صفحه 6 از 31 نخستنخست 12345678910111213141516 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 51 به 60 از 307

موضوع: آيه هاي زندگي . . .

  1. #51
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض مگر نمي داني كه خداوند همه كارهاي تو را مي بيند ؟

    مگر نمي داني كه خداوند همه كارهاي تو را مي بيند ؟

    آیه ی شریفه
    أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى / 14 : علق
    ترجمه
    آيا ندانست كه خداوند [همه اعمالش را] مي بيند؟
    قرآن مي فرمايد خداوند مراقب شما و هر چيز است:«وَكان َاللّهُ عَلي كُلِّ شَئٍ رَقيباً; وَاِنَّاللّهَ كانَ عَلَيكُمْ رَقيباً».
    اساساً توجه به اين واقعيت كه عالم محضر خداست و هر كار و فكر ما در پيشگاه اوست و هيچ چيز از او پنهان نيست برنامه زندگي ما را اصلاح مي كند، ما را رو به جلو حركت مي دهد ، هر آنِ ما را از آنِ قبل بهتر و ما را در عرصه هاي تلاش و مبارزه با نفس موفقتر مي كند.
    شرح و تفسیر
    پيامبر اكرم(ص) آنگاه كه ابوذر در خلوت از ايشان موعظه مي خواهد، اولين توصيه اش اين است: «اي ابوذر، آنگونه بندگي كن كه گويا خدا را مي بيني; و اگر تو او را نميبيني، پس بدان كه او تو را مي بيند .» اين مهم در عبادات به انسان حضور قلب و انس مي دهدو موجب مي شود كه او رفتار به ترك گناه توفيق يابد. از اين رو معلمان اخلاق وخودسازي ميگويند براي اين كه باور كني كه خدا مراقب تو است بايد لحظاتي درگوشه اي خلوت بنشيني و به اين نكته بينديشي كه خدا تو را مي بيند ; در اين تمرين انسان مي تواند از جنبه هاي تخيلي هم بهره بگيرد و به خود بگويد كه شخصي پنهاني مواظب رفتار تو است.
    از شاگردي نقل شده كه در آخرين لحظاتِ زندگي استاد بالاي سر او رفت و نصيحت خواست. استاد به زحمت لب به سخن گشود و گفت: «اَلَمْ يَعْلَمْ بِاَنَّاللّهَ يَري». چه زيبا گفت آن پير مرشد و رهبر الهي، امام خميني(ره)، كه «عالم محضر خداست. در محضر خدا معصيت نكنيد.»
    گيـــرم كــه تو از ســَر گـنه در گــذري
    زان شرم كه ديدي كه چه كردم چه كنم؟
    در جايي ديگر پيامبر به شاگرد ممتاز خود، ابوذر، فرمايد: «خدا را بپاي تا خدا تو رابپايد; و خدا را در نظر داشته باش تا او را در برابر خود بيابي.»

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #52
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض پس در بندگي مخلص باش

    پس در بندگي مخلص باش

    آیه ی شریفه

    وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ / 5 : بينه
    ترجمه
    آنان[در اين كتاب آسماني] مأمور نشده اند جز به آن كه خدا را بپرستند،در حالي كه اعتقاد و دين و طاعت خود را براي او خالص كنند و حقگرا باشند و نماز را برپا دارند و زكات بدهند; و اين است دين ثابت و پايدار.
    شرح و تفسیر
    اخلاص يعني خلوص نيت، يعني انگيزه هر كار فقط رضاي خدا باشد. پيامبر اكرم(ص) فرموده اند : «هر حقيقتي نشانهاي دارد; و هيچ بندهاي به حقيقت اخلاص نمي رسد ، مگر زماني كه دوست نداشته باشد او را براي كارهاي خدايي اش ستايش كنند.»
    درباره اهميت اخلاص، روايت فراوان است; از آن جمله امام صادق (ع) فرمودند:«خداوند عزيز و جليل نعمتي بزرگتر از اين به بنده اي نداده است كه در قلبش غير از خدا نباشد
    اخلاص آثار و بركات فراواني دارد. رسول خدا(ص) فرمودند: «هر بنده اي كه خود را براي خداوند چهل روز خالص گرداند چشمه هاي حكمت و فهم و دانش از قلبش بر زبانش جاري مي شود .» «امام باقر (ع) فرمود:” مراقبت از عمل سختتر از خودِ عمل است.”راوي پرسيد: “مراقبت از عمل چيست؟” حضرت فرمودند:” شخصي صله رحم يا انفاقي خالص براي” خدا مي كند. ثواب عمل صالحِ پنهاني براي او نوشته مي شود . سپس آن را ذكر مي كند. ودر پي آن، خداوند ثواب عمل صالح پنهاني را كم مي كند; و ثواب عمل و عبادت آشكارا برايش مي نويسد. بار ديگر آن عملي را كه انجام داده بازگو مي كند. آن ثواب را نيز از او مي گيرند و ريا برايش مي نويسند.”»


  4. #53
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض و بدان كه خداوند پنهان و آشكارت را محاسبه مي كند

    و بدان كه خداوند پنهان و آشكارت را محاسبه مي كند

    آیه ی شریفه
    الِّلَّهِ ما فِي السَّمَاواتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللّهُ / 284 : بقره
    ترجمه
    آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است [علاوه بر خود آنها] ملكِ حقيقيِ خداست; و اگر آنچه در دل داريد آشكار كنيد يا پنهان سازيد، خدا شما را به آن محاسبه مي كند...
    شرح و تفسیر
    رسول خدا(ص) در توصيه هاي خود به ابوذر فرمودند: «اي ابوذر، پيش از آن كه حسابرسي شوي، تو خود به حساب خويش برس; كه اين كار حسابرسي فرداي تو را آسان مي كند; پيش از آن كه اعمالت سنجيده شود خود اعمالت را بسنج و براي آن حسابرسي بزرگ، در روزي كه بر خداعرضه ميشوي و هيچ امر پوشيدهاي بر او پوشيده نيست، آماده شو.»
    از امام علي (ع) درباره چگونگي حسابرسي از نفس سؤال شد. حضرت فرمودند: «چون شب را به صبح رسانَد و سپس روز را به شب، به سراغ نفس خويش برود و بگويد:”اي نفس ، امروزرا گذراندي و ديگر هرگز برنمي گردد. خداوند از تو خواهد پرسيد كه آن را چگونه سپري كردي؟در آن روز چه كردي؟ آيا خدا را ياد كردي يا سپاس و ستايشش گفتي؟ آيا حق برادر مؤمني را پرداختي؟ آيا بار غمي از دل او برداشتي؟ آيا در نبودِ او از زن و فرزندانش نگهداري كردي؟ آيا وقتي درگذشت به بازماندگان او رسيدگي كردي؟ آيا با استفاده از مقام و موقعيتت از غيبت برادر مؤمني جلوگيري كردي؟ آيا مسلماني را ياري رساندي؟ چه كاري براي او كردي؟” آنگاه كارهايي كه كرده است برميشمرد. اگر كار خيري از او سر زده باشد، خدا را سپاس گويد و به شكرانه توفيقي كه به وي عنايت كرده است خدا را به بزرگي ياد كند; و اگر ديد گناهي يا تقصيري از او سرزده است، از خداي، عزّوجل، آمرزش بخواهد و تصميم بگيرد كه ديگر آن را تكرار نكند.»
    از امام كاظم (ع) هم روايت است كه «از ما نيست كسي كه هر روز به حساب خود رسيدگي نكند.» امام امير المؤمنين (ع) نيز فرمودند: «اي مردم، بترسيد از خدايي كه اگر سخن گوييد، مي شنود و اگر پنهان نماييد، مي داند»; و نيز فرمودند: «از معصيت كردن در محلهاي خلوت بپرهيزيد، زيرا كسي كه شاهد اعمال شماست زمام داوري نيز به دست اوست.»
    ویرایش توسط گلنرگس : 13-11-2011 در ساعت 16:21

  5. #54
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض پس حريم خدا را پاس دار و مراقب كرده ها و گفـته هاي خويـش باش

    پس حريم خدا را پاس دار و مراقب كرده ها و گفـته هاي خويـش باش

    آیه ی شریفه
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ / 18 : حشر
    ترجمه
    اي كساني كه ايمان آورده ايد، از خدا پروا كنيد; و هر كسي بايد [به ديده دل] بنگرد چه چيزي براي فردا [ي خويش] پيش فرستاده است; و از خدا پروا كنيد كه خدا از آنچه مي كنيد آگاه است.
    شرح و تفسیر
    مؤمن وظيفه دارد اعمال خود را محاسبه كند، يعني نفس خويش را مؤاخذه كند و ميزان اعمالِ خوب و بدش را بسنجد. او با اين كار در سازندگي خود موفقتر خواهد بود و عيوب خود را خواهد شناخت و از بديهايي كه كرده است احتراز خواهد جُست و بر كارهاي نيك خويشخواهد افزود. اگر كسي محاسبه نفس نداشته باشد، بيش از همه خودش زيان مي بيند ; زيرا عيوبِ خود را نمي داند تا به تركِ آنها همت كند و نمي داند چه كار خيري انجام داده است تا از اين توفيقْ خدا را شكر كند و بيشتر بخواهد و نمي داند كه چه بدي كرده است تا از پروردگارش مغفرت بطلبد; و بهترين راه محاسبه نفس اين است كه هر شب اعمال روز گذشته خود را مروركند. امام علي (ع) مي فرمايند: «بر خردمند است كه بديهاي ديني و فكري و اخلاقي و تربيتي خود را شمارش كند و آنها را در سينه خويش يا به صورت نوشته گرد آورد و در راهِ از بين بردن آنها بكوشد.»
    به عبارت زيباي نهج البلاغه دقت فرماييد: «زِنُوا اَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ اَنْ تُوزَنُوا وَحاسِبُواها مِنْقَبْلِ اَنْ تُحاسَبُوا وَتَنَفَّسُوا... بندگان خدا، خود را بسنجيد قبل از آن كه سنجش شويد; و پيش از آنكه حسابتان را برسند، حساب خود را برسيد; و پيش از آن كه راه گلو گرفته شود، نفس راحت بكشيد و پيش از آن كه با زور شما را به اطاعت وادارند، فرمانبردار باشيد. بدانيد همانا آن كس كه خود را ياري نكند و پنددهنده و هشداردهنده خويش نباشد ديگري هشداردهنده و پنددهنده اونخواهد بود.»


  6. #55
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض خداوند مراقب حتي تك تك الفاظي اسـت كه از دهانـت خارج مي شود

    خداوند مراقب حتي تك تك الفاظي اسـت كه از دهانـت خارج مي شود



    آیه ی شریفه
    مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ / 18 : ق
    ترجمه
    هيچ سخني بر زبان نميآورد، جز آن كه در نزد او فرشته مراقبي حاضر [براي نوشتن] است.
    شرح و تفسیر
    رقيب به معناي مراقب و عتيد به معناي كسي است كه مهياي كار است. غالب مفسران معتقدند كه رقيب فرشته سمت راست و عتيد فرشته سمت چپ ماست كه همه چيز را مي نويسند، حتي ناله دردمند را به هنگام درد.
    امام علي (ع) مي فرمايند: «اي بندگان خدا، بدانيد كه از شما نگاهباناني بر شما گماشته و ديدبانهايي از پيكرتان برگزيده اند و حافظان راستگويي كه اعمال شما را حفظ مي كنند و نفسهاي شما را مي شمرند، نه تاريكي شب شما را از آنان مي پوشاند و نه دَري محكم شما را ازآنها پنهان ميسازد.» از اين رو مهمترين توصيه علماي اخلاق و سير و سلوك براي خودسازي و رسيدن به كمالات معنوي مراقبت از نفس است. امام علي (ع) فرموده اند : «از خود مراقب و نگهباني بر خود بگمار و از دنياي خويش براي آخرتت بهره اي برگير.»
    مرحوم حاج ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، استاد اخلاق امام خميني (ره)، در مقدمه مراقبات خطاب به نفس خويش ميگويد: «اي بنده پست زبونِ بيهوده كار، بدان كه اين روزان و شبان واوقاتي كه بر تو مي گذرد، از ساعتي كه به اين جهان پا نهاده اي تا هنگامي كه از آن پا دركشي، بهمنزله منزلگاه هاي تو به سوي وطن اصلي توست كه براي اقامت و مجاورت و زندگاني جاويد در آن ديار آفريده شده اي; و همانا پروردگار و مالك و صاحب اختيارات تو را به اين خاطر به اينسفر رهسپار فرموده تا فوايد بسيار و كمالات بي شماري به دست آوري... پس اگر به رضا وخشنودي آفريدگارت عمل كردي و به نور هدايت او حركت نمودي و به سفارشها و اوامر او مراقب شدي، از منافع اين سفر تو را سودهاي عظيم و فضايل جسيمي عايد خواهد شد كه تمامي حسابدانان بر شماره انواع و تعداد آن توانايي نخواهند داشت و هيچيك از مهندسين جهان قدر عظمت آنها را اندازه نتوانند گرفت...»


  7. #56
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض بندگان ويژه خدا با زشتگويان جز به نيكي نمي گويند

    بندگان ويژه خدا با زشتگويان جز به نيكي نمي گويند
    آیه ی شریفه
    وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا / 36 : فرقان
    ترجمه
    ... و چون نادانان آنها را[به گفتار ناروا] مخاطب قرار دهند، آنها سلام [(سخني مسالمتآميز و دور از خشونت،] گويند.
    شرح و تفسیر
    ايمان و محاسن اخلاق در وجود بندگان خاص خدا چنان ريشه عميقي دارد كه تندبادِ سخنان زشت و برخوردهاي خشنِ جاهلان در رفتار و منش آنان هيچ تغييري ايجاد نمي كند و آنان را از روش انساني و الهي خود منحرف نمي سازد.
    رسول خدا(ص) فرمودند: «آيا به شما بگويم اخلاق كدام يكتان به من شبيه تر است؟آن كس كه رفتارش از همه بهتر و بردباريش بيشتر و نسبت به خويشانش نيكوكارتر و درحال خشم و شادي، با انصاف باشد.»
    اميرالمؤمنين، علي (ع) فرمودند: «نخستين فايده اي كه شخص بردبار از حلم خود مي برد اين است كه مردم در مقابل دشمن نادانش به ياري او برمي خيزند.»
    قرآن مي فرمايد هر پيامبري كه آمد مردم او را ساحر و مجنون خواندند، همچنين بارها قرآن خطاب به پيامبر اكرم(ص) فرموده است كه كافران تو را شاعر و ساحر و ديوانه مي خوانند; با اين حال خداوند به پيامبر امر فرموده است كه در برابر گفتار افراد نادان صابر و بردبار باش و به وجهي پسنديده از ايشان دوري كن. در توصيف اهل ايمان نيزمي فرمايد : «و چون سخن لغوي بشنوند، از آن روي برمي تابند و مي گويند كارهاي ما ازآنِ ما و كارهاي شما از آنِ شماست. به سلامت باشيد، ما جوياي مصاحبت نادانان نيستيم.» از پيامبر اكرم(ص) نيز روايت است كه «نرمي و مدارا بر امري قرار نمي گيرد، مگر آن كه آن را لطيف و زيبا مي كند; و از امري جدا نمي شود ، مگر آن كه باعث ناروايي و زشتي آن ميگردد.»

  8. #57
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض بدگماني گناهي بزرگ است. از آن اجتناب كنيد

    بدگماني گناهي بزرگ است. از آن اجتناب كنيد

    آیه ی شریفه
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ / 12 : حجرات
    ترجمه
    اي كساني كه ايمان آورده ايد، از گمان جداً بپرهيزيد; زيرا برخي از گمانها گناه است...
    شرح و تفسیر
    مسلمان بايد همه را خوب ببيند همه را خوب بپندارد; مگر آن كه خلاف آن مسلّم و ثابت شود. در دستورهاي اخلاقي اسلام، سفارش شده است كه اگر از برادر يا خواهر مسلمانتان هم خطا يا بي ادبي يا بداخلاقي ديديد، آن را توجيه كنيد و گمانِ مثبت ببريد (مگر آن كه كاملاً آشكار تظاهر به فسق و گناه كرده باشد); زيرا نتيجه بدگماني به ديگران بي اعتمادي است; و هنگامي كه اعتماد از بين برود، تعاون و همكاري و همفكري بهخصومت و درگيري و تنهايي تبديل مي شود و جامعه انساني از رشد و ترقي بازمي ماند.از اين رو اسلام به اعتماد متقابل در ميان افراد و وجود حسن ظن در جامعه اسلامي اهميت زيادي داده است. البته سوءِظن انواع گوناگوني دارد كه بدترين قسم و مخربترين آنها سوءِظن به خداست. به عكسِ مؤمنان، كه هميشه به وعده هاي الهي و نصرت حق حسن ظن دارند، همه منافقان و كافران به وعده هاي الهي سوءِظن دارند.مخفي نماند كه نااميدي از رحمت خدا هم يكي از موارد سوءِظن به خداست كه جز كافران به آن مبتلا نمي شوند .


    امام علي (ع) فرمودند: «بدترين گناه و زشتترين ستم بدگماني به نيكوكاران است»;و نيز فرمودند: «بدترين مردم كسي است كه به سبب سوءِظن، به هيچ كس اعتماد ندارد وبه سبب اعمال بدش، كسي به او اعتماد نمي كند;» و در بيان ديگر چنين فرمودند: «آدم بد به هيچ كس خوش بين نيست، زيرا همه را مانند خودش مي داند.»


  9. #58
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض قلب بهشتيان خالي از كينه است

    قلب بهشتيان خالي از كينه است

    آیه ی شریفه
    وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ / 47 : حجر
    ترجمه
    هر كينه اي را از دلشان بركنده ايم، همه برادر و رو به روي يكديگرند.
    شرح و تفسیر
    غِلّ و حِقْد و بغضاء و شحناء و، در برخي موارد، حسد به معناي تنفر و كينه توزي و كينه و شدت دشمني است. كينه از بيماريهايي است كه به سرعت انسانيت انسان را از بين مي برد، مانع رشد معنوي آدمي مي شود ، نيروي جسمي او را مي كاهد. انسانِ كينه ورز درقلبش دشمنيها و بدبينيها را انباشته است، كوچكترين خطا را از ديگران مي بيند ، كينه او را به دل مي گيرد، تا آخرِ عمر مايه ناراحتيِ روح و بيماري تن خود را فراهم مي كند وهم اگر فرصتي دست دهد، دشمني خود را ابراز مي كند. انسان كينه ورز بيجهت برايخود دشمن مي تراشد و هر كسي را خصم خود مي پندارد.
    قرآن مي فرمايد:« مؤمنان ميگويند:”پروردگارا، ما و برادرانمان را، كه در ايمان بر ما پيشي گرفتند، بيامرز و در دلهايمان كينه و حسدي به مؤمنان قرار مده.” » امام علي(ع) فرمودند: «قلبهاي خود را از كينه هاي نهاني پاك كنيد، زيرا كه آن نوعي بيماري مهلك مانند وباست.»

    امام صادق (ع) مي فرمايند
    : «كينه مؤمن لحظه اي است و زماني كه از برادر خود جدا شد در دل خود كينه اي به او نگه نمي دارد; اما كينه كافر مادام العمر است.»
    امام علي (ع) مي فرمايند: «برادرت را با همان وضعي كه دارد تحمل كن و زياد سرزنشش نكن، زيرا كه اين كار كينه مي آورد.» در جايي ديگر فرمودند: «كينه بذر بدي است.»

    رسول خدا(ص) نيز فرمودند
    : «اگر امت من به يكديگر كينه نداشته باشد، هرگز هيچ دشمني در برابر آنان قد علم نخواهد كرد.»



  10. #59
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض از علل ستيزه جويي و دشمني، حرامخواري و قماربازي است

    از علل ستيزه جويي و دشمني، حرامخواري و قماربازي است
    آیه ی شریفه
    إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ / 91 : مائده
    ترجمه
    جز اين نيست كه شيطان مي خواهد با شراب و قمار در ميان شما دشمني و كينه بيفكند و شما را از ياد خدا و نماز بازدارد. پس آيا بس مي كنيد؟
    شرح و تفسیر
    امروزه تأثير نوع غذا در اخلاقيات انسان انكارناپذير است. قرآن كريم در چند جا رابطه حرام خواري با بي ايماني را بيان كرده است. در آيه مذكور نيز، اثرِ شرابخواري و قماربازي در شكل گيري رذايل اخلاقي مطرح شده است. در روايات نيز آمده است كهحرامخواري موجب ردِ عبادات مي شود .
    در حديثي از پيامبر اكرم(ص) آمده است: «هر كسي لقمه اي از غذاي حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول و دعايش مستجاب نمي شود .»
    قطره بارانِ تو چون صاف نيست
    گوهر درياي تو شفاف نيست
    قرآن شرابخواري را عملي پليد و شيطاني معرفي كرده است
    از نظر قرآن، خوردن مردار و خون و خوك و آنچه به نام غير خدا ذبح شده باشد حرامخواري است; و نيز استفاده از مالي كه از آنِ حق خدا و مستمندان، يعني خمس آن را، نپرداخته اند و يا زكات آن را نپرداخته اند و يا از آن بهره اي براي محرومان قرار نداده اند وكلاً هر گونه اكلِ مال به باطل و ناحق، مثل ربا و رشوه و تصرف در اموال و حقوق ديگران، از مصاديق حرامخواري است.
    درباره شرابخواري و قماربازي و زيانهاي فردي و اجتماعي آن در جلد پنجم تفسير نمونه، از صفحه ۷۴ به بعد، بحث آماري خوبي آمده است.


  11. #60
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض اگر مؤمنيد، خصومتهايتان را رفع كنيد

    اگر مؤمنيد، خصومتهايتان را رفع كنيد

    آیه ی شریفه
    فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِيْنِكُمْ وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ / 1 : انفال
    ترجمه
    ... پس از خدا پروا كنيد و روابط مابين خودتان را اصلاح كنيد; و اگر مؤنيد، از خدا و فرستاده اش اطاعت كنيد.
    شرح و تفسیر
    زندگي اجتماعي طبيعتاً آميخته با درگيري و مشاجره و اختلاف و كينه است. قرآن مؤنان را برادر يكديگر معرفي كرده و وظيفه آنان را اصلاح ذاتالبين و رفع سوءتفاهم ها دانسته و شرط تقوا را تلاش براي ايجاد خوشبيني و آشتي و دوستي در بين اهل ايمان بيان كرده است; و براي اصلاح كردن ميان مردم، هم رديف صدقه و احسان، پاداشي بزرگ در نظر گرفته است. در حديث است كه «پاداش اصلاحكننده اختلافات مردم مانند اجر مجاهد راه خدا در ميان كارزار با كافران است.»
    و پيامبر اكرم(ص)نيز فرمودند: «محبوبترين شما در نزد خداوند كساني اند كه درميان مردم الفت و دوستي ايجاد مي كنند و خود نيز پذيراي محبت و دوستي ديگران اند;و مبغوض ترين شما در نزد خداوند كساني اند كه سعي در سخن چيني دارند و در ميان دوستان جدايي مي افكنند.»
    در حديث ديگري رسول خدا (ص) به ابو ايوب انصاري فرموده اند : «اي ابو ايوب، آيا تو را به صدقه اي كه خدا و رسول او آن را دوست دارند راهنمايي نكنم؟ آن صدقه ايناست كه هر گاه مردم باهم بد شدند و از يكديگر دوري كردند، ميان آنان را اصلاح كني.»
    امام صادق (ع) نيز به مفضّل فرمودند: «هنگامي كه در ميان دو نفر از پيروان ما مشاجره و اختلاف مالي ديدي، از مال من به آنان غرامت بپرداز و آنها را با هم صلح ده.»


صفحه 6 از 31 نخستنخست 12345678910111213141516 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23-08-2011, 14:48
  2. زنِ منتظر در جهان معاصر
    توسط محبّ الزهراء در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 31-05-2011, 13:43
  3. زندگی ساده سید علی
    توسط محبّ الزهراء در انجمن رهبری
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 10-01-2011, 23:45
  4. زندگي تان را تغيير دهيد
    توسط monji_2008 در انجمن مباحث مرتبط با زندگی ، خانواده و اجتماع
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 11-12-2010, 18:46
  5. آفرینش
    توسط s.ali در انجمن پرسش‎ و‎ پاسخ‎ دینی و مذهبی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 27-10-2008, 00:11

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه