صفحه 29 از 31 نخستنخست ... 19202122232425262728293031 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 281 به 290 از 307

موضوع: آيه هاي زندگي . . .

  1. #281
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض ابليس از كدام طايفه است؟

    ابليس از كدام طايفه است؟
    آیه ی شریفه
    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ / 50 : كهف
    ترجمه
    و [به ياد آر] زماني را كه به فرشتگان گفتيم به آدم سجده كنيد. پس همگي سجده كردند، جز ابليس كه از جن بود. پس از فرمان پروردگار خود بيرون رفت...
    شرح و تفسیر
    داستان ابليس و استكبار او هفت بار در قرآن آمده و داستاني بسيار آموزنده است.اهم مطالبي كه از قرآن درباره ابليس فهميده مي شود عبارت است از:
    ۱) ابليس به سبب عبادت بسيار جزو فرشتگان به حساب مي آمد و ملائكه هم تصورمي كردند كه او از ايشان است;
    ۲) ابليس پس از اين كه از اجراي فرمان خدا سر باز زد حسابش از ملائكه جدا شد واز آن مقام شامخ سقوط كرد و عامل سقوطْ خودِ او بود، نه اين كه او شيطان خلق شده باشد;
    ۳) مفهوم شيطان اعم از ابليس است و همه اغواگران را، چه انسان و چه غير انسان،شامل مي شود ;
    ۴) ما نيز بايد مراقب خويشتن باشيم و نپنداريم كه اگر خداوند توفيقي عطا فرمود وچند روزي در راهي درست گام برداشتيم، تا پايان چنان خواهيم ماند; بلكه جهان عرصه دگرگونيهاست و انسان تا زنده است دايماً آزمايش مي شود و هر لحظه ممكن است سقوط كند.


  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #282
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض ما ابتدا او را از گِل آفريديم و به او روح الهي بخشيديم

    ما ابتدا او را از گِل آفريديم و به او روح الهي بخشيديم



    آیه ی شریفه
    فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ / 72 : ص
    ترجمه
    پس چون ساخت كالبد او را كامل كردم و از روح خوددر آن دميدم، همگي سجده كنان در برابر او درافتيد.
    شرح و تفسیر
    شگفتي آفرينش آدم(ع) را از زبان امير مومنان(ع) در خطبه اول نهج البلاغه ميخوانيم: «سپس خداوندِ بزرگْ خاكي از قسمتهاي گوناگون زمين، از قسمتهاي سخت ونرم، شور و شيرين، گِرد آورد. آب بر آن افزود تا گِلي خالص و آماده شد; و با افزودن رطوبت، چسبناك گرديد كه از آن اندامي شايسته و عضوهايي جدا و به يكديگر پيوسته ساخت. آن را خشكانيد تا محكم شد. خشكاندن را ادامه داد تا سخت شد تا زماني معين و سرانجامي مشخص، اندام انسان كامل گرديد. آن گاه از روحي كه آفريد در آن دميد تا به صورت انساني زنده درآمد داراي نيروي انديشه، كه وي را به تلاش اندازد، و داراي افكاري كه در ديگر موجودات تصرف كند; و به انسان اعضا و جوارحي بخشيد كه درخدمت او باشند; و ابزاري عطا فرمود كه آنها را در زندگي به كار گيرد. قدرت تشخيص به او داد تا حق و باطل را بشناسد; و حواس چشايي و بويايي و وسيله تشخيص رنگها و اجناس مختلف را در اختيار او قرار داد. انسان را مخلوطي از رنگهاي گوناگون و چيزهاي همانند و سازگار و نيروهاي متضاد و مزاجهاي گوناگون و گرمي و سردي وتري و خشكي قرار داد...»


  4. #283
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    مراحل آفرينش نسل دوم انسان به بعد(مراحل رشد جنيني انسان)
    آیه ی شریفه
    ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ » ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ / 13 : مومنون
    ترجمه
    پس او را به صورت نطفه اي[(عصاره اي از مواد اوليه زمين)] در قرارگاهي استوار [، رحم،] قرار داديم. آن گاه نطفه را علقه [،خون بسته،] كرديم. سپس علقه را مضغه [، نظير گوشت جويده] شده ساختيم. آن گاه مضغه را [به] استخوانها [ي نرم] تبديل كرديم. پس بر استخوانها گوشت پوشانديم. سپس او را [به واسطه دميدن روح حيواني] آفرينشي ديگر داديم. پس آفرين بر خدا! و پرخير و بركت است او كه نيكوترين آفرينندگان است.
    شرح و تفسیر
    پس از خلقت آدم(ع) خداوند شيوه خلقت انسان و تكثير نسل او را تغيير و مادّه خلقت او را آب و نطفه قرار داد. آياتي كه اين حقيقت را بيان مي كنند عبارت اند از: ۵۴ فرقان، ۶ طارق،۲۶ و ۲۸ و ۳۳ حجر، ۱۴ رحمن، ۴ نحل، ۷6 يس، ۲ دهر، ۱۹ عبس، ۳7 قيامت، ۴۶ نجم،۵۸ واقعه، ۵ و ۶ طلاق، ۸ سجده، ۴۰ مرسلات، ۵ حج، ۱۱ فاطر، ۶7 غافر، ۳7 كهف.شگفت آور اين كه اگر همه نطفه اصلي يا اسپرمهايي را كه موجب خلقت نسل فعلي بشر از همه رنگها و نژادها، شده است در يك جا جمع كنند، يك انگشتانه پر نمي شود .



  5. #284
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض قرآن ادوار زندگي انسان را بيان مي كند

    قرآن ادوار زندگي انسان را بيان مي كند



    آیه ی شریفه
    اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَاء وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ / 54 : روم
    ترجمه
    خداوند همان است كه شما را از ضعف و ناتواني [(از موجودي ضعيف چون نطفه)] بيافريد. آن گاه [براي شما] پس از ضعف و ناتواني، [از اول بلوغ تا زمان پيري] نيرو و قوت[فكري و جسمي] قرار داد; و باز[در شما] پس از قدرت، ناتواني و پيري ايجاد كرد. [آري] او هر چه بخواهد مي آفريند و اوست دانا و توانا.
    شرح و تفسیر
    قرآن به بيانهاي مختلف دوره هاي زندگي انسان را توصيف كرده است. گاهي زندگي اورا به سه دوره نوزادي و جواني و پيري تقسيم كرده است، مانند آيه مذكور; و از دوران كودكي به دوران ضعف ياد كرده است، زيرا انسان در اين دوره نمي تواند حتي مگسي رااز خود براند و يا آب دهان خويش را نگه دارد. از دوران پيري نيز به دوران ضعف يادكرده است; البته ضعفِ پيري دردناكتر از ضعف كودكي است، زيرا بعد از آن انسان ميميرد.
    قرآن از لحاظ ويژگيهاي اخلاقيِ انسان دوران عمر او را به پنج دوره تقسيم كرده است: دوران لعب و غفلت و بيخبري، كه دوران كودكي است; دوران سرگرمي و لهو يا دوره نوجواني; دوره زينت و تجمل كه دوره جواني است; دوره تفاخر يا ميان سالي كه شور كسبِ مقام و فخر در انسان غوغا مي كند; دوره تكاثر يا پيري، كه به فكر افزايش مال و ثروت و نفر است.
    امام اميرالمومنين(ع) اين دگرگونيهاي زندگي انسان را دليلي بر وجود خداوند و قدرت و حكمت او مي داند; و در بحثهاي معرفت شناسي، از آن به برهان فقر و غنا تعبير شده است.



  6. #285
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض مرگ انسان را فرا مي گيرد

    مرگ انسان را فرا مي گيرد
    آیه ی شریفه
    كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ / 335 : انبياء
    ترجمه
    هر كسي طعم مرگ را خواهد چشيد; و شما را با بدي و خوبي [(مرض و صحت و فقر و ثروت)]مي آزماييم; و به سوي ما بازگردانده مي شويد.
    شرح و تفسیر
    قرآن مرگ را مرحله اي از مراحل تدبير الهي و حركت انتقالي انسان به سوي كمال وقانوني عمومي و همگاني مي داند كه هيچ راه گريزي از آن نيست. ترس از مرگ يا نتيجه كرده هاي خود انسان است و يا به سبب برداشت غلطي است كه از مرگ دارد. چون مرگ و عوالم بعد از آن جزا و محصول اعمال خود ماست، پس سزاست به جاي ترس ازمرگ از خود بترسيم; زيرا به اندازه ذره اي ظلم نمي شود و پاداش يا كيفر دقيقاً منطبق باكرده هاي ماست و هر كسي در گرو كرده هاي خويش است.


