صفحه 21 از 31 نخستنخست ... 1112131415161718192021222324252627282930 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 201 به 210 از 307

موضوع: آيه هاي زندگي . . .

  1. #201
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم

    مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم



    آیه ی شریفه
    فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ / 152 : بقره
    ترجمه
    پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم; و مرا سپاس گزاريد و كفر نورزيد و كفرانِ نعمت من نكنيد.
    شرح و تفسیر
    # مرا ياد كنيد تا شما را به رحمت ياد كنم;
    # مرا به شكر گزاري ياد كنيد تا شما را به زيادتي ياد كنم;
    # مرا به دعا ياد كنيد تا شما را به اجابت ياد كنم;
    # مرا به اخلاص ياد كنيد تا شما را به خلاص ياد كنم;
    # مرا به ايمان ياد كنيد تا شما را به امان ياد كنم;
    # مرا به اسلام ياد كنيد تا شما را به اكرام ياد كنم;
    # مرا در صحت و عنا ياد كنيد تا شما را در فقر و غنا ياد كنم;
    # مرا به عبوديت ياد كنيد تا شما را به ربوبيت ياد كنم;
    # مرا به ترك دنيا ياد كنيد تا شما را به نعيم بقا ياد كنم;
    # مرا به صدق و صفا ياد كنيد تا شما را در ملأ اعلي ياد كنم.
    در حديث قدسي آمده است كه خداوند فرمود: «هر كه مرا در ميان مردمان ياد كند من او را در ميان فرشتگان ياد مي كنم.»
    از آنچه گفته شد معلوم مي شود كه ذكر به معناي ياد است و اختصاصي به نام ندارد و حوزه وسيعي را شامل مي شود . از امام باقر (ع) روايت است كه «موسي كليم (ع) از پروردگارش پرسيد: “آيا تو نزديكي تا با تو نجوا كنم يا دوري تا تو را ندا كنم؟”خداوند فرمود: ”اَنَا جَليسُ مَنْ ذَكَرَني... من هم نشين كسي هستم كه مرا ياد كند.»


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #202
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض روزه بگيريد تا به تقوا نزديك شويد

    روزه بگيريد تا به تقوا نزديك شويد


    آیه ی شریفه
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ / 183 : بقره
    ترجمه
    اي كساني كه ايمان آورده ايد ، روزه بر شما نوشته و مقرر شده است ، همان گونه كه بر كساني كه پيش از شما بودند مقرر شد ، تا شايد پرهيزگار شويد .
    شرح و تفسیر
    قرآن مي فرمايد روزه براي اين است كه انسان به تقوا برسد (لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) ; و آن را فرمان خداوند به امت هاي پيشين معرفي كرده (كَما كُتِبَ عَلي الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ) ; و ايام آن را محدود و معدود دانسته و فرموده است: اگر كساني ، همچون بيماران و زنان و مردان سالخورده ، طاقت روزه ندارند ، به مسكينان كفاره بدهند . هم چنين فرموده است : زمان روزه داري ماه رمضان است ; و اگر كسي در آن ماه بيمار يا مسافر باشد ، واجب است تا درزمان ديگر روزه اش را قضا كند ; و نيز مدت روزه داري هر روز را از طلوع فجر تا اولشب تعيين كرده است و نيز ديگر احكام مربوط به روزه داران را . با اين كه همه اشيا و موجودات جهان از آنِ خداست ، فرموده است : روزه مال من است ; و من شخصاً به آن جزا مي دهم (حديث قدسي) ; و اين خود از موارد برتري روزه بر ساير عبادات است . پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «خداوند عده اي از فرشتگان را مأمور كرده است تا براي روزه داران دعا كنند . جبرئيل هم از طرف پروردگار خبر داده است كه “هرگز فرشتگانم را امر به دعا نكردم، مگر آن كه دعاي آنان را مستجاب كردم. »


  4. #203
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض اعتكاف: دريچه اي به آسمان

    اعتكاف: دريچه اي به آسمان


    آیه ی شریفه
    وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ / 125 : بقره
    ترجمه
    و به ياد آريد زماني را كه ما اين خانه [(كعبه معظمه)] را مرجع مردم و جايگاه امن و امان قرار داديم و گفتيم از مقام ابراهيم محلي براي نماز بگيريد [(از پشت سر يا جانب راست يا چپ آن]) و به ابراهيم و به اسماعيل سفارش كرديم: خانه مرا براي طواف كنندگان و مجاوران [(اعتكاف كنندگان)] و ركوع و سجده كنندگان پاكيزه كنيد.
    شرح و تفسیر
    اعتكاف و عكوف يعني اقبال و روي آوردن به چيزي همراه با تعظيم و بزرگداشت آن و به مدت طولاني در كنار آن بودن . در اين آيه كريمه ، اعتكاف معادل طواف خانه خدا و هم رديف ركوع و سجود قرار گرفته است . آنچه بر اهميت و فضيلت اعتكاف مي افزايد اين هاست : اولاً ، اعتكاف مانند نماز نيست تا در هر مكان بتوان آن را به جاي آورد ، اعتكاف فقط بايد در مسجد و خانه خدا باشد ، آن هم نه هر مسجدي ، بلكه مسجد اعظم يا جامع يا مسجد الحرام و مسجدالنبي يا مسجدي كه امام عادلي در آن نماز جمعه يا نماز جماعت برپا كرده باشد ; ثانياً ، روزه ، كه خود از اركان مهم اسلام و جزو واجبات است ، شرط و جزءِ اعتكاف قرار گرفته است و بدون آن اعتكاف محقق نمي شود و شخصي كه در اعتكاف است جايز نيست از مسجد خارج شود ، مگر براي شركت در نماز جمعه و يا كارهاي ضروري يا حل مشكل نظام اسلامي يا رفع نياز محتاجان . اعتكاف حداقل سه روز است ; و در روزهاي ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب ، معروف به ايام البيض ، و دهه آخر ماه مبارك رمضان، فضيلت خاصي دارد .



  5. #204
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض حج: عبادتي انسان ساز

    حج: عبادتي انسان ساز



    آیه ی شریفه
    وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً / ... : آل عمران
    ترجمه
    ... و خدا را بر عهده مردم [اين حق] است كه آن خانه را قصد كنند و اعمال حجِ آن جا را به جا آورند ; البته بر كسي كه بتواند به سوي آن راه يابد ...
    شرح و تفسیر
    # قرآن كريم در ده مورد واژه حج را آورده است ; اما بسياري از آيات قرآن درباره اين عبادت و برنامه جامع اسلام است . برخي از اهم معارف قرآني حج به اين شرح است : ــ كعبه خانه اي است كه به فرمان خداوند و به دست ابراهيم (ع) تجديد بنا شد و براي عبادت خدا و خود سازي مهيا گشت ; ابراهيم (ع) مأمور شد تا براي حج از مردم دعوت عمومي كند ;
    # حج منافع و بركات معنوي و مادي و فوايد فردي و اجتماعي و نتايج سياسي و اقتصادي و اخلاقي دارد;
    # همه مردم در اين مكانِ عبادت يكسان اند ;
    # مراسم حجِ اكبر ابتدا از وقوف در عرفات و آن گاه كوچ به سوي مشعر و از آن جا حركت به سوي مناست ;
    # صفا و مروه دو نشانه اي است كه انسان را به ياد خدا مي اندازد ;
    # حج در ماه هاي معيني است و حاجي بايد مُحرم شود ;
    # حج و عمره برنامه انسان سازي است كه حدود و شرايطي دارد و بهترين حاصل آن تقواست.


  6. #205
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض همچون خدا و آسمانيان بر پيامبر و آلش درود بفرستيم

    همچون خدا و آسمانيان بر پيامبر و آلش درود بفرستيم
    آیه ی شریفه
    إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا / 56 : احزاب
    ترجمه
    همانا خدا و فرشتگانش همواره بر پيامبر درود مي فرستند . اي كساني كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملاً تسليم [فرمان او] باشيد.
    شرح و تفسیر
    # از امام كاظم (ع) درباره معناي اين آيه پرسيدند . حضرت فرمودند: « درود فرستادن خدا نوعي رحمت از جانب اوست ; و درود فرشتگان ستايش آنان است ; درود مؤمنان دعايي است براي پيامبر اكرم (ص) »
    # هيچ عبادتي مانند صلوات نيست، هيچ عبادتي را خداوند نفرمود من انجام مي دهم شما هم انجام دهيد ; اما درباره صلوات مي فرمايد : من اين كار را مي كنم . اي اهل ايمان ،شما نيز چون من عمل كنيد .
    # صلوات يعني خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما . وقتي رحمت بر حضرت نازل شد ، به ديگران هم مي رسد ; زيرا آن حضرت مجراي فيض خداست و اگر قرار باشد خيري به ديگران برسد ، بايد به منزله رحمت خاصه ابتدا بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران . پس فايده صلوات به فرستنده آن بر مي گردد ; و علاوه بر اين ، مانند سلام كردن ، نشانه اظهار اخلاص و ارادت بينابين و هم چنين توسل به خداي تعالي است .
    # پيامبر اكرم (ص) فرمودند : « هر كس بر من بسيار صلوات بفرستد خداوند ميزان عملش را سنگين خواهد كرد»; و نيز فرمودند : « بخيل ترين مردم كسي است كه نام من در نزد او برده شود و بر من درود نفرستد . »
    # در روايات متعدد از راويان اهل سنت و اهل بيت : صريحاً از پيامبر (ص) وارد شده است كه اين گونه صلوت بفرستيد: «الّلهُمًّ صَلِّ عَلي مَحَمَّدٍ و الِ مَحَمَّد » . كتب معتبر اهل سنت ، مانند بخاري و مسلم و ابو داوود و ترمذي و نسايي و ابن ماجه ، اين روايت را از پيامبر اكرم (ص) آورده اند .



  7. #206
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض ارزش شما به دعايي است كه مي كنيد

    ارزش شما به دعايي است كه مي كنيد



    آیه ی شریفه
    قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ / 77 : فرقان
    ترجمه
    بگو : پروردگارم به شما اعتنايي نمي كرد، اگر نبود دعاي شما...
    شرح و تفسیر
    دعا يعني خواندن و حاجت خواستن و استمداد. قرآن مي فرمايد : خداوند به هر كس كه او را بخواند يا از او بخواهد نزديك است و او را پاسخ مي دهد ; منتهي شرط اجابت دعا هماهنگ بودنِ دل با زبان است ; يعني ، هر گاه انسان حقيقتاً مضطر و پريشان شد و از اسباب و علل منقطع شد و به حالت اضطرار رسيد ، قطعاً دعاي او مستجاب مي شود . البته بايد دانست كه دعا مكمل عمل است و نبايد آن را جانشين كار و تلاش و فعاليت كرد . امام اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايد : « آن كه بدون عمل دعا مي كند مانند كسي است كه با كمان بي زه ، تير اندازي كند . »


  8. #207
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض نمـاز عالـي ترين تجـلي ذكـر خـدا و بازدارنده از زشتي ها و بدي هاست

    نمـاز عالـي ترين تجـلي ذكـر خـدا و بازدارنده از زشتي ها و بدي هاست



    آیه ی شریفه
    اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ / 45 : عنكبوت
    ترجمه
    آنچه را از اين كتاب به تو وحي شده است تلاوت كن; و نماز را برپا دار، زيرا نماز انسان را از گناهان بزرگ و آنچه ناپسند است باز مي دارد ; و البته در ياد خدا بودن بزرگ تر است و خدا مي داند چه مي كنيد.
    شرح و تفسیر
    بازداشتن از زشتي و بدي مراتب و درجات دارد; و ممكن نيست انسان به تكبير بايستد، حمد و ثناي خدا گويد، از او استعانت جويد، صراط مستقيم را بطلبد، در برابر عظمت او ركوع كند، براي قربش سجده كند و اين اعمال را در شبانه روز چند بار انجام دهد; اما هيچ اثري از آن نبيند. امام صادق (ع) فرمودند: «بدان كه نماز عامل بازدارنده خدا در زمين است. پس هر كه دوست دارد بداند كه از نمازش چه سودي برده به حال خود بنگرد: به اندازهاي كه نمازْ او را از كارهاي زشت و ناپسند بازداشته باشد، به همان اندازه از نماز بهره برده است.»
    رسول خدا (ص) فرمودند:
    «كسي كه اطاعت فرمان نماز نكند نمازش نماز نيست; و اطاعت از نماز آن است كه نهي آن را از فحشا و منكر به كار بندد.» هم چنين حضرتش درباره مردي كه نماز مي خواند و در عين حال، مرتكب كارهاي زشت مي شد فرمودند: «نمازش روزي او را از زشت كاري بازخواهد داشت.» پس ديري نگذشت كه آن مرد توبه كرد.


  9. #208
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض نماز وسيله جبران گذشته است

    نماز وسيله جبران گذشته است


    آیه ی شریفه
    وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ / 114 : هود
    ترجمه
    و نماز بگزار، در آغاز و انجامِ روز و ساعاتي از شب; چون به يقيننيكي بدي را از بين مي برد. اين تذكري است براي ياد كنندگان.
    شرح و تفسیر
    يكي از نگراني هاي عمده انسان كرده هاي اوست. خاصيت نماز اين است كه اين دغدغه و نگراني را از بين مي برد و بذر اميد در دل نمازگزار مي نشاند. ابو عثمان مي گويد : « من با سلمان فارسي در زير درختي نشسته بودم . او شاخه خشكي را گرفت و تكان داد تا تمام برگ هايش فرو ريخت . سپس رو به من كرد و گفت : “اين همان كار بود كه پيامبر (ص) انجام داد، هنگامي كه به خدمتش در زير درختي نشسته بودم” سپس پيامبر اين سؤال را از من كرد و گفت: “سلمان نميپرسي چرا چنين كردم؟ ” عرض كردم: “بفرماييد چرا” فرمود: “هنگامي كه مسلمان وضو بگيرد و خوب وضو بگيرد و سپس نمازهاي پنجگانه را به جا آورد، گناهان او فرو مي ريزند ، همان گونه كه برگ هاي اين شاخه فروريخت.» بالا تر اين كه اگر انسان از خطا هايش توبه كند و عمل صالح، كه مصداق كاملش نماز است، انجام دهد; خداوند نه تنها سيئات او را محو مي كند، بلكه به جاي آن حسنه قرار مي دهد . ابوذر ميگويد: «پيامبر هنگام تلاوت اين آيه تبسم كرد به طوري كه دندان هايش آشكار شد.»



  10. #209
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض نمازِ با حضور قلب موجب رستگاري و خوش عاقبتي است

    نمازِ با حضور قلب موجب رستگاري و خوش عاقبتي است
    آیه ی شریفه
    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ » الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ / 1 : مومنون
    ترجمه
    حقاً كه گروندگان [به اصول عقايد اسلام] رستگار شدند (1) آنان كه در نمازشان [به دل و اندام ها] فروتن اند. (۲)
    شرح و تفسیر
    خشوع يعني خاضع و خاكسار و فروتن بودن; نمازگزار بايد هم به قلب خاشع باشد، يعني همه فكر و ذهن خود را متوجه نماز كند و هم به اعضا و جوارح، خصوصاً چشم، خشوع داشته باشد ، يعني چشم خود را از جايگاه سجده بر ندارد و به اين طرف و آن طرف نگاه نكند. پيامبر اكرم (ص) مردي را ديدند كه در نماز با ريش خود بازي مي كند. فرمودند: « اگر اين مرد دلش خاشع بود، قطعاً اعضا و اندامش خاشع بودند.» خشوع در نماز سيره عملي همه معصومان: بوده است. روايت شده است كه پيامبر اكرم (ص) هر گاه به نماز مي ايستاد همچون لباسي مي شد كه گوشه اي بي حركت افتاده باشد; امام اميرالمؤمنين (ع) به هنگام نماز رنگ رخسارش دگرگون مي شد; حضرت فاطمه (ص) از ترس خدا به نفس نفس مي افتاد; امام مجتبي (ع) با تمام شدن وضو رنگ مباركش مي پريد و مي فرمود: « كسي كه مي خواهد به حضور خداوند برسد بايد رنگش را ببازد.» خلاصه كلام اين كه خشوع اثرِ حضور قلب است; و حضور قلب يعني دل بداند كه زبان چه مي گويد.


  11. #210
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض آنان كه نداي اذان و نماز را به مسخره مي گيرند بي عقل اند

    آنان كه نداي اذان و نماز را به مسخره مي گيرند بي عقل اند

    آیه ی شریفه
    وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْقِلُونَ / 58 : مائده
    ترجمه
    و چون [با نداي اذان مردم را] به سوي نماز بخوانيد آن را به مسخره و بازي مي گيرند; زيرا گروهي اند كه نمي انديشند.
    شرح و تفسیر
    اولاً مراد از«نَادَيْتُم» اذاني است كه در اسلام، در قبل از هر نماز يوميه، تشريع شده است ; و ظاهراً در هيچ جاي ديگر قرآن از اذان اسمي برده نشده است. قرآن علتِ به مسخره گرفتن نماز و اذان را سبك سر و بي عقل بودن تمسخر كنندگان بيان كرده است; زيرا آنان نيروي درك اسرار عبادت ها را ندارند و فوايد عبادت را، كه همانا نزديكي به خداي تعالي و به دست آوردن سعادت دنيا و آخرت است، نمي فهمند . اذان شعار بزرگ اسلام است كه با جملاتي موزون و عباراتي كوتاه و مفاهيمي روشن و پيام هايي سازنده و آگاه كننده با نام مقدس اللّه شروع مي شود و با آن نام مقدس پايان مي پذيرد.
    رسول خدا (ص) فرمودند: «مؤذن به همان اندازه كه صدايش مي رسد و نگاهش كار مي كند آمرزيده مي شود ; و هر خشك و تري او را تصديق مي كند; و به تعداد هر نفري كه با اذان او نماز بگزارد، حسنه اي برايش مي نويسند. » نيز حضرت فرمودند: «شيطان چون اذان را بشنود بگريزد. »



صفحه 21 از 31 نخستنخست ... 1112131415161718192021222324252627282930 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 22 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 22 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23-08-2011, 14:48
  2. زنِ منتظر در جهان معاصر
    توسط محبّ الزهراء در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 31-05-2011, 13:43
  3. زندگی ساده سید علی
    توسط محبّ الزهراء در انجمن رهبری
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 10-01-2011, 23:45
  4. زندگي تان را تغيير دهيد
    توسط monji_2008 در انجمن مباحث مرتبط با زندگی ، خانواده و اجتماع
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 11-12-2010, 18:46
  5. آفرینش
    توسط s.ali در انجمن پرسش‎ و‎ پاسخ‎ دینی و مذهبی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 27-10-2008, 00:11

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه