مروری بر سخنان معماركبير انقلاب درباره لزوم عزاداری و گریه بر امام حسین (علیهالسلام)
تکلیف آقایان است روضه بخوانند
هرکسی اندکی درباره تاریخ معاصر ایران بداند و مطالعه کرده باشد؛ میداند جرقه اصلی پیروزی انقلاب اسلامی از محرم و عاشورا و عزاداری برای امام حسین زده شد. امام خمینی بعد از پیروزی و تا روزهای آخر عمرش، بر ضرورت عزاداری و روضه و برپایی خیمههای محرم در جامعه تأکید کرد.
این جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» کلمه بزرگی است که اشتباهی میفهمند. خیال میکنند یعنی هر روز باید گریه کرد! لکن محتوایش غیر از این است.
کربلا چه کرد، ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد، همه زمینها باید آنطور باشند. انحصار به یک زمین نداشته؛ انحصار به یک فرد نداشته. قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت 70 و چندنفری و یک زمین کربلا نبوده. همه زمینها باید این نقشه را اجرا کنند، و همه روزها غفلت نکنند.
نقش کربلا این بود که سیدالشهدا - سلام الله علیه - با چند نفر جمعیت و عدد معدود، آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار. درمقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند و یزید را شکست دادند. همهجا باید اینطور باشد. هر روز باید اینطور باشد. این حس شهادتخواهی و فداکاری بود که یک ملتی که هیچ نداشت بر طاغوت غلبه داد.
صحیفه امام. جلددهم. ص122
چرا روضه و سینهزنی؟
ما را سیدالشهدا اینطور هماهنگ کرده. ما برای سیدالشهدایی که اینطور هماهنگ کرده اظهار تأسف نکنیم؟ گریه نکنیم؟ همین گریهها ما را نگهداشته. جوانهای ما گول شیاطینی که میخواهند این حربه را از دست شما بگیرند نخورند... همینها مملکت ما را حفظ کرده. تکلیف آقایان است که روضه بخوانند. تکلیف مردم است دستههای سینهزن شکوهمند بیرون بیاورند.
ما تا ابد هم اگر برای سیدالشهدا گریه کنیم، برای سیدالشهدا نفعی ندارد، برای ما نفع دارد، همین نفع دنیاییاش را حساب کنید؛ آخرتیاش جای خود. همین نفع دنیاییاش را حساب کنید و همین جهت روانی مطلب را که قلوب را چطور به هم متصل میکند. این سنگر را نباید از دست بدهیم و کسانی که کوشش میکنند این سنگر را از ما بگیرند، آنهایی که از ما هستند و مردم صالحی هستند بازی خوردهاند. پشت اینها یک دست مرموز فاسد مفسدی هست که میخواهد ملت ما را به تباهی بکشد. ما باید بیدار باشیم. ملت ما باید بیدار باشند. (29/8/58)
صحیفه امام جلد یازدهم - صفحه 100
قدرتهای بزرگ از این خیمهها میترسند
شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید فقط این است که گریه کنیم برای سیدالشهدا! نه سیدالشهدا احتیاج به این گریهها دارد و نه این گریه، خودش فی نفسه، کاری از آن برمیآید؛ لیکن این مجلسها مردم را مثل مجتمع میکنند و وجهه میدهند. میلیونها جمعیت در دو ماه محرم و دهه عاشورا یک وجهه، طرفِ یک راه میروند. بیخود بعضی از ائمه ما نمیفرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند... مسأله، مسأله گریه نیست... مسأله سیاسی است.
قدرتهای بزرگ از خیمههای عزاداری میترسند. قدرتهای بزرگ از این سازمان که بدون اینکه دست واحدی در کار باشد که آنها را مجتمع کند؛ میترسند... اجتماع مردم زیر این بیرق الهی، این بیرق حسینی، اسباب این میشود که سازمان داده شوند. (14/8/59)
این گریهها حفظ میکند کیان ما را
حضرت باقر (علیهالسلام) هنگام فوت وصیت کرد 10 سال در منا کسی را اجیر کنند، کسانی که برایم گریه کنند. این چه مبارزهای است؟ حضرت باقر احتیاج به گریه داشت؟ میخواست چه کند گریه را؟ آن هم در منا چرا؟ ایام حج و منا. همین نقطه اساسی، سیاسی، روانی، انسانی است که 10 سال در آنجا گریه کنند. خب مردم میآیند میگویند چه خبر است؟ میگویند اینطور بود. این توجه میدهد نفوس مردم را به این مکتب و ظالم را منهدم و مظلوم را قوی میکند. ما جوانها دادیم، کربلا جوانها داده، اینها را باید حفظ کنیم. خیال نکنید گریه است، خیر گریه نیست، یک مسأله سیاسی، روانی، اجتماعی است. ائمه اینقدر اصرار کردند به اینکه مجمع داشته باشید، گریه بکنید، برای اینکه، این حفظ میکند کیان مذهب ما را. (29/8/58)
روضه انسانساز است
مطلبی الان القا کردهاند به جوانهای ما تا کی گریه و تا کی روضه. اینها نمیفهمند روضه چیست و این اساس تا حالا چطور نگه داشته شده. این را نمیدانند و نمیشود بهشان بفهمانند. اینها نمیفهمند اینروضه، این گریه آدمساز است، انسان درست میکند. این مجالس روضه، این مجالس عزای سید الشهدا و آن تبلیغات بر ضدظلم. این تبلیغ بر ضدطاغوت است. بیان ظلمی که به مظلوم شده تا آخر باید باشد. (04/7/58)
گریه برای پیشرفت است نه برای ثواب
اینهایی که مسجد میآیند، منبر را گوش میکنند، مطالب را گوش میکنند، همچو که به روضه میرسند، رد میشوند و میروند. از باب این است که ملتفت نیستند چیست. آن روضه است که این محراب که این منبر را حفظ کرده، اگر آن روضه نبود، این منبر هم نبود، این مطالب هم نبود؛ آن حفظ کرده. باید برای شهیدهایمان گریه کنیم. فریاد کنیم. مردم را بیدار کنیم. این نکته را به مردم بفهمانیم که همهاش این نیست که میخواهیم ثواب ببریم. قضیه این است که میخواهیم پیشرفت کنیم. سید الشهدا هم که کشته شد. نه اینکه رفتند ثوابی ببرند. رفت که این مکتب را نجات بدهد. اسلام را زنده کند. (17/4/58)
هفته نامه پنجره