  7. #286
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض و انسان به جهان برزخ وارد مي شود

    و انسان به جهان برزخ وارد مي شود



    آیه ی شریفه
    حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ » لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ / 99 : مومنون
    ترجمه
    [آنان در شرك و كفر به سر ميبرند]تا آن گاه كه مرگ يكي از آنان فرارسد، گويد: پروردگارا، مرا بازگردان. (۹۹) شايد عمل صالحي از آنچه ترك كرده بودم انجام دهم. چنين نيست. اين سخني است كه او مي گويد;و پيشِ رويِ آنان عالم برزخ است تا روزي كه برانگيخته شوند. (۱۰۰)

    شرح و تفسیر
    ۱) برزخ به معناي حايل ميان دو چيز است; و چون عالم ارواح ميان دنيا و آخرت قرارگرفته است، به آن برزخ گفته اند.
    ۲) دليل قرآني بر وجود عالم قبر يا ارواح و يا برزخ، علاوه بر اين دو آيه، آيات ۱۶۹سوره آل عمران و ۱۵۴ بقره و ۴۶ مومن و ۶۹ نساء است.
    ۳) از برخي آيات قرآن، نظير آيات ۵۵ و ۵۶ سوره روم، استفاده مي شود كه كساني كه كاملاً كافرند عالم برزخ ندارند. آنان در حالت بيخبري عالمِ برزخ را طي مي كنند; و فقط مومنان و گروه متوسط مردم از لحاظ ايمان عالم برزخ دارند.
    ۴) روايات زيادي درباره برزخ و چگونگي آن و ثواب و عقاب ارواح در آن وارد شده است; از آن جمله:
    امام صادق(ع) مي فرمايند: «برزخ همان عالم قبر است كه پاداش و كيفر ميان دنيا وآخرت است. به خدا ما بر شما نمي ترسيم، مگر از برزخ.»



  8. #287
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض با نفخ صور، پايان دنيا اعلام مي شود

    با نفخ صور، پايان دنيا اعلام مي شود



    آیه ی شریفه
    وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ / 68 : زمر
    ترجمه
    و در صور دميده شود، پس همه كساني كه در آسمانها و در زمين اند مي ميرند...

    شرح و تفسیر

    علاوه بر اين آيه، در اين آيات عبارت «نفخ صور» آمده است: ۹۹ كهف; ۱۰۱ مومنون;۵۱ يس; ۲۰ ق; ۱۳ حاقه; ۷۳ انعام; ۱۰۲ طه; ۸7 نمل; ۱۸ نباء.
    نفخ به معناي دميدن و صور به معناي شيپور است. اين تعبير كنآيه زيبايي از حوادث ناگهاني و همزمانِ پايان دنيا و آغاز جهانِ آخرت است; و بيانگر آن است كه خداوند به سادگيِ دميدن در شيپور اهل آسمانها و زمين را مي ميراند; و دوباره با همين نفخ صور آنان را زنده مي كند. البته اين معنا در آيه ۸ سوره مدثر به نقر در ناقور و در آيات ۱ تا ۳سوره قارعه به قارعه و در آيه ۴۹ سوره يس به صيحه تعبير شده است.
    بر اساس اين آيات، در پايان جهان صيحه عظيمي اهل آسمانها و زمين را مي ميراندو اين صيحه مرگ است. بر اساس روايات، مامور نفخ صور اسرافيل است و شيپور او يك سر و دو شاخه دارد كه فاصله ميان اين دو شاخه از يكديگر به اندازه فاصله آسمانتا زمين است; البته اين گونه حوادث از حيطه ادراك آدمي به دور است.



  9. #288
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض همه مي ميرند، حتي ارواح; و فقط خدا مي ماند

    همه مي ميرند، حتي ارواح; و فقط خدا مي ماند



    آیه ی شریفه
    كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ » وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ / 26 : رحمن
    ترجمه
    هر كه بر روي اين زمين است، از انس و جن، محكوم به فناست; (۲۶) و فقط ذات صاحب كبريا و عظمت و برتري وداراي جود و جمال و رحمت پروردگارت باقي مي ماند. (۲۷)

    شرح و تفسیر
    آيات ۸۸ سوره قصص و ۱۰۴ انبياء نيز بر اين حقيقت دلالت دارند كه در بين دو نفخه صور، همه خلايق، چه زميني و چه آسماني، ميميرند; و به فرموده اميرالمومنين(ع) اين دوران معادل چهارصد سال خواهد بود.
    همو در خطبه ۱۸۶ نهج البلاغه چنين مي فرمايد :
    «اوست نابودكننده پديده ا پس از آفرينش، كه گويا موجودي نبود. نابودي جهان پساز پديد آمدن شگفت آورتر از آفرينش آغازين آن نيست. چگونه محال است؟ درصورتي كه اگر همه جانداران جهان... گرد هم آيند تا پشهاي را بيافرينند، نتوانند و راه پيدايش آن را نمي شناسند...
    «و همانا پس از نابودي جهان، فقط خداي سبحان باقي مي ماند ــ تنهايِ تنها كه چيزي با او نيست، آن گونه كه قبل از آفرينش جهان چيزي با او نبود، نه زماني و نه مكاني،بي وقت و بي زمان. در آن هنگام، مهلتها سرآيد و سالها و ساعتها سپري شود وچيزي جز خداي يگانه قهار باقي نماند كه بازگشت همه چيز به سوي اوست.»



  10. #289
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض آن گاه به امر خدا، بار ديگر با نفخ صـور، رسـتاخـيز برپـا مي شود

    آن گاه به امر خدا، بار ديگر با نفخ صـور، رسـتاخـيز برپـا مي شود

    آیه ی شریفه
    ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ » وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا / 26 : زمر
    ترجمه
    ... سپس بار ديگر در آن [به نفخه دوم] دميده شود. پس به ناگاه همگي آنان به پا مي خيزند و مي نگرند و منتظر فرمان مالك آن روز مي مانند; و در آن روز، بر روي زمين، به نور پروردگارش، نور خاصي كه براي آن روز آفريده شده روشن ميگردد...

    شرح و تفسیر
    در ادامه بحث از صور در موضوع شماره ۲۸، بايد افزود كه آن صور شيپور معمولي نيست، بلكه كنايه از دعوت و احضار ارواح است. از آنچه از پيامبر اكرم(ص) و امامسجاد(ع) روايت كرده اند، چنين فهميده مي شود كه اين صور شاخي از نور است كه فرياد عظيم آن از قبيل امواج صوتي معمولي نيست; بلكه امواج آن سريعتر از امواج نوراست كه در مدت كوتاهي پهنه آسمان و زمين را در مينوردد; و بر روي آن صور،سوراخهايي به عدد ارواح همه خلايق قرار دارد. البته نفخ صورِ دوم نفخِ جمع و، حضورو به تعبير ديگر، حيات بخش و زنده كننده است.


  11. #290
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض بهارِ طبيعت نمونه اي از رستاخيز قيامت است

    بهارِ طبيعت نمونه اي از رستاخيز قيامت است



    آیه ی شریفه
    وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ / 9 : فاطر
    ترجمه
    و خداوند همان است كه بادها را روانه كرد تا ابرها را برانگيزند; و ما آنها را به سوي زمينهاي مرده مي رانيم و زمين مرده را به آن زنده مي كنيم. رستاخيز هم اين گونه است.

    فصل بهار پاسخگوي ميل دروني انسان به تنوع و تجدد در زندگي است:

    شرح و تفسیر

    هر زمان نو صورتي و نو جمال
    تا ز نو ديدن فروميرد ملال
    قرآن نيز اين فصل حيات بخش را الهام دهنده و درس آموز و همراه با نكته ها و رازها مي داند. در قرآن، بيش از ۱۵ بار به بهار و حيات مجدد طبيعت اشاره شده است; آيات۹۵ سوره انعام و ۱۱ ق و ۵ حج و ۲7 آل عمران از اين جمله است. در بعضي آيات، از اينسنتِ عجيبِ زنده كردن بعد از ميراندن به عنوان رستاخيز كوچكي كه نمونه قيامت كبري است ياد شده.
    در هر حال، قرآن، علاوه بر آن كه از بهار به منزله دليلي بر توحيد و يگانگي خداوند بهره برده است، آن را نمونه اي از قابليت وقوع رستاخيز بزرگ معرفي كرده است; وخصوصاً در اين آيه، اثبات مبداء را با اثبات معاد به نحوي بسيار جالب در يك دليل آورده است; و علاوه بر اين كه با برهان نظم و برهان حركت و بيان نعمتها، كه وسيله اي براي بيدار كردن فطرت است، به توحيد توجه داده است; از لحاظ سير تكاملي موجودات و پديدار شدن حيات از زمينِ مرده، صحنه معاد را مجسم كرده است. البته آيات ۹۴ سوره انعام و ۱۰۸طه و ۳۸ نباء و ۴ قارعه و ۲۸ و ۲۵۹ و ۲۶۰ بقره و ۱۵۸ آل عمران نيز بر زندهشدن مردگان و حشر و نشر قيامت تصريح دارند.

صفحه 29 از 31 نخستنخست ... 19202122232425262728293031 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 15 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 15 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23-08-2011, 14:48
  2. زنِ منتظر در جهان معاصر
    توسط محبّ الزهراء در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 31-05-2011, 13:43
  3. زندگی ساده سید علی
    توسط محبّ الزهراء در انجمن رهبری
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 10-01-2011, 23:45
  4. زندگي تان را تغيير دهيد
    توسط monji_2008 در انجمن مباحث مرتبط با زندگی ، خانواده و اجتماع
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 11-12-2010, 18:46
  5. آفرینش
    توسط s.ali در انجمن پرسش‎ و‎ پاسخ‎ دینی و مذهبی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 27-10-2008, 00:11

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه