پس آفرينش هدفدار است
آیه ی شریفه
وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ » مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ / 38 : دخان
ترجمه
و ما آسمانها و زمين و آنچه را ميان آن دو است بيهوده [و بي هدف] نيافريده ايم . ما آن دو را جز به حق [و براي هدفي والا و عقلاني] نيافريده ايم ...
شرح و تفسیر
حق در لغت يعني ثابت، مطابقت و موافقت، وقوع شي ء در محل خويش; و ضدِ حق باطل است. در قرآن، گاهي حق درباره خدا به كار رفته و گاهي منظور از آن اعتقادِ حق است و گاهي كلام حق و گاهي وعده حق و درست است و در برخي موارد، منظورحقوقي است كه براي كساني در اجتماع ثابت مي شود .در اين آيه شريفه، منظور از حق اين است كه اين كار، يعني خلقت، هدف صحيحي دارد. در قرآن، در مقابلِ حق، چند واژه به كار رفته است كه عبارت است از:
۱) باطل، كه درست در مقابلِ حق است;
۲) عَبَث، كار بي هدف و بيهوده ;
۳) لَعْب، كاري كه منظم و هدف دار باشد، اما هدف آن خيالي باشد نه واقعي و عقلي ،مثل بازي بچه ها;
۴) لَهْو، به معناي سرگرمي و از آن جهت به آن لهو گفته شده است كه انسان را از كارِشايسته تر بازمي دارد .
اساساً يكي از اسماي الهي حكيم است كه97 بار در قرآن بر آن تاءكيد شده است;يعني تمام افعال خدا حكيمانه است و غرضِ عقل پسند و هدف صحيح دارد.