غدير و آيه تبليغ سندي است محكم بر اثبات امامت علي بن ابيطالب
آیه ی شریفه
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ / 67 : مائده
ترجمه
اي فرستاده ما، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است ابلاغ كن; و اگر نكني، پيام او را ابلاغ نكرده اي; و خداوند تو را از[فتنه و شر] مردم نگه مي دارد. بي ترديد خداوند گروه كافران را هدايت نمي كند.
شرح و تفسیر
محقق عالي مقام، مرحوم علامه اميني، در كتاب الغدير حديث غدير را در ذيل اين آيه از ۱۱۰نفر از صحابه و ياران پيامبر (ص) و ۸۴ نفر از تابعين و ۳۶۰ دانشمند و مولف معروف اسلامي باسند و مدرك نقل كرده است; به طوري كه هر شخص منصفي با مطالعه اين اسناد و مدارك يقين مي كند كه حديث غدير از قطعي ترين روايات اسلامي است.
تعابير تند و بي نظيري كه خداوند در اين آيه شريفه به كار برده حاكي از اهميت فوق العاده اين مسئله، يعني تعيين امام و رهبرِ بعد از پيامبر و معرفي او به مردم، است; و ترس پيامبر از طرح چنين امري حاكي از نفاق شديد و قدرتطلبي در صفوف مسلمين بوده است. حال با آيه اي بااين تعبيرات و مسئله اي به اين اهميت و ترسي آنچنان، شما را به خدا انصاف دهيد آيا مي شود پذيرفت كه منظور پيامبر از عبارتِ معروف «من كنت مولاه فعلي مولاه» اين باشد كه هر كه من دوست و يار و ياور اويم علي دوست اوست؟ قبلاً گفتيم كه در آيات صريح قرآن، نه تنها دوستي مومنان با علي (ع) بلكه دوستي و برادري تمام اهل ايمان باهم توصيه شده است. خلاصه لحن آيه مورد بحث و جملات پيامبر اكرم(ص) دليل بر اين است كه بي شك و قطعاً، منظور پيامبراكرم(ص) خلافت و ولايت بوده است، نه چيز ديگر.