رییس جمهور در دیدار علما و روحانیون:
اگر همه دنیا علیه ما شوند، ذرهای از خط نورانی انقلاب و ولایت کوتاه نخواهیم آمد
رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با همه توان و تا آخر روی اصول و ارزشها ایستاده و اگر همه دنیا هم علیه ما شوند، ذرهای از خط نورانی انقلاب و ولایت کوتاه نخواهیم آمد، تصریح کرد: کسی طرفدار راستین ولایت است که برای اعتلای جامعه ولایی سر از پا نشناسد و تمام وجود خود را صرف خدمت و آبادانی جامعه کند.
به گزارش خبرگزاری حیات دکتر محمود احمدینژاد در دیدار جمعی از علما و روحانیون، با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، حادثه عاشورا را دورهی کاملی از مکتب اسلام دانست و گفت: هر حرکتی که از پیامبران الهی از ابتدا تا خاتم آنان، انجام شده و اراده کردهاند که در جامعهی بشری نهادینه و جاری و ساری شود، با حرکت امام حسین(ع) عینیّت پیدا کرد و عینیّت همه ارزشهای الهی، توحید، عدالت، رسالت و معاد را امام حسین(ع) در نصف روز و در عمل در برابر بشریت قرار دادند.
وی حرکت امام حسین(ع) را نجاتبخش همه ارزشهای الهی و حقیقت انسان توصیف کرد و گفت: اگر عاشورا نبود، اثری از انسانیت و حقیقت انسانی باقی نمیماند و موجودیت انسانها زیر خروارها تعصّبات و خودخواهیها و قدرت طلبیها مدفون میشد.
رییس جمهور اضافه کرد: امام حسین(ع) توحید را در جهان مستقر کردند و عاشورا صحنه تجلی توحید و اخلاص و امر به معروف و نهی از منکر و صحنهی هنرنمایی خداست و در حقیقت خداوند در قالب امام حسین(ع) خودش را متجلی میکند.
دکتر احمدینژاد خاطرنشان کرد: مدعیان امام حسین(ع) چنین ادعا کردند که ایشان بر خلیفه خروج کرده است، در حالی که با نگاهی ساده به صحنه میتوان بطلان این ادعا را اثبات کرد، اگر واقعا ادعای آنها درست بود، چرا بعد از اینکه امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، بر پیکر آنها اسب تازاندند و چه اصراری وجود داشت که حتی گلوی بچه شش ماهه را بدرند.
رییس جمهور واقعه عاشورا را دارای عبرتها و درسهای انسانساز فراوانی دانست و گفت: عاشورا نشان میدهد که اگر کسی از مسیر حق منحرف و تابع تمایلات نفسانی و به دنبال ماندگاری در دنیا باشد، چنین فردی در نزول از شأن انسانی در یک سطحی متوقف نمیماند، همانطور که کمال انسانی و حرکت در مسیر انسانی نامحدود است، سقوط هم نامحدود است و میتواند به جایی برسد که شرف، آزادگی، غیرت، مردانگی و انسانیت بطور کامل از وجود انسان خالی شود و جنایتی را مرتکب شود که در طول تاریخ و حتی آینده بشریت نظیر نداشته باشد.
دکتر احمدینژاد در ادامه با بیان اینکه باطن بسیاری از ادعاهای سیاسی با ظاهر آن متفاوت است، به درس دیگری از مکتب عاشورا اشاره کرد و گفت: کربلا و عاشورا صحنه دعوای سیاسی نیست که طرفداران حکومت با مخالفین حکومت راه انداخته باشند، بلکه صحنه انتقامکِشی و خالی کردن عقدههایی است که در برابر عظمت پیامبر و آل طاهرینش(ع) در دل فاسدان و خودخواهان و قدرتطلبان شکل گرفته است.
رییس جمهور افزود: کسانی که در جنگ بدر، خیبر، احد و صحنههای اصلی انقلاب پیامبر گرامی اسلام(ص) در مقابل عظمت پیامبر و علی(ع) کم آورده و تحقیر شدند، به دنبال انتقام و عقدهگشایی بودند.
دکتر احمدینژاد گفت: کسانی که در مقابل دستور پیامبر (ص) به خاطر دلبستگیهای دنیا کوتاه آمده و حتی با جنگ روانیِ دشمن همراهی کردند و سعی داشتند که پشت جبهه را تضعیف کنند، اینان در مقابل اشتباهات خود عذرخواهی نکردند، بلکه به اقدامات کینهورزانهی خود ادامه دادند؛ به نحوی که چهره امیرالمؤمنین علی(ع) را تخریب و علیه ایشان سازماندهی و تبلیغات منفی کردند و به قدری این جوسازیها سنگین بود که پیامبر خدا(ص) در بیان حقیقت رسالت خود ملاحظه میکند.
وی افزود: عظمت، پاکی، اخلاص، شجاعت، جوانمردی، سخاوت و بزرگی پیامبر و ائمه اطهار(ع) در دل گمراهان و فاسدان کینه درست کرد و چون در ریل انحرافی قرار داشتند، در عاشورا به صحنه آمدند تا ریشه اصلی دین و رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را قطع کنند و در واقع آمده بودند تا اسلام را ریشه کن کنند.
دکتر احمدینژاد تصریح کرد: عاشورا یک مکتب است و کسی که پیام امام را شنیده و با امام همراهی نکرده باشد، فرقی نمیکند که در طواف کعبه یا در میکده باشد.
رییس جمهور افزود: کربلا دوره کامل اسلام، توحید، عدالت و تعلیمات همه انبیای الهی و انسانشناسی و راه زندگی سعادتمندانه است.
دکتر احمدینژاد امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر آموزههای مکتب عاشورا و کربلا دانست و گفت: امام حسین(ع) خلیفهالله و انسان کامل و واسطهی فیض الهی است و وجودش سرشار از عشق و محبت حتی نسبت به دشمنان خود است. در حرکت امام حسین(ع) ذرهای کینه وجود ندارد و همه حرکت پیامبر و آل اطهار(ص) از روی محبت و رحمت است و این موضوع رمز ماندگاری پیامبر و آل پیامبر(ص) و عاشوراست.
رییس جمهور افزود: امام حسین(ع) در طول واقعه عاشورا حتی یک لحظه از دعوت غافل نشدند و همه تلاش خود را کردند تا دلها را بیدار کرده و هدایت کنند.
دکتر احمدینژاد امر به معروف و نهی از منکر را به معنای محبت و عشق به انسانها توصیف کرد و گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر از قلب غیر رحمانی برخیزد جز ایجاد انحراف و تخریب اثری ندارد و همگان باید توجه داشته باشند که این فریضه الهی برای خودنمایی و سیطره بر مردم نیست، بلکه برای هدایت است و هدایت رحمت است و باید از قلب رحمانی نشأت بگیرد.
رییس جمهور با بیان اینکه اسلام منطبق بر فطرت انسانی است، اظهار داشت: اگر تودههای مردم در مقابل دعوت به اسلام ناب قرار بگیرند، بدون هیچ مقاومتی آن را با تمام وجود خواهند پذیرفت؛ همچنان که ملت ایران زمانی که با حقیقت اسلام مواجه شد، آن را پذیرفت و با اینکه ایران در سالهای پس از آن چندین بار اشغال شد، بجای اینکه ملت ایران به رنگ اشغالگران درآید، این اشغالگران بودند که اسلام را پذیرفته و چه بسا عاشق اهل بیت(ع) شدند.
دکتر احمدی نژاد گفت: اسلام جز با عشق و محبت منتشر نمیشود و خاستگاه حرکت امام عصر(عج) نیز عشق و رحمت است.
رییس جمهور افزود: درس امام حسین(ع) درس عشق و محبت است و بدون عشق، توحید هم پایدار نخواهد ماند، بنابر این باید روح پیام و دعوت ما نیز بر اساس عشق و محبت و عدالت باشد و اگر خدایی ناکرده کسی به دنبال حفظ قدرت و تثبیت سیطره خود باشد، باید بداند که این موضوع پایدار نخواهد ماند.
دکتر احمدینژاد با بیان اینکه پیروی از ولایت معیار دارد و کسی با ادعا نمیتواند خود را پیرو ولایت جلوه دهد، گفت: ولایت به معنای عشق و عدالت است و رابطه ولایت با مردم رابطه عاشقانه است. هر کس که یار و پشتیبان ولایت باشد، همچنان که امیرالمؤمنین علی(ع) توصیه کردهاند، باید در این مسیر با ورع و اجتهاد قرار بگیرد و از خواستههای نفسانی، خودخواهی، عصبیتها، زیادهخواهی و قدرتطلبی به دور شود.
رییس جمهور افزود: ورع و اجتهاد یعنی اینکه انسان نسبت به مشکلات مردم و جامعه و رفع فقر، فاصله طبقاتی، بی عدالتی و ضعفها، دلسوزی داشته و تلاش کند.
دکتر احمدینژاد تصریح کرد: طرفدار ولایت یعنی اینکه فرد برای اعتلای جامعه ولایی سر از پا نشناسد و تمام وجود خود را صرف خدمت و آبادانی جامعه کند.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود شرایط جهانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینکه دنیا باید تغییر کند، یک موضوع قطعی است و همه به این موضوع باور داشته و منتظر آن هستند.
دکتر احمدینژاد با بیان اینکه در معرفی اسلام به عنوان دین کامل و ارائه الگو به بشریت باید هوشمندانه و درست عمل شود، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران به سادگی شکل نگرفته و در پی مجاهدتها و تلاشهای تاریخی علما و روحانیون تأسیس شده و در معرفی الگو باید توجه داشت که این الگو هم حق بوده و هم بین همه بشریت مشترک باشد و هم اراده الهی بر آن استوار باشد و بی تردید حکومت جهانی مهدوی، نظامی است که از همه این ویژگیها برخوردار است.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: جهان در آستانه تحول بزرگی است، البته اینگونه نیست که مستکبران با این تحولات به طور کامل زمینگیر خواهند شد، اما این تحولات جرقهای است و دیر نیست زمانی که بساط مستکبران به طور کامل از جهان برچیده شود.
دکتر احمدینژاد با بیان اینکه جهان نیازمند نظم، قانون و مدیریت جدیدی است، گفت: کمونیستها و نظام سرمایهداری تئوریهایی را معرفی کردند که امروز در عمل با شکست مواجه شده و دنیا نیازمند نظم جدیدی است و باورم این است که تنها نظم جایگزین نظام سرمایهداری و کمونیستی حکومت جهانی امام عصر(عج) است.
دکتر احمدی نژاد افزود: در معرفی اسلام و حکومت مهدوی باید مراقب بود که در بین ملتها این ذهنیتها شکل نگیرد که ملت ایران قصد دارد اراده خود را به آنها تحمیل کند. مهمترین کار فرهنگی و سیاسی در دنیا معرفی نظم جهانی تحت پرچم مهدوی است.
رییس جمهور گفت: بشر نیازمند نظم جدیدی است و اگر کوتاهی شود، دیگران همان اندیشههای غیر الهی را با ماسک جدیدی به بشریت تحمیل خواهند کرد، در کشورمان نیز معرفی زوایا و ضرورتهای حکومت مهدوی مسئولیت سنگین علما و روحانیون است و پایگاه اصلی آن حوزهها و مساجد میباشد.
دکتر احمدینژاد با اشاره به اینکه همه حوادث موجود جهان در نگاه کلان در جهت هدف و آرمان ملت ایران قرار دارد، گفت: باید در شرایط کنونی هوشمندانه و با دقت عمل کرد و مبادا کسی از مرز عدالت و محبت خارج شود و حداکثر کار ما این است که فضایی برای ملتها ترسیم کنیم که بتوانند خودشان راه درست را انتخاب کنند و چنانچه هدف متعالی را برگزیدند، این موضوع ارزشمند و ماندگار است.
در ابتدای این مراسم حجتالاسلام شریفزاده در سخنانی با اشاره به سخنی از رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه بنده از همه دولتها حمایت کردهام ولی این دولت با دولتهای گذشته تفاوت دارد، گفت: فرق اساسی این دولت در این است که تلاش نمیکند که حاکمیت دوگانه درست کند؛ اگر رهبری چیزی بگوید رییسجمهور میپذیرد و به آن عمل میکند.
وی اظهار داشت: ما به خوبی دریافتهایم که رییسجمهور با عنوان مشاوری صدیق به بحث و گفتگو با رهبری عزیز میپردازد و در مقام فرمان فقط ایشان را میشناسد.
وی با بیان اینکه برخی در باب ولایتپذیری نزدیکان رییسجمهور ادعاهایی مطرح میکنند، تصریح کرد: عنایات ویژه دکتر احمدینژاد به مهدویت و حرکت به سوی مدیریت جهانی مهدی موعود (ارواحنا فداه) را معارضت با ولایت فقیه خواندند و به این بهانه باب اتهام به نزدیکان رییسجمهور را گشودند. اینان حتی از طرح موضوع بیداری انسانها در جهان که به همه جهان تعلق داشت و مختص به سرزمینهای اسلامی و مسلمانان نبود، بهانهای ساختند تا بگویند رییسجمهور در برابر واژه بیداری اسلامی قرار گرفته است، در حالی است که نسبتِ بین این دو بیداری، عام و خاص بود و آنها فراموش کرده بودند که رهبری خردمند ما پیش از اینها فرموده بود که مطالبات امروز ما بینالمللی است و نگاه هم باید انسانی باشد.
حجتالاسلام شریفزاده با بیان اینکه انسان یعنی آنچه در همه جهان گسترده است و نگاه باید متوجه چنین گستره وسیعی باشد، گفت: رییسجمهور تبیین کردند که فرهنگ با فرهنگ مقابله نمیکند و این بیفرهنگی حاکمان غرب است که به فرهنگ ایرانی – اسلامی ما حمله میکنند و بهانهگیران این را نیز مخالفتی با واژگان تهاجم و شبیخون فرهنگی عنوان داشتند در حالی که این تاییدی بلاغی و مبالغهای شفاف بر مراد رهبر بود و رییس جمهور نیز فرهنگ دشمن را بیفرهنگی نامیدند نه آنکه تهاجم و شبیخون را نفی کرده باشند.
وی با اشاره به اینکه مشخص نیست دشمنیها با دولت از ضعفِ دانایی و کاستیِ توان علمی آنها نشأت گرفته یا از اراده و عزمی خاص در تضعیف خطی که دولت در کوتاهکردن دست ناپاکان از بیتالمال دنبال میکند و یا قاسطانی به زیرکیِ شیطان، مارقانِ نادانی را به نام دین و ولایت به بازی گرفتند، گفت: چه کسی باور میکرد که روزی بشنویم معاویه و خوارج هم برای عدالت با امیرمؤمنان علی(ع) به مخالفت برخاستند تا این را گَواهی بر لزوم ولایتمداری و نه عدالتمحوری بدانند. آیا این ستم به تجسم عدل الهی بر روی کره خاکی نبود؟ و آیا امکان جدایی عدالت از ولایت هست؟ و آیا ولایت ماموریتی جز برپایی عدالت در جان و پیکر جامعه آدمیان دارد؟
وی با بیان این مطلب که آیا ما نمیدانستیم که امر به معروف و نهی از منکر زمانی لزوم مییابد که معروف، معروف و محبوب باشد و منکر، منکر باشد و منفور و برای این منظور باید جامعه را به درک، فهم و رشد رساند و عقل و دل مردم را به برهان، احساس و وجدان مزین کرد و آنگاه اگر لجبازانی ماندند، نوبت به امر و نهی میرسد، تصریح کرد: رییسجمهور برای روشن ساختن عقل و دل مردم بر امالفضائل انگشت گذاشت و عدالت را فریاد کرد، چرا که تا زمانی که مردم احساس عدالت نکنند، سخن دین را هم گزافه میپندارند و اعتماد به عالمان دین را از دست خواهند داد.
حجتالاسلام شریفزاده گفت: همه میدانیم که دکتر احمدینژاد از بهترین آمرین به معروف و ناهیان از منکر است که امر و نهی را در جهت عدالت و کوتاه کردن دست تجملگرایان بکار بست، در حالی که آنان کوشیدند جهت امر و نهی را به سوی مردم برگردانند تا دولت از رسیدگی به آنها باز مانَد و آنگاه که رییسجمهور در برابر آنها مقاومت کرد و جهت حرکت خود را تغییر نداد، گفتند که احمدینژاد اعتقاد به امر و نهی ندارد.
حجتالاسلام شریفزاده خاطرنشان کرد: رییسجمهور را به بیارادتی به روحانیت متهم میکنند، در حالی که دولت نهم و دهم انحصارِ تردید بین دو راهی محرومیتِ حوزههای علمیه از بودجههایِ فرهنگیِ دولت به منظورِ حفظ استقلال و بهرهمندی از آن به قیمت از دست رفتن استقلال را شکست و راه سومی را به کار بست که با حفظ استقلال، حوزه را بدون چشمداشت و حمایت از بودجهای قابل توجه بهرهمند ساخت.
وی در ادامه ضمن درخواست از رییسجمهور برای تکرر جلسات بحث و دیدار با روحانیون به منظور اینکه امکان دفاع از حقیقت برای روحانیون بیشتر فراهم شود، گفت: ما برای سربازی امام زمان(ارواحنافداه) در این مسیر قرار گرفتیم و میخواهیم امکان خدمتگزاری به حضرت ولی عصر(عج) را در این سنگر برای ما فراهم سازید، چرا که اگر ما بیشتر بدانیم اولاً خود به حیرت مبتلا نمیشویم و ثانیاً دیگران را از تحیر خارج میسازیم.
وی افزود: قاطبه طلاب و فضلای حوزه علمیه از شجاعت و بیباکی در دفاع از حقیقت برخوردارند و دردشناس و بصیر بوده و دردهای مردم را بخوبی را میشناسند و مردم نیز خریدار سخنانشان هستند.