و جامعه اسلامي را جامعه اي متعادل معرفي مي كند
آیه ی شریفه
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا / 143 : بقره
ترجمه
آري، چنين است كه شما را امت ميانه قرار داديم تابر مردمان گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد...
شرح و تفسیر
وسط به معناي چيزي است كه ميانه دو طرف قرار گرفته باشد; و امت اسلام نسبت به اهل كتاب و مشركان همين وضع را دارند، نه مانند مشركان فقط جانب مادّيت را مي گيرند و نه مانند نصاري فقط به ترك دنيا و رهبانيت دعوت مي كنند. امت اسلام امتي ميانه رو است، يعني ديني براي آنان قرار داده شده كه هم جانب جسم را تقويت مي كند و هم به سمت روح و تمايل دارد. قوانين اسلام بر اساس فطرت و سرشت آدمي وضع شده است; و چون انسان دو جنبه جسمي و روحي دارد، يعني نه جسم تنهاست و نه روح تنها، اگر بخواهد به سعادت برسد، به هر دو كمال و هر دو سعادت نيازمند است: مادي و معنوي.
چون امت اسلام وسط و عدل و ميزان است، لذا هر دو طرف افراط و تفريط بايد با آن سنجيده شود. به همين علت، شهيد و گواه بر ساير مردم و ملت هاست: «لِتَكوُنُوا شُهَداءَعَلَيالنّاسِ»; و چون نمونه كامل و مثل اعلاي امت اسلام وجود مبارك پيامبر اكرم (ص) است، او شهيد بر امت و معيار و ميزان اهل اسلام است: «وَ يَكوُنَ الرسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً»; و امت بايدخود و وضع خود را در طريق صراط مستقيم وحركت در مسيردين با حضرت محمد (ص) بسنجند.
قرآن مي فرمايد : خردمندان ميگويند كه پروردگارا، به ما در دنيا و در آخرت نيكي مرحمت فرما; و نيز پيروان تعاليم آسماني انبيا را «اُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» مي دانند ، يعني ملتي كه رفتارش براساس اعتدال و كناره جويي از افراط و تفريط است.
حضرت اميرالمؤمنين (ع) نيز در وصيت خود به حضرت مجتبي (ع) مي فرمايد : «فرزندم، دراموري كه با وضع مالي زندگي تو ارتباط دارد و همچنين در عبادت خود ميانه رو باش.»