نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: عزاداری چرا و چگونه؟

  1. #1
    !Challenge Everything mahdishata آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    اخر الزمان
    نوشته ها
    7,642
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض عزاداری چرا و چگونه؟

    آینده‎سازی، معرفت‎یابی و انحراف‎زدایی از آثار عزاداری است


    عزاداری چرا و چگونه؟


    شاید هیچ عمل مستحبی به اندازه اقامه عزا بر حضرت سیدالشهدا (علیه‎السلام) مورد تأکید پیشوایان دینی ما نبوده است. تأکید و تشویقی که نسبت به بزرگ‎داشت قیام عاشورا و یادآوری حوادث کربلا صورت گرفته است، هم از نظر کمیت و شمار توصیه‎‎ها و هم از نظر کیفیت و مفاد وعده‎ها، شگفت‎انگیز است. گذشته از سیره عملی پیامبر و امامان معصوم، در ذکر مصائب امام حسین (علیه‎السلام) و گذشته از آن‎که حتی انبیای پیشین نیز ذاکر و عزادار این حادثه بی‎نظیر تاریخی بوده‎اند، احادیث و روایات پرشماری در این‎باره به دست ما رسیده است که بی‎تردید از مرز تواتر فراتر رفته و در مجموع شکی در اصالت سند و صحت اسناد آن‎ها باقی نمانده و نمی‎ماند.

    از نظر دلالت و محتوای این‎روایات نیز کمتر توصیه‎ای را می‎توان یافت که تا این اندازه مورد تحسین و مستوجب پاداش تلقی شده باشد. برای نمونه به احادیث متعدد و معتبری باید اشاره کرد که تعیین پاداش ریزش اشک به یاد امام حسین (علیه‎السلام) را تنها بر خدا می‎داند و البته تأکید می‎کند که خداوند به کمتر از بهشت راضی نخواهد شد. همچنین روایاتی که می‎گوید هرکس شعری درباره حسین (علیه‎السلام) بسراید و گریه کند، بهشت بر او واجب می‎شود؛ همان‎گونه که اگر شعری بگوید و بگریاند یا تباکی كند، بهشت جایگاه وی خواهد بود.

    حتی در روایتی از امام صادق (علیه‎السلام) نقل شده است که «برای هر کاری (اندازه‎ای از) پاداش است مگر اشک ریختن بر ما» که پاداش آن اندازه ندارد و همان حضرت فرمود: «در روز قیامت زیارت‎کنندگان حسین (علیه‎السلام) برتری خاصی بر دیگران دارند و آن این است که 40 سال قبل از همه مردم و در حالی‎که آنان هنوز گرفتار حساب هستند، به بهشت وارد می‎شوند.»



    فلسفه عزاداری و حکمت


    لزوم آن

    اینک جای پرسش است که این همه تأکید و آن همه وعده پاداش به چه دلیل است؟ چگونه می‎توان گریه (بکاء) یا حتی گریه‎نمایی (تباکی) بر امام حسین (علیه‎السلام) را موجب دخول قطعی در بهشت دانست و حال آن‎که افزون بر احادیث فراوان، حتی آیاتی از قرآن کریم نیز به صراحت دلالت بر آن دارند که ورود به بهشت پیچیده در سختی‎‎ها و دشواری‎‎ها است. قرآن با شگفتی از مدعیان می‎پرسد:

    «آیا پنداشته‎اید که داخل بهشت می‎شوید، در حالی‎که هنوز سرگذشت آن‎ها که پیش از شما بودند به‎سراغ شما نیامده است؟ به آن‎ها سختی و زیان رسید و به تزلزل افتادند تا آن‎جا که پیامبر و مؤمنان همراهش گفتند: یاری خدا کی می‎رسد؟» از نظر قرآن «بهشت منزلگاه کسانی است که (همواره) از جایگاه خدای خویش بیمناکند و خود را از هوس‎‎های نفس باز می‎دارند»

    چگونه می‎توان پذیرفت که کسانی با یک عمر جهاد و ایثار تضمین برای ورود در بهشت نداشته باشند، اما بهشت برای آنان که بکاء یا تباکی در مصیبت سالار شهیدان (علیه‎السلام) داشته باشند، ضمانت شده است؟ به راستی چرا زیارت آن حضرت را موجب ریزش همه گناهان، معادل عمره، معادل حج، برابر حج و عمره و حتی 20، 80 و یا 100 حج مقبول دانسته‎اند.

    این پرسشی است که ما را به بحث در مورد فلسفه قیام عاشورا و آثار یادآوری و بزرگ‎داشت آن حادثه بزرگ می‎کشاند.



    بایسته‎‎های عزاداری و آسیب‎‎های آن


    بی‎تردید پاداش‎‎های بی‎نظیری که برای عزاداری حسین (علیه‎السلام) وعده داده شده بی‎دلیل نیست؛ بلکه ناشی و حاکی از آثار و برکات بی‎مانند آن است؛ خصوصا با توجه به تأکید‎‎هایی که بر تکرار، علنی و جمعی بودن این‎گونه مراسم شده است؛ حتی اگر هزینه‎‎های جانی هم در پی‎داشته باشد. اینک باید دید آن آثار و برکات چیست و به چه دلیل عزاداری این همه ارزش دارد؟ پاسخ به این پرسش آسیب‎شناسی عزاداری را هم برای ما ممکن می‎سازد.

    در یک جمع‎بندی ساده می‎توان با استفاده از منابع و متون دینی در این زمینه گفت:

    اولا عزاداری، درسی برای چگونه زیستن است و نه صرفا برگذشته گریستن. عزاداری نگاه به گذشته است برای پیمودن راه آینده.

    ثانیا عزاداری مبتنی بر معرفت و به نوبه خود مولد معرفت‎‎های جدید است.

    و ثالثا احیای «امر» است؛ امر خدا، پیامبران و امامان. وقتی عزم بر ساختن آینده آرمانی پیدا شد و معرفت نیز وجود داشت، آن‎چه اینان خواسته‎اند محقق می‎شود و همین است راز عظمت عاشورا و بزرگداشت آن.

    اما اگر یاد عاشورا بخواهد ما را در گذشته نگه دارد و با توقف در احساسات و عواطف از تعقل و تدبر باز دارد و به‎جای «احیای امر»، انزوا و «ایکال امر»؛ را بر ما تحمیل کند، آیا شایسته این‎همه توصیه و مستوجب آن‎همه پاداش خواهد بود؟! چنین برداشتی ظلم دیگری است که گاهی بر آن حادثه بزرگ رفته است. به تعبیر استاد حکیمی: «در عاشورا دو ظلم واقع شده است: یکی بر حضرت امام حسین (علیه‎السلام) و خاندان پیامبر اکرم (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسل ) و دیگری بر خود عاشورا» و بنابراین «باز باید عاشورایی برای عاشورا گرفت... . و اکنون ما مسلمانانیم و دو تجدید نظر ضروری:

    الف) تجدید نظر در شناخت عاشورا،

    ب) تجدیدنظر در چگونگی بهره‎وری از عاشورا...»



    اول) شناخت آینده از طریق نگاه به گذشته

    تشکیل مجالس ذکر مصائب عاشورا برای کسب آگاهی است از آن‎چه اتفاق افتاده تا آموزش‎‎های لازم را جهت تعیین سرنوشت خود در آینده فرابگیریم و چنین است که عاشورا در بردارنده «درس‎‎ها و عبرت‎ها» می‎شود. عبرت از ماده عبور است؛ عبور از گذشته به‎سوی آینده. بنابراین گریه بر سیدالشهداء (علیه‎السلام)، بازگشت به گذشته و موجب خمودی و رکود نیست، حرکت از گذشته است برای ساختن جامعه‎ای آرمانی و موردپسند آن حضرت. عزاداری پاس‎داشت گذشته است و بازساخت آینده و از این‎رو «بزرگ‎داشت و بازسازی این واقعه و به‎خاطر آوردنش موجب می‎گردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه امروز نیز بهره گیریم. همان‎طور که اصل آن حادثه تأثیر شگرفی در جامعه آن روز داشته، خاطره و بازسازی آن نیز می‎تواند آثاری متناسب با‎ آن داشته باشد.»

    اولین اثر زیارت امام حسین (علیه‎السلام) و یاد عاشورا باید همین باشد که در زندگی آینده خود، مانند او باشیم و چنین است که در زیارت عاشورا پس از یادآوری سنگینی مصائب آن حضرت، با او چنین پیمان می‎بندیم که «ای ابا‎عبدالله! من تا قیامت آنان که شما را دوست دارند، دوست می‎دارم و با آنان که به جنگ شما در آیند می‎جنگم» و سپس از خدا درخواست می‎کنیم«اینک که به‎واسطه آشنایی با او ما را بزرگ کرده است، توفیق خون‎خواهی او را نیز به ما عنایت فرماید. « و باز هم در پایان آرزو می‎کنیم که «خداوند در دنیا و آخرت ما را با آن حضرت قرار دهد و گام‎‎های ما را در راه ایشان ثابت و استوار بدارد.»

    همه این‎‎ها نشان از هدف اصلی عاشورا و یادکرد آن دارند و این‎که مقصود اصلی حیات و ممات حسین‎وار است.



    دوم) ابتنای بر معرفت و تولید علم

    اگر هدف از عزاداری، الگوگیری برای آینده و فراگرفتن درس چگونه زیستن است، بدون تردید باید مبتنی بر معرفت و شناخت دقیق گذشته باشد. عزاداری آن‎گاه انسان و جامعه را می‎سازد که تنها ناشی از تحریک عواطف و احساسات نباشد و عزادار بداند که حسین (علیه‎السلام) که بود، چه می‎گفت، با او چه کردند و او چه واکنشی نشان داد؟ طبیعی است که چنین معرفتی از گذشته، معرفت جدیدی نسبت به آینده تولید می‎کند و عزادار واقعی می‎تواند حسین زمان خود و دوستان و دشمنانش را بشناسد و دریابد که باید چگونه رفتار کند. این همان چیزی است که امام برای آن قیام کرد و اگر حاصل شود، کمترین پاداش آن بهشت است؛ همان که در روایات آمده بود!

    بر همین اساس گروه پرشماری از روایات، پاداش‎‎های وعده داده شده برای عزاداری را مقید به آن کرده‎اند که زایر آن حضرت «معرفت به حق او» داشته باشد. عالم جلیل القدر شیعی، ابن قولویه قمی، حداقل 17 روایت با چنین قیدی را جمع‎آوری کرده و اعتبار کتاب او نیز بی‎نیاز از توضیح است.

    جالب این‎که گریه هم که موضوع بسیاری از روایات و ثواب‎‎های عزاداری است، بدون شناخت (حداقل اجمالی) حاصل ناشدنی است و به همین دلیل دارای ارزش بسیار است. حتی آن‎گونه که گفته‎اند تباکی و گریه‎نمایی بر حضرت نیز بدون شناخت ممکن نخواهد بود. مرحوم عبدالرزاق مقرم در کتاب ارزشمندی که پیرامون این حادثه نوشته است، می‎گوید: «ائمه هدی (علیهم‌السلام) خواسته‎اند تا مجالس عزاداری برای همیشه پایدار و باقی بمانند، زیرا می‎دانستند که تا یاد این مصیبت باقی است و مردم به یاد آن هستند، دین هم باقی خواهد بود و از این‎رو به لازمه ذکر مصیبت که همان گریه باشد اکتفا نکرده و حتی بر تباکی هم تشویق نموده‎اند. تباکی آن است که آدمی خود را به شکل گریه‎کنندگان درآورد؛ بدون آن‎که اشک از چشمانش خارج شود و معلوم است که تباکی تنها در صورتی ممکن است که شخص از درون ناراحت و متأثر است ولی اشک او جاری نمی‎شود. بنابراین تأثر درونی از آن‎چه بر محبوب وارد شده و در نتیجه نفرت از عاملان آن در این‎جا هم وجود دارد.»

    او پس از بررسی مفاد روایات و نقل این جمله از شیخ محمد عبده در تفسیر المنار (ج 8، ص 301) که «التباکی تکلفُ البکاءِ لاعن ریاءِ»، نتیجه می‎گیرد که «باکی و متباکی در سوزش قلب و تأثر نفس مشترک هستند و لذا در اثر آن یعنی نفرت و برائت از عاملان آن هم مشترکند.»

    بر همین اساس، مقرم آنان که تباکی را تظاهر و ریا می‎دانند محکوم به عدم دریافت حقیقت کلام امامان می‎کند.



    دکتر محسن اسماعیلی
    هفته نامه پنجره
    Give GOD your skull



    اگر کوهها از جای کنده شود، تو جای خویش بدار! دندانها را بر هم فشار و کاسه سرت را به خدا عاریت بسپار! پای در زمین کوب و چشم بر کرانه سپاه نِه و بیم بر خود راه مده! و بدان که پیروزی از سوی خداست


    امیر المومنین علی علیه السلام خطاب به محمد حنفیه

    {محتواي مخفي}


    cpu: core i5 3470 up to 3.60 GHz 6M Cache
    mainboard:ASUS P8H77-V LE
    ram: 1*8 kingstone
    hdd:500 seagate+ 1tra western green+3tra seagate
    power:535 green
    خدا با ماست!

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. عزاداری هم نوایی با حضرت حجت (عج) و حذف همه سیاست های انحرافی است
    توسط محبّ الزهراء در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-11-2011, 19:05
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 01-10-2011, 21:06
  3. آیین های عزاداری محرم درکشورهای اسلامی
    توسط paradise در انجمن اخبار جهان اسلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 13-12-2010, 09:51

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه