتن در احكام و داوريها كفر ورزيدن به خداي بزرگ و پيامبر اوست.»
رسول خدا (ص) فرمودند: «خدا لعنت كند رشوه دهنده و رشوه گيرنده و واسطه ميان آن دورا.»
رشوه علاوه بر حرمت شرعي، موجب برهم خوردن روابط اجتماعي و فاسد شدن ارتباط مسئولان با مردم مي شود و نظام زندگي را مختل مي كند